Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Savumerkkejä

Aloittaja IsoD, 08 heinäkuu 12, 15:35:34

« edellinen - seuraava »

shoveltimppa

Kannattaa kattoo tarkkaan onko halki vai ei. Voihan olla, että kanteen on tullu hiushalkeema ohjurin juureen ja sen jälkeen ohjuri on työstänyt reikäänsä vähitellen väljäksi.

Mulla oli shovelista aikoinaan kannet halki molempien pako-ohjureiden juuresta. Kannet oli koneistamossa ohjureiden vaihdossa ja äijä alko siellä ihmettelmään, kun ohjurit lähti melko kevyesti irti. Hetken ihmeteltyään löysi halkeamat.

IsoD

Jack: Väärä mies kyseessä. En ole konkkia lainaillut

Jos ohjurit irtoaa käsipelillä tai pienellä naputtelulla vastapuolelta, niin melko varmasti myöskin vuotaa.

Oma veikkaukseni kohdistunee noihin jumiviin männänrenkaisiin. Oireili aiemmin myös siten, että kun oli viikon pyörä seissyt, niin piti pari kertaa polkasta ennen kuin tuli ruttua. Nyt sitä ongelmaa ei enää ole.

Talvella pitää ihmetellä tuota kytkintä. On muuttunut lähes täysin on/off tyyppiseks ja jurahtelee mahtavasti. Pari näyttävää liikkeelle lähtö hiekkaselta asfaltilta jo takana :)

Jack

Hyvä, pitää koittaa löytää oikee mies joskus...
Flatheads!!!

Rautahauli

Vähän ehdin purkaa. Kannet on vielä paikoillaan mutta kun pakopuolien venttiileitä/ohjureita tiirailee niin kuivat on, välillä savumerkkejä antava etupako on jopa vaalempi kun taka. Imupuolet näyttää ihan samanlaisilta, kääntelin kahvaa kun irrottelin vaijereita joten en tiedä onko kanavissa oleva märkä gasoa vai onko seassa öljyäkin.  Molempien imuvenojen päällä snadisti metallinkiiltoista karstaa, varsinkin "varjon" puolella. Muuten venat näytti puhtailta.
Kyl ne kannet siitä ylös nousee lähipäivinä.
FXEF-81

Rautahauli

Eiköhän savumerkin syy selvinnyt. Yksi kannenpulttikin oli snadisti öljyssä.



Tiiviste oli joku bakeliitintapainen jossa ei mun mielestä ollut liekkirengasta, tasainen lätty. Oli kyllä kaikinpuolin ehjä.

James FireRing way to go?
FXEF-81

Spöke

Jep. Ei ole Jameksen punamusta liekkirenkaallinen pettänyt vielä ikuna. (No tätä kirjoitettaessa autotallissa strokeri puhalsi varmaankin sen ensimmäisen pihalle ihan vittuillakseen...)
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Rautahauli

Takakannen tiivisteessä samaa vikaa, eli paluureikä öljyinen. Kansi näytti lähes samalta kuin etukannen kuva ylempänä.

Mahtaako mulla olla tarvikepytyt kun etummaisen öljyreikä ei ole samalla puolellakaan kuin lohkon päällä oleva reikä?  Takasylinterissäkin on paluureikä juuritiivistettä vasten mutta lohkossa ei ole paluureikää. Sylinterin sisälle on kyllä reikiä mutta ne jäi kiireessä tsekkaamatta sen tarkemmin.

Takasylinterin etupuolella on numerosarja ja etusylinterin takapuolella liki sama -78 oli loppu molemmissa.

Otan kuvia pari v.loppana jos ei muuten selkoa tule.

Positiivisena puolena; männät näytti hyviltä snadin karstan peittämää lakea lukuunottamatta ja kun puristukset oli 10 kilua molemmissa niin ei taida poraamisen tarvetta olla? Hoonausta, rengastusta?

Yks mikä jänskätti oli keskitapin kunto. Ei ole antanut merkkiä itsestään mutta pari vaivaa on koitettu sen päälle sysätä, tosin ne viat on olleet muualla. Ylös/alas käsin repimällä ei tunnu yhtään välystä. kuul!
FXEF-81

erakko

Todennäköisesti ne on ihan HD:n oem pytyt. Niitä ainakin kolmella eri valunumerolla missä -78 loppu.
Onko 9 vai 10 jäähdytysripaa?
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

Kappas juu, niin kertoo varaosaluettelokin. Muistaakseni ripoja on 9, eli kyl se kait ne pytyt on sellaiset kooltaankin kuin pitääkin, eli 1340cm3.

Ja jos en väärin muista niin ainakin juuri -80 luvun alkupuolella kikkailtiin ton öljyn kierron kanssa, L81-82 oli niitä ulkoisia paluuletkuja yms.
FXEF-81

Titus

Sylinteriin se öljykanava shovelissa alunperinkin laskee , ei lohkoon, siis paluukanava. Olikos karstaa koko männän laella vai oliko ulkoreunoilta puhdas ? jos puhdas reunoilta viittaa vähän väsyneisiin männänrenkaisiin. Oma kone välillä kans smokittaa tyhjäkäynnillä vaik kannetkin just rempattu. ajos ei oikeastaan yhtään. Yleensäkin kaikesta kaiken tietävien kamujen kanssa ruvettu epäileen paluupuolen heikkoutta varsinkin tyhjäkäynnillä. Joka tapauksessa pumppu joutuu syyniin kun tallikausi alkaa. Pumppu tyyppiä evo. Eli voi olla hylkimisreaktiokin ;)

Rautahauli

Kyllä se koko lakki on karstassa. Hätäisesti tsekattuna ei näkynyt edes kulumapykälää sylinterissä. Mahdollista jopa että kilometrit on mittarissa. (tätä nykyä reilut 55K, niistä vajaa puolet mun ajamia)

Tuosta kansien öljymäärästä on tälläkin foorumilla ollut juttua ja jotkut on rajoittanutkin kansiin virtaavan öljyn määrää. MUN mielestä se ei ole hyvä idis, jos vanhassa laitteessa öljy kiertää niin antaa perkele kiertää. :D. Vien kannet tarkistukseen ja niihin laitetaan mitä tarvitaan. Venoihin laitetaan kumit jos ei jo ole, katalookin mukaan ne tuli vasta L81.
FXEF-81

Titus

Tulipa mieleen , olisikohan pitänyt sylinterinkin tiivistepinta koneistaa öljykanavan tiiviyden varmistamiseksi. Tällä kertaa laitin Cometicin tiivistesatsin , ei ole kyllä puskenut mistään öljyä ulos.
Kovasti ei enää viitsis rupeen purkaileen kansia kun muuten pelittää ihan v,,,, hyvin. Ehkä se on sitten enemmän ominaisuus kuin vika?? Mulla noissa 79 kansissa kyllä molemmissa venttiileissä ohjurikumit paikallaan ei niistä mitään haittaakaan ole ollut. Vielä jos joutuu availeen vaihtuu kyllä sössön settiin koko hoito. Mitenköhän alukansiin sais tehtyä särötestin helposti .

Rautahauli


Joku mainitsi laittaneensa Hylomaria tiivisteen molemmin puolin öljyreijän kohdalle. Niin minäkin teen.

FXEF-81

Rautahauli

Aiheeseen liittyen. Otin yhden männänrenkaan irti ja painoin sen sylinteriin alapuolelta reilun sentin sisään ja mittasin. 0.8mm:n rakotulkki menee nahistamalla väliin. Clymerin mukaan välys pitäisi olla 0.25-0.51mm. "Wear limit 0.79mm".

Eli samalla varmaan syytä rengastaa? Sylinterien pinnat näyttää mun mielestä hyviltä ja vanhat hoonausjäljetkin paistaa läpi, ei kynnyksiä kuten aikaisemminkin mainittu. Jos oikein näin niin männänpäällä numero 030 eli toiseksi viimeinen ylikoko menossa joten ei sitä viimeistä vielä ulosmittaisi kun ei tarvetta ole.
FXEF-81

Hemuli

Älä mittaa männänrengasta sylinterin alapäästä vaan ylhäältä lähellä kohtaa jossa ne käy kääntymässä yläkuolokohdassa - siellä sillä mitalla on jotain merkitystä. Varmista männällä tms. että rengas on varmasti suorassa, vähänkin vinossa niin mitta voi olla mitä vaan.

Nyrkkisääntö tohon rakoon on .004" kertaa porauksen halkaisija tuumissa. Eli esim. 3.5" porauksella hyvä päittäisvälys olisi .014" (n. 0,36 mm). Toisaalta eri moottorityypeillä ja mäntävalmistajilla voi olla poikkeavia ohjeita - esim. 900cc rautapääsportissa .025" (0,64 mm) on vielä tehtaan sallimissa rajoissa ::). Keith Blackin hypereuteettisissa taas ylimmän puristusrenkaan välys pitää vetää valmiiksi väljäksi, muuten tulee moottoririkko.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957