Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Spell of iron-rautis

Aloittaja masala, 01 tammikuu 12, 22:04:29

« edellinen - seuraava »

masala

#120
Ompas ny kauhia draivi päällä ku peräkkäisinä päivinä päivitetään.

Niin tyylikkäältä kuin matkamotoristien suosima jalkojen roikotus asfalttia viistäen näyttääkään, päädyin kuitenkin tämän kuolemaa halveksuvan toiminnan sijasta askartelemaan jalkatapit.
Variaatioita ois varmaankin monia mutta mä päädyin tälläisiin lämisköihin jotka puristuu runkoputkien ympärille.



Vanhoista osasista kun leikkeli ja käänsi ja väänsi, sai uusia osia.



Sitten mä huomasin sellasenkin jutun että kun joku entisistä onnellisista rautiksen omistajista on silponut tuon nokkakopan niin ettei vaihteenvalitsin akselille oo jäänyt minkäänlaista tuentaa nii yhdistin senkin tuohon jalkatappikonstruktioon tallikaverin Dnepristä rälläköimälläni latan pätkällä  ;D.



Tuollanen viritys.



Vaihdepoljinta jouduin vääntelemään melkoisesti, jatkamaan 50mm ja hitsaamaan siihen vielä vanhasta vipuviidakosta hyötykäyttöön jääneen palan jossa poorit joita polkimessa itsessään ei ole. Kuskin puolelle tuli jo aiemmin oikean puolen polkimesta jalostamani vasurin hidastin petaali. Noin ja noin.




"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Väännetääkö rautalangasta? No juu meinaan jarrun käyttötankon malli polkimelta pääsylinterille.
Siispä rautalangasta malli, josta mitat ylös ja 10mm pyörötangosta samanmittanen pätkä johon päihin kierteet. tigillä lämmittelyä ja rautalanka mallina vääntämään. Toisen pään kierteeseen silmukka joka tulee polkimeen ja toiseen päähän tappi joka uppoutuu pääsylinteriin.



Takajarrulle ajattelin ensin vääntää kovasta putkesta jarrulinjan, mutta ajatus oli jälleen kerran kuolleena syntynyt. Mihkä mää tossa saan jarruvalolle katkasijan, ku polkimen läheisyyteen ei kyllä saa mitään mahtumaan seisontajalan ansiosta.



Kuumapyörästä tilasin vähän letkuja ja banjoja ja päätin tehä niillä.. Syy miks toi käyttötanko on noin pitkä johtuu siittä että halusin kahdesta syystä käyttää ton 79 rautiksen pääsylinterin, 1: se on hiano ku on rivotettu ja kaikkee. 2: mulla on sellanen eikä näinollen tarvii hamuta takataskua.Se on vaan senverta kookas ettei oikein sovi muualle ku tohon lokarin viereen. Jos joku on muuten sitä mieltä ettei toi pääsylinteri riitä käyttämään tota softailin nelimäntaistä niin puhukoot nyt tai vaietkoon iäksi, mää en nääs noista hydraulisuhteista ymmärrä vittuakaan, niinku en mistään muustakaan oikein. Nii ja mistähän mää löytäsin tohon pääsylinteriin korjaussarjan, nettikaupoista en ainakaan löytäny, vaikka taaskaan se ei tarkota etteikö niitä siä olis...

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Pääsylinterin pitäisi riittää hienosti tuolle puristajalle. Toi jarrun käyttötanko ei vaan ole paras mahdollinen kun siinä on noin raju mutka - suuri osa voimasta katoaa tangon joustamiseen. Kyllähän se toimii mutta se viimeinen puristus jää saamatta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Jeps, tiedostin kyllä että joustoon vähän paukkuja menee, mutta mutkat on noin vähän olosuhteiden pakosta. Suoralla tangolla ois tullu eteen se että pääsyltty ois pitäny ottaa 10senttiä irti runkoputkesta ja tanko olis ottanut seisonta tukeen kiinni. Puhumattakaan siitä kuinka paljo mua olis vituttanu kokoajan ku ensimmäinen asia mikä prätkässä kiinittää huomion ois helvetillinen tanko ulkona kokonaisuudesta. Mutta jällen kerran, ei tämänkään tarvii olla viimeinen vedos, mut ehkä pitää testata mitenkä toi pelittää ensin.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Rezi

Hitsaat mutkan sisäkurviin pellistä jäykisteen niin ei taipule. Sitten jäykisteeseen kevennysreikiä, niin siitä tulee viimeistellyn näköinen.

masala

No Rezihän sen sanoi! Kumarrus Uleåborgin suuntaan.




Eikohän toi jotain jeesaa.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Make

Sen korjaussarjan voi tilata vaikkapa Hot Bikestä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Rezi

No nyt on jäykistettä!!! Ei se ainakaan tuosta kohdasta taivu. Toki tuo koko vipu noin pitkänä voi taipua joko ylöspäin, alaspäin tai sivulle ja polkimen voima menee tangon taivutteluun eikä välity sylinteriin. Mulla on jossain prätkässä ollut tuon tapainen pitkä vipu ja se taipui jos mihinkin suuntaan eikä rengasta saanut asfaltilla lukkoon millään.

Sitten ajossa sen vasta näkee miten tehokas jarru on. Ja tarvittaessa sitten tekee uuden tangon paksummasta matskusta.

masala

Mitähän vitthua noille mun kuville on tapahtunu? Paskojahan ne oli aiemminki mut ei ny ihan noin paskoja. No tämä lienee epäoleellista. Niin tai näin, rakentamisen saralla ei ole tapahtunut mitään, päinvastoin. Palasina on taas kaikki, myllykin irti vähintään kymmenettä kertaa.
Ja koska suunnittelin talven aikana tehdä ylimalkaisen siistimis operaation koneelle ja ehkä vähän vilkaista mitä toi on syönyt, piti rakentaa romukopan aarteista haitekki moottoripukki :P ja nakata se vielä rullakon päälle, helpomman siirtelyn toivossa.
(ja näköjään mun mahtava kuvapalvelin ei sen lisäksi, että on tuhonnut noi mun vanhat kuvat, anna enää linkittää noita isoja kuvia, mennään sit pienillä)



Oikeastaan ei tässä pitäis olla enää ku muutaman palikan muuraaminen toiselta puolelta ja viimeistely hommia, maalaus, sähköt ja on to roud. Ja koska evosportin ajo-ominaisuudet menivät viimetalven pikku muutoksilla ihan nappiin, ei sille tarvii tehdä mitään, eikä lätyskään ole suunnitteilla muuta kuin koneen purku,maalaus ja tiivisteiden vaihto saattaa rautis olla, jos ei valmis niin valmiihko jo ensi kesän rientoihin.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Suatana että on huokoista tuotetta noi rautiksen venttiilikopat, hioin varmaan kymmenen kertaa ja aina näytti hyvältä. Mutta aina kun vei kopan puhalluskaappiin ja näytti niille lasikuulaa niin hirveitä kraatereita ilmestyi. No onneks sentään valitsin ton puhalletun pinnan kiillotetun sijaan..
Messinkisestä kuusiotangosta sorvailin ruuvit noihin koppiin.



Sylinterit ja kannet tuli maalattua kuumankestosprayllä ja poltettua toholla maali kiinni.



Venttiileitä läpätessä huomasin mielenkiintoisen jutun, pakoohjureihin on väännetty kierteet :o
Muistaisin joskus hevosmiesten tiatotoimiston kertoneen että ohjureita on joskus elvytetty moisella metodilla, kierteen tekeminen ilmeisesti paisuttaa ohjuria hivenen joten väljäkin saadaan vielä mittoihin ja ölykalvo menee mukavasti varren ja ohjurin väliin(tosin varmaan myös palotilaan). Noissa oli välystä toisessa 0,10 ja toisessa 0,11 eli ihan ylärajoilla. Imupuolella oltiin paremmin rajoissa. Ohjurithan ei mitään maksa, eikä työllekkään varmaan hirveitä hintoja tulisi, mutta kiinnostaisi ihan mielnkiinnosta laittaa nippuun ja seurata miten tollanen keksintö toimii. Mä siis oon ajanu tällä raudalla ainoastaan treen rantatieltä nekalaan joku reilu 10 km siis. Eli mitään ihmeellisiä oireita ei ehtinyt huomaamaan. Mutta onkos ihan asijantuntijat nähny tällästä?

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Leksa

Mun räutapään ohjureista löyty samanlaiset kierteet, annoin olla ja reilu 1500 on tullut ajettua ilman mitään ongelmia.

Hemuli

Aika yleisesti käytetty hätäapuviritys tuo ohjurin "rihloittaminen". Idea on juurikin siinä että rihlan reuna nousee sen verran ylös että se tiivistää venttiilin varren ohjuriin. Kovin pitkäikäinen viritys se ei kyllä voi olla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kapteeni sika

Maallikko ihmettelee että kuinka reijästä saa pienemmän ottamalla siitä lastua pois. No kai sekin on mahdollista.  ;)

Lyytinen

Eikös tuossa ole kyse sisäpuolisesta pyältämisestä eikä lastuamisesta. Eli mankeloivalla tapilla kun vedetään niin tuo kierteen "hävinnyt" osuus on siirtynyt ympäristöön ja reiästä todella tulee kuin se oli.

ma^ko

Kyseessä "snurlaus" tehtiin aiemmin käytännössä automaagisesti ohjureille. Ei lastuta mitään vaan mankeloidaan urat jotka nostaa harjat. Parantaa ohjurin öljytiiviyttä ilman että välyksiä joutuu vetämään ahtaiksi. Käytetään myös tekohengitykseen. Yllättävän kestävä ratkaisu, usein wanhoissa valurauta Pentoissa(=B18/B20/B30) on ohjureiden snurlit vielä ihan hyvässä kuosissa vaikka kone muuten alkaa olla aika valmis.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.