Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Siperian Sputnik

Aloittaja Kokkonen, 20 tammikuu 13, 19:07:16

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Taas oli pystymettän aika, paikka sijaitsi hieman etäämmällä, liki Iisalmea, matkaa tulisi valittua reittiä jotakuinkin 600 km sivu. Matkavauhdin tietäen, läksimme Kalen kanssa liikkeelle jo torstaina, satoi, kuinkas muuten, lämmöt jossain +6 kieppeillä. Pääsimme välietappiin Keuruulle yhdellä jakajan kannen vaihdolla. Perjantai ei aurinkoa tarjonnut sekään, tekniikka kuitenkin pelasi ja perille päästiin. Tie leiriin oli, sanoisinko pehmeähkö, mutta venäläisille voimakoneille mikään ei ole mahdotonta, joten mäelle mentiin heittämällä kansan hurratessa ja itse Lenin hymyili sankarpojille sateisen pilvitaivaan takaa.
Laavu pöpelikköön pystyyn, tulenteko oli haasteellista, mutta saatiin sellainenkin aikaan. Joskus uskon että savua on ilman tulta.
Yö meni uni ja savua silmissä.
Lauantaina taas satoi vaihteeksi, mutta ei kuitenkaan lunta. Siperian kesä.
Sunnuntaina olikin sitten vähän viileämpää, kamat kasaan ja riisipeltoa muistuttavaa tietä pitävämmälle pohjalle. Keiteleellä tuli räntää, muuten elämä hymyili kuten rallien jälkeen yleensäkin. Suuri vapauden tunne rinnassa jatkettiin kohti ihmisasumuksia, kiinnitettiin irronnut pyörijä, lisättiin väliin öljyä ja saavuttiin Juupajoelle, jossa meidän otettiin ystävällisesti vastaan, saunotettiin ja ruokittiin.
Maanantaina oli pikku pakkasta, joka sateen jälkeen antaa mausteensa niin ajopeleille kuin -radoillekin. Tahikoinnin jälkeen päästiin luistelemaan tielle nauttimaan ensimmäisestä sateettomasta retkipäivästä.
Niin vain kaksi K-Pyörää pääsi omin avuin kotitalliinsa, toinen ehkä hieman huohottaen, mutta kuitenkin.
Hieno reissu!!

Suurkiitos  Järjestäjille ja ystäville matkan varrelta.







"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jasu

Monestikohan on tullut mainittua, että se jakaja kannattaa heittää kuikkaan, ei sen käytölle ole oikein mitään perustetta. Kaksilähtöinen puola, itäosa jos haluaa jännitystä elämään, Harrikan tai Rättäri puola jos varmuutta haluaa, on kaksi vikapaikkaa vähemmän (kansi ja pyörijä, jälkimmäisen irrotessa varmasti sopivin väliajoin)...

Muuten nuo on kyllä ihmeen sitkeitä papattajia, kun malttaa kierrokset pitää kurissa etenkin isolla tiellä. Joko pitäen vauhdin maltillisena tai pitempiä välityksiä asentaen. Ja kiireellä näidenkin kanssa tekee elämästään vaikeampaa...

filtteri

mimmoista marssivauhtia nää pelit sietää et pysyy vielä nipussa

Jasu

^Vanhemille vermeille, eli sivuventtiilimoottorisille suosittavat ettei paljoa yli 70km/h ylitettäisi ainakaan pitkäkestoisesti. Kansiventtiilikoneiset pysyy vaunun kanssa ajellessa nipussa kun matka-ajossa malttaa pitää satasen alle nopeuden, soolona vähän enemmän sietää. Toki välitysten pitentäminen nostaa noita nopeuksia hieman, mutta sitten tulee ylämäkiin vaihtotarpeita paljon enemmän...

Kansiventtiili-Dnepr kesti soolona miliisiperällä (n. 20% vakiota pitempi välitys) lievästi piristettynä, öljynkiertoon mm. suodatin lisättynä ja kaasuttimena Weber DCOE semmoisia satkun ja yli matkanopeuksia. Mutta 160km/h nopeudella kestoikä laskettiin kilometreissä, sitten oli männässä reikää... Kun taas malttoi konerempan jälkeen pitää kahvan kurissa, niin viimeisin tieto mitä kuulin siitä koneesta, oli sillä ajettu yli 40000 km...

Kokkonen

En sano, etteikö Sputnik ja kaikki sen sisaret ja veljet olisi luotettavia moottoripyöriä, mutta ihan noin muuten vaan ajattelin rakentaa varakoneen. Jos vaikka joku kaveri sattuu tarvitsemaan.

Projektin mukana tuli aikoinaan toinen kone ja siitä saataisi saada jotakin.
Availin paikkoja totesin, etten ollut ensimmäinen jolla ko ajatus on tullut mieleen. Ilmeisesti Igor oli myös suunnitellut koneremppaa ja sen myös aloittanut, mutta koeajoa pidemmälle ei homma näytä kantaneen. Rajut on olleet työkalut.



Männäntappi on varmaan nuijittu paikalleen männänhelman nojatessa koneen lohkoon ja ajossa kili kali...  Männät on aika uudet.
Mutta veivien alapään laakerit valmiit, joten ei tuolla oli pitkälle pötkitty muutenkaan.


Kytkimen jouset ovat sievästi nipussa narulla, liekö ollut helpottamassa asennusta. Pientä meisselin jälkeä vauhtipyörän mutterissa



"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Kävimme kesäretkellä Kalen kanssa Venään puolella. Kierrettiin Laatokka, sehän on tänäpänä muotia. Hyvin meni. Yksi rengasrikko Helsingin alueella ja laturin hiilen vaihto Kotkassa. Itänaapurissa ei teknistä eikä muutakaan ongelmaa. Venäjän tulli ei vain meinannut uskoa että tullaan todellakin venäläisilla mopoilla Venäjälle. Moneen kertaan kysyi. Alkavat olemaan harvinaisuuksia sielläkin nuo ajoneuvot ja herattivat suurehkoa uteliaisuutta niin parkkipaikoilla kuin maanteilläkin.
Varaosia hankittiin, niitä löytyi vielä Käkisalmesta ja Sortavalasta, mutta vähiin käyvät.
Parisentuhatta kilsaa, kovasti eritasoisia teitä tuli edettyä. Kaikenlaista löytyy kun viitti poiketa ja pysähtyä. Ystävällistä väkeä siinä rajan itäpuolella. :)

]https://www.youtube.com/watch?v=ragAa4zbeM8[url][/url]
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Moron taas pitkästä aikaa

tämän vuoden, 2019,  Karjalan Kannaksen turneesta löytyy otoksia tuolta

https://youtu.be/sinVe0Lyejg
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

JKKo

Kiitoksia. Aivan mahtavan hieno matkakooste jälleen!
883/1200/turbo

Enok

Ei voi kuin ihailla tuulisuojien monimuotoista kauneutta.
Tästä tuli hyvä mieli.
K.

6PPC

Missäpäin sijaitsee tuo varaosaliike, jossa kävitte?