Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:40:23

« edellinen - seuraava »

JJA

#75
Hyvää tietoa remontissa uusittavien kohteiden valintaan. Täytyy käydä kampikammiolla mittakupin kanssa. Ilmeisesti -05 asti pumpun mitoitus on kuitenkin aika tarkalla.

Kysytäänpä vielä, onko noiden kiristäjien laahainten materiaalissa tapahtunut kehitystä. Nythän jos vaihdan hydrauliset laahainkiristäjät, on mahdollista että kuluma tapahtuu yhtä nopesti kuin alkuperäisellä asetelmalla. Tätä kulumista tietenkin saadaan vähennettyä tuolla kiilloituksella.

Heritage_100

Kokkosen konepajan neulalaakerin asennustyökalu on varsin soiva, mutta kuinka tärkeää on laakerin asennussyvyys "moottorivaurion" välttämiseksi? Tehtaan manuaalin mukaan sen pitää olla 3,6 tuumaa lohkon ulkoreunasta. Pitäisikö sekin mitta-arvo huomioida? Liekö jossain vaiheessa lohkosta jätetty neulalaakerine takana olevat kynnykset pois? Eli pohjaan saakka on hyvä ja oikea asennussyvyys?

Ennen operaatioon alkamista ajattelin hankkia tarkoitukseen tehdyn työkalun. Lieneekö kenelläkään tarpeettomana ko.työkalua,  korvausta vastaan, vm. 06/07 laakerikoolle?

Kokkonen

#77
Onhan tuo asennussyvyys varmasti tärkeä kun tehdas sitä -06/-07manuaaleissaan tuo monesti esille. Se asennussyvyys on 3.10 tuumaa, (ei 3.6) 78,7 milliä. Onhan se hyvä mitata asennuksen jälkeen, käy varsin helposti.
Minä olen tuon ymmärtänyt niin, että sillä mitalla varmistetaan, että laakeri on tarpeeksi syvällä eikä jää kanittamaan nokka-akselia, josta sitten voisi aiheutua vauriota.
Clymerin manuaali (88 cui) ei tuota mittaa mainitse, vaan sen mukaan laakeri pitää painaa varovasti lohkossa olevaa kynnystä vasten.
96cui koneessa pitäs kyllä olla edelleen nuo kynnykset joita vasten laakerit painuvat. Siitä kertoo myös tehtaan manuska, kun se mainitsee että laakeri pitää painaa momentilla paikalleen, joka ei mun mielestä toteudu muuten, kuin että on jotain mitä vastaan se painetaan. Momentti on 25 ft-lbs (33,9 Nm) ja sitä ei sitten saa yhtään ylittää.
Mutta kyllä tuolla mun konstilla homma onnistuu myöskin, mutta sitä suurinta pajavasaraa ei kannata käyttää.
Chatissa oli puhetta myös nokkien shimmauksesta. Homman pitäs mennä niin, kuin sen tuolla aiemmin kerroin, etumaiseen tulee 0,100 tuumanen, rattaan etupuolelle, lukkorenkaan alle. Takimmaisen 34 piikkinen ratas shimmataan kun tukilevy on paikoillaan. Shimmi on sen rattaan takana.  Näin myös 96:ssa. -06/-07 manuskoissakin varoitetaan sekoittamasta nokkien shimmejä, joten pitäs siellä molemmissa jotain olla.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Heritage_100

Ilmoittamani 3.6 tuumaa oli kirjoitusvirhe. Kokkosen arvo on oikein. "To avoid engine damage, care must be taken to install needle bearings to the correct depth. The correct depth is achieved only when the edge of the needle bearing is 3.10 in. (78.7 mm) from the cam cover flange."

Muutoin samaa mieltä, mutta ainakaan tehtaan 2009 Touring manuaalissa ei mainita neulalaakerin asennusvoimaa, ainut mikä merkitsee on edellä ilmoitettu asennussyvyys.

Mielenkiintoista on havaita että lohkon ja kilkkeiden asentamisessa suositellaan käytettäväksi HD:n genuige öljyä, eikä erityisestä asennusöljystä ole sanaakaan.

Aiemmin tehtaan ilmoittama prosessi öljypumpun keskittämisestä näyttää myös muuttuneen. Enään ei neuvota käyttämään erityisiä keskityspultteja vaan viestikejussa kuvattu vaihtoehto moottorin pyörittämisellä on nyttemmin tehtaan ohjeistuksen mukainen. Sopii tee se itse miehelle kun ei tarvi hankkia erikoistyökaluja. Muistelin että öljypumpun keskittämisestä olisi ollut huoltotiedote, mutta en äkkiseltään löytänyt. Ensimmäisissä TC:eissä öljypumpun keskittäminen keskityspulttien avulla oli "must".

Heritage_100

Luulenpa keksineeni selityksen neulalaakerin ilmoitetulle asennussyvyydelle. Mikäli sen paukuttelee liiaan voimakkaasti, laakerin takana lohkossa oleva kynnys saattaa rikkoontua ja pala/palasia joutua kampikammioon. Rikkoontuminen myös estynee jos laakeria ei paina asennustyökalulla liian voimakkaasti kynnystä vasten kuten Clymerin manuaalissa ohjeistetaan. Toki mitta-arvon noudattaminen on varmempi.

Joidenkin mielestä neulalaakerin asentaminen naputtelemalla saattaa myös viottaa sitä. Toisten mielestä naputttelun voi tehdä varovasti turvallisesti ja tuntea kun laakeri vastaa kynnystä, toisten mielestä sitä ei tunne. Veikkaan että jälkimmäistä mielipidettä edustaa joukko, joka ei ole toimenpidettä tehnyt.

Kokkonen

#80
Vaurion mahdollisuus on tietty olemassa, jos ei tiedä mitä tekee. Tieto tehtävästä ja asianmukaiset työkalut vähentävät vaaraa.
Yleisestikin neulalaakereille on olemassa oma asennustyökalu, jolla laakeri naputellaan paikalleen. Se ei periaatteeltaan eroa paljokaan tuosta "Kokkosen Konepaja" sovellutuksesta, jossa käytetään nokka-akselia, joka pitää laakerin hyvin mallissaan asennuksen ajan. En minäkään lähtisi asentamaan noita ihan vaan raakasti päälle lyömällä.

Näyttää ohjeetkin elävän ajan myötä. Olis vaan mukavaa kun tietäsi perustelut muutoksiin.

Työkalut on tietty erilaiset, kun on eri laakeritkin. Lohkossa oleva (l. sisempi) nokka-akselin neulalaakerin koko muuttui 1" :ksi, kun se 99-06 oli 0.875".
Torrington 2006 Dyna/muut 2007-> on tyyppiä B-168

Olisi kiinnostavaa tietää onko 2009 tosiaan tapahtunut muutoksia noissa laakeripesissä.

Yksi mielenkiintoinen aihe on näiden 96" koneiden sisempien laakereiden vaihtotarpeesta INA vs Torrington. (Ei tietääkseni koske Evo eikä 88 TC:tä)

Näyttäis että tehdas ja Andrews olisivat INA:n kannalla, S&S ja Crane Torringtonin. (Cranehan on osa S&S:ää)
Tässä linkki alkuperäiseen tekstiin: (Kannattaa huomata, että kyseessä on toiselta foorumilta saatu tieto.)
v-twinforum.com, USA

Ja tässä minun vapaa käännökseni:
"Andrews katsoo että että INA on sopivampi heidän nokkiinsa ja etenkin näihin uusiin H-D 96-koneisiin joissa on hydrauliset kiristimet. Nokkiin kohdistuu vähemmän pystysuuntaista painetta. Molemmilla laakereilla on plussansa ja miinuksensa mutta Andrews käyttämät raaka-aineet ja karkaisutekniikka poikkeavat muista valmistajista, joten he pitävät INAsta enemmän ja tarjoavat niitä asennussarjoissaan. Mutta jos asiakas haluaa käyttää Torringtonia, eivät he sitä kielläkkään, mutta ei se ole sen parempi.
Andrewsin mukaan nokka-akselin laakerivauriot eivät yleensä johdu laakerista itsestään
vaan nokka-akselista, suuri nosto, pitkät ja suuret ramppinopeudet sekä suurentunut venttiilijousien paine. Nämä voimat kohdistuvat sitten laakeriin aiheuttaen vaurion siinä."

EDIT: Ohessa vielä Timkenin neulalaakerin asennusohjeet. Tulee sitten jaettua oikeaakin infoa  ;).  Ohjeessa sanotaan mm: "The bearing must not be hammered into its housing even if a proper installation tool is being used."  :) Mutta ei se ole minua estänyt kumivasaraa käyttämästä, eikä estä tulevaisuudessakaan. Kukin tehköön tavallaan.

Ja tämä kohta ehkä valottaa lisää tuota MoCon ohjetta, jossa puhutaan asennussyvyydestä "The bearing should not be pressed tightly against a shoulder in the housing. If it is necessary to use a shouldered housing, the depth of the housing bore must be sufficient to ensure that the housing shoulder fillet and shoulder face clear the bearing."
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Heritage_100

Neulalaakerien "pakonomainen" vaihtamistarve Torringtoniin nokka-akselien vaihtamisen yhteydessä eri foorumeita lukeneena on selviö. Joku on saanut ilmeisen tehokkaasti urbaanin legendan liikkeelle ja syntynyttä lumipalloefektiä ei pysäytä mikään. Tietämättä tarkemmin on helppo uskoa väitettä että useampi neula laakerissa on parempi. Missään en ole lukenut etteikö joku olisi vaihtanut neulalaakereita nokkien vaihdon yhteydessä ja nimenomaan Torringtoniin. Enkä myöskään ole missään lukenut että neulalaakerit olisivat sanoneet työsopimuksensa irti. Mitähän dealerit asentavat nokkien vaihdon yhteydessä. Torringtonit? Mikseihän kukaan kamppanjoi INAn paremmuudesta?

Jotain hyvää INAssa täytyy olla koska tehdas niitä edelleen käyttää ja ne tulevat myös nokka-akselin huoltosarjan mukana. Tehtaan kataloogissa on ollut muisteloni mukaan Torringtonin laakeri saatavana vasta jonkin aikaa. Sitä myydään mitä ostetaan sopii tehtaan motoksi ehkä tässäkin kohtaa.

Nyrkkisääntö: INA on vaihdettava Toringtoniin nokka-akselien irroittamisen yhteydessä.
Kyseenalaistus: Onkohan edes laakereiden vaihtaminen aivan välttämätöntä koska niillä ei ole mitään määriteltyä vaihtoikää? Kyseessä lienee kuitenkin moottorin parin merkittävän osan uusiminen ja mahdollisen rikkoutumisen siirtäminen eteenpäin, sillä uusi on luotettavampi kuin käytetty. Kuka uskaltaa olla tekemättä? Toimenpide ei maksa "mitään" kun kerran jakopää on auki.


Heritage_100

Vielä lisäyksenä neulalaakerien vaihdon tarpeellisuudesta.
Esim. tehtaan big bore kiteissä ei ole enään vakiona uusia neulalaakereita. Asennusohjeessakin kehoitetaan vain tarkistamaan laakerit ja tarvittaessa uusimaan. INAlla, jopa 113:ssa. Vastuu jää tekijälle.

Jussi

Hemuli tuossaaiemmin totesi että ei ehjää kannata korjata ja näin se on.

Avasin tänään kahden 50 tkm ajetun -06 Night Trainin jakopäät ja kummankaan laahareissa ei ollut mitään havaittavaa kulumaa, ei edes kunnon jälkiä. Eli ei muuta kun kansi kiinni, omaiset on nähny. Hukkaan meni kaksi tiivistettä, mutta tarkistettavahan tuo oli kun asiasta niin paljon puhutaan. Muita paikkoja, esim öljypumppua tai akselin heittoa, en lähetnyt edes katsomaan kun nuo olivat lähes uudenveroisessa kunnossa.

Olisiko niin, että kuluminen riippuu hiukan myös ajo-olosuhteista ja öljyjen vaihdosta. Mainituilla yksilöillä lähes kaikki kilometrit on tullu maantiellä ja öljyt on vaihdeltu noin 4000 - 5000 välein.

Kuinkahan paljon noita laahareita, tai siis kiristäjiä, on vaihdeltu turhaan dealerien pajoilla, jossa omistaja ei ole ollut katsomassa mikä on oikea tilanne.

Ja nyt sitten pieni puun koputus, en nimittäin taida ennen sataatuhatta avata uudelleen.

Hemuli

Kyllä sen sitten kuulee kun laahurit on lopussa, sellainen viheltävä ääni. Eikä vielä ole mitään välttämättä menossa rikki. Mutta uskon että säännöllinen huolto ja maltillinen ajo palkitaan, ajoihan Tarjakin omillaan lähes satkun ennen kuin oli vaihtokunnossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

arho

Jaahas ja kone uudestaan auki >:( N. 100 kilsaa takana ja kone huohottaa ihan perkeleesti!
Epäilen öljypumpun kohdistusta silmämääräisesti, ei osunu ihan kohalleen! Sen sitä saa kun säästää neljäkymppiä eikä hommaa niitä ohjuri pultteja, perk...! Toivottavasti en rikkonu mitään. Mainittakoon että ennen remonttia kone ei huohottanut näkyvästi.  Sinänsä kiristäjien liukupintojen
vaihto oli helppohomma, öljypumppu lähes uuden näköinen ilman mainittavia kulumisia. Ainoastaan nuo liukupinnat olivat loppu, olivat alkaneet jo lyhentymäänkin. Ja konehan oli -02 ja 72 tonnia ajettu. 
Do it doggystyle

ss454

Lainaus käyttäjältä: arho - 15 toukokuu 11, 14:48:07
Jaahas ja kone uudestaan auki >:( N. 100 kilsaa takana ja kone huohottaa ihan perkeleesti!
Epäilen öljypumpun kohdistusta silmämääräisesti, ei osunu ihan kohalleen! Sen sitä saa kun säästää neljäkymppiä eikä hommaa niitä ohjuri pultteja, perk...! Toivottavasti en rikkonu mitään. Mainittakoon että ennen remonttia kone ei huohottanut näkyvästi.  Sinänsä kiristäjien liukupintojen
vaihto oli helppohomma, öljypumppu lähes uuden näköinen ilman mainittavia kulumisia. Ainoastaan nuo liukupinnat olivat loppu, olivat alkaneet jo lyhentymäänkin. Ja konehan oli -02 ja 72 tonnia ajettu. 

Pitkäänhän mies jaksanut herkutella tuon remontin kanssa.  Itse kun kuvitelin vuoden vaihteessa alkaneen hihnan vaihdon venyneen liikaa kun vasta pääsiäisen alla sain mopon nippuun. Btw Jos et meinaa noita pultteja muuten saada, niin ilmoittele niin voin käydä ne taskussa pyörähtämässä. Samantienhän tuon kiristys operaation saa tehtyä jos paikat valmiina auki. Paikkojen rikkimenoon en uskalla ottaa kantaa.

arho

Laiskuus on ilomme;) Marraskuussa taisin purkaa, joulukuun alussa tilasin osat ja viime viikolla aloitin kasaanlaiton;) Huomenna alkaa purku, kun tänään katsotaan matsia! Tossa varmaan ihan kauaa mene, homma kun on tuttu. Ja kiitos, ilmoittelen!! Toi kiristys on periaatteessa 5 minuutin juttu kun on vehkeet, ilman niitä tuli tähtäiltyä puolituntia, ja vit***shan se meni!
Do it doggystyle

flhx

Siis hetkonen, meinaatko siis öljypumpun kohdistusta mihin oli jotkut neljänkympin ohjuripultit tarjolla? Tuostahan taitaa olla jo nykyisin tehtaan ohjekin tehdä se ilman mitään ylimääräsiä ohjurikotkotuksia eli öljypumppu paikalleen, omilla pulteillaan höllästi kiinni, konetta käsin pyöritellen muutamia kierroksia niin pumppu on kohdistettu. Pultit momenttiin ja laite kasaan. Tuolla metodilla oma TC88 pumppu kohdistettiin nokkien jne vaihdon yhteydessä eikä huohota. Ei tosin huohottanut sitä ennenkään.(Atte Loimaalta antoi silloin tuon vinkin)

P.S. vaihdoithan ne öljypumpun kaksi O-rengasta, niiden kanssa ainakin amerikanpalstoilla joskus tappelivat ja ohjeena oli että pitää aina vaihtaa molemmat uusiin kun öljypumppu erkanee lohkosta.Taisi noiden O-renkaiden lievien vuotojen takia olla juuri huohotusongelmia tyrkyllä. Toinen joka on lohkon ja öpumpun välissä sellainen ohut ja isolla halkaisijalla oleva O-rengas, sitten se pienempi joka oli sama kuin tönärien suojaputkien O-rengas.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

arho

KIITOKSIA vinkistä ja pitää tarkistaa ne O-renkaatkin!!!
Do it doggystyle