Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dyna S sytytys

Aloittaja Kokkonen, 05 toukokuu 09, 12:12:45

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Dyna S sytytyksistä on tullut muutama kysymys, joten laitetaan jotain tietoa saataville tännekin. Asennusohjeita löytyy netistä, kun laittaa hakusanaksi mainitun sytytystyypin.

Dyna DS6-1, dual fire, yhdellä anturilla.

Puolat 4- 5 ohmia katukäytössä, 3 ohmia kisavehkeissä. Tuplatulppakansissa kaksi 1,5 ohmin puolaa  kytkettynä sarjaan (kokonaisvastus 3 ohmia) katu- että kisakäytössä.

Puolasuositukset:
Yksi tulppa per kansi
-   katukäytössä yksi 5 ohmin puola, esim Dynan  DC7-1 tai DC8-1
-   kisakäytössä yksi 3 ohmin puola, esim Dynan DC1-1 tai DC6-1

Tuplatulppasovellutuksissa
-   katu ja kisakäytössä kaksi 1,5 ohmin puolaa, esim Dyna DC2-1 tai DC5-1

Dyna DS6-2, single fire, kahdella anturilla

Puolat, kaksi 5 ohmin katukäytössä, kaksi 3 ohmin kilpakäytössä. Tuplatulppakansissa samoin, mutta puolat ovat eri tyyppiä.

Puolasuositukset:

Yksi tulppa per kansi
-   katukäytössä yksi 5 ohmin puola, esim Dynan  DC10-1
-   kisakäytössä yksi 3 ohmin puola, esim Dynan DC3-1

Tuplatulppasovellutuksissa
-   katu käytössä kaksi 5 ohmin puolaa, esim Dyna DC7-1 tai DC8-1
-   kisakäytössä kaksi 3 ohmin puolaa, esim Dyna DC1-1 tai DC6-1

Dynan suositukset tulppien  kärkiväleiksi:

Single Fire - Single Plug:  0,035 â€" 0,040 tuumaa (0,90 â€" 1,0 mm)
Single Fire - Dual Plug:  0,022 â€" 0,025 tuumaa ( 0,55 -  0,65 mm)
Dual Fire - Single Plug:  0,035 â€" 0,040 tuumaa (0,90 â€" 1,0 mm)
Dual Fire - Dual Plug:  0,035 - 0,040 tuumaa  (0,90 â€" 1,0 mm)

Ja vielä puolien ensiö- ja toisiokäämien vastukset tarkistusmittauksia varten, ensiö/toisio

DC1-1: 2,9 -3,2 ohm/ 13,5 â€" 14,5 KOhm
DC3-1: 2,9 -3,2 ohm/ 13,5 â€" 14,5 KOhm
DC6-1: 3,2 -3,7 ohm/ 11,0- 12,0 KOhm
DC7-1: 4,8 - 5,2 ohm/ 17,0 â€" 18,0 KOhm
DC8-1: 4,8 - 5,2 ohm/ 17,0 â€" 18,0 KOhm
DC10-1: 4,8 - 5,2 ohm/ 17,0 â€" 18,0 KOhm

Kun noita ensiön pieniä vastuksia mittaa, niin ensin pitää laittaa mittajohtojen päät yhteen ja katsoa, mikä on pelkkien mittajohtimien vastus. Niissä on helposti jo muutama ohmi. Tulee huomioida sitten itse mittauksessa. Ja halvat mittarit ja niiden tarkkuus tässä asiassa on sitten oma lukunsa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

janne63

No niin,nyt sitten hävisi kipinä etupytyltä.
Sytkä Dyna S,tulpat ok ja johdot.
Miten tuo ensiö/toisiomittaus suoritetaan ?

maraboy

tervehdys.

taidanpa kantaa mausteeni DynaS - soppaan ja kertoa kokemukseni. Itselläni hävisi sportista veto ( siis sammui kesken ajon ) mutta kipunat tulivat toisesta pytystä. tulpat ristiin ja uusintakokeilu -> kaikki ok ehjällä puolella (siis tulpat ehjät ). musta ja valkea ristiin, kokeilu ja taas ehyt puoli toimii. johtopäätös: stator platellä ( = sensor plate ? ) toinen puoli kunnossa. Foorumille kysely olisko kellään puoliviallista sensor platea, Kiitos Sammyn häneltä sellainen puoliviallinen löytyi, joka oli vielä onnekkaasti viallinen eri sensorista kuin itsellä. sensorin vaihto ja kokeilua -> ei toimi, jokunen aika pään raapimista, korjauskirjan selailua ja kampiakselin limpun merkki kohdalleen, ( -88 sportissa vasemmalla sivulla )  uusintakatselmus sensor platen ja magneetti pyörän keskinäiseen sijaintiin ja kas magneetti ei ollut lähelläkään sensoria. syy väärään paikkaan lienee vanhasta sensor platesta irronnut senkkikantaruuvi ( sieltä sensor platen takaa ) joka oli vääntänyt mekaanisen ennakkosäätimen asetelmän pois kohdaltaan ( siellä ennakkosäätimen alapuolella on hentoinen putkisokka, jonka tulisi asettua sinne jakajan akselin uraan ) ja - >syttyhetket mitä sattuu. löin putkisokkaa vähän pidemmälle ja kasasin rojut läjään, nyt oikeilla asennoilla. alkoihan se bensa palamaan oikeaankin aikaan. tuossa vielä kuva DynaS - sensorin kytkennästä, trankun tyyppi on NPN mutta tyypistä ei ole tietoa samoin kuin diodista ja hall - anturia merkkaa toi kytkin, anturi open collector tyyppinen ) toivottavasti tästä kuvauksesta on edes jotain apua ???

terv maraboy
leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä

Welder

Moro,

Sen verran tiedän tuosta kytkennästä, että punaset johdot tulee saman ruuvin alle ku +12V ja valkonen piuha on takapytylle ja musta piuha etupytylle.

Kysymys kuuluu näin: kun dynan puolan toisessa päässä on ne kierrereiät niin mistä tiedän kumpaan tulee nuo punaset ja kumpaan valkonen/musta?

Hemuli

Eli sulla on kaksi erillistä puolaa joissa kaksi liitäntää? Vai yksi jossa kolme liitäntää?

Jos erilliset puolat niin sitten ei ole väliä miten päin ne laitat.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Welder

Kyse on kahdesta erillisestä puolasta.
Eli ei muutaku kytkemään.


Welder

Kyllä mä noita tutkin ennenku kysyin. En vaan huomannu ajatella sitä että ne voi kytkeä kumpaan vaan, kun ei erikseen mainittu johtojen paikkoja.

Ei sais ajatella liian monimutkasesti.

Welder

Miten tuon sytkän säätäminen?

Keskipakosäätimen jousten jäykkyydestä ei oo tietoo, sillä ei oo ny täs vaihees vissiin merkitystä, mutta miten lähden sepittämään tuota ajoitusta?

Hemuli

Ensin tulpat irti ja etupytyn maksimiennakon merkki keskelle ajoitusreikää - varmista että olet työ- eikä pakotahdilla, parhaiten tämä onnistuu kun haet merkin kohdalleen ja laitat sormen tulpanreikään ja jatkat koneen pyörittämistä käsin eteenpäin. Jos tuntuu painetta niin tahti on oikea. Etupytyn tulpanjohto tulppaan kiinni ja maadoitetaan tulppa vaikka kannen ripojen väliin. Sitten virrat päälle ja käännä sytkän pyörijää niin että ennakkolimput on täysin auki (se pyörii muutaman millin toiseen suuntaan), tämän jälkeen voit toisella kädellä kääntää sytkälevyä kunnes kuulet kipinän räpsähtävän etupytyn tulpassa. Siihen kiinni. Dyna ei sitten anna kipinää kuin toiseen suuntaan käännettäessä eli vaihda suuntaa jos ei kipinää kuulu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Welder

No niin kiitoksia opastuksesta, eiköhän näillä päästä taas eteenpäin.

mopar72

Tota ihmettelin tossa kun sytytys tuntui häränpyllylle.
No selvis , oli ennakko limpun jousi mennyt poikki ja pyöriessään kaivertanut levyn takaosaa.
Kysymys kuuluisi että mitähän kaikkea se on voinut rikkoa sytytyksen sähköistä?
Paanko vaan uudet jouset ja sit kokeilemaan vai pitäiskö panna muutakin uutta samantien?

-Esa

Kiiski

Kokeilemalla se selviää, näyttäs ainakin kuvassa ettei sieltä mitään komponentteja ole paskana ja käämejä roiku. että saattaa toimiakin. Toi Dyna S siitä hyvä että jos tulee kipinää niin toimii ja jos ei niin paskana. Ei siis ole mitään dippi switsejä ja muita potikoita sotkemassa hyvää perustoimintoa.

mopar72

No tosta päästään vielä toiseen kysymykseen että myydäänkö pelkkiä jousia erikseen?
Vai pitääkö ostaa joku isompi paketti et saa pelkät jouset?
tossa shovelissa on tuplatulppakannet ja nokka vaihdettu mutta tuskin se mitään jäykempiä kun tavalliset jouset tarttee?


-Esa

Kokkonen

Jousia myydään erikseen, ei paljoa maksa. Tuplatulpat sinällään ei tarvitse jäykempiä.
Tuplatulpilla voi käyttää muutamaa (3-5?) astetta pienempää ennakkoa, palotapahtuma kun on nopeampi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W