Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vain 45 kilometrin tähden- Punainen Likööri

Aloittaja Vette427, 23 lokakuu 12, 21:43:11

« edellinen - seuraava »

Smokie

Avoin anturi = pitäis olla OK. Paree paikka tosiaan olis kaasuläpän tietämillä mutta kait se tuossakin pelaa. Kyllä ilman lämpötilaan kantsii vähän panostaa, mulla oli kalibroitu väärin (ei sentään ihan päin peetä) ja pyörä toimi auringonpaisteessa ihan OK mutta vesikelillä ajaminen oli aivan mahdotonta, paitsi 150 lasissa.

Map varmaan toimii jos letkua haaroitteleekin, tulee enempi tilavuutta = ei syki niin rajusti. Itte olin paranoidi joskus niin lykkäsin jonkun pienen bensafiltterin letkun väliin ja kun ei ruvennut tokenemaan niin 0,40mm tyhjäkäyntisuuttimen vielä kaupanpäälle. MAP-käyrä tasoittui kyllä eikä mennyt liioitteluksi kuristaminen, vika tosin oli muualla ::)

Hienon tekninen toi sun kone. Et varmaan saa kertaakaan tankata rauhassa ;D

Motomatti

Lämpöanturi sulla on pro-laatua. Itse olen tyytynyt tekemään anturin jalan itse. Anturihan ei maksa kuin pari euroa.
Massalla tarkoitin sitä että suurimassainen anturi reagoi hitaasti ja vaarana on että ympäristönkin lämpötila vaikuttaa mittaukseen. Eli mikään auton moottoriöljyn lämpöanturi ei oikein toimi.

Olen hoitanut tuon sykkivästä paikasta otetun painetiedon juuri niin kuin Smokiekin. Suutin letkuun ja muovinen bensansuodatin vaimennuskammioksi. Toisaalta pitää varoa liikaa vaimentamasta ettei kaasuun reagointi heikkene. Entinen migin lankasuuttimen pätkä on hyvä jos ei viitsi sorvailla tai hankkia säädettävää shunttia.

Asiasta toiseen vaimennukseen: kokeilen parhaillaan, tai kunhan ajokelit alkaa, myös lambdatiedon vaimentamista. Tein holkin lambda-anturin pakoputkikierteen jatkoksi johon anturi tulee kiinni. Ts. lambdan mittapää ei ole suoraan pakokaasuvirrassa. Tällä toivon saavani V2-moottorin alakierrosseokset paremmin hanskattua. Mittaus on yhden sylinterin pakoputkesta.

Juu, unohdin tuon sun kierrevaijerijutun. Olisko jonkun vanhanajan auton nopeusvaijeri?

Laitoin tuohon kokoelmakuvan jossa on noin kaksi kolmasosaa tarvittavista tiituloista joita pitää ryhtyä asentelemaan Sääksjärvi Trikeen. Joukossa läpinäkymätön bensafiltteri joka on tasauskammio ennen MAP-anturia. Läpinäkyvä diesel-filsu on taasen pumpun imupuolelle tuleva karkeasuodatin joka kerää tankista irtoavan ruosteen ja muun ryönän.


Arvostan myös syvällistä paneutumistasi projektiisi.

Vette427

kiitti vihjeistä taas. T-klemmareita pitää vielä tilata niin otan samalla toisen holkin ja pistän lähemmäs läppää, ihan varuiks ku niin kerta parempi. tuohon vaan johot kävis nätisti.

tuo suodatin vaimennusta varten mulla jo olikin hankittuna.

vihdoin tuli sit öljysäiliöön korkki, samaa sarjaa kuin isompikin. pikkuisen piti tarkkuustyökalulla hienosäätää ja siihen se asettui hyvin lopulta.

jääkaappimagneetti nyysitty keittiöstä parempaan käyttöön taas. kaikissa kolmessa säiliöiden lähdössä on nyt tuo keräämässä mahdolliset raudan murut.

pohjatyötkin aloitettu. maalari halusi tankit pelti puhtaana kun jotain aikoi hyödyntää siitä metallista. en tiedä yhtään mitä tekee :) joku tummahko metallipunainen pääväriksi ja loput saa tehä vapaasti kuin tekis itelleen.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Smokie

Jääkaappimagneetit on aika laiskoja. www.supermagnete.de myy hauskoja neodyymimagneetteja joissa on ihan käsittämättömästi voimaa. Mä olinkin jo mennä paniikkiin koska 5 1/4" MFM kovalevyt alkaa loppumaan maailmasta, aiemmin en tiennyt mitään muuta lähdettä kunnon magneeteille ;D

Hemuli muuten joskus vinkkaili että kannattaa tökätä teleskooppimagneetilla öljytankkiin. En olisi ikinä uskonut miten paljon paskaa sieltä voi tulla...

Vette427

jep. kovalevyssä on uskomaton magneetti, tasopinnalta ei sormin irti saanu ku testattiin  :D

mulla tuo ECU niin lähellä niin siksi en tehokkaampia uskaltanu laittaa ettei sotke sitä. olisi mulla ollu siihen nomenlaisia muitakin tarjolla. vaimo vaan ihmetteli et mihin ihmeeseen koristeista on kadonnu magneetit, huomasi tänään ku naamakirjaan olin laittanu kuvia  ;D
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Smokie

Mulla oli kerran nerokas pyöränkorjaus suunnitelma. Kampiakselin päästä pääsi asentoanturin kiekko karkuun ja tuhoutui lopullisesti. Jääkaapin ovesta löysin pari korvaavaa magneettia mutta sitten meni sormi suuhun. Otin polkupyörän alle ja kävin ratsaamassa joka talon jääkaapit, ajattelin että ennenkuin pitäjän raja vaihtuu niin mulla varmasti on magneetit hallussa. Ja niin myös kävi! Vein sitten myöhemmin pakkopullaa magneetit lahjoittaneelle kossille palkaksi, se kun on kamalan perso pullan perään. Nykyään se ajelee autolla, ihmeesti se vain aika kuluu.

Vette427

eilen sain sitten lokarin ja tankit lähtemään maalarille. tekasin vielä pikasesti tankeille ja lokarille tuollaiset telineet jossa ne samassa asennossa ku pyörässä niin on ehkä helpompi niitä käsitellä ja hahmotella lopullista mallia kuin pelkällä pöydällä.

VR-anturille tein paikan mutta nyt epäilyttää tuleeko tuo kestämään noin?  ??? taijan tehä siihen alumiinista isomman palikan johon upottaa anturin ja kiini niin et tukee koko tuon lipareen matkalta siihen. kun tuo tulee enskahihnan sisään on turhan isotöinen korjata tienpäällä jos murtuu toi muovi ajossa.

loppukesästä alkoi vaihteet takkuamaan ja olipa tosi kulunu hela sekä akseli tuosta siirtosarjan osasta.  :(

tuossa kuvan laakerissa olisi sama reikä ku akseli mutta ulkohalkaisia noin 33.3mm ja sen teko käsityökaluilla saattaa jäähä nyt tekemättä.. sillä siitä sais vielä ihan hyvän. mutta onhan tuo jo yli 30tkm ollu siinä et jos tekee vaan akselin rosterista ja uus pusla niin eiköhä ton kans hetken taas pärjää.  :)

joitai assioita ei välttämättä kannattas tehä, kuten pitää menoja ylhäällä..  :P aluksi oli tarkotus tehä "halavalla" turbotus. 1000e alku budjetti oli. no se meni jo pieleen ku kannet hommasin. nyt menny jo 3400e tähän ja lisää vielä menee.... no, on ollu koko rahalla "hauskaa" ja oispa se voinu mennä turhempaanki, kuten esim... ööö, no... siis... eipä tuu mieleen just nyt   ;D eikä ees mitään tietoo saako tuota enää ees käyntiin... oliskohan se vanha kaasari T-bonella jouten...   ::)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Motomatti

Tuota se juuri on: vanhan laitteen pohjalle rakentaminen.
Lisä/muutosrakenteet kun tekee oman vaatimustason mukaisiksi niin kohta osoittautuu että muu tekniikka ei olekaan samalla tasollla ja kierre alkaa...

Vieläpä käy niin että tehtaan alkuperäinenkään tekniikka ei yllä nykyiselle vaatimustasolle niin viimeistään silloin alkaa rahaa palaa.

Vette427

jep  :D mutta onpahan ollu kivaa koko rahan edestä. ja kunhan saan kaiken pelaamaan ja pääsee ajeleen niin "pienet" vastoinkäymiset unehtuu taas ensimmäisten kilometrien aikana. niin se on menny joka vuosi  ;). katotaanhan vaan niin syksyllä oon taas unehtanu ja rumba alkaa alusta  ;D tosin saattaa olla nyt jo rodin aika, -48 pilot odottanu 6vuotta tallissa, että jos ens talvena.... ja tietysti se lättä V8 tehään ruiskulla.....  ::)
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Vette427

enhän minä sit osannu tuota anturia noin jättää. vaivasi se kuitenki sen verran.

pala POMmia ja siitä porailemalla sopiva käikäle enskan runkoon kiini kahella 6mm ruuvilla ja siihen anturi kiini. pieni mittavirhe vaan iski ja ilma väliksi tuli 3.2mm ku 1.5 yritin laittaa. no se helppo korjata kun ohentaa prikkoja tai runkoa vaan.

trikkeri pyörän asensin niin että ensimmäinen hammas välin jälkeen tuli noin 90ast ennen anturia kun kone ykk:ssa. ihan ei saanu kun kampiakselin poorien väli niin pitkä kuitenkin. jos tuo meni pieleen voisiko tietävät opastaa niin korjaan. noin olen tulkinnu ohjeita mutta koskaan ei voi liian varma olla  :-[
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Smokie

Mulla on kokemuksia vain 6+1 pyörästä ja siinä muistaakseni piti olla 45-90 astetta. Joskus vedin senkin perseelleen, trimmillä pystyi säätämään jonninverran mutta se piti sitten muistaa ennakoita näpytellessä. Suosittelen vahvasti tarkastamaan että saako se noin olla. Kiität itteäsi varmasti myöhemmin siitä että perusasiat on kunnossa. Päänraapimista on tulossa kaikenlaista muutakin.

Kas kun muuten sinä et oo törmännyt noihin 6+1 antureihin, siinä on siis 6 asentoanturia ja yksi joka nollaa tilanteen joka kierroksella. Tuolla nollauksella saa aikaan sen että ei potki vastapalloon käynnistäessä. No sohvelihan pyörii ihan miten sattuu tönimällä ;D

Motomatti

Tähän asti mun ruuttaviritykset (vain ruiskutus, ei sytkää) on olleet niin että pyörijässä on ollut yksi viiksi ja yksi anturi. Ihan on ollut yhdentekevää mihin suuntaan viiksi on osoittanut. Ruiskutusjankohdanhan voi määritellä ohjelmallisesti mihin kohtaan kiertoa hyvänsä ja useassa osassa.

Sytytys kun on ollut erikseen (Ignitech) niin siinä on ollut saman pyörijän ympärillä kaksi anturia joiden väli on oltava täsmällinen mutta on yhdentekevää missä kohtaa kiertoa se yksi viiksi anturin päätä hilpaisee. Toisella ohjelmaversiolla pärjäisi yhdelläkin anturilla.

Mielenkiinnolla odotan millainen viritys on kohta toimitusvalmiina olevan V3 MS ECUn kampiakselin asentoanturin levy. Saan se näppiini ehkä jo tänä viikonloppuna. Onko siinä tuommoinen hammaslevy vai edelleen yksiviiksinen ratkaisu? Mutta tuskin senkään ajoituksella on mitään merkitystä. Lähinnä vain ohjelmallista näpräystä saada sytytys- ja ruiskutusajankohdat kohdalleen.

Tämmöinen vanhanajan tarkka ajoitusajankohdan hakeminen nykytietotekniikan aikana on mulle uusi asia.

Ymmärrän kyllä ajatuksen siinä mielessä että on hyvä olla ajoitukset faktisesti mekaniikassankin oikein koska se helpottaa ajattelua ja ohjelmallisiin asetuksiin niiltä osin ei tarvitse puuttua lainkaan.

Smokie

Paraskaan tietokone ei osaa ennustaa kuinka paljon kierrosnopeus hidastuu käynnistyksessä mentäessä puristusta vasten, siksi mm. Ignitechin sytkissä liipaisun nousevan kulman pitää olla aika tarkkaan sinnepäin. Rupes vituttamaan KX500:n huonot käyntiin lähtökyvyt niin ymppäsin siihen 3 sytytystulppaa ja 2 sytkää, Ignitechiä molemmat. 3 kertaa hitsasin alumiinisen kiksin uusiksi kunnes tein uuden raudasta että nyt seuraavaksi saa hajota joku jostain muualta. Kyllä pienemmätkin koneet osaa potkuttaa jos vain ovat kunnossa, ekan kerran lensin sarvien yli 125cc koneen kanssa, sittemmin tuli massaa sen verran että meni vaan kinttu kun vähän pompsahti. Nyt potkin vain vasemmalla jalalla.

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 12 huhtikuu 13, 09:21:10
Päänraapimista on tulossa kaikenlaista muutakin.

Kas kun muuten sinä et oo törmännyt noihin 6+1 antureihin

ihan takuulla on. on ollu jo  ;D  no ennen tätä projektia olen törmänny lähinnä tupla kärkiin ja oikein hitekki tapauksessa, kuten viime vuodet kärettömään sytkään  :)

mielenkiinnolla odotan millainen paketti Matille tulee. ilmeisesti kuitenkin mega, ei micro?? kun tuo V3 on mullakin. hiukan epäselvä merkintä tuo MS ku voi tarkoittaa kumpaakin?

käyttäjien kokemuksia olen kerännyt ja 11mm hampaalla toimivuus varmaa ja 10mm ilmaraolla tuli trikkeripyöräksi tuo 24-2. 60-90 ast ennen ykk pitäisi olla anturin optimaalisin paikka ja se on nyt ok. jos pyörän koko olisi isompi voisi käyttää vaikka 64 hampaista kun luonnollisesti sitä tarkempi asennon tunnistus on mitä enemmän hampaita luettavana. kunhan saa jotenkin tulille ja lampulla tarkistettua todellisen ennekon niin sitten ohjelmallisesti just kohalleen.

tänään käyty haukiputaan turbo-gurun luona hakemassa nokka sekä tietoa jota ei saa rahallakaan  ;) kiitokset taas Sepolle. ja samalla reissulla tuli ostettua elämäni eka uus mopo Motormanilta  :D kuva kertokoon enemmän. no hiukan pienelle tuntui niin annan tyttäreni Valtteri-pojalle 1v5kk lahjaksi  :)


sähkön riittäminen tai paremminkin todennäköinen riittämättömyys vaivannu sen verran että hankin lisä laturin. autotarvikeliikkeeseen oli tullu joku nissanin 70A laturi -06 ja sain sen 75e (hinnastossa oli 170e) mutta siitä ei ollu niillä mitään tietoja. eli jos joku tunnistaa, lähinnä tuon kytkennän, olisin hyvin kiitollinen. pari kuvaa ko agregaatista. tuossa liittimessä 3 johtoa ja niiden kytkentä pitäs tietää, tai heräte valon piuha oikeastaan riittää. enää ei puuttus ku keksiä mihin tuon pistää... ;)

Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Motomatti

No ei tullut vielä Megasquirtia. Tapasin kyllä kaverin joka sen on luvannut mulle kasata. Kyse on rakenteelllisesti isokokoinen perinteisellä piirilevytekniikalla rakennettu laite. Se mahtuu Guzziin kätevästi Akkutelineenseen ka 34 Ah:n akun vaihtaa moderniin 19 Ah:n akkuun. Eli isolta lyijyhappoakulta jäänyt tila on juuri sopiva 22 x 15 x 5 mm V3 MS:n sijoitukseen.

Itsellä on myös ajatus tähän seuraavaankin ruiskuproggikseen laittaa isompi korkeakierroksinen autotyyppinen laturi. Guzzissa ei sen suhteen tule sijoitusongelmia mikäli ei välitä siitä että ulkonäköön tuleee uusia ulottuvuuksia.
Sun pyöräsi suhteen on vaikea antaa ohjeita mutta mahtuuko ensiövedon koteloon edes osittain?

Poimin yhden kytkennän ATK:n syövereistä. Takuuseen en mene mutta hakuna oli "nippon denso 3 pin alternator connector".
Tuossa hiukan hämää tuo sytytyslaitteeseen viittaava IG-napa. Noista ulkomaan kytkennöistä aina tiedä...