Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Käyntiongelma...paukuttaa kaasuttimeen... Puristukset OK?

Aloittaja issakka, 18 toukokuu 09, 19:23:17

« edellinen - seuraava »

issakka

no... ihan opetuksena ylenpalttisesta hölmöilystä.... Konetta kasatessa tallissa kävi yksi sun toinen ihmettelemässä maalausta  kun  kasasin tönäreitä.  Kun olin saanut etupytyn tönärit kiinni, välähti mieleen että tarkistinkos säädöt...Joo... kyllä varmaan... (tämä vaihe vi..ttaa eniten.. muutaman minuutin tarkistus jäi tekemättä).

Kone lähti hyvin käyntiin ja totteli kaasuakin.. kävin heittämässä muutaman lenkin.

Sitten töihin lähtiessä kuuden maissa  mopo lähti hyvin käyntiin ja eikun työmatkalle (65km)... pääsin 3km niin veto hävisi toisesta pytystä. Sammutin heti vehkeen. Ylenpalttisen vitutuksen säestämänä työnsin pyörän kotiin. Viimeinen jyrkkä ylämäki oli sen verran rasittava, että polvet löi loukkua kun sain pyörän talliin.

Purin pyörästä tulpat pois ja tarkistin kipinän.  Kipinä tuli.

Mittasin puolat, tarkistin kaasuttimen...pyörä lähti potkiessä epämääräiseen käynti laukkoon... ja vitutus vaan kasvoi. Testasin jopa puristukset Biltemasta ostamallani mittarilla.

Sitten tämän palstan innoittamana (Raato-Raimon kommentti) tajusin että kyseessä on todennäköiseti persuukselleen säädetyt tönärit. Töistä tullessa avasin etupytyn tönäreiden putket... ja...

Siellä oli  tönärit löysällä, varmistusmutteri  irronnut jne... Tässä vaiheessa tuli mieleen, että mitähän on mennyt rikki, vaan suureksi onneksi vahinkoa ei ollut tapahtunut.   Kävin netistä tarkistamassa säädöt ja tuuppasin koneen kasaan. Kone lähti ensimmäisellä potkulla tulille ja kävi tasaisesti.

Onhan noissa remonteissa joskus käynyt samantapaisia mokia, varsinkin näin kun kiireessä tekee, mutta jotenkin tunsin alkukantaista pytytystä jo senkin takia, että Shovelin kanssa on ollut vaikeuksia yllin kyllin, toisin kun Rautapään kanssa.

Kivunlievittämiseksi kävin joka päivä pistämässä Rautapään käyntiin.

Ai niin... ja kiitos tästä palstasta!!!

Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Raimo-Raato

Kantoiko kumminkaan yksikään tönäreistä vai oliko vaan löysällä?

Itse tullut hölmöiltyä ja maksettua oppirahat kovien nostajien säätöjen kanssa vuosien varrella. Yksi klassinen on keväällä säätää lämpimässä tallissa ihan iholle välykset ja sitten kun pyörä on ollut yön kylmässä parkissa niin eipä aamulla lähdekään käyntiin kun venat on alkaneet kantamaan. Viime kesänä rautiksen konerempan jälkeen kävi niin että muutamien lyhyiden testiajojen jälkeen ei meinannut oikein millään käynnistyä ja tyhjäkäyntikin oli tosi huonoa. No syyksi paljastui että kaikki tönärit kantoivat aavistuksen. Liekkö syynä ollut sit tiivisteiden kokoonpainuminen, venttiilien uppoaminen seeteihin vai mikälie...

Kerran aikoinaan tippu autossa (Ford 2.0 OHC) paon keinuvipu armottoman kulumisen seurauksena ja matka tyssäsi siihen koska alkoi paukuttamaan niin perkeleesti kaasariin ettei enää pyörinyt motti enää juuri ollenkaan. Noh tätä ennen olin kyllä tullut jo 300 kilsaa (ajelin autoo koneenvaihtoon Hesasta savoon) kolmella pytyllä kun toisesta sylinteristä oli tippunut imun keinuvipu. Se ei näyttävästi oo niin nuukaa.  :D
A.K.A. Rambe

juhak76

Mulla meni sytkät sekaisin kun keskipakoaikaistajan sokkatappi oli poikki. Tulta löi kaasarista niin että pelotti. Sytkät oli niin sekaisin että ei saanu säädettyä. Tapin katkeamiseen syy oli katkojan kärkien vaihdossa uusittu liian pitkä kiinnitysruuvi. Tuli taas oppia kantapään kautta.