Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Spell of iron-rautis

Aloittaja masala, 01 tammikuu 12, 22:04:29

« edellinen - seuraava »

masala

Pitää tänään jos jaksaa tallille vääntäytyä ni tehdä vähän tutkimustyotä, upottaa palanen tota
jäteöljyyn ja toinen vaikka bensaan. Öljyähän tällä tahdilla toi tankki ei tuu saamaan sisuksiinsa
viä ainakaan pariin vuoteen että ehtii materiaalit kyllä vaihtamaan.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Mr.Horsepower

Tuota tuota...
Tuleekos ikkunan kahden puolen laipat vai ruuvaatko vain ? raakana miehenä...  ;D Prikkojen kanssa tuon Pölycarpönäärtin ?

Milläs liimalla meinasit tuon tiivistää 221 sika ? Vai onko Jottain paljon paremaa :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

masala

Hmmmmmm....Herra.Hevosvoiman, laipat molemmin puolin ei ois ehkä pässimpi ajatus.
Mutta tämän hetken suunnitelmissa ihan ruuvit ynnä prikat. Luultavimmin noi M kolmosetki
joutuu vaihtaan viä isompiin. Tiivisteen osalta mulla on kokeilu meneillään eli luonnonkumia
öljykylvyssä. Reilun kuukauden siellä muhinut, pitääkin tänään tarkastaa myäs sen tila.
Sikaa en aatellu käyttää sen takia että sitä on hankala annostella niin että se levittyisi tasaisen
nätisti, ku tosta ny kuitenki läpi näkyy. Vitoni tai nitriili ois ollu tietty varma vaihtoehto, mutta ku
tota NR:ää ny sattu kauniin valkosena nurkista löytymään, ni kokkeillaan.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Noniin. Pienimuotoiset kokeilut tehty. Leikkasin pikku palat tota pölykarponaattia ja upotin toisen bensaan ja toisen rautiksen vanhoihin öljyihin. Ainakaan kolmessa tunnissa toi bensassa muhinut palanen ei menny miksikään kuten ei myös öljyssä lillunutkaan. Öljyyn jätin palan vielä, antaa nyt kuukauden päivät olla. Mutta mielestäni toi 3tuntia on aika maksimi mitä öljysäiliöö täytyy bensassa
yleensä uittaa  ::) Tiiviste matskukaan ei oo kuukaudessa merkittävästi pehmennyt eikä turvonnut.
Kuuman öljyn kanssa voi tosin olla eri juttu.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Välihommana piti lauantaina kokeilla tälläkin foorumilla usein esiin tullutta kromin poistoa, kohteena
vannekehät. Siis kaupasta helvetillinen saavi pari purnukaa suolaa ja koska arvelin hommassa
vierähtävän aikaa niin itse kemistille riittävästi urheilujuomaa.



Kamat pyttyyn ja virtasta perää.



Hetken kun oli poika pulputtanut oli tilanne tuollainen. Tein homman varmuuden vuoksi maalauskopissa
imurit päällä ku en ihan varma ollut kemiallisen erektion tuottamista kaasuista, jotain siittä varmaan
vapautui ku päätä ainakin särki aamutuimaan ::)



Lopputulos oli noin 5tunnin keitoksien jälkeen tollanen, sisäkehältä kromit oli häipynyt aikas tyystin
mutta mitä ulommaksi mennään niin sitä enemmän jäämiä on. Ja toi pinta mitä vasten rengas tulee
säilytti kromipinnan täysin, johtuisko tosta uhrimetallin sioittelusta tonne keskelle? Mene ja tiedä
mutta melko krouvi pinta tuolla pohjilla oli.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Lyytinen

Ei välttämättä, se tuo keittely voi tehdä ja tekeekin sileästä pinnasta tuollaisen. Ei sentään käynyt niin kuin minulle, että pistin yöksi lampun kuupan happanemaan ja aamulla katsoin niin riekaleet oli vaan jäljellä.

masala

Palataanpa kemistin hommista taas ruotuun, ja öljysäiliön kimppuun. Toi säiliö näytti vähä tylsältä
ja visioinkin että pyöräytän vaikka kupariputkesta päihin rinkulat, tai sitten vedetään överiksi...
siispä över it is. Vetäsin sitten noi kaulukset hornan tuuttiin.



Ja sitten Judas Priestin hengessä,(mutta ei homolla tavalla) niitti hommiin. Tilasin summanmutikassa
tollasia messinki niittejä. No ku päätymatsku on 8mm ja toi niitin kanta sama ni eihän se käy.
Kerranki löyty mein sorville sopivan kokosta sorvattavaa... Sitte sorvailin suitsait 30 kpl noita 6,5mm
mittaan ja varttituuman(pakko jotain tuumasiaki käyttää ;)) kierre perään.



Sitte päätyihin 6mm jyrsintapilla upotukset..


Ja tadaaaa! Niitit meni vääntämällä itse itselleen kierettä tehden paikoilleen.
Tossa näkyy myös toi ehkä hivenen arveluttava tiiviste valintakin.

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Ai että sitä voi päiväkausia hääriä verstaalla saamatta mitään aikaseks...No ei pidä tehdä
tänään mitään minkä voi huomennaki jättää tekemättä! Öljysäilölle sentään väkästin jonkunlaiset
kannakkeet....Arveluttaa vaan pitäiskö lisätä kolmas kiinitys piste, toi rosteri kun tunnetusti tykkää
tärinästä vähä kyttyrää..



Vaikka rautapään motti onkin tiivis ja öljypihi, pitää öölit joskus kuitenki vaihtaa ni korkki ja sille
pesä pitää olla. Yllättäen sopivaa ei löytynyt, niin piti jatkojalostaa putkea työstökeskuksessa ::)



Liimasin sädetikuilla kannakkeet runkoon.Säiliön pohjaan pari kympin rosterimutteria joihin ruuvit tulee noitten sirppien välitangon läpi. Tarkoituksena oli luoda illuusio että tankki ei ole kiinni missään
vaan leijuu noiden sirppien päällä. Ja koska kiinikkeet ainakin oikealta katsoessa jää ton öljylähdön
taakse koin harvinaisen onnistumisen tunteen joka piti huuhtoa heti alas alkoholilla ;D



Tää on varmaan taas ihan ääliö ajatus, mutta vähempää ei voi odottaakkaan. Alustavasti ajattelin
vetää koneen huohotuksen tankkiin ja tein evosportin sateenvarjosta huohotusventtiilin korkkiin.
Ajatuksen voi kukatahansa ampua silmää räpäyttämättä alas.



Ai nii ja ton väärästä kohtaa rumasti ja terävästi taivutetun rungon poikittaistuen vaihdoin, vielä
rumempaan..Nyt voiki taas pahoilla mielin pitää pikku luovan tauon.




"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Kyllä kolmas kiinnityspiste olisi poikaa, nythän säiliö pääsee heilumaan tossa kiinnikkeen päällä kuin hullun mulkku mielettömän pillussa.

Miksi koneen huohotus öljysäiliöön? Ei ymmärrä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Ei ole mitään järkiperäistä taustalla.. Olen vaan sitä mieltä että ku tosta jakopäästä noita linjoja lähtee ni vois ne päätyäkki johonki. Tosta oli ilmeisesti hurrien toimesta yritetty korjata öljypumpun väärin ajoitetun huohottimen tuomia onkelmia tekemällä jakopäänkoppaan ylimääräinen huohotuslinja.
Enään tota huohotus ongelmaa ei pitäis olla että voisihan ton ylimääräisen tulpatakki. Kysymys kuuluukin onko tosta huohotuksen tankkiin menemisestä merkittävää haittaa? Vois tietty laittaa vaan tohon laturin kohdilta lähtevään huohotukseen jonkun pienen sievän(eli ite tehdyn) suodattimen.

Ja tosta kiinityksestä on pohdinnat käynnissä, lisäkiinitys pitäis vaan saada huomiota herättämättömästi yläpuolelle, tonne alas kyllä kolmaskin mahtuis, mutta siellä se ei asiaa
palvele kun kuitenki kaikki tärinä kohdistuu tankin pohjassa pienelle alueelle.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Ja tapahtui niinä päivinä, että tämäkin hampuusi huomas että rojektin etenemisen kannalta olis
suotavaa jos rukkiin sais edes pyörät alle. Niinpä sähkökylvyn aikaisemmissa jaksoissa saaneet
vannekehät puhaltelin vielä lasikuulalla ja ruikein pari kerrosta filleriä pohjille täyttämään syöpyneet
kraaterit, ja hyvin täytty. Sitte väriä päälle.(nyt jotku aattelee, että jos nään viä yhdetki punaset
vanteet, ni oksennan..toivottavasti on mitä oksentaa ;D)



En tiä ,tai tiädän että jollaki on joku hyvempiki konsti mutta tossa renkaan päällä oli aikas mukava
asetella noi pinnat paikoilleen.(siinä näkyy muuten renkasvalintakin samassa, Tulikivet)



Tallin nurkasta löytyi viimeiset vuodet tuhkakuppitelineenä toiminut pukki joka oli jatkojalostettuna
pinnaus/rihtaus hommaan ihan hitekkiä.



Muutamia tunteja myöhemmin olikin sivusuunnan poikkeamat saatu reilusti alle milliin
jos sitte huomenissa sais vielä lopullisen kireyden ja korkeus suunnan heitot katottua.



Tätä ennen olin muuten pinnannu vanteita yhtä monta ku olen kaatanu jääkarhuja, kärsivällisen
miähen hommaa, molemmat. Seuraavana oliski vuorossa etuvanne alumiini navalla, olen antanut itseni ymmärtää että heikkohermoisen ei pitäis vaivautua, mutta pitäähän se kokkeilla... Palataan siis asiaan parin kuukauden päästä ;D
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Ei siinä etusessa muuta hiuksia harventavaa ole kuin että kaikki pinnat pitää olla kiinni navassa ja vielä oikeassa järjestyksessä ennen kuin vannekehä lasketaan siihen päälle. Eikä tossakaan vielä mitään mutta sitten jos kehässä on reiät neljässä rivissä (eli on väliä kumpaan suuntaan sisä- ja ulkopuolella olevat pinnat lähtee) niin siinä vaiheessa yleensä alkaa hallitsematon päänsärky...

Itse teen aina ensin pystyheiton kuntoon ja sitten vasta sivuttaisen viimeisen viilauksen. Sivuttaista saa vielä petrattua vaikka pinnat alkaisivatkin jo olemaan tiukalla mutta pystyä ei oikein korjaa löystämättä toista puolta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Etupylpyrän pinnaus"yritys" siirtyi taas hamaan tulevaisuuteen ku urpo oli unohtanu maalata etunavan...
No mutta keula saapui tänään, pääs edes vähä mallailemaan. Kumarrus viä jäsen DQ:lle
vikkelästä toimituksesta,mutkattomasta kaupankäynnistä ja ennenkaikkea komiasta keulasta ;D

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Pinnataas vähä etuvannetta saatana! Oli niiiin hekumallista hommaa ettei ollu ejakulointi kaukana.
Niimpä tietysti nautiskelijana tein homman kahteen kertaan ::) Tuhkakupin jalka toimitti pinnojen
asettelu jigin virkaa. Parempaa en keksiny ja neuvojahan ei kysellä jumalauta.. Teippailin vähä
noita pinnoja yhteen ettei järjestys sekois ja sekos kumminki, toisella puolen pitkäväkänen ja
lyhytväkänen meni väärään järjestykseen  mikä ilmeni melko nopeasti ku kehän nostin paikoilleen.
Ja eiku uusiks.



Tiedä sitte johtuuko pinnoista vaiko asentajasta vai kenties siittä että meni tekemään homman
selvinpäin, ni ei oikein ihan kunnolla istunu poteroonsa noi pinnat vaikka koitin aina kirimisen yhteydessä vasaralla varovasti naputella.

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

ma^ko

Ihan hyvin olet saanut ne istumaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.