Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vain 45 kilometrin tähden- Punainen Likööri

Aloittaja Vette427, 23 lokakuu 12, 21:43:11

« edellinen - seuraava »

Jensen

Turbon laittaminen vanhaan pyörään=herrasmiesten urheilua.. Toivottavasti tulos ei ole tämä mutta sillekkin on aina mahdollisuus.?  Olen erittäin humalassa mutta asiallinen..   >:(   Dyno Catastrophe

Motomatti


Vette427

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 24 tammikuu 13, 11:43:14
Et kai sitä M18 kierreosaa ottanut pois siitä "väärästä" paikasta?

liitteeksi laittamani lisäholkki lambdalle voi tehdä kaksi palvelusta: vaimentaa vaihtelua ja vähentää/tasata lämpökuormaa.

Pakoputken asento kuvassa (5) on silmääni mukava.

Ehkäpä lambdan paikka on heti ahtimen jälkeen ennen mutkaa sisäkaarteessa.

en kun ajattelin et siihen voisi liittää vaikkapa pakolämpömitarin joskus?

saako noita holkkeja jostain vai oletko teheny ite?

hylkäsin tuon ja pysty mallin huoltokohteiden takia. mä kun pyrin ensisijaisesti käytännöllisyyteen ja käyttömukavuuteen ja sit tulee näkö ja muut seikat. pyrin tekemään ajettavia ja hultoystävällisiä näistä häksättimistä  :)

jep, lambdatulee juurikin siihen nyt. ja kun mulla tulee se PLX:n lambda mittarilla niin enkai enää toista siinen taida laittaa.

Lainaus käyttäjältä: Karzza - 24 tammikuu 13, 16:59:28
Hieno projekti.

Aiheeseen liittyen olen spekuloinut tässä talven mittaan yhdellä kammentapilla olevan V2 plenumin tilavuudesta tuolla:

http://www.1130cc.com/forums/showthread.php?t=169823&page=19

huh huh hiljaseks vetää!! uskomaton laite!! nyt on taas sellainen hetki et harmittaa ku tuo lontoo on todella takkusta  :( inhosin yli kaiken kouluaikana sitä ja ei ole saanu opeteltua myöhemminkää sit, mutta jotain yritin tulkita ja hattua kyllä pitää nostaa. tässähän ei kohta omaa rojektia kehtaa esitellä enää  :P mutta tuolaisen laitteen rakentajan kehut kyllä lämmittää, kiitos vaan  8)

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 24 tammikuu 13, 23:25:20
Turbon laittaminen vanhaan pyörään=herrasmiesten urheilua.. Toivottavasti tulos ei ole tämä mutta sillekkin on aina mahdollisuus.? 

no tuohan ei haittaisi ku ei vieressä ole.... tai ehkä vähä  ;), mutta jos näin kävisi saattas henki olla ahtaalla hetken

Exploding Engine

tänään sit vihdoin tuli suuttimet ja homma jatkui taas uudella innostuksella  :)
ensin erittäin tarkoilla suunitelmilla ja piirustuksilla, vielä löyty pikku pala pahavia laatikonkannesta johon sai mittailla ja mallintaa väliä ja 22mm tuli lopulta suutin väliksi keskeltäkeskelle. ja ristiin 5mm reijät 28mm jaolla

ensin 50x50 rosteritangosta tein 38x38x35 palikan ja säädin 62 vuosimallin "cnc" koneen terän niin ettei se mene läpi vaan jäi noin 5mm vajaaksi, tarkkaa hommaa  ;)

sitten vaan automaattisyöttö! päälle ja ei ku reikää pukkas niin et suurimpia lastuja sai väistellä

ensin 5mm kaikki 4 ja sit suuttimille 14mm, mutta mutta  >:( terä vippas sen verran et reikä tuli 14.9. no eihän tuo iso heitto ku cccp lukee siinä koneen kylessä. iso maa isot toleranssit  ;D ;D (ite oon terottanu sen poran väärin, toim. huom) onneksi en porannu pohjaan ja jos huomenna löytyy pikkusen paksummat o-renkaat ei tarvi tehä uutta

tällaisen terän tein kerran valametin suuttimien kuparitiivisteiden irroitukseen ja sillä oli nyt hyvä tehä loppureikää n 7mm niin se tuli hyvä ja on se yläpään pitopinta jossa bensanpaine on.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Vette427

tämä valmis palikka sitten halki 18mm alapinnasta ja siihen 6.5mm reijät kiinitys pulteille

6mm kierteet alakeppaleeseen ja pinnapultit joilla suuttimien asennus "tiukkuuden" säätö, jossa tulee olemaan vielä puuhaa ennen ku muotoiltu imusarjan muotoihin ja siitä myöhemmin lisää, jos en sit tee uutta sen poraus virheen takia? vielä vähä hakusessa mille korkeudelle nuo suuttimet lopulta jätän. 5-8mm oli aluksi tarkoitus??

sit pääsikin pakarin kimppuun  :) mutkia ja supistajia ja siitä se muotoutuu eka versio, en sit tiiä jääkö ku ainaki äsken mielytti, aamulla kaikki voi olla toisin  :)

jos joku ajaa ens kesänä perässä ja jukurtti haisee, se johtuu vaan siitä et valion käytetyt putket sai uuden elämän  ;D hitto mikä löyhkä..... no kovaa kamaa oli joka mureni ku vähä kolisteli putkia.

lähtö 64mm ja loppu 76mm, patti hukkaportilta 52mm, nyt äänenvaimennusta niin palijo ku vaan saan tehtyä. ajattelin yrittää tehä niin hiliasen ku vaan saan  8) sitä meteli ollu jo iha tarpeeksi niin jos jotai muuta välillä.

tankit pitäs kiireellä nyt saada työn alle ku maalari, http://www.freewebs.com/mattimoliis/ soitti et noin kk päästä etelässä joku tapahtuma, en muista mikä? johon voisi ottaa mukaan ja tehä näytöstyönä
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Karzza

#64
Yritän vinkata että laitteesta tullee varsin etupyttyvetoinen.
- täyskaasun tasapuolista täytöstä silmälläpitäen kompressorin ja imuventtiilien välinen tilavuus pitäisi olla 2-3x moottorin iskutilavuus.
- osakaasulla yhden kaasuläpän ja tilavan/pitkän imusarjan vuoksi täytösero sylintereiden välillä on iso. Ilma virtaa myös imuputkesta toiseen imutahtien aikana aiheuttaen pumppaushäviötä ja turbulenttista virtausta.

Täytöksen etusylinteripainotteisuus kannattaa huomioida lisäämällä etusylinterin polttoainemäärää sekä myöhästyttämällä sytytystä tai alentamalla etusen puristussuhdetta.

Vette427

no voe hemmetti! tuo täytösero oli tiedossa ja siksi värkkäsin tuota imusarjaa tuolaiseksi, siinä nyt tasan 30cm kumpikin omanansa loppumatkasta. no en kyllä uutta jaksa alkaa vääntään, yli 20 tuntia meni tuoho  :)
oletin et ku molemmissa kurkuissa on sama paine (tosin pieni, 0.2-0.3:lla tarkoitus mennä ainaki aluksi, tämän projektin tarkoitus kun on opiskella ruisku ja suorasytytys tekniikkaa+ RE85 mahdollisuus, ei niinkään tehon haku ;), luulen että siihen löytyisi vähemmänkin haasteellista tekniikkaa...) ja oma suutin niin olis samanlainen, nooh aina ei ole niin ku oon olettanu, yleensä ei  ;D
vieläkö tuolle jotain osaisi/voisi tehä? tuo turbon ja läpän väli nyt on tiedossa et on iha liian pieni, mutta liekö tässä tapauksessa merkitystä?? luotettavuus on etusialla ku ens kesänä pitäs saaha se 45km enemmän  ;D

kysyin asiaa jo osien myyjältä mutta, olisiko hyötyä laittaa lambda kumpaanki pakoputkeen et näkisi niiden mahdollisen eron? tuota MS3:sta ei voi ohjelmoida niin että se erikseen molemmat hoitasi. sen olen tarkistanu ekana ku niin olisin tehny tuon. tai pakokaasulämpömittarillakin näkis kyllä eron jos se kovinki iso.

ja minä ku aluksi luulin et pakoputki on tässä suurempi ongelma?? kuvan kaltainen oli ensin mutta hylkäsin ku huolto kohteita jäi piiloon ja vähä muutaki.
kiitos kovasti vastausesta.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Smokie

Tekninen tietämys ja suunnittelu ennen kuin tekee jotain on tietenkin suotavaa. Kantsii vaan varoa ettei jää sellaiseen koukkuun ettei lopuksi saa tehdyksi mitään kun osat lentää aina roskiin ja aina tulee parempia ideoita. 0,2-0,3 paineita ei muuten ole kuin saduissa, tai ainakaan ensimmäisen 10km jälkeen ;D

Hydraulikaupasta ainakin paikalliset urhot on ostanut rosterisia 18x1,5 kierteitä, joskin ne on tuonut niitä mulle porattavaksi. Pohjassa tais olla joku kartio tai en mä muista. En oikein lukenutkaan mitään kun oli niin kauheeta tekstiä tuossa yllä että tuli pää kipeeks.

Ai niin, jos et saa siitä tietokoneestasi imettyä järkevää lämpötietoa niin semmoinen moottorikelkkakeksintö ku Pakotemp vois olla hyvä. Joku muukin suomivaihtoehto oli olemas, olikohan se VMV? Tamperelainen firma enivei. Noita kattellessa vaan yleensä alkaa vituttamaan ja osat lentelemään roskikseen.

Motomatti

Tuosta plenumin tilavuudesta kinaisin hieman vastaan. Noin minullekin on opetettu kuin yllä on kerrottu mutta käytäntö on osoittanut myös muuta. Tosin olen touhunnut pääasiassa mekaanisen matalapaineahtamisen parissa.

Tuohon seoksen jakaantumiseen sylinterien kesken on takuuna tuo pitkä erilleen vedetty imusarja: etupytty ei pääse kiskaisemaan molempien pyttyjen polttoainetta koska yhteyttä imukanavilla ei ole kaasuläpän jälkeen ennen palotiloja. Ilmavirran jakautuminen kaasuläpän jälkeen on tietenkin varmistettava mittaamalla molempien imukanavien paine-ero koko kierroslukualueella. Se ei ole kovin vaikeaa. Pienet kierteelliset läpiviennit jonnekin suuttimien lähistölle ja pari alipaine-painemittaria. Joka tapauksessa kaasuläpän jälkeen pitää olla imusarjan paineliitäntä.

Liitteenä on pari kuvaa eräästä sovelluksesta erottaa etu- ja takapytyn imusarjat toisistaan. Plenumistakin on kuva. Alunpitäen oli kaksi läppärunkoa mutta toisesta luovuttiin siksi on tulpattu reikä tuossa.

Smokie

Tämä on nyt aivan täyttä teoretisointia ja tajunnanvirtaa eli suhtautukaa varauksella mutta kumminkin. Greasemonkey Jack näköjään koittaa herättää Brutal Truth innostusta mistä pääsin eroon 1996... Enivei, eikö mekaanisella ahtimella tule ilmaa jokseenkin tasatahtiin mukaan mutta luulenpa että turbolla tuotto on niin jumalattoman suuri että se tasaa paine-erot vaikka etupytty vähän ekana imaisisikin? Vai liittyykö tämä pohdinta jotenkin inertiavoimiin? Eiku mitä saatanaa se nyt olikaan kun joku pääsee vauhtiin niin ei hotsita pysähtyä. Mites MM Guzzissa on YKK:t, eikös ne ole 90 asteen välein?

Karzza

Näissä jutuissa riittä spekuloitavaa,
etenkin kun kyseessä ei ole symmetrinen 4 in line.

Linkissä allekirjoittaneen turbo V2 tarina nykyisen moottorin ja setupin kanssa.

http://www.1130cc.com/forums/showthread.php?t=159920

Smokie

Juu tiedänkin tapauksen ja oon jo vuosia sitten vittuillut muualla että voiko toi olla tottakaan. Onneksi olkoon vaan jos on ja vaikkei ihan olisikkaan niin nostaisin kumminkin hattua jos sellainen sattuis olemaan päässä. Hirveen työn oot kyllä tehnyt, sitä ei voi kukaan kiistää. Mä itse olin aika puritaani tuon 2-tahtiprätkäni kanssa ja turbonkin kanssa koitin vähän olla mutta nykyään luisun lujaa alamäkeä, se olis mun mielestä mahtavampaa että niillä pystyis ajelemaan. 2-tahdissa viritysaste karkasi niin rajuksi että tietääkseni se on maailman tehokkain lajissaan, siis missä on vielä vakiokaasuttimet ja se tarkoittaa sitä ettei sitä uskalla laittaa käyntiin kun joka saatanan kerralla se hajoaa jostain. Nytkin pitäis nostaa kone pöydälle kun kannet alkaa irvistelemään - kierteitä hajos - taas. Turbopyörä sylki kiertokangen pihalle ja sitäkin suunnittelin sen verran hyväksi etten oo ajanut sillä kahteen kesään. Itse ajattelin ainakin vetää jatkossa joka vehkeen sen verran sileeks ja toimistokelpoiseksi että voi koska vaan pöräyttää eikä heti ala joku pienimuotoinen maailmanloppu. Se tarkoittaa mm. sitä että joka vehkeen pitää olla niin yksinkertainen kuin vain olla voi. 0,2-0,3 bar ahtopaineet sopisi ihan hyvin semmoiseen suunnitelmaan mutta en edelleenkään usko satuihin. Yksinkertainen ja turbo vaan sopii niin saatanan huonosti samaan lauseeseen... Mutta on toi lasermopoilu kyllä kivaa, sitä ei voi kieltää. Kauhee hinta vaan näköjään tulee maksettavaksi näitten vanhojen paskojen kans.

Motomatti

LainaaMites MM Guzzissa on YKK:t, eikös ne ole 90 asteen välein?

Näin äkkiä vois päätellä mutta sytytysväli on hiukan erikoisempi. Jos lähdetään että oikeassa sylinterissä sytyttää eli moottori lähti pyörimään niin 90 asteen päässä on vasen sylinteri jossa on poistotahti. Siitä kampirauta pyörähtää seuraavaan oikean sylinterin poistotahtiin lisää 270 astetta. Vasta sitten tulee seuraava kipinä 90 asteen päässä.

Siitä kun yhteenlasketaan niin sytytysväli vaihtelee 450 ja 270 asteen välein vuorotellen. On olemassa sekä hukkakipinä- että "täsmäkipinä"-sytytyksiä.

Kysymyksellä viitattaneen imusarjassa tapahtuvan virtauksen nykimiseen. Itse olen käyttänyt noin 250 mm pitkiä imukanavia per sylinteri riippumatta siitä missä kaasuläppä sijaitsee. Guzzi käyttää nykyään jopa pidempiä imukanavia ja yhtä läppärunkoa. Itse olen myös siirtymässä yhden kaasuläpän ratkaisuun myös ahdetuissa. Alkoholipyörässä on asiasta positiivisia kokemuksia.

Ahtamissani malleissa ovat röörit jopa em pidempiä. Siksi oli hankala H-D:tä ahtaessa mieltää miten imukanavt tulisi järjestää kun käytetään "alkeellista" yhtä aikaa ruiskuttavaa ruiskua.

Vette427

pienen tauon jälkeen taas pikkusen puuhasteltu tämänki kimpussa. ku eihän tässä mitään kiirettä tunnetusti ole tähän aikaan vielä. aikaa huhtikuun puoleen väliin jolloin yleensä ajokeliä vähä alkaa olemaan on kuitenki vielä 1776 tuntia  :D

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 26 tammikuu 13, 17:35:44
Kantsii vaan varoa ettei jää sellaiseen koukkuun ettei lopuksi saa tehdyksi mitään kun osat lentää aina roskiin ja aina tulee parempia ideoita.

tästä viisastuneena ensimmäisenä hommasin entisen 20l roskiksen tilalle vähä isomman et ei lopu tila ku sutta ja sekundaa pukkaa kuitenki, mutta se kuuluu mun tekemisissä asiaan   ;D

sit pitäisi saada tämä elektroniikka + releet ja sulakkeet tuohon tussi jäljen sisään? tosin en tiedä voinko laittaa puolan ja MS:sän noin lähelle toisiaan?? häiriö herkkä kuulemma tuo ECU niin pitää vielä harkita. pensapumppu tarvikkeineen on sijoitettava muualle, tila yksinkertaisesti tuolta tankin sisästä loppuu.  >:( ja tuoki jännitten säätäjä voi olla liian kuumassa paikassa tuolla?

lopulta sain porattua uuteen suuttimen jalantelineeseen 13.5mm reiät ku rälläkällä ohensin 14mm terän tarkasti oikeaan mittaan  ::)  ja hiottua suutin telineen jalan mieleiseksi ja muurattua sen imusarjaan kiini.
ja suuttimet bensanjakolinjan kans paikoilleen. vielä rosteri pinnapultit ja kupu mutterit pitää hommata. nyt taas yks osa olisi lähes valmis. läppärungon laippa pitää hitsata vielä tähän kiini.

vävy oli viimeyönä teheny tiggeri pyörän joten sitäki pääsee viikonloppuna ihmeteleen paikoilleen.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Motomatti

Roskis vaikuttaa jo melko riittoisalta. Joskus kuitenkin on niin että harkitusti pois heitettykin osa voi palata jossain muodossa käyttöön. Pahimmillaan olen käynyt omia jätöksiäni keräilemässä takaisin pienmetallikierrätysastiasta Siwan nurkalta. Rautaosat saa ylös magneetilla mutta alu- ja rosteripalikat vaativat dyykkausakrobatian omaksumista. (kuvitelkaa sataviistoiskiloinen pantterivartalo!) Siksi jokin välivarasto on hyvä olla ennen lopullista poistoa. Joskus saattaa olla syynä paluu vanhaan ideaankin.

Tuosta sähkömagneettisen yhteensopivuuden epäilemisestä olen yhtä mieltä: korkeajännitepiirit on hyvä laittaa kauemmas erityisesti anturoinnista ja muista digitaalisista tiituloista.

Sitten kun tulee se hetki että jotain osaa/rakennetta ei saakaan piiloon haluamaansa kohtaan, tulee helposti vakava este ajatuksenjuoksuun ja saattaa jopa hermostua asiaan.
Silloin on kuitenkinmuutama keino, höpsismin ohella, lähteä ratkaisemaan jonkin komponentin sijoittelua. Itse olen omaksunut seuraavaa: Kun jotakin karmean näköistä osaa ei saa kunnialla piiloon niin tekeekin "paheesta hyveen" eli korostaa kyseistä osaa, sen käyttötarkoituksesta riippuen, nimenomaan tärkeänä näkyvissä olevana komponenttinä siten että sen sijoittaminen epäortodoksisesti saakin aikaan jotain uutta kokonaisuuden muodoissa.

Vette427

juu tuo roskis nyt oliki vaan sarkasmia ;) en koskaan ole tainu uutta "keksiessä" eka kerralla onnistua, jos harvoin toisellakaan. eikä se saa lannistaa, päin vastoin ne sitä luonnetta kasvattaa  :D tai sit parempi lopettaa koko touhu jos ei kestä epäonnistumisia...

pikku talvilomat ja mahataudin kans sairastelut takana ja vähä puuhastelua taas mopon kimpussa.

ärsytti suunattomasti läppärungon ulkonäkö ja kun alkaa tuntuun että tämä talvi on kohta lusittu ajattelin mennä siitä mistä aita matalin-pakarista ylijääny pätkä ja siitä pääty tukkoon ja sopiva pätkä ja sen keskelle sorvilla 38 reikä

sit akselille lovi ja 3:lle ruuville reikä. mutta eihän se enää paikallaan passannu. kuvassa kallellaan ku 1 ruuveista on puolireikää pielessä. no se helppo korjata ku pitää purkaa muutenkin kun läpänakseli ei osunu kerkelle sylintereiden väliä vaan on noin sentin liikaa taakse joten irroittaa pitää vielä. tuo suoja on irto osa joka tulee ruuveilla kiini mutta ei sitä saa ikinä irti kun sen alla on laippa joka hitsataan kiini kansiin meneviin imu kurkkuihin. en vain halunnu noin näkösälle saumaa kun en osaa vielä hitsata niin että kehtaa jättää näkösälle  ::) ja sit tuohon suojaan tulee kiinike TPSää varten.

sähkökeskuksen pohjan suunittulun aloitin kans. nuo nyt ainakin ja MAP anturi tarkoitus laittaa tuonne tankin sisään.

puolalle teen paikan entiselle paikalle, sylinterien väliin, kunhan saan tehtyä uuden yläkiinikkeen kansille. ja siitä vielä 1 tuki tuolle sähkökeskukselle.

bensapumpun ostin eilen Oulusta Biltemalta no: 52-203 mutta ei mistään saa tietoja et mikä on, virrankulutus nyt ois tärkein mutta ei myyjäkään löytäny valmistajan sivulta.

lähi viikkoina pitäs yrittää saaha kaiki korvakot, taka tappien telineet ja muu rungolle tehtät muutokset et sais maalaukseen vietyä. jospa nyt tulisi edes vähä lähemmäksi oikea, tai ainakin toivottu väri. edellinenkin piti olla tumma grafiitin harmaa ja mallikappale oli tosi hieno mutta tietysti mun tuurilla loppu juuri purkki ja uusi vaihetttiin eikä se ollukkaan sinne päinkään  >:( eipä tuota ehtiny vaihtaa ku -08 to aamuna Iisalmessa maalattiin ja la piti olla oulussa näyttelyssä  :) vituttanu vaan koko ajan väri ku näyttää kuin ois pohjamaalissa...

Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan