Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

pullmax

Aloittaja Mr.Horsepower, 11 helmikuu 13, 10:59:38

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

mopopojan postaama ebay:n linkki sisältää just jenkki rullat joissa on suora osuus... mutta sorvissahan tuon voi muotoilla oikean laiseksi ;)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mopopoika

Tarvis varmaan erottaa EW omaksi aiheeksi.

Noi mun rullat ei tunnu kauhean laadukkailta. Mun mielestä niissä ei ole karkaisua. Muutamassa rullassa oli lovia kun olivat matkalla ottaneet toisiinsa kiinni. Hyvää noissa on hinta, alle kolmasosa siitä mitä edullisimmat kunnolliset maksaa  :o
Eli jos on kunnon sorvivehkeet ja osaa sorvata niin kannattaa varmaan tehdä kokonaan itse. Mun sorvilla ja taidoilla tollaisia ei tehdä.

Kerron käyttökokemuksista kun vähän ehdin peltiä rullailemaan.

Mr.Horsepower

tuolta sais ostaaa asiallisia Myös sikkikoneen rullia ;)

http://www.jstools.se/home/

mutta jos ei ihan työkseen rulllaa eikä mitään ruostumattomia peltejä niin... tai mitään paksuja pehmeemilläkiin rullilla varmaan tekee jotain

Plus onhan se sisuskumi kikkakiin Ew:llä ylärullan päälle sisuskumia niin se vaan taivuttaa ei niinkään venytä ;) vaikka aina kun materiaali muuttaa muotoa kutistuu tai venyy tai molempia :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

tertsi

onkos teillä enemmän tietoa noista Jämsän kursseista.Olen miettiny sitä vuoden kestävää kurssia mutta pitäis löytää parempi paja missä treenata.Onkohan Mikkeli Varkaus Savonlinna aluellta tietoa kellään.

Mopopoika

Jämsän kursseista kannattaa kysyä Ossilta (Ossi Kattilakoski puh. 040-3414369)

Jos on jotain ideoita kurssien sisältöön liittyen niin niistä kannattaa myös laittaa Ossille viestiä. Hän pyrkii räätälöimään sopivia kursseja. Esim moottoripyörä kurssi jossa vetäjänä Niemisen Mika (Mr Moore)

Tässä on Ossin pitämä blogi:

http://vanhatajoneuvot.blogspot.fi/

Kevään 2013 lyhytkurssien ajankohdat

- Tammikuu viikko 3 (18-19.1) Moottoripyörä harrastajat

- Helmikuu viikko 8 ( 21.-23.2) Peltikurssi

- Huhtikuu viikko 14 ( 4.-6.4.) Peltikurssi

- Huhtikuu viikko 17 ( 25.-27.4. Peltikurssi


BTW, alkuperäiseen aiheeseen liittyen: peltikurssilla oli mahdollisuus opetella myös pullmaxin käyttöä

B 50

Siitä "Pullmaxin" tekemisestä; omaan P9:iin on tehdas katsonut hyväksi laittaa 2200kg rautaa, yhteen liitettynä 2kpl 40mm:n levyä. Eli sitä rautaa siinä ympärillä saa olla. Niissä höyhensarjan Pullmaxeissa on kelluva isku. En ole huomannut kelluvassa- ja ei-kelluvassa systeemissä merkittäviä eroja työnjäljen suhteen.
Se sisäkumi ew:n rullan päällä on ihan hanurista. On lähinnä jokapaikassa paitsi siellä missä pitäis. Siirryin käyttämään umpikumista varastokärryn pyörää, toimii paljo paremmin.
Ei oo vielä kukaan rohjennu laittaa kuvia mitä kenenkin kone on tehny? ;)

Mr.Horsepower

B 50

Tarkoitatko kelluvalla jossa on jousi tuossa iskussa ottamassa vastaan kuin plashinhammerissa ?

Plus voithan sinä aloittaa ekaks :D
Muistokseni tuolla Overdriven puolella olit laittana joitain kuvia aiheesta :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

tsepatti


Mä myönnän heti, et mun kone ei o tehny viel oikeen mitään.Tein vähän noita perustyökaluja siihen, en viel muuta.Täs on viel pari projektia , työstökoneiden osalta, sit pystyy alkaa keskittyä tekemäänkin jotain...kesällä voin  laittaa kuvan,jos vaan saan vasarani pystyyn ja kasattua.

P9  on varmaan suurin kone mitä pullmaxeja on.Hyvin huomaa eron koossa, kun toi mun koneen jotain 14-16mm levyä , ja painaa jotain tonnin luokkaa...Oletko koittanut leikata sillä paksumpaa levyä?

Mä en käytä sisäkumia, kun en o löytänyt tarpeeks isoa halkaisijaltaan, mun yläpyörä on n. 18cm halkaisija.Olen käyttänyt myös sellasta pientä kumipyörää..


B 50

Ei ollu kelluvassa jousta. Möin sen uuden rahoittamiseksi useampi vuosi siiten, en muista tarkkaan miten se systeemi oli toteutettu. Siinä oli sellasen tangon päässä pienen pään kokonen vastapainomorkula, eikä se iskeny kovempaa kuin paino x vipuvarsi. Ts, ei kiinteää, joustamatonta yhteyttä muuhun iskumekanismiin.
P9 tuli seuraajaksi koska ainahan isompi on parempi ja kaunihimpi. ;D On se vähä rohjo, tilaa vie, eikä se näissä alle 3mm:n hommissa ole yhtään keskikokoisia parempi. Työkalupidin on 25mm:nen mikä on iso etu. Voi kiilatangosta tehdä työkalunvarret vaikka hetken mielijohteesta. Se vanha oli 19mm:llä mikä on täälläpäin muolimaa vähän hankala mitta.
Noita auton rungon muotolevyjä leikelly 3mm:stä. Menee kuin kusi lumeen. 5mm:stä yritin leikata mutta loppuu leikkaajalta paukut. Käsivarret lepattaa kuin viirit tuulessa ja näkö sumenee. Yksinkertaisesti pää tärisee niin paljo että silmistä valuu vettä ja näkee vain epäselvää hahmoa. Siistii. Kyltti koneen kyljessä kertoo oikeasta iskupituudesta 9mm:n leikkuulle. Operaatio vaatii varmaan jonku pöydän? 
Ainakin täkäläisestä Etra-centeristä saa englanninpyöräkäyttöön soveltuvaa umpikumi varastokärryn pyörää. Halkaisija jotain 18-20cm, n. 4cm leveä. Sopivan jäykkää, mainostavat kestävän 400kg:n kuormaa. Aktiivisessa harrastekäytössä kestänyt vuosia, ehkä jo 7-8 vuotta. Makso kai 30â,¬? Nykyisin mankelia tarvii enää tosi harvoin.
Josko sitä kokeilis onko kameran pattereissa virtaa?

tsepatti

Mä teen kans tosta kiilatangosta, (kun menee 18mm) työkalut.Voin kuvitella ton tärinän, mä kerran kokeeks vähän pakotin yhtä levyn palaa, ja kyl sekin välil tuppas vähän täristää. ;D

Olisko toi mun muistaakseni max 4 tai 5 mm,leikkaamiseen, mut voi olla samat ongelmat ton tärinän kans.Täs on kuva siitä pöydästä.Mu on kans rungon edessä paikka, et sais putkesta tehdyt varret kiinni.

Mul on sellanen pieni kumipyörä, saa vähän ilmanpaineella muutettua sitä kovuutta.Mut se o silti ehkä vähän letku.

Sul varmaan kyl on jo tää idea käytössä, mut kerron silti.Mä teen aina työkalut niin, et pyysin kaveria jyrsii paksuun latikkaan 18mm uran, eli just työkaluvarren kokosen( eli aika tiukka sovitus). sit leikkasin levystä U muotosen palan.Hitsasin latikan U muotosen palan päälle (eli U palikka on pystyssä pöydällä),ja hitsasin sen kiinni latikkaan, ja rälläsin keskeltä latikkaa palan pois.Eli sit ku teen työkalun, laitan varret jigin uraan, kohdistan työkalut, ja keskellä on tilaa heftata ne kiinni.Ne on aina oikeassa kohdassa, eikä tartte pelata sivuliikkeen kanssa.Mahtokohan tätä mitenkään hahmottaa.... ::)

Koitas jos siin kameras oli virtaa,  :D ;)


Mr.Horsepower

Onko kukaan tehnyt pulmaksiin louversi teriä ?

mietin että tallillta löytys hss terä aihioita 25x25 sorviin niin jos noista vuolis sopivia ? esim ?

ja onko kukaan tehnä kutistus teriä tai mistä sais ostaa  esim semmoisiet kuin on käsi kutistemessa shinkker apaaraatissa

Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

tsepatti


En o viel kerinny, koittaa tehdä.

Niitä kutistusasetelmia saa ainakin toraforsilta ja mve vai mikä mobitive onkaan..Laadusta ei ole kokemusta..

B 50

Juu, työkalu hitsijigin idea selvis. Jyrsin muinoin koneistaja-aikoina sellasesta paksusta neliötangosta yhden vähän reilun neljänneksen pois niin että jäljelle jäi periaatteessa kulmarauta, mutta järeämpi. Siihen jyystin keskelle kevennykset, niin että hitsattavan työkalun pään saa sinne. Lisäks keskelle läpiura että pääsee samalla kiinnityksellä hitsaamaan kolmelta puolelta. Se on aina mielenkiintoista miten samaan lopputulokseen pääsee niin montaa kautta. :)
Oli virtaa pattereissa. Siellä se lymyilee, naamioituna romukasaksi, peltimiehen leatherman. Pullmaxin kyljessä prässi, sikkikone, englanninpyörä, lumppulaikka ja pylväs-sportster(vai miten se HESAssa kirjotetaan? ;D). Mitä ne kaikki omilla rungoillaan, tossahan sitä on tukevaa kiinnityspintaa. Kuvassa näkyy se mainostamani kumipyörä.

Jos kuvat näyttää foorumille liian nelipyöräisiltä niin koitetaan keksiä jotain muuta. Jäykkäriä "silmänkantamattomiin".  Tulipellin sivuissa ja ylhäällä kiertää raita. Naputettu tasotyökalulla. Simppelisti hakkaa toisen pinnan 4mm ylemmäksi tai alemmaksi. Ei varsinaisesti mitään hyötyä mutta antaa mukavaa tehdas-vaikutelmaa. Molemmat työkalut variaatioineen toteutettavissa periaatteessa rälläkällä ja hitsillä.

Kutistuspäillä naputettua raakaa loksuaihioo. Jälki on tässä vaiheessa melko rujoa mutta kyllä se siliää. Apuviivat jelppaa pitämään symmetrisyyttä jollakin tapaa kontrollissa. Työkalu by pylväs-sportster, rälläkkä & hitsi.

B 50

Englanninpyöräilyä. Edelleen 4-pyörävaroitus. Loivilla rautapyörillä luukunkannen alareunaa ja sen alapuolista panelia. Normisettii.

"Jesse Lopez" helmaa. Profiililtaan vähän kutosta muistuttava, edestä(kuvassa vasemmalta) taaksepäin tasaisesti kapeneva(on, on, perspektiivi hämää), koko matkalta kyljen mukaan kaartuva. Pääasiassa kumipyörällä toteutettu. Ihan pikkusen rautapyörällä lisää kaarta että istuu kyljen kaarevuuteen. Toiselle puolelle tietysti sama peilikuvana.

Nää rullailujutut varmaan sopis kyllä omaks aiheekseen vai mitä sanoo raati? Sotkee täällä konevasara-ryskäämistä?

B 50

Pähkäilly sitä louvers-terää kanssa. En oo keksiny miten sais alotuksen ja lopetuksen toimimaan samalla terällä. Tietysti niin ettei raita ole aina terän levyistä stanumittaa.
Ja noi kutistus/venytystyökalut Pullmaxiin on kanssa mietityttäny. Ratkaisematta on miten saa hallittua työstövoimaa kun se muokkaa aina suhteessa liikkeen pituuteen. Voi olla aika raju lopputulos. Ajatukset kääntyny enempi johonkin paineilmatoimiseen paineensäätimellä.