Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun kannet momenttiin

Aloittaja Mopopoika, 23 toukokuu 12, 21:55:52

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Millainen momenttiavain teillä on että saa laitettua Pannun kannet momenttiin. Mun avain ei mahdu sinne pyttyjen väliin.
Sitten vieläkin tyhmempi kysymys, muuttuuko momentti jos käyttää kulmaniveltä?

Hemuli

Kaikki momentin ja hylsyn väliin liitettävät lisälaitteet muuttaa momenttia jonkun verran - se taas onko sillä mitään merkitystä pannun moottorissa onkin toinen juttu.

Aikoinaan kun vielä pannu oli niin kiristelin kannet sellaisella mutkamallin lenkkiavaimesta (ns. starttimoottoriavain) ja vanhasta hylsystä kasaan hitsatulla erikoistyökalulla. Mutkalenkin toiseen päähän hitsataan momenttiavaimeen sopiva hylsy jolloin mahtuu ahtaampaankin rakoon.

Tuossa paljon juttua aiheesta ja siitä miten lasketaan jatko-osien kanssa oikea momentti: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

erakko

Lenkkiavain ja siihen putkenpätkä jatkoksi. Jos meinaa verosuoni katketa päästä ni sit on jo liikaa momenttia.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Mopopoika

Kiitoksia, jälleen.
Pitää tehdä työkalu siihen.

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 toukokuu 12, 22:02:36
Tuossa paljon juttua aiheesta ja siitä miten lasketaan jatko-osien kanssa oikea momentti: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0
:o :o :o Aika mielenkiintoinen keskustelu.

Spöke

Mä vetasen ne kiinni 7/16" lenkillä, jonka kiintopään pujotan puolen tuuman lenkkiin. Ja kiinni ilman otsasuonenpullistumia. Lukaisin jostain interwein syövereistä jonkun vanhan parran jorinat ja totesin momenttiavaimen olevan turhaa hifistelyä ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Kunhan ovat kiinni ja mielellään about yhtä kiinni.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hanski.S

ja muistaa jälkikiristää..
Tais itteltä jäädä väliin, kun jouduin pahvin vaihtaan männä viikolla.  ::)

Jack

Jeh, normi mutka-avaimella ilman jatkovartta kun vetää viittä vaille suolenpullahdukseen/ tai kun alkaa pikku kätöseen sattua niin ollaan sopivalla alueella.

ja käyttö lämpöseks ja mä ainakin jälkikiristelin aina lämpösenä.

Tiedä mikä sitten on oikein. Vanhassa Pannu-kirjassa sanottiin kansien momentista "kiristetään pultit"

Flatheads!!!

JPP

Noin minäkin olen tehnyt mutkalenkillä. Kannet ei oo paljon kiristynyt enää lämpöiseksi käytön jälkeen tai eka ajojen jälkeen, mutta sylinterit on kiristynyt vielä jonkin verran.

tyg

Ei muutu momentti jos jatkosavain 90 asteen kulmassa momenttiavaimen kanssa.

Testaa vaikka ruuvipenkissä pulttin, holkin ja mutterin kanssa.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: JPP - 24 toukokuu 12, 10:53:02
...sylinterit on kiristynyt vielä jonkin verran.

Juuripulttien löystyminen on vissiin jonkun sortin ominaisuus. Oon ottanu tavaksi kerran-pari kesässä tsekata, ja aina on saanu pikkusen kiristää.
Long John Stroker

Hessu

Joo, paitsi mulla. Rystyssä vedän nykyään juurimuttereihin molycotea tai kuparirasvaa.
Menee niin lujaa jumiin, että kerran oon joutunu yhden halkaisemaan.

Hop Up



Tuommoista käytin. Eli tee se itse malli, pilliä ja hitsiä käyttäen. Kun pultille oikea momentti on 88 Nm, niin tuon jatkon ollessa tuossa suoraan avaimen jatkona laskin avaimen säädöksi 68 Nm näillä mitoilla. Jälkikiristyksessä pultit kiristyivät noin 1/8 kierroksen. Ja kaikki pultit saa tuolla momenttiin ainakin minun kaasarien ja pakoputkien kanssakin. Jakajan kansi piti irroittaa.

Hemuli

Just tollanen ollu mullakin käytössä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: Jack - 24 toukokuu 12, 10:23:16
Jeh, normi mutka-avaimella ilman jatkovartta kun vetää viittä vaille suolenpullahdukseen/ tai kun alkaa pikku kätöseen sattua niin ollaan sopivalla alueella.

ja käyttö lämpöseks ja mä ainakin jälkikiristelin aina lämpösenä.
Näin mäkin tein ja hyvin on kannet ja sylinterit pitäneet öljyt sisällä.
Mutta avaimena käytin Hotbikesta ostamaani työkalua. Siinä on vartta just sopivasti.
REPLICA CYLINDER BASE NUT WRENCH TOOL
16-0108

Tiivisteinä käytin James Gaskets settiä, niitä silikoni reunuksella varustettuja, ja jotenkin niillä tuo jälkikiristely on tarpeen pariinkin otteeseen.