Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Moottoriöljyistä

Aloittaja Kokkonen, 31 tammikuu 09, 15:15:13

« edellinen - seuraava »

Tuukka

Ihan mielenkiinnosta, mitkäs on tai oli T-bonen kokemukset del-ronista?
C.O.G.

Hemuli

T-Bonen perässä ajaneena voisin sanoa että ainakin ne haisee palaessaan ihan samalle kuin mikä tahansa öljy ;D :P...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

Siis redlinestahan lähtee miedosti pöllyttävänä ihan race henkiset hajut. Ei voi verrata mineraalin käryihin...
C.O.G.

filtteri

kumosin buell:in vaihteistoon red linen 20/50 öljyt turun reissun jälkeen..jep ne samat mitä moottoriinkin se oli temppu josta täällä jossain keskustelussa varoitettiin,päätin kuitenkin olla uskomatta ja vaihteet toimii hyvin/kytkin voi mainiosti :)kytkin jopa paremmin kuin edellisillä 75w90ns öljyillä.

Redneck

Jostakin tutkimuksesta luin että 20W50 mineraaliöljyt ovat kuumana paksumpia kuin kuin yksiaste W50. Eli viskositeetti säilyy paremmin. 
Omat kokemukseni tukevat tätä väittämää myös.     
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 02 elokuu 11, 17:31:11
Ihan mielenkiinnosta, mitkäs on tai oli T-bonen kokemukset del-ronista?

No sieltä se tulee Hemulin haistimiin pakoputken päästä kuten muutkin öljyt, tosin vähenee hitaammin. Haju ei tässä tapauksessa tosin ole öljyn vika, pitää vaihtaa talvella männät, joista viime talvena ajattelin että kyllähän tämä nyt vielä näillä...

Muuten oikein hyvää gamista. Kone käy nätisti, erityisesti kuumana käyntiero verrattuna mineraaliöljyihin on huomattava. Käytännössä en huomaa mitään eroa RedLineen, mutta mieluummin maksan kotimaiselle yrittäjälle kuin RedLinelle. Hinta on öpaut sama.
Long John Stroker

Urho K.

Kertokaas mulle miks useat käyttää pre evo vehkeissä suoraa viiskymppistä?
Oon käyttänyt suoraa sekä 20W/50 Gulffia pannussa ja yhtä hyvin on molemmat pysyny sisällä/tullu ulos. Eikä tunnu olevan kulutuksessakaan eroa.
Panheads MC

Redneck

Nämä öljyjutut taitaa olla vähän jokaisen "mustatuntuu" mieltymyksiä.
Mielestäni W50 öljyä käytettäessä kannattaisi lämmityskäyttää konetta jonkunaikaa ( 5min. ) että notkistuu ja alkaa kiertämään esim. venttiilikoneistossa. Onhan siellä kyllä voiteluainetta edellisen käytön jäljiltäkin.  Kampikammion seinistä valuu hitaammin alas ( vaimentaa ylimääräisiä ääniä )
Ehkä käyttäisin W50 vain 30-50-luvun laitteissa.
Käsittääkseni Harrikan koneissa kun on enimmäkseen/ainoastaan vierintälaakereita, voi siinä käyttää W50.
   
Jos öljy on laadukasta ja lisäaineet kohdallaan suosittaisin 1960 -> eteenpäin näihin US/GB raskasrautaisiin motteihin 20W50. Itse teen näin ja minulle on se ja sama vaikka on kalliimpaakin kun ajan vain n. 2000km/vuosi .     
       
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Kiiski

Mitä se auttaa jos öljy on jäykkää kun on kylmä kone, silloinhan se kuluminen on just kovimmillaan. 20w-50:nen voitelee saman tien ja jaksaa vielä kiksi/starttikin pyörittää, jos vähän kylmempi aamu. H-D:n moottorissa ei tapahtunut mitään mullistavaa 60-luvun taitteessa mikä toimis tässä jollain lailla vedenjakajana. Mä luulen että toi suora 50w vois olla passeli 35 ja vanhempiin missä vielä hukkaava öljynkierto. Sit vielä toi suora 50w palaa kiinni putkiin ihan eri lailla kuin moniasteöljy. Jotenki luullu et tota ei käytä kukaan joka vähänkään enemmän ajelee.

ma^ko

PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 16 syyskuu 11, 23:02:53
PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Ja tämä tapahtuu syystä että?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 17 syyskuu 11, 00:06:08
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 16 syyskuu 11, 23:02:53
PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Ja tämä tapahtuu syystä että?

Vasemmal ei ole stefaa, vain öljyn "takasinheittokierre", mopo seisoo tuella vasemmalle kallellaan, vanha peltikoppa ei kuitenkaan tiivis eikä kampikammio tyystin tyhjä, kylmänä ohuempaa tulee enempi läpi. Et syystä tästä, ero on havaittava joskaan tuskin merkittävä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Ainakin sinä aikana kun olen harrastanut näitä vehkeitä on vanhaan alakertaan myyty stefaa tarvikkeena. Ja jos kampikammio on vetotappiin asti täynnä öljyä vika on jossain muualla kuin öljyssä. Kato nää on kuivasumppukoneita, öljyn kuuluu olla öljytankissa.

ma^ko

Ei sen tartte olla vetotappia myöten täynnään jotta valuntaöljyä jota ajetussa kuivasumppusessakin on, tulisi ulos. Tarvikestefan kanssa kone ei ole stocki eli sillä ei ole mitään arvoa ikähaarukoinnissa vakina siel ei stefaa ole eikä mulla ole yhdessäkään pre-timkenissä ollut koska sinne ei mokomaa oikeasti kuulu.

Ihan oikeasti sitä suoraa 50:stä ole mitään syytä karsastaa jollei tykkää ajella pakkasilla.

Ja jos olet kylmävoitelusta huolissasi niin miks svitussa sit 20W50 joka harvoin on oikeasti edes merkittävästi notkeampaa kylmänä eli sinällään spekulaatio ihan turhaa, miksei sit 5W-50 ku on kylmänä viel notkeempaa ja kuumana siltikin sitä sae50 määreen täyttävää, sehän olis hyvä jos tahtois esmes polkea raikkaana -32°C pakkasaamuna sen Knöölän tai Pannarin liiterin nurkalta tulille ja lähtee duuniin...

Mä peruslähtökohtaisesti käytän suositeltua öljyä ja pre-EVO Harrikoihin suositeltu(siis silloin ku ne oli uusia) oli HaevyDuty SAE50 ja uuremmis 20W-50. Sit jos enemmän viritetty kone niin käytössä 10W-60 syntinen, mut sehän onkin silloin vakiost poikkeavaan moottoriin vakiost poikkeava öljy ja parhaat moottoriöjyt on tuossa 10W-60 viskoluokassa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Soikkeli

Pannuun lorautan 10w-60, koska se on laadultaan parempaa kuin 50. Myös kampurassa on ollut aina oikea tiiviste.
Yhtään syytä en keksi 50:sen käytölle kun parempaa on tarjolla.

Tehtaalla on jalka mennyt väärälle puolelle aikoinaan jos vuotaa seistessä?
C.O.G. 
Lifemember