Bensatankin putsaus sisäpuolelta

Aloittaja akrapu, 30 kesäkuu 10, 09:01:21

« edellinen - seuraava »

akrapu

Ajokausia vaan kaikille !

Olisi edessä sellainen mukava savotta kuin bensatankin puhdistus sisältä. Joku aiempi omistaja on laittanut tankkiin pinnoitusaineen, joka nyt irtoaa lastuina. Näyttää olevan enemmän töhnää irti kuin tankin seinämässä, jippii  :-\. Lisäksi on jonkin verran ruostetta.

Ajattelin huljutella ensin pelkällä soralla pois suurimmat ja sen jälkeen huuhdella vedellä hiekat pois. Lopuksi sitten sitruunahappokäsittely.

Onko parempia ideoita ?

- AKr
- akr

Kokkonen

Kreemin poistosta on juttua
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1500.0
Siirsin sen tuolta yleisen höpinän puolelta tänne

Ruosteen poistosta:

Ruosteen poisto sähköisesti

ja vielä löytyy maalin poisto tankista:

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=101.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mirka

Olen itse käsitellyt alkuvuoden aikana neljä tankkia. Käsittely tarkoittaa näissä tapauksissa ruosteenpoistoa. Aineena olen käyttänyt fosforihappoa(esim.Annitrol). Olen joskus aiemmin käyttänyt sitruunahappoa, mutta fosforihappo on tankin käsittelyssä parempi.
Fosforihappohan muodostaa käsittelyn jälkeen oksidipinnan, jonka pitäisi estää ruostumista. Tankin kuivausta on se loppuvaihe, joka pitää kyllä tehdä tarkasti. On myös olemassa aineita (öljyjä), jotka vielä tehostaa tuota fosforihapon vaikutusta mutta niitä ei taida saada yksityishenkilöt ostettua. . .

Tuohon kreemiasiaan loppuhuomautus. Yritin yhtä tankkia käsitellä kreemillä ja tein sen kahteen otteeseen, kun eka meni munille. Tokakin meni samaan malliin ja sen jälkeen asetonilla putsausta, johon pelkästään meni 100â,¬ rahaa. Lopuksi käsittelin sen fosforihapolla ja sen jälkeen olen tehnyt noita tankkien puhdistuksia useampia . . . :)

Blower1

Hämmästyttää noi kommentit kreemin irtoamisesta. Olen laittanut ainakin viiteen tankkiin kreemit ja kaikissa se on pysynyt hyvin.

flhx

Lainaus käyttäjältä: Blower1 - 30 kesäkuu 10, 17:34:02
Hämmästyttää noi kommentit kreemin irtoamisesta. Olen laittanut ainakin viiteen tankkiin kreemit ja kaikissa se on pysynyt hyvin.

Vaatii varmaan ihan ehdottoman puhtaan ja rasvattoman pinnan että toi kreemi toimii. Panhardin yhessä kehitysversiossa oli 3,5gallonan tankit, ostin uudet sellaiset, putsailin huolella kreemin omilla putsaus liemillä ja iskin kreemit sisään. Hyvin toimi. Paitti nyt kun tankit on roikkunut hetken aikaa tallin seinällä(vuosia, vaihtui sportyn tankki pannuun jo aikoja sitten) niin jo vain se saatanan kreemi lohkeilee irti muutamasta paikasta. Alta näkyy hieman pintaruosteista peltiä, eli lienee jäänyt jotain epäpuhtauksia siltikin pellille. Toinen minkä aikoinaan kuulin oli se että noi kreemit saatto lähtee irtoilemaan mikäli tankki oli välillä pitkään kuivana, bensaa kun olis jatkuvasti tankissa niin kuulemma pysyy noi mäskit paremmin seinämissä.

Nyt en enää kreemejä laittais, kauhee homma ja toi mahdollinen lohkeilu on aika vittumaista. Lisäks mahdollinen tankin hitsailu on kuulemma kreemikäsiteltyyn liemikulhoon aika mielenkiintoista.Nyt pistäsin uuteen tankkiin vaan hiukan bensaa sisään, jos vuotaa niin vaikka tinaa ja eikun menoks.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Antti S.

Aika paljonkin kuulee juupas-eipäs keskustelua tuon kreemin suhteen.
Itse käsittelin tankit kreemillä,paketissa olleiden kemikaalien kanssa ja ohjeiden mukaan.
Tuosta on päälle vuosi aikaa ja hyvin on pysyneet tähän saakka.
Onko se Kreem sitten joku maailman paras keksintö,siihen en pysty vuoden perusteella sanomaan mitään.
Viime talven säilytys meni tankit tyhjillään,eikä vielä lohkeillut mitään irti.
Seuraavan säilytyksen voisi suorittaa liemien kanssa,ihan varmuuden vuoksi...

mirka

Itse en kreemiä pistä enää. Uskon, että kreemi pysyy kun tekee kaikki oikein ja pohja on puhdas jne.. Mutta jos tankkia rupeaa esim. muokkaamaan myöhemmin niin tulee ongelmaa käsittääkseni...

POR15(tms Mobitivestä) on porukka kehunut kyllä, mutta siinäkin on sama juttu kuin kreemin kanssa että prosessi on tehtävä kunnolla.

-mikko-

Lainaa...siinäkin on sama juttu kuin kreemin kanssa että prosessi on tehtävä kunnolla.
Aika harvoin sitä "juosten kusemalla" tulee mistään yhtään mitään  ::)
- shine can never replace attitude -

Kaaleppi

Ääni täältä myös porviidelletoista. Toimii myös lasikuitutankissa.
Ja niinkuin ohjeissakin painotetaan, tankin pitää olla KUIVA sisältä pesunjälkeen siis paineilmalla tuuletus ei riitä.
Kokemusta on.
Optimi tulos saavutettiin kuivauskaapissa muiden lakanoiden ja kalsarien kera ;D.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Kaaleppi - 01 heinäkuu 10, 18:01:55...Optimi tulos saavutettiin kuivauskaapissa muiden lakanoiden ja kalsarien kera ;D.

Kunhan muistaa että POR15:ta ei saa kaataa kuumaan tankkiin - pikainen jäähdytys vaikka lumihangessa (talvellahan tällaisia tehdään?) ja sitten pinnoittamaan. POR15 reagoi lämpöön ja kuohahtaa saman tien. Jaa mistäkö tiedän? ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kaaleppi

Joo.Kuohuessaan muodostaa outoa harmaata vaahtoa ja haiskahtaakin. ;D

Ehkä jo sivuun aiheesta, mutta hyvä aine tuo Por on.

mirka

Tuon lämmön kanssa on Sama juttu on fosforihapon kanssa eli ei saa käyttää liikaa lämpöä kuivattamiseen happokäsittelyn jälkeen. Toisin sanoen kuumailmapuhaltimella ei saa liikaa lämmittää. . ., oksidikerros saattaa jäädä syntymättä. Tähän sama juttu älkää kysykö, mistä tiedän ;D

Joe Cool

Avataan ihan oma aiheensa, kun tämä pirstoutui nyt kahteen ketjuun, joissa puhuttiin vain tankin puhdistusta sivuten.

Eli kyse on nyt maalatun käytössä olleen ehjän, mutta seisoessa pahasti sisältä pintaruostuneen tankin puhdistuksesta.

Olen antanut kertoa itselleni paljon asiaa tästä ja tässä käsittämäni tiivistelmä, korjatkaa virheet ja lisätkää puutteet tähän perään.

1. irrotetaan tankki ja huuhdellaan kaikki irallinen sakka pois runsaalla vedellä
2. tulpataan tankin reiät ja poistetaan bensamittari. Bensahana saa olla alareiän tilkkeenä
3. täytetään tankki aivan piripintaan kuuman (45-75 ast) veden ja sitruunahapon seoksella, noin litra sitruunahappoa isoon tankilliseen
4. annetaan porista muutama tunti mielellään vaikka irrallisen lämpöpatterin päällä
5. kaadetaan laimea likainen seos tankista pois, viemäriin tai maahan
6. neutraloidaan happokäsittelyn jäljet ruokasoodaseoksella
7. täytetään tankki bensalla heti asennuksen jälkeen ja pidetään säilytettäessäkin tankki täynnä,niin ei ala ruostua uudestaan

Tätä nyt saa korjata ja täydentää. Pari avointa kysymystä tulee itselleni heti mieleen:
- voiko kaataa ensin vettä puolilleen ja sitten lisätä happoa ja lopuksi täyttää vedellä vai pitääkö olla valmis seos - liekö väliä?
- missä muodossa sitä sitruunahappoa oikein voi järkevimmin ostaa yhden tankin puhdistukseen ja mistä, kun joku puhui apteekista, toinen rautakaupasta ja kolmas elintarviekmyymälästä.
- onko se jauheena vai nesteenä ja jos on jauheena, millä tavalla seos määritellään (litra jauhettako?)
- pitääkö bensakorkki olla avoinna porisemisen ajan, ettei vapautuva kaasu (?) tee ylipainetta?
- millainen ruokasoodaseos pitää olla ja miten pitkä käsittely kuumalla vai kylmällä vedellä?

Hemuli

Ensi vesi, sitten happo - muuten tulee sormeen rakko. Eli voi sen siellä tankissakin sekoittaa.

Muutama tunti ei riitä mihinkään, sitruunahapon kanssa on syytä pitää tankki muhimassa vähintään yön yli.

Edit: Yhdistin kaksi samaa aihetta käsittelevää keskustelua
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Tunnistaako tuon kreemin väristä? Mulla on sovelissa joku kellanruskea (värisokean silmin katsottuna) pinnoite sisällä ja nyt kun tyhjensin tankit niin varatankille kääntö pisti hanan suhisemaan ja gaso virtasi heikommin. Hanan sihdissä oli taas niin kuin viime vuonnakin pientä putua/silppua. Mitään isompaa pinnoituksen lohkeamista ei korkin reijistä tiirattuna näy vaikka parissa kohtaa pinnoite on rikki pieniltä aloilta.
FXEF-81