Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Käyntiongelma...paukuttaa kaasuttimeen... Puristukset OK?

Aloittaja issakka, 18 toukokuu 09, 19:23:17

« edellinen - seuraava »

issakka

Morjens.

Tuolla projekteissa ilmoitinkin joutuneeni käyntiongelman "uhriksi. Aamusella lähdin ajelemaan töihin, kun yhtäkkiä toisesta sylinteristä loppui veto ja kone rupesi paukuttamaan kaasuttimeen.  Lopulta kone sammui ja aiheutti minulle hyvän aamujumpan... 3km reipasta mp-työntöä.

Kävin hakemassa  Biltemasta puristuspainemittarin... Polkemalla sain tasaiset 6 kg paineet molempiin sylintereihin, joten vika ei taida olla sylintereissä. Sain koneen käyntiinkin mutta paukutti niin mahdottomasti kaasuttimeen, että ilmansuodatin tuli pilkistämään s&s :n kotelosta ulos.

Koneessa on Dyna-S sytkä. Tuplatulppa kannet. Mittasin puolat jotka molemmat näytti 1.5 ohmin resistanssia.

En ole mikään sähkövirtuoosi ja kysympä siten että Voiko tuohon puolayhdistelmään kokeilla kärjellistä sytytystä? eli ottaa sen anturiyhdistelmän pois ja laittaa kärjet ja konkan tilalle?

Tosin puolien  resistanssi on 3ohmia vaikka eikös se normina ole 5ohmia..?
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Lyytinen

Eikös tässä ihan vähän aikaa sitten jollakulla ollut vähän samanlainen juttu? Puolat oli olleet sen verran matalavastuksiset, että olivat sitten lämmähtäneet niin että sisukset tursunnut ulos. Ja käynti sen mukaista. Tuo 3 ohmia kyllä on aika vähän kärjille ja eikös se Dyna S ollut joku elektroniikalla tehdyt kärjet eikä sen ihmeellisempi. Niitä on kyllä vaikka miten pienivastuksisia puolia, mutta onpi enemmän sitten CDI:lle ja sen semmoisille.

Hemuli

Dyna suosittelee ässäsytkän kanssa viiden ohmin puolia.

Mutta jos se olisi sytkäongelma niin tuntuisi että se paukuttaisi enneminkin pakoputkessa kuin putsarissa - palamaton bensa kasaantuisi putkeen ja sitten kun viimein saa kipinää niin jysäyttäisi pakarissa. Oletko kurkannut miltä kaasarin kohokammiossa näyttää? Roskia?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Niin, tyypillisesti... Pari vuotta pähkäilin samantapaisia ongelmia Chevroletin pikkulohkolla. Startatessa aina potki kiukulla takasin eikä kestänyt kunnolla kaasua. Päivän oli sitten parkissa niin hyvin toimi. Lopulta osoittautui, että jakajan nastat kaputt ja siitä riitti kyllä hyvinkin omituista käytöstä välillä. Vaan eipä sen puoleen, tarkemmin ajateltuna laihalla seoksellahan sitä ei kannattanut ilmansuodattimen irrotuksen jälkeen ihan siinä tulilinjalla olla kaasutinta säätäessä   ;D

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: issakka - 18 toukokuu 09, 19:23:17

Koneessa on Dyna-S sytkä. Tuplatulppa kannet. Mittasin puolat jotka molemmat näytti 1.5 ohmin resistanssia.

En ole mikään sähkövirtuoosi ja kysympä siten että Voiko tuohon puolayhdistelmään kokeilla kärjellistä sytytystä? eli ottaa sen anturiyhdistelmän pois ja laittaa kärjet ja konkan tilalle?

Tosin puolien  resistanssi on 3ohmia vaikka eikös se normina ole 5ohmia..?

Dynalla on myös 1,5 ohmin puolia tuplatulppakansiin, kun käytetään DS6-1 dualfire sytkää. Mutta onko nuo puolat olleet alunperin kolme tai jopa viisi ohmisia? Jos on ja nyt 1,5 niin ne on elonkaarensa lopussa. Jos kyseessä on dual fire sytkä, niin mielestäni ainakin kokeilumielessä anturin voi korvata kärjillä. Pidempi ajo saattaa kyllä kuumentaa puolat. :-\

Dyna S sytkistä on lisää juttua tuolla http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=461.0

Myös oman kokemukseni mukaan ampuu putkiin kun sytkässä vikaa, mut piruko näistä aina tietää...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

issakka

Iltoo..

Tässä sitä pähkäiltiin taasen. Putsasin kaasuttimen ja kokeilin...eikä vastetta. Puristukset on hyvät. Sitten pitkän potkimisen tuloksena lähti käymään... edelleen ihan niinkuin sytty olisi aivan seljällään... (mihinkäs se siitä olisi siirtynyt)...

Sytytyksen ajoitus. Minulla on koneesta joku laittanut  "ryssän lukitteella" sytytyksen ajoitusreijän pultin kiinni, enkä viitsi korkata sitä. Auttaisi hieman jos tietäisi pailjonko on asteina sytytyksen ennakkomerkki.

Shovelissani kun on avobeltti ja yläkuolokohdan näkee helposti tuplatulppakansista.

No.. sitten tuli tuttu sähkömies ja flute-mittari.  Kun meillä ei oikein ollut selvää käsitystä ensiö- sun toisiopiiristä puolilla, pähkäilimme luetuista arvoista että puolissa on vikaa, koska missään asennossa ei tullut ohjearvoisia ohmilukuja.

no.. nyt surffatessa löysin tämän...
http://www.daytona-twintec.com/tech_ignition.html

Helpotti hieman....
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Hessu

Lainaus käyttäjältä: issakka - 18 toukokuu 09, 22:35:08
Iltoo..



Sytytyksen ajoitus. Minulla on koneesta joku laittanut  "ryssän lukitteella" sytytyksen ajoitusreijän pultin kiinni, enkä viitsi korkata sitä. Auttaisi hieman jos tietäisi pailjonko on asteina sytytyksen ennakkomerkki.



No sehän on 35 astetta.

issakka

Jatkoa. Töissä mittasin uudelleen puolat ja kyllä niiden arvot pysyvät Kokkosen mainitsemissa rajoissa.

Olisiko syynä tehty venaremppa (varren tiivisteet)  tai Rockerboxien shimmaus (jätin sinne kyllä sen verran toleranssia, että ei pitäisi tahmata) ..

Jos jostakin syystä ventiilit jäisivät "jälkeen" suuremmilla kierroksilla, niin silloinhan tuollaista epämääräistä paukuttelua esiintyisi???

Potkiessahan puristukset nousivat n. 6kg:hen molemmissa pytyissä.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Lyytinen

En minä nyt väitä, että sytytyksestä välttämättä johtuisi, mutta sanon vaan, että ei sitä mittauksella aivan varmaksi voi puolista todeta mitään. Siellä jos on roikaissut kipuna jostain yli, niin mitattaessa tai tulppa normaalissa ilmanpaineessa ei välttämättä vielä roikaise yli, mutta sylinterin paineessa menee sieltä puolan läpilyönnistä ennemmin kuin tulpan kärkien välistä.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: issakka - 19 toukokuu 09, 10:16:11
Olisiko syynä tehty venaremppa (varren tiivisteet)  tai Rockerboxien shimmaus (jätin sinne kyllä sen verran toleranssia, että ei pitäisi tahmata) ..

Jos jostakin syystä ventiilit jäisivät "jälkeen" suuremmilla kierroksilla, niin silloinhan tuollaista epämääräistä paukuttelua esiintyisi???

Keinuvipujen shimmauksen en uskoisi syynä olevan, nehän voi shimmata tosi pienille välyksille ja vielä toimii. Ohjurit voisivat tietty olla syynä, mutta luulisi koneen jäähtyessä kaiken taas pelaavan normaalisti  :-\   jos kerran rutut näyttää hyvältä.  ???
Meillä oli Rautiksessa viime kaudella ohjuriongelmia, mutta ne esiintyivät kyllä pakopuolella, ampui putkiin juhlavasti,tuppas koneen ja  parin minuutin huilin jälkeen menttiin taas normaalia laukkaa, mutta kovaa ajoa ei kestänyt kuin hetken.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Sit perusjuttu että onko kovat vai hyrdauliset nostajat ja niiden säädön tarkistanut ettei kanna? Tosin toi puristuspainemittaus on jo oikeestaan poissulkenut tuon mutta eihän näistä vekottimista toisaalta koskaan tiedä.
A.K.A. Rambe

Hemuli

Jos tönärit olis vituilleen säädetty niin käyntiin saaminen voisi olla vaikeaa/mahdotonta. Jotta ne kuumana kantaisi pitäisi niiden olla kylmänä jo puoliksi auki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

issakka

hmmm.. no tuota tönäreiden säätöä en ole tarkistanut.

Shovelissa on V-thunderin kitti:
http://www.cyclepages.com/ProductGroupDisp.aspx?ProductGroupID=4601344

Pitänee tarkistaa välykset kun menen kotiin. Säädöt oli noissa tönäreissä oli 1,5 kierroksen tiukkuuteen. Niin..tietty.... tässä olen voinut töpeksiä (taas)... Mutta niinkuin netistä raapastusta ohjeesta ymmärsin, niin ensin tönärit kosketuksiin nostajien kanssa ja sitten kierrokset päälle?

Oudointahan on että kone toimi ihan ok n. 10km ajon.





Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 19 toukokuu 09, 11:49:20
Sit perusjuttu että onko kovat vai hyrdauliset nostajat ja niiden säädön tarkistanut ettei kanna? Tosin toi puristuspainemittaus on jo oikeestaan poissulkenut tuon mutta eihän näistä vekottimista toisaalta koskaan tiedä.

Kiitos Raato... Pyörä toimii nyt ja mikään ei v....ta niin paljon kuin oma hölmöys... Kävin vetämässä itseäni lättyyn pari kertaa ladon takana... Nyt helpotti.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Hemuli

Siis olitko säätänyt kovat nostajat hydraulisten ohjeella? Mitenköhän se lähti ylipäätään kylmänä käyntiin :o ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957