Finnbikers

  • 19 Marraskuu 2019, 15:10:09
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Moottoriöljyistä  (Luettu 47154 kertaa)

Tuukka

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 328
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #15 : 02 Elokuu 2011, 17:31:11 »

Ihan mielenkiinnosta, mitkäs on tai oli T-bonen kokemukset del-ronista?
Kirjattu
C.O.G.

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7263
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #16 : 02 Elokuu 2011, 23:05:32 »

T-Bonen perässä ajaneena voisin sanoa että ainakin ne haisee palaessaan ihan samalle kuin mikä tahansa öljy ;D :P...
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 328
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #17 : 02 Elokuu 2011, 23:56:32 »

Siis redlinestahan lähtee miedosti pöllyttävänä ihan race henkiset hajut. Ei voi verrata mineraalin käryihin...
Kirjattu
C.O.G.

filtteri

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 808
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #18 : 28 Elokuu 2011, 10:38:29 »

kumosin buell:in vaihteistoon red linen 20/50 öljyt turun reissun jälkeen..jep ne samat mitä moottoriinkin se oli temppu josta täällä jossain keskustelussa varoitettiin,päätin kuitenkin olla uskomatta ja vaihteet toimii hyvin/kytkin voi mainiosti :)kytkin jopa paremmin kuin edellisillä 75w90ns öljyillä.
Kirjattu

Redneck

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 368
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #19 : 31 Elokuu 2011, 14:54:35 »

Jostakin tutkimuksesta luin että 20W50 mineraaliöljyt ovat kuumana paksumpia kuin kuin yksiaste W50. Eli viskositeetti säilyy paremmin. 
Omat kokemukseni tukevat tätä väittämää myös.     
Kirjattu
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2329
    • Bone´s home
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #20 : 01 Syyskuu 2011, 21:57:47 »

Ihan mielenkiinnosta, mitkäs on tai oli T-bonen kokemukset del-ronista?

No sieltä se tulee Hemulin haistimiin pakoputken päästä kuten muutkin öljyt, tosin vähenee hitaammin. Haju ei tässä tapauksessa tosin ole öljyn vika, pitää vaihtaa talvella männät, joista viime talvena ajattelin että kyllähän tämä nyt vielä näillä...

Muuten oikein hyvää gamista. Kone käy nätisti, erityisesti kuumana käyntiero verrattuna mineraaliöljyihin on huomattava. Käytännössä en huomaa mitään eroa RedLineen, mutta mieluummin maksan kotimaiselle yrittäjälle kuin RedLinelle. Hinta on öpaut sama.
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Urho K.

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #21 : 16 Syyskuu 2011, 13:20:00 »

Kertokaas mulle miks useat käyttää pre evo vehkeissä suoraa viiskymppistä?
Oon käyttänyt suoraa sekä 20W/50 Gulffia pannussa ja yhtä hyvin on molemmat pysyny sisällä/tullu ulos. Eikä tunnu olevan kulutuksessakaan eroa.
Kirjattu
Panheads MC

Redneck

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 368
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #22 : 16 Syyskuu 2011, 15:07:02 »

Nämä öljyjutut taitaa olla vähän jokaisen "mustatuntuu" mieltymyksiä.
Mielestäni W50 öljyä käytettäessä kannattaisi lämmityskäyttää konetta jonkunaikaa ( 5min. ) että notkistuu ja alkaa kiertämään esim. venttiilikoneistossa. Onhan siellä kyllä voiteluainetta edellisen käytön jäljiltäkin.  Kampikammion seinistä valuu hitaammin alas ( vaimentaa ylimääräisiä ääniä )
Ehkä käyttäisin W50 vain 30-50-luvun laitteissa.
Käsittääkseni Harrikan koneissa kun on enimmäkseen/ainoastaan vierintälaakereita, voi siinä käyttää W50.
   
Jos öljy on laadukasta ja lisäaineet kohdallaan suosittaisin 1960 -> eteenpäin näihin US/GB raskasrautaisiin motteihin 20W50. Itse teen näin ja minulle on se ja sama vaikka on kalliimpaakin kun ajan vain n. 2000km/vuosi .     
       
Kirjattu
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Kiiski

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1154
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #23 : 16 Syyskuu 2011, 21:18:50 »

Mitä se auttaa jos öljy on jäykkää kun on kylmä kone, silloinhan se kuluminen on just kovimmillaan. 20w-50:nen voitelee saman tien ja jaksaa vielä kiksi/starttikin pyörittää, jos vähän kylmempi aamu. H-D:n moottorissa ei tapahtunut mitään mullistavaa 60-luvun taitteessa mikä toimis tässä jollain lailla vedenjakajana. Mä luulen että toi suora 50w vois olla passeli 35 ja vanhempiin missä vielä hukkaava öljynkierto. Sit vielä toi suora 50w palaa kiinni putkiin ihan eri lailla kuin moniasteöljy. Jotenki luullu et tota ei käytä kukaan joka vähänkään enemmän ajelee.
Kirjattu

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #24 : 16 Syyskuu 2011, 23:02:53 »

PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1154
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #25 : 17 Syyskuu 2011, 00:06:08 »

PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Ja tämä tapahtuu syystä että?
Kirjattu

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #26 : 17 Syyskuu 2011, 00:14:02 »

PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Ja tämä tapahtuu syystä että?

Vasemmal ei ole stefaa, vain öljyn "takasinheittokierre", mopo seisoo tuella vasemmalle kallellaan, vanha peltikoppa ei kuitenkaan tiivis eikä kampikammio tyystin tyhjä, kylmänä ohuempaa tulee enempi läpi. Et syystä tästä, ero on havaittava joskaan tuskin merkittävä.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1154
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #27 : 17 Syyskuu 2011, 00:38:34 »

Ainakin sinä aikana kun olen harrastanut näitä vehkeitä on vanhaan alakertaan myyty stefaa tarvikkeena. Ja jos kampikammio on vetotappiin asti täynnä öljyä vika on jossain muualla kuin öljyssä. Kato nää on kuivasumppukoneita, öljyn kuuluu olla öljytankissa.
Kirjattu

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #28 : 17 Syyskuu 2011, 16:59:39 »

Ei sen tartte olla vetotappia myöten täynnään jotta valuntaöljyä jota ajetussa kuivasumppusessakin on, tulisi ulos. Tarvikestefan kanssa kone ei ole stocki eli sillä ei ole mitään arvoa ikähaarukoinnissa vakina siel ei stefaa ole eikä mulla ole yhdessäkään pre-timkenissä ollut koska sinne ei mokomaa oikeasti kuulu.

Ihan oikeasti sitä suoraa 50:stä ole mitään syytä karsastaa jollei tykkää ajella pakkasilla.

Ja jos olet kylmävoitelusta huolissasi niin miks svitussa sit 20W50 joka harvoin on oikeasti edes merkittävästi notkeampaa kylmänä eli sinällään spekulaatio ihan turhaa, miksei sit 5W-50 ku on kylmänä viel notkeempaa ja kuumana siltikin sitä sae50 määreen täyttävää, sehän olis hyvä jos tahtois esmes polkea raikkaana -32°C pakkasaamuna sen Knöölän tai Pannarin liiterin nurkalta tulille ja lähtee duuniin...

Mä peruslähtökohtaisesti käytän suositeltua öljyä ja pre-EVO Harrikoihin suositeltu(siis silloin ku ne oli uusia) oli HaevyDuty SAE50 ja uuremmis 20W-50. Sit jos enemmän viritetty kone niin käytössä 10W-60 syntinen, mut sehän onkin silloin vakiost poikkeavaan moottoriin vakiost poikkeava öljy ja parhaat moottoriöjyt on tuossa 10W-60 viskoluokassa.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Soikkeli

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 331
Vs: Moottoriöljyistä
« Vastaus #29 : 17 Syyskuu 2011, 18:08:26 »

Pannuun lorautan 10w-60, koska se on laadultaan parempaa kuin 50. Myös kampurassa on ollut aina oikea tiiviste.
Yhtään syytä en keksi 50:sen käytölle kun parempaa on tarjolla.

Tehtaalla on jalka mennyt väärälle puolelle aikoinaan jos vuotaa seistessä?
Kirjattu
C.O.G. 
Lifemember