Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Savumerkkejä

Aloittaja IsoD, 08 heinäkuu 12, 15:35:34

« edellinen - seuraava »

Titus

Jos se taas imis paluukanavasta ni luulis puristuksenkin puhaltavan öljysäiliöön. Kannet jälkikiristetty? Heikko paluukierto  ?  Puristusrenkaat kiertynèet  kohdakkain (omassa oli näin) no ny on arvailtu. Mietin just kanssa tota 30v juttua. Eli materiaali jo niin vitun väsynyttä ettei pysy enää muodossaan. Ominaisuudeksi tyhjäkäyntitupruttelun kuumalla koneella kyllä. Yks tosi guru turun lähikunnasta sanoi shovelin paluukierron olevan tosi heikko vakipumpulla. Ja silloin käy helposti niin että puskee ylös liikaakin öljyä josta seurauksena pikku sauhuttelua joka loppuu kun kierroksia nostetaan. Tyhjäkäyntikierrokset yleensä melkein kaikilla liian alhaalla shoveleissa. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä sun koneesta löytyy. Vaikka tekee kipeetä meinaan ite laittaa ihan uudet kannet seuraavalla kertaa ja kb männät joutaa tuhkakupeiksi .

Kapteeni sika

Oon ymmärtäny että vakiopumppu on ihan ok vakiokoneelle. Jos paluupuoli on heikko (ei pitäs olla) niin kuinka se vaikuttaa öljyn määrään kansissa, ei kai se öljy ihan kokonaan kampikammioo täytä ettei sinne sopisi kansista valuva öljy.  ;) Öljynmäärän rajoittaminen kansiin on kyl ollut mielessä mut saa nähä. Asentajalta kysyin sitä jo vuosi sitten mut ei suositellut, jenkkivoorumilla jotkut on käyttäneet sitä savutuksen estoon 20v ja yli hyvin tuloksin.

Yhtä lailla öljyä tiputtavan HD:n voi sanoa olevan samanlaisen ominaisuuden kun savutuksen. ;) Kyllä siihen viimeksikin ihan syyt löytyi. Kannet on jälkikiristetty. Siitäkin kahta metodia. Tälläkin voorumilla mainittu konsti että avataan pultti kerrallaan vartti kierros ja uudestaan momenttiin, sovelivoorumilla suositaan tapaa jolla pultteja ei avata vaan ne vaan kokeillaan samalla momentilla millä ne on kiristetty. No mä avasin sen vartin ja uusiks momenttiin. Tietty. Kun olisikin vaan sökö pahvi mut tuskimpa.

Tyhjäkäynti on tuhannen korvilla, en tykkää niin hitaasta käynnistä että nippanappa käy.

Mut saa nähä mitä löytyy, asentaja pyysi tarkasteleen öljyn kokonaiskulutusta, olin ymmärtäväni rivien välistä et pieni savutus olis ok mut laitan mielummin sit kuristusta yläkerran öljykanavaan kun tupruttelu, edes satunnaisena.

Uudet kannet olis pop mut ei tällä hetkellä, ja tuskin lähitulevaisuudessakaan mahdollista.

Titus

Mulla on pumpussa sormiruuvilla säädettävä painepuoli .jos saan illalla lisättyä kuvan tänne ni varmaan selkiää toiminta, pumppu mallia evo. Löysin netistä vanhan mainoksenkin kyseisestä säätimestä niitä ollut käytössä jo ainakin 70 luvulla. Varsinkin koneen käydessä sivutuella kansiin kertyvän öljyn ongelma tulee aika selkeesti esille pikku käryttelynä, männänrenkaita minä kyllä veikkaisin. Oliko sulla ne pytyt vähän lasittuneet vai miten se oli? joka hoonauskertahan lisää hiukkasen väljyyttä.

Roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 24 syyskuu 13, 05:19:27
Öljynmäärän rajoittaminen kansiin on kyl ollut mielessä mut saa nähä. Asentajalta kysyin sitä jo vuosi sitten mut ei suositellut, jenkkivoorumilla jotkut on käyttäneet sitä savutuksen estoon 20v ja yli hyvin tuloksin.


Mä kuristin Shovelin kansiin menevän reiän 2,5 milliseks.
Kuristin on lohkosta lähtevän putken juuressa.

Kapteeni sika

#49
Etukansi irti. Öljykanavan vieressä oleva pultti öljyinen eli ihan kun olis sittenkin siitä imaissut. Otin sen ensimmäisenä irti ennenkuin avasin muita ettei siihen pääse vuotamaan öljyä. Eli siitä on yhteys öljykanavaan. Öljyä oli myös vähän laajemmalla, sylinterin reunassa, mut en tiedä onko liekkirengas päästänyt sitä palotilaan asti.

Lisäksi hokasin sellasen että tiivisteessä oleva öljyreikä on reilut 6mm, kannessa 8mm ja syltyssä 9mm. Mitat hätäisesti tsekattu tönärillä, mut kuristusta on paluupuolella. Empä tuota hokannut syksyllä.

Mut on sitten ohjurikin märkä kun pakoaukosta tiiraa. Sylinterin hoonaukset on hyvät, ei mitään pitkittäisiä jälkiä. Männän laessa karsta reunoja myöten joten en usko että pahasti tulee öljyä  alakautta, vaikka asentaja sanoi et sitä saa tulla aika reilusti jos se pesee karstat männän reunoilta. Puristukset on hyvät.

Hoonaukset tietty väljentää mut mulle on kerrottu et pieni väljyys ei vaikuta käytännössä mihinkään kunhan sylinterit on pyöreet ja renkaat kunnossa. Koot loppuu kesken jos joka kerta ollaan kairaamas seuraavaa ylikokoo. ;)

Mut märkää näkyy myös takakannen pako-ohjurissa. Se ei savuta mut perkule taitaa takakansi irtaantua samaan konkurssiin.

Etupaon ohjuri on ainoa mikä vaihdettiin vuosi sitten, muut oli haarukassa.

Kiitos kommenteista, asialinjaa.

Kapteeni sika

Jenkkivoorumilla mainittiin et jos keinuvivut on pusliinsa oikean kokoiset niin öljykanavaa ei tarvi kuristaa, ne toimii ite kuristimina. Ja vaikka vivut ei tarvi kun pikkulirun voiteluun niin se "ylimääräinen" öljy tuo lämpöä pois kansista. Pitää käydä tsekkaamassa onko kaverin pikporesovelissa kuristettu öljykanavaa kun sen öljyt ei lämpiä yli 80C:n vaikka kannet huitelee 180C:ssä. Vai näkyiskö se noin selkeenä erona...

Käsittääkseni stroukkerit on sit asia erikseen, en tiedä miksi, eikä varmaan tarvi perehtyäkään.

Jutesopperi

Sieltä se paluukanavasta on öljyä saanu palotilaan jos tiiviste on öljynen. Tiivisteissä on eroja. Kun nyt muistas mitkä itellä on paikallaan/toimineet.

Kapteeni sika

Joo tää on mahdollista. Jamesin Firering- pitäs olla hyvä tiiviste, ja varmaan onkin, ja sellaiset laitan todnäk kasatessakin vaikka nyt näyttäskin pettäneen. Saatoin tehdä pikku kämmin kasatessa viime syssynä, kannenpultit käsin kii ja siitä heti täyteen momenttiin, ristiin toki. Ilmeisesti ne pitäisi vetää parissa erässä ennenkuin vedetään täyteen momenttiin.

Otin takakannenkin irti ja se näytti siltä ettei ole öljy palanut. Karstaa ohut kerros männä päällä, etumännässä oli vähän isompaa kokkaretta. Takana oli öljyreijän seutukin ok. Pitää kohdistaa ne öljyreijät tarkemmin kasatessa.

Mut enivei, käytän kannet pajalla.

Kapteeni sika

Voishan noi pahvien reijät tiätty sovittaa tarpeen mukaan. Toisella puolella liki vastaava jälki. Saattaa jopa vaikuttaa öljyn valumiseen.




Tunari.  ;D

Kapteeni sika

Kansipahvi on ongelmista pienimmästä päästä.

Etupako-ohjuri irti. Takapako todella väljä ja venttiilin varressa pykälä. Etuimu väljä.

Ihanan kallista teettää. Tietää taas miksi aamulla lähtee röihin. ;)

Sössön pipot haaveena.


Kapteeni sika

Ilmeni että ohjurit on joskus korjattu K-line holkeilla (?) eli väljä ohjuri on avarrettu ja sinne on laitettu holkki. Ei nekään ihan paskoja ole olleet kun mä köröttelin niillä liki 40K. Etupaon ohjurin pesä ei ole ihan neitseellinen eli sitä on joskus korjattu. Mut nyt pitäs olla ok. Manleyn venat, kippelpöppelin (tai sinnepäin  ;) ) valurautaohjurit ja Viton kumit.

Ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, kyllä se vesisade vielä rännäksi muuttuu.

Kapteeni sika

Sopii hyvin tänne jatkoksi. Satunnaista pikku käryttelyä. Otin tänään lohkon ja takakopan välisen putken ja alanipan irti. Nipassa oli 5mm reikä, siihen M6 kierre ja ruuvasin (liima väliin) siihen ruuvinpätkän johon olin tehnyt sorvissa 1.6mm:n reijän. Vähän arvelutti että meneekö liian pieneksi.
Muutaman kilsan lenkki, sammutin pyörän ja avasin etummaisen rockerin tulpan ja hetihän sieltä lorahti öljyä. Sivutuella kun hörskyttää niin etuputki alkaa pikkuhiljaa pukkaan aivan ohutta käryä. Kun huomasin kärytyksen muutama viikko sit niin se oli takapytty... Öljytason pudotus korjasi vaivaa mutta ei poistanut. Onkos ihan normia että sivutuella käryää, venoissa on kuitenkin gummit.

Pyörän vuosimallihan on -81 joka on juur sitä aikakautta kun ohjureita lyhennettiin.  L81 tuli ne letkut sylttyjen ja nostajapesien väliin, -82 Service bulletin mukaan taka koppaan piti laittaa pienempireikäinen nippa.

Jos nyt TAAS otan kannet irti niin samalla varmaan vaihtuu keinuvivut puslineen. Väljät puslat päästää liikaa öljyä kansiin, enempää en viittis virtaustakaan kuristaa.

Tai jos jättäs sittenkin näin ja laittasin vaan uutta ratasta ja vitjaa. ;)

Niin ja poistin hydraulien tulppauksetkin nostajapesistä.

Öljyä kone ei syö paljon paskaakaan mutta kärytys vaivaa. ;D Reilut puol litraa mennyt 3500 kilsalla. Joo, taidan olla liian tarkka.

Saas nähä tuleeko kuristetulla versiolla vielä ohut öljyfilmi pakoputkien sisäpinnoille kun ajaa pitemmän lenkin.

Titus

No ni. aloin mittaileen sitä öljynpinnan tasoa siitä säiliön korkin alta kun tuli vaihdettua öljyt ja filsu. oli välillä 45-50 mm. alle sen mistä pyysit mittaamaan . Sitten ajeleen ympäriinsä ni ihan tautista savutusta takapytyltä,, ei saatana sentään. Kulkee ihan hyvin eikä tulpat pimene. Ny kyllä pytyt irti ni näkee sitten. Luulenpa että männänrenkaat lopussa. Tai sitten viime rempassa mennyt välykset aivan metsään koneistajalla. Outoa vaan kun vaihtelee kärytys eri pyttyjen välillä. Ei ennen ensi viikonloppua kerkiä purkaan ni vielä vois kaikkia hölmöjä juttuja kokeilla mielenkiinnon takia. On siin koneen purkamisessa sekin etu että saattaa ehtiä vähän muutenkin ropaamaan pyörää . Eilen ehtoolla poistin vielä suoraan 5 desiä letkusta ni heti käry väheni öljyn lämpötila 90c. Jos se ny muka jotakin vielä jaksaa kiinnostaa. Eikä muuten tarvii olla sivutuella ku savuaa. Ameriikan voorumeilla samanlaista ropleemia ku meilläkin ja ihan smalltalk tapaan nekin toisilleen jakaa kaikenlaisia ties mistä keksittyjä paskoja ohjeita. Tutuilla näitä ollut ihan uutenakin eikä ne kyllä savutelleet  yhtään.

Kapteeni sika

Mulla on nyt siipimutterikorkissa mittatikku ja jos en ihan väärin muista niin tiivistetasosta melko tarkkaan 40mm niin ollaan ihan ylärajalla.

Kokeile puristuksia ajon jälkeen, sen jälkeen teelusikallinen öljyä männän päälle ja uusiks, jos paranee tulos huomattavasti ni renkaat moro.

Öljynkierron kansiinkin voi katkasta pariks minuutiks testiä varten, jos kärytys loppuu niin öljy tulee yläkerrasta.

Mä koitin kansien momentitkin ja otin siinä kaasaria irti, öljytahroja imusarjan pohjalla. Eikös se oo selkeesti sillon ohjureista tulevaa. Öljykanavien viereiset kannenpultit naksahti auetessaan, sillon kun on sieltä vuotanut palotilaan niin ainakin jompi kumpi pultti kanavan vierestä on ollut öljyssä ja auennut ilman naksua.

Kyl mäkin ne kannet irti otan ja vien näytille.

Keinuvipujen puslat suurennuslasin alla. Öljykanavien kuristukset on vaan tekohengitystä siihen vaivaan.


Kapteeni sika

Mainitaan vielä yksi jippo minkä luin ameriikan voorumilta, = silkkaa vaktaa. 

Takapytyn tulpan elektrodin posliinieriste on toiselta puolelta musta, ihan kun siinä olis öljytippa. Kun tulpat on paikoillaan merkataan tulpan ulkopuolelle kohta missä on imuventtiili, sit kierretään tulppa veks ja verrataan. Mun tappauksessa se tippa on just imuvenan kohdalla, eli öljy tulisi siis imupuolelta.

Sitä en tiedä mitä se tarkoittaa jos se on toisessa kohdassa, vai jättääkö se ees sellasta jälkeä tulppaan jos vaikka renkaat kusee.  ;)