Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Spell of iron-rautis

Aloittaja masala, 01 tammikuu 12, 22:04:29

« edellinen - seuraava »

Leksa

Lainaus käyttäjältä: masala - 13 helmikuu 12, 22:37:03

Tiedä sitte johtuuko pinnoista vaiko asentajasta vai kenties siittä että meni tekemään homman
selvinpäin, ni ei oikein ihan kunnolla istunu poteroonsa noi pinnat vaikka koitin aina kirimisen yhteydessä vasaralla varovasti naputella.



Mäkin pinnasin ensimmäisen vanteeni muutama päivä sitten ja mietin ihan samaa , ei tosiaan auttanut vaikka miten kiristi niin ei mennyt koloonsa . Eipä toi toisaalta häiritse ja kattelin , että niinhän noi näkyy muillakin olevan .

JPP

Joo ei niitä taida olla tarkoitettukaan. Pitäisi olla erilainen kulma joka toisessa pinnassa.

Hemuli

Etunavan pinnat vaan joskus jää noin, ei sille oikein voi mitään. Eikös ollutkin kiva homma? ;)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Leksa

Kivaa hommaa tosiaan . Kyllähän manuaalissa oli selvät ohjeet , silti meni neljä päivää . Aika monta kertaa sai availla pinnoja uudestaan ja vaihdella järjestystä . Vielä olisi takavanteen pinnaaminen edessä ja myöskin rihtaamisen saloihin perehtymistä.

masala

Joo tosi ihanata! Takavanteen pinnaus oli ku kävely puistossa etuseen verrattuna. Masokistinen luonne
kun on ni jäi semmonen vimma että tota vois kokeilla uusiks, nyt ku saattas olla pieni haju hommasta.
Rihtausta hankaloitti pikkusen se että ku olin ekan kauniin pintamaalin vetäny ni kävi tää norsu porsliinikaupassa ilmiö ja onnistuin tumpeloimaan kehän 1,5 metristä lattialle. En toki oo varma menikö
siinä mutta kieroutta oli havaittavis melkosesti. Tänään kiikutin vanteet ja renkaat päälle pantavaks ku
arvelin että selviäis vähemmillä maalivaurioilla.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Jaahas, minkäs homman sitä sitte seuraavaks jättäis puolivalmiiks ;D. No vaikka ajatus hybridi-rautiksesta kiihottaiski äärimmilleen ni mennään tälläkertaa pelkällä besalla vielä..siis polttoaine tankin tekoon. Oisko ollu tän foorumin kautta ku tuli toi tankki hommattua. Ei tietoa mistä vehkeestä mutta valtava se joka tapauksessa oli, joten siivua pois keskeltä.



Sisuksia kun kattelee tulee eräs laulu-ja soitinyhtye CMX:n veisu mieleen.



Kun neljä tuntia olin hieronu sisäpintaa teräsharjalla ja lutannu maalinpoistoaineella tota vannehopea tynnyrissä uitettua ulkopintaa tigitin puoliskot yhteen. Tota tankin päällä olevaa lättänää kohtaa tuli myös hivenen moukaroitua "sulavalinjasemmaks".



Oikein harmitti silputa tota loppua tankista, se kun näytti palvelevan mitä monimuotoisemmin harrastajaa.



Kaula siittä piti kuitenkin ottaa ja yhdistää se romulaatikosta löytyneeseen putken pätkään, joka sekin piti vielä käyttää sorvin kautta.




Sitten uusi kaula kiinni ja siihen osa jonka ympärille tätä projektia aloin kasaamaan, eli ensin piti värkkäillä venttiilin ratista korkki ja sitte alkaa ettimään sopivaa rätkää siihen ympärille ::).



Tankki toki ei ole valmis mutta erinäisten osasten puuttumisen takia siirryn muihin hommiin.

Seuraavaks jätetäänkin kesken ehkä omaksi suosikkiosaksi muodostuva jakkara..




"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Kokkonen

Hienoa jälkeä!
Kesken jääneilläkin palikoilla on tapana valmistua sitten kun ei ole enää mitään mitä jättää kesken.  :) Sitä odotellessa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rezi

Hieno tankki ja muutenkin hienoja juttuja tässä projektissa. Muista pitää kamera jatkossakin hollilla kun rakentelet.

masala

Sitten haetaan mukavuutta perseelle, vaikka jotkut ilkeämieliset ovatkin väittäneet ettei mulla sellasta edes olis.. Eli otetaan pala Itä-Saksalaista moottoripyörä historiaa tallikaverin aarrekätköstä.(kiitos viä Antille) Kyseessä siis IFA:n satula, jonka jousitusmekanismi oli niin valloittava että pakko oli saada se istutettua tähän projektiin.



Lasikuulapuhalsin häkkyrän selvittääkseni onko ruosteen alla riittävästi matskua jäljellä, ja olihan sitä.
Koska toi jousitus on hiano, piti jousen suojus avata päältä että sen saisi mahdollisimman pajon näkyviin. Niin ja reikää kylkeen tottakai.




Jousi on siis vetojousi. Kiinnitykset olivat vaan turhan massiivisia joten toi ruustukin välissä oleva osa sai rälläkkää.



Etupäälle hitsasin runkoon pienet kiinnikkeet.



Ja jousisuojuksen takapäähän tangonpätkät.



Tangoille leikkasin rungon muotoja mukailevat(paskat ku vinoon vaan leikkasin ;)) kannakkeet ja
niihin topruuveille kierteet ettei satula maastoajossa pääse pomppaamaan ylös takapäästään.



Kannakkeet kiinni runkoon ja tolta se ny näyttää.



Nyt voki pitää pikku luovan tauon.


"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala


Olen nähny ku jotku tekee mopoihinsa hianoja polttoainemittareita, no mä en tee, ainakaan hianoa.
Joudun siis tyytymään sellaseen jonka osaan tehdä. Tai luulin osaavani.
Otetaan siis messinkinen ölysilmä ja sorvataan sen pinnasta Made in Italy teksti pois.



Oikeestaan otetaan niitä kolme ja kairataan takkiin niille reijät. Ensin tehdään näin.



Sitten tehdään näin.



Reijät ku sai kohdilleen ni piti vähän sovitella.



Sitte vaan tuuman ja vartin, tuuman, ja kolmen vartin  muhvit hitsaten kiinni reikiin tai siis näin mä luulin. Kolmen vartin muhvin löysin romulaatikosta ja se osoittaitu valurautaiseks. No aattelin että kyllä sen saa silti tinattua kiinni...väärin ajateltu. Tai saihan sen kiinni hitsattua, mutta kun oli saanu sauman ympäri asti halkes koko paska, siis se muhvi ja halkasipa se pienen säron tankkinki.
Eipä siinä, rälläkkä käteen ja neliskanttinen pala pois muhvin ympäriltä ja uus lätkä tilalle.
No kun töistä löyty sopiva muhvi ni se sitten paikoilleen. Sitte mietin että ku toi tankin pohja kerta on vielä pois paikoiltaan ni sulattelempa oikein varmanpäälle muhvit vielä sisäpuoleltakin. Virhe! Sulattelin myös kiereet muhveista siihen kuntoon että sain kolme tuntia dremeli kopion katkasu laikalla hinkuttaa kierteitä auki. Noi silmät näytti mun silmään vähä kohloilta, joten sorvasin ne mahdollisimman ohueks, melkein lasiin asti ja vähän aikaa pähkittyäni myös kulmat saivat kyytiä.

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Kevät kuulemma tulla jolkottaa, ei kyllä uskois ku ulos kattelee. Eniveis, pitäis varmaan alkaa tota ajopyörääki kattelemaan pikkuhiljaa ajokuosiin. Ei mitään suurta mutta renkaat pitäs vaihtaa ja sähkövikoja vähä eliminoida. Jotain sentään tälle rautasemmallekki sportille on ehtiny/ehtii vielä
väkästelemään. Tankin pohjan hitsasin ja sievälle messinkihanalle lähdön..



Tankin kiinikkeinä ois menny toki latikat tai kulmaraudatki, mutta ku rautiksesta on kyse ni sillähän
pääasias ajetaan vaan takapyörällä ;D ni näkyvät noi kiinikkeet kuiteski. Öölitankin kannakkeitten
sirppiteemaa sitte päätin jatkaa ja tollanen hämähäkkiväärinpäinmiehen logo siittä tuli.



That´s all folks... toistaiseksi.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Sen verran vielä tänään keskityin rautikseen että ku tallilla poikkesin ni sorvissa pyöräytin 4kpl
kierreholkkeja ja hitsasin ne tankin pohjaan. Samoilla lämpösillä tiggasin tankin kannakkeetki kunnolla
kiinni. Yllättävän mukavasti tankki runkoon sopi, ottaen huomioon tekijän :o.
Pari kuvaa..



"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Olin tossa taannoin eräällä paperitehtaalla vaihtamassa "häntäliimaimen liimausterän liukuholkkeja"  :P
ja ne vanhat, väljistyneet jäi pakin pohjille pyörimään. Kerran taas ku ne sattui käteen osumaan iski
visio. Tollasista kikkareista on kyse.



Keskellä on m8 kierre jonka tilalle väänsin kymppisen vastaamaan tankin pohjan kierreholkkeja.
Hemulilta saattaa tulla plagiointi syyte ;D sillä kopion häikäilemättömästi Dirty Bastardissa käytettyä
toppiruuvi kikkaa. No kun noissa on noi hahlot vaan kahdessa kohtaa, tuntu haastavalta saada kirittyä
niitä niin että jäisivät kaikki neljä edes joinkuin samaan asentoon. Eli pari hahloa lisää kehiin (ja ihan rehellisesti ma en tajunnu vielä tässäkohtaa että miltä noi niitten uusien hahlojen jälkeen tulee näyttämään, muotoilu ei siis ole tarkoitushakuista ::)) ja kilkkeet kiinni.

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Kokkonen

Mielenkiintoista..."mies joka kulkee omia polkujaan".  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

masala

Oon nyt syystä ja toisesta joutunu siirtelemään tätä runkoa vähän eestaas jaloista pyörimästä
ja vituttaa ihan pimeesti ku joka käänteessä toi springeri kolahtelee runkoon. Siis sorvataan pätkä akselia ja väännetään päihin kierteet. Motonetistä pari tollasta mitälie toppari/värinänvaimennin tyynyä ja niistä ylimääräset pari senttiä kumia pois.



Ja koska ameriikan Joe on ollu niin viisas että on tehny just tätä varten reijänki runkoon ;D ni helppohan se oli ohjaustoppari siihen asentaa. Eikä edes hirveen pahasti hypi silmille.



Mites kansa on muuten pruukannu ton ohjauslukon asentaa näihin risukeulasiin? Ja onko ohjauslukko
pakollinen siinäkin tapauksessa jos pyörä on jo kertaalleen suomeen leimattu ilman? Tässä nimittäin tota ohjauslukkoa ei oo.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"