Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

pullmax

Aloittaja Mr.Horsepower, 11 helmikuu 13, 10:59:38

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

pellin naputtelua harrateena kysyisin onko porukalla pullmax:seja käytössä...

tai tiedossa ylimääräsiä tai jopa mahdollisesti kuvia sen sielun elämästä jos cloonais itselleni pullmaxin...

Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

tsepatti

Mulla on sama tauti/ harrastus.....Mulla on tällänen espanjalainen Gairu , Mc-5 on malli, ja vastaa aika tarkkaan Pullmax P 5 :sta..Erot pullmaxxiin on työkalupitimessä, (Pullmaxxin omistajat korjatkaa jos olen väärässä), eli pullmaxxissa on keskellä oleva työkalupidin ja toinen on offsetilla oleva..omassa koneessa on liikkuva alapöytä, eli ala työkalua saa liikutettua n. 2.5 cm kumpaankin suuntaan.

Jos pullmaxxista puuttuu noita työkalupitimiä, se on aika iso puute,vaikea tehä ja ne maksaa ebay:ssäkin aika paljon.Myös työkalun varsien paksuudessa on eroja (isompi kone, paksumpi varsi, neliö tangon muotoinen).Itellä menee 18 mm neliötanko, ostan IKH:lta kiilateräs aihion,josta saan valmiit varret, suurin koko on muistaakseni just toi 18mm.Pullmaxx P5 käyttää 19mm, jota ei tietääkseni saa valmiina, jenkki käyttää 3/4 tuumasta, eli joudut kai jyrsimään sen 20 mm tangosta.Pieniin pullmaxxeihin taitaa mennä 16mm...ja suurimpiin 25mm...en muista tarkkaan..Koneissa on iskunpituudet myös eri luokkaa

Jos aiot kloonata ison pullmaxxin , niin aika vaikeaksi musta menee, ja halvalla ei saa tehtyä.Katso ton rungon geometriaa, ja kuinka leveä on tuo takaosa, ja toi mun on muistaakseni 14mm levyä..

Jos haluat koneen jolla pystyt pakottamaan ja kutistamaan levyä, syvälle, niin kuin pullmaxxilla niin on helpompaa rakentaa vaikka puolet tai 1/3 kokoinen kone...katso allmetalshaping.com (vaatii rekisteröitymisen), ja etsit dedicated reciprocating machine ni löydät tosi hyvät ohjeet..

tässä on hyvä linkki kaikkiin peltikoneisiin, ja miten ne toimii....http://metalshapers.org/101/video/mainmovie.shtml

Ja sen verran viel, et aika vaikea näitä koneita on rikki saada, pahin virhe on että ajat vasteet yhteen, mekanismissa ei ole mitään mikä antaa periksi, ja jotain kyllä hajoaa enne pitkään..eli luultavasti menee toi epäkeskoa pyörittävä vipu/kiertokanki paskaks..Toi oma oli ollut ulkona tosi kauan ja ilman moottoria,ja kaikki sadevedet sisään hihnojen ulostulo aukosta... katoin vaan että mekanismi toimii ja pyörii ja vasteet liikkuu..onneks oli moottori täynnä öljyä...ruosteiden putsaus noista johteista ja liikkuvien osien putsaus ja rasvaus ni jo toimii.Aika paljon näitä näkee myynnissä, 800 - 1000 euroa, ja vähissä on mukana tulevat työkalut.Aikas kun kyttäät, niin halpojakin (paljon alle 800eur) ilmaantuu...mut kyl tän omankin sai   Salosta asti mennä Mustasaareen hakemaan, autotrailerilla...mut en o katunu...

Mr.Horsepower

noh mulla on 12m 300mm I palkkia jollain 15mm seinällä ei se rungon tekeminen ole vaikea osuus ja konepaja jossa sen voi käydä tekemässä

Vaan sen epäkeskon ja vipujen mitoitus ongelma :)

eikö tuossa koneessa saa valittua iskun pituuden esim siloitteleeko vaiko tekeekö jotain kareempaa työtä esim kutistus terillä 

vedetäänkö ja nostetaan vipuva että saadaan isku valittua ?

tsepatti

Sen verran siitä rungon tekemisestä viel , et se ei saa joustaa..eli kun laitat pellin työkalujen väliin,jännität rungon, sitten kun nostat alatyökalun (eli vasteet tiukemmalle, varsinkin muotojen tekemisessä), niin kun olet pienellä välyksellä, ja (vasteet ei saa osua yhteen eli aina pellinpaksuus välissä), ja vedät pellin pois, rungosta häipyy jännitys, ja vasteet voi osua toisiinsa ilman välystä...ja I palkkihan ei kestä kiertoa..eli jos teet ton rungon muotosen I palkista, se tarvii silti sivuille levyt, jotta se olisi kunnon struss frame..mikä ei jousta eikä kierry...mut se siitä, ei ole tarkotus päteä....

Eli kun käännän tota vipua alaspäin,joo vedetään ulos, se iskun pituus muuttuu koko ajan ja alhaalla se on suurimmillaan.Se iskunpituus on säädetty noilla lovilla.Eli mulla on noita neljä.Jos mä tekisin lisää lovia tohon renkaaseen, niin mulla olis just niin monta iskunpituutta kuin on lovia koko kierron aikana...

Eli tarvitset säädettävän epäkeskon  ja alatyökalun pitimen jota saa nostettua ja laskettua, ja sivuliike offsettia varten, siinä  pitää olla myös kunnon lukitus..sen pitää kestää tärinää..

Pullmax ei musta ole silotuksessa paras kone, just sen takia että ei saa ajaa niitä työkaluja liian tiukkaan , eli aina se välys..toki sillä voi sitä silotusta tehdä..

Jos tarkotat kutistusterillä ns..thumbnail shrinking dies, niin tarvitset niissä juuri sitä offsettia saadaksesi ne lyömään oikeassa kohtaa rypyn alas..ja taas se oikea välys, jos laittaa liian tiukkaan ei saa peltiä vedettyä pois, koska se ryppy jää jumiin vasteiden väliin.

Pelkkään pakotukseen ja kutistukseen tuo helve hammer on hyvä kone,  voin laittaa kuvan, , kun sellanen on tullut tehtyä...ne kutistus työkalut toimivat tässä paremmin, kun on jousitettu lyönti, eli ei tarvita välystä, ja lyö niin sanotusti ylilyönnillä....

täs on viel tällänen suunnitelma tollasesta pienemmästä koneesta, jolla voi kutistaa..

toivottavast ei menny liian lässytykseksi

Mr.Horsepower

Joo  I palkki kiertää mutta jos niitä laittaa kaks kappaletta päällekkäin kaataa tuon I palkin lappelleen ja hitsaa kaksi kappaletta päälelkkäin muodosttain tikasmaisen rakenteen luulisin olevan riittävän jämäkkä plus on jokunen metri 300mm x 150 mm 12 millin seinämällä putkea josta vois vääntää kanssa runkoa

Mutta joo... säädettävän epäkeskon mitotuksen tarviisin tai mitta suhteet ;)

helve hammeri on ihan helppo tehdä mutta kun isku ei tule kohti suoraan sillä on vaikea tehdä muoto profilia...

siloituksessa on kyllä ihan paras Ew onhan sen wanha suomenkielinen termikiin oppi kirjoissa siloitus pyörä ;)

pullmaksin varmaan saa rikottua jos just ajapi liian tiukkana ett kun ei ole ymmärteekseenkun ei ole jousta liikkessä joka voisi antaa periksi kun tämä härveli pohjaa niin on vivut solmussa :)  

mutta mites muilla häveleillä aja louversseja tai leikka muuten peltiä jos siellä on joku jousi ottamassa vastaan

nyt on vaan toi paineilma vasarasta tehty vasara niin on vähän voimaton ja mun mielestä suotta kompuraa huudattaa kun vois olla kokonaan mekainen härpätin

just tarkoitin varmaankiin noita teriä joissa esim ala puolella on sellainen patti ja yläpuolella on siiten kolo joilla voi kutistaa riippumatta melkein kaaresta riippumatta

tsepatti

Katoin kirjasta niin esim P6 pullmaxxin iskunpituus 1,75mm-6mm, en usko että on P 5 kanssa kauheasti eroa, ja ne on keskikokosia koneita.Helpoin säädettävä epäkesko on tollanen jonka tein helve hammeriin, mut paljon vahvempi pitää olla.Ja jonkinlainen asteikko.

Tuli muuten mieleen, että ne syötöt muuttuu myös siten, että esim siinä louverin tekemisessä, eli yhden moottorin kierroksen aikana ,se lyö ensin yhden lyönnin, eli leikkaa sen pellin auki, ja sitten lyö toisen  lyönnin, eli louveri saa muotonsa.Mut tä kaikki käy tietyst nopeasti, mun moottori   on välitetty n. 1400 iskua/ min..

Eli kaikista lyhyimmällä iskulla se lyö kerran, yhden moottorin kierroksen kanssa, ja noilla pidemmillä 2 iskua yhdellä moottorin kierroksella.. en tiä millalnen ite mekanismi on, kun ei o ollu kone auki.Räjäytyskuvat on kyllä olemassa...

Jos nyt tekisin helve hammerin, ni tekisin ohjatun version, jossa se lyöntipää kulkisi kohtisuoraan, lohenpyrstöurassa, jonka välys säädettäisiin shimmaamalla vaikka messinkilevyllä.

Kyl se pystyy muotoa tekemään, se lyöntipää vaan ei ole tarpeeksi vakaa, kun tarvis kuitenkin lyödä monta iskua minuutissa ...niinkuin  pullmax.Eli tos mun se ainakin heiluu musta vähän liikaa saadakseen muodosta pullmaxin tasoista

Ewheel on myös rullamuovauskone, yhessä vanhassa kirjassa mikä mulla on, toisessa on myös tuo silotuspyörä sana mainittu.Onhan se varmaan yks perustyökaluista näissä hommissa..mut se on taas eri keskustelu

Täs tullaan siihen asian ytimeen, että joka työkalulla ja koneella on vähän niinku oma paikkansa.Rakenteensa ja toimintansa takia.Pullmaxxilla voi leikata ja tehdä muotoja, ja paljon kaikennäköstä, se on must sellanen  yleis työhevonen.Ewheelillä on taas oma paikkansa, niinkuin myös kutistaja venyttäjällä, ja sitä ilmavasaraakin tarvitaan, ku ei ewheelillä pääse joka paikkaan rulllaamaan..ja tietyst käsityökalut ku ei sitä esim auton joka osaa voi purkaa ja viedä koneeseen...ja lista jatkuu, louverit louveriprässillä, kutistukset eckold piccololla ni ei tule mitään jälkiä kappaleeseen...mut ei voi kaikka saada, ja ei musta tarvitsekkaan

Mut mikään kone ei tee kenestäkään mestari pellin pakottajaa, ja mikään kone ei tee mitään, ilman oikeita työkaluja..jos et osaa tehdä tai koneistaa työkaluja koneisiisi, lompakko kevenee mukavasti jos aiot ostaa kaikki valmiina.Kyl koneistuspuoli menee vahvasti käsikädessä tämän peltiharrastuksen kanssa...sit kun ymmärtää, miten se pelti käyttäytyy, ni nä koneet nopeuttaa ja helpottaa hommaa...

Eli sä voit esim ostaa ne kutistusterät netistä.jenkkilästä, maksaa ihan mukavasti.Tai sit käytät vähän aikaa ja teet yhdet itse.Samalla opit miten ne toimii.Ja kun tiedät periaatteen ni osaat tehdä itelles yhdet lisää (eli on hyvä olla yhdet pienet ja toiset vähän isommat)..niistä löydät tietoa thumbnail shrinking dies nimellä..

Kun saat koneen valmiiksi, ni alotetaan niiden tekemisestä oma aihe, ja miten niillä kutistetaan,  :)

Jenkit käyttä ilmavasarana yleensä sellasta rivet gun, joku niittipistooli, siinä on enemmän potkua kuin tossa ilmavasarassa..ja nehän on kopioita noista aidoista airhammereista jotka tehtiin ennen toista maailmansotaa, esim Chicago Pneumatic Cp hammer, Milwaukee,Watervliet jne...jenkeistä saa kyllä ostettua erikseen näitä ilmamoottoreita..esim Michican Pneumatics

ja viel lisään, et mä en tiedä täydellisesti miten pelti liikkuu, mut olen mä jotain oppinut..näistä peltijutuista on kiva jutella, mut aina se vaan tuppaa menee tähän perinteiseen, en usko ja ei pysty, ja kuka toi luulee olevansa..eli en halua hyppiä kenenkään nenille

tässä se yksinkertanen säädettävä epäkesko, mut ei kyl oo vivulla toimiva,  ;D, mut yksinkertasista yksinkertasin...en osaa auttaa jos haluat sellasen kuin tehdastekosessa pullmaxissa......

Mr.Horsepower

joo tuollainen epäkesko on helppo tehä mutt veemäinen säätää kun pitää noi kaks pulttia löysätä ja mitata ja passata ;)

mutt jos sulla on räjäytyskuvat pullmax koneeseen... ois kyllä kiva saada käsiin

kyllähän Ew:llä saa muotoja aikaan esim isoja pintoja niin ehkä tarvii shrinker:iä käyttää kaverina mutta autoon esim katon teko niin onnistuu aika pitkälle Ew:llä

esim planishing hammer:llä on kanssa omat juttusa esim hitsisaumojen tasoittaminen on aika helppoa sopivilla vasteilla tai oikein vaikeita sopukoita niin on helpompi tuolla ilmataltalla ajella mutta jos on yhtään yhtenäisiä isoimpia pintoja niin Ew:llä on aika helppoa saada hyvä pinta aikaan edellyttäin ett rulla on aivan kappaleen muodon mukainen ja että Ew on siiten myös jämäkkä jos antaa yhtään periksi niin tulee kappaleen pintaan selaista aaltoa kun paine ei pysy samana eikä samassa kohdassa ;) nimi merkillä koettu juttu

tsepatti

Se on totta, siks siinä pitäis olla joku selvä asteikko tai joku systeemi, mil sais sen heti siihen oikeaan pituuteen.
Tos helvellä sitä joutuu muuttaa niin vähän, mä yleensä nostan tai lasken sitä alatyökalun pidintä, ni saa äkkiä muutettua iskun sopivaksi.se on kyl kans tosi lyhyt yleensä n.3-5 cm.

Niin ne kuvat o tohon mun gairuun, mut menee varmaan jonku aikaa ennen kuin käyn pajalla.Voin koittaa skannata siitä ton epäkeskon ja mailata sulle...mut menee jonku aikaa

Mä teen, korjaan YRITÄN tehdä, loivasti kaarevat pinnat venyttämällä, ja jyrkästi kaarevat pinnat, niin että kutistan ensiks reunat, ja sit silotan tai vähän venytän sen keskustan oikeaan muotoon.

Kutistamisella tarkotan noita kutistusteriä..en tota sitä venyttäjää

Joskus sillon kun aihe alko kiinnostaa, ihmettelin et miks just joku katto tai muu loivasti kaareva pinta on vaikeampi tehä kuin tollanen missä on paljon muotoa..Nyt sen ymmärtää hyvinkin  ;D

Joo, kyllä planishing hammer on oiva laite, just tohon kuin kirjoitit.Sama jos tekee pokkauksia peltiin, ja sithän se vetää jos ei alkuun venytä sen pokkauksen kohdalta, ni saa hyvin suoristettua tolla planishing hammerilla..kyl niil kaikil on paikkansa  ;D

Mä olen kans kokenut ton aaltoilun, tai sit laittaa ihan liian paljon painetta, niinku alussa luuli, ni tulee myös aika jälkiä.Se auttaa must vähän niihin jälkiin, kun rullaa seuraavaks 45 asteen kulmassa..mulla on ite tehdyt rullat, litteällä keskustalla...mut ne vois olla paremmatkin, ainakin joskus tuntuu siltä....

tsepatti

Mä löysinkin koneelta sen kuvan,olen joskus skannanut sen.... ja laitoin sulle Horsepower privaviestin....

Mr.Horsepower

Niillä jenkki mallin Ew rullilla ei saa hyvää jälkeä aikaan missä on suora osuus parempi on nämä missä on just sama r kuin rullattavassa pinnassa näin saadaan paras jälki esim alumiini rst pinnat joka vaan kiiloitetaaan niin jenkki rullilla en lähtis tekemään ainakaan viimestelelyä :)

tämän vinkin sain eräältä vanhalta sepältä joka teke noita kupari kupoleita kirkkoihin niin se sano ettei rullalla missä on suora osuus voi tehä sileätä pintaa  ja näytti yhen kappaleen mikä oli viimestelty kaarevalla rullalla siinä ei ollut olenkaan muoto vireheitä

mutta isoissa kappaleissa helposti jos ei ole tarkkana tulee myös venymis jälkiä jos ett osaa kuljettaa rullatavaa peltiä JUST oikeassa asennossa niin tule venymisiä tietty ja eikun hiero niitä siiten pois poikeen Ewllä tai siiten kutistus kiekolla rälläkän kanssa joka on myös eritäin pätevä kapistus kutististamiseen shinker disk lontooksi ;)

tsepatti

Oot varmasti oikeassa, ne aina kirjottaa just sitä, että se kuljetus on niin vaikeaa noilla täys säteisillä rullilla..eli niinku sanoit, täytyy osata kuljettaa oikein.Ja alunperinhan englannin pojilla ja muilla eurooppalaisilla on aina täyssäteiset.

Tarkotat Antero F:ria, mun teki mieli mennä sinne Jämsän kursseille, mut hinta oli sellanen, et jäin miettii saisinko rahoil vastinetta.Se mies kyllä taitaa Ewheelin..on pyöritelly sitä aika kauan...

Mä ostin oman shrinking discini tuolt Wray Schelinin Pro shaper ebay kaupasta...kyl se kuuluu näihin jippoihin, vai mitä ? ;D

Mopopoika

Anteron kurssilla olleena voin sanoa että saa rahoilleen vastinetta. Mies osaa pellin väännön ja mikä tärkeintä, myös opettaa sitä.

Kurssilla testailin molempia EW:n rullamalleja ja tulin siihen tulokseen että täyskaareva rulla on mulle parempi. Tulee sileempi jälki niinkuin totesitte. Ohjattavuudessa en huomannut isoa eroa. Sellainen rulla jossa on suorat kohdat on vähän nopeampi.

Omassa EW:ssä on rullissa suorat kohdat johtuen siitä että ne oli halvimmat  :o

tsepatti

Ok, kiitti vastauksesta!

Onko sulla Mopopoika noi HarborFreightin rullat, vai mistä ostit ne?

Mä tein ne suorilla olevat , siks kun ne oli musta helpommat kärkisorvilla tehdä.... Olen kyl ajatellu et mahtaisko  saada tehtyä jos sorvais suorat aihiot ja tietyst laakerois ne.Sitten teki sellasen pitimen, että sais nauhahiomakoneella hiottua...kyl nois pienimmis säteis olis silti aika homma....et tuskin tulee kokeiltua....

Mopopoika

tsepatti