Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

pullmax

Aloittaja Mr.Horsepower, 11 helmikuu 13, 10:59:38

« edellinen - seuraava »

tsepatti

No nii, nythän on jo kunnon/oikeita töitä,  :)   Hyvältä näyttää!

Joo, ajatus on sama kummankin työkalujigissä,  ;D

Kyl mun kone tuntuu kääpiöltä ton sun koneen rinnalla.Mul on käyny kans mieles, toi et koneen kylkeen sais kyl tehtyä EWheelin.Mut mul o niin pienet tilat, et parempi melkein kun kaik on pyörien päällä, siis nä pienemmät laitteet.

Sellasia kutistustyökaluja ei olekaan mitkä ei tee mitään jälkeä, (no ehkä joku Eckold).Samanlaisia jälkiä nuo munkin tekee.Se niiden säätäminen koneeseen, on must hanurista.Siis jos olet joutunut ottaa irti, ja liikuttaa sivusuunnassa.Se jälki on kamala, jos vaan heittää koneeseen, eikä pahemmin säädä niitä.Ainakin näis mun itte tekemissä.Mä olen kyl miettinyt tohonki jonkun näköstä jigiä, ;D

Mä tein yhen version jos tein aika ison sen patin, ni ne merkkas kyl aina kamalasti, mut kyl kans kutisti kerralla tosi paljon.Mut joutusin muuttaa kyl pienemmäksi.

Täs on mun jälki, kevyen silotuksen jälkeen tolla helve hammerilla.Taisin kerran laittaa overdrivilla kuvan yhestä paneelista jota kutistin..ja sit tollanen toinen kokeilu.Eli ei näille shrinkkerit pärjää.Vaik Lazze kovin omaa syväkitasta shrinkkeriään mainostaa.Veikkaan et merkkaa väkisinkin enemmän...

Hyvä et laitoit kuvia, kiva näitä on kattoa!

tsepatti

Mä olen lukenu, et noi  Eckold venytysasetelmat ei oikein toimi näissä pullmaxeissa.Jotkut kyl on saanu niillä jotain aikaan, mut vaati ison koneen, sun ainakin riittää ;D, mut myös väitetään et se asetelma ei kerkiä jotenkin palautumaan kunnolla, kun nä iskee niin nopeasti.Sit ku näis pienis on pienemmät moottorit, ja taajuusmuuttajalla menee sitä iskua hidastaa, ni ei enää riitä poweri..pitäis olla välityksillä pienennetty.Mut näin netin maailmassa väitetään...mul ei ole kokemusta.

Mut tiedän et Antero F:derilla on omassa trumpf koneessaan nämä Eckold asetelmat käytössä.,ja se hänen trumpf koneensa on kans järeimmästä päästä.

Mul on tällänen esimerkki koneella, kun on tehty kuormaauton jarrukellosta shrinkkeri.Ja säädetään just voima paineensäätimellä

Tätä tarkotin sillä, et tä alkuperänen ei ole ihan niin yksinkertanen, mut on toteutettavissa varmaan, kun ajan kanssa tekee.Koitan kyl jossai vaiheessa...tällänen on alkuperänen pullmax työkalu...mut tä tekee kyl aina just tota terän leveetä uraa, eikös?
Ei ole kun tos pdf muodos....

Jos jostain sais tollasen jarrukellon halvalla...tääl aikanaan oli joku kaveri menny siä itte purkamaan, ja tietyst ei sit saanu auki, mut osaksi oli jo purettu, ja sit meni paikalliseen kuorma auto korjaamoon se sylis, ja ihmetteli kun asentajat käveli kaikki pakoon, ku kello oli kaverilla sylissä..ja tuuri kävi ettei purkaantunu sen naamalle...ku oli menny ronkkimaan sitä

toi sun sikkikone näyttää aika paljon samalta kui toi mun vanha Fasti merkkinen sikkikone..

Mopopoika

Noista louversin tekemisistä. Pullmaxin omassa setissä käännetään vivusta sitä terää eri asentoon alotus ja lopetuskohdassa, en nyt ihan tarkaaa muista millainen se teräsysteemi on (en ole itse käyttänyt mutta katselin vierestä).  Voin koittaa saada kuvia sellaisesta setistä jos siitä olisi hyötyä.

tsepatti

Mopopoika,

Mä laitoin liitteenä, tohon edelliseen vastaukseeni pdf, tiedoston, jossa näkyy miten se vipu toimii.

Jos sun olis mahdollista saada kuvia, siitä työkalusetistä niin olisin kiinnostunut.Kyl se helpottaa sen tekemistä, kun näkee siitä oikean, kuvan. :)

Mr.Horsepower

Noh pitää kai laitaa muutama omakiin kuva...

olin kaverina kun tehtiin ja kun hepattiin toi katto pelti kaverin  rodiin... chevy 34
sisäloksut on mun tekemät

katto pelti tehtiin 1.5mm pellistä naurettiin ett jos heittää kipon nuri niin ei ainakaan katto painu kasaan ekana :D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

siinä vähän lisää

Mr.Horsepower

toi sisaloksu15

sen laitoin ihan siks että tuon ylä kantin tein Ew:llä suoralla rullalla shinkkerillä kutistelin siiten sen oikeeseen kaarevuuteen mutta ihan ideana jos ei ole pulmaksia tai muuta kone vasaaraa niin mitenkä näppärä on kaarevia kantteja tehä Ew:llä  ;)

sitten toi mun eka mopo projekti oma ryssä K-750 tein itte tuolaisen tankin ja etu valon 1.5 pellistä

etuvalon kuvun tein muuten rosterista 1.5 millin tavarasta senkiin huomasin sen että vaatii hieman enemmän voimaa kuin musta pelti ;)

Mopopoika

Komiaa jälkeä Mr.Horsepower  :o

Tässä kuvat pullmaxin teristä

B 50

No nyt selvis louvers-terän anatomiakin. Ei se niin monimutkainen sitte olekaan kun on kunnolla suunniteltu. Maksaa kaupassa varmaan biljardin?
Horsepowerin lamppu on hieno. Mistä tuli taas kerran mieleen ajatus että tämäntyyppisissä palikoissa osan tunnistaa itsetehdyksi vasta jos siinä on tarpeeksi virheitä. Tossa ei ole. 99,8% katsojista varmasti pitää lamppua tehdastekoisena tarvikkeena. Vasta kun muotoilu on haettu jostain ulkoavaruuden seerumista katsojalla alkaa raksuttaa että "ei prkl, tää oo katalookista.." Eli kun ketään ei huomaa mitään olet onnistunut täydellisesti. Tavallaan älytöntä. :D

tsepatti

Kiitokset kuvista, mopopoika!

Hmmm.täytyy kyl koittaa tehä toi työkalu, jossain vaihessa.

Komiaa jälkeä horsepower,toi katto on kyl hieno.Te rullasitte varmaan sen kaverin kanssa kahdestaan.Yhdyn B50 kommenttiin, kukaan ei varmaan ajattele, et toi teki sen itte.

Mä kerran miettisin, et miks noit sikkikoneen rissoja ei vois hyödyntää pullmaxis.Ni tein tälläset adapterit noille rissoille.Aika simppeli juttu..ja tos vaan pikanen testi.Ei ainakaan tartte pokkauksille tehdä joka työkalua erikseen....

Mr.Horsepower

Tuota noin...

jos käyttää noita sikkikoneen rullia pullmaxsissa !!! ?

kun rulla ei pyöri niin eikö siitä ajan saatossa tule neliskanttinen ?
Plus että ohjatavuus kaarteissa eikö ole huonompi kuin sikkikoneessa ?

toki onhan tuossa puolensa jos koneesta löytyy pitkä isku voi tehdä syvänsikin kerralla kun pinta joka vastaa on pyöreä mutta...

miten on käytäntö :D

tsepatti

Käytännön testiin en viel pysty vastaa.Kyhäsin noi töissä yhel ruokatunnilla, ;D

Mut ton testin kun tein  ni säädin niin et jäi rakoa, kun kone oli päällä, ja syötin vaan sen siitä läpi.Toisaalta kun nehän ei ikinä lyö rauta rautaa vasten, ni mahtaakohan tuo pellin liukuminen välissä, tota rissaa kuluttaa..mut en voi viel varmuudella sanoa..mä koitan ens kerralla kun meen "pajalle", kuin kaarevaa saan noil tehtyä.

Yks etu minkä kyl huomasin, kun mun sikkikone on ihan käsikäyttöinen, tossa pystyy ohjaa kahdella kädellä...

Noi on muuten ihan vaan sovitettu tohon akselille, ja mutterilla kiristys, et saa nähä kuin hyvi ne pysyy myös jos tekee oikein pitkän muodon, vai löystyyks tärinästä...

Mr.Horsepower

Sikki koneeseen pitäs virittää porakone esim pyörittämään kampea välityksin...
jalkapolin potikalla mitä syvemmälle painaa sen kovempaa liikkuu ja tietty kun ottaa jalan pois niin pysähtyy koneen runkoon kytkin suunan vaihtoon Jne...

Mutta pitäs tehä uusiksi tuo sikki kone on torraforsilta se halpis sikki kone niin meinaa antaa 1.5mm pellillä anteeksi...

ihan rhs palkista joku 50x100 kitahan sais ainakiin sen 500mm olla siiten :)

tsepatti

No nii, mä tein pienen testin, ja ei noi rissat kyllä sovellu kaarroksiin.Ne on liian leveät, ja pelti alkaa luistaa sivullepäin.Kun tein suoraa linjaa , toimi ihan hyvin...siinä vois käyttää, jos ei muita teriä ole

Lohis

Jos joku välttämättä tahtoo tuollaisen Pullmax-koneen, niin huomenna on Kuorevedellä huutokaupassa myynnissä yksi. Ilmavoimien teknillisen koulun opetuskäytössä on tämä vehjas ollut ja nyt sieltä myydään tavaraa pois kun toiminta loppuu. Kävin tänään katsomassa siellä niitä myytäviä tavaroita ja jututin yhtä kapiaista siinä koneen vierellä. Sanoi itsekin sitä aikoinaan käyttäneensä ja kehui hyväksi peliksi. Viimeksi sillä on kuulemma tehty tuhkakupin kansia.

Huutokaupat.comista löytyy kuva.