Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Moottoriöljyistä

Aloittaja Kokkonen, 31 tammikuu 09, 15:15:13

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 syyskuu 11, 16:59:39
Ei sen tartte olla vetotappia myöten täynnään jotta valuntaöljyä jota ajetussa kuivasumppusessakin on, tulisi ulos. Tarvikestefan kanssa kone ei ole stocki eli sillä ei ole mitään arvoa ikähaarukoinnissa vakina siel ei stefaa ole eikä mulla ole yhdessäkään pre-timkenissä ollut koska sinne ei mokomaa oikeasti kuulu.

Ihan oikeasti sitä suoraa 50:stä ole mitään syytä karsastaa jollei tykkää ajella pakkasilla.

Ja jos olet kylmävoitelusta huolissasi niin miks svitussa sit 20W50 joka harvoin on oikeasti edes merkittävästi notkeampaa kylmänä eli sinällään spekulaatio ihan turhaa, miksei sit 5W-50 ku on kylmänä viel notkeempaa ja kuumana siltikin sitä sae50 määreen täyttävää, sehän olis hyvä jos tahtois esmes polkea raikkaana -32°C pakkasaamuna sen Knöölän tai Pannarin liiterin nurkalta tulille ja lähtee duuniin...

Mä peruslähtökohtaisesti käytän suositeltua öljyä ja pre-EVO Harrikoihin suositeltu(siis silloin ku ne oli uusia) oli HaevyDuty SAE50 ja uuremmis 20W-50. Sit jos enemmän viritetty kone niin käytössä 10W-60 syntinen, mut sehän onkin silloin vakiost poikkeavaan moottoriin vakiost poikkeava öljy ja parhaat moottoriöjyt on tuossa 10W-60 viskoluokassa.

Okei, jos mennään niinku orgis edellä niin se lätäkkö alla on aivan normaalia ja stefa aivan turha koska öljypumpulta tulee öljyä ensioketjun voiteluun ja joissain luksus-malleissa vielä toisiovetoonkin. Niinku tiedät niin mitään paluuta niille öljyille ei ollut ennen  vuotta 65, eli katuunhan ne lopulta päätyy. Silti 20w-50 on mun suosikki ja yleispätevä  öljyn viskositeetti lähes koneeseen kuin koneeseen viritysasteesta riippumatta kun puhutaan Twincamista vanhemmista laitteista ja jos öljyn paras piirre on jäykkyys ja että jää lohkojen seiniin roikkumaan ja ei tule raoista pihalle suosittelen vaseliinia.

ma^ko

Vaseliini olisi muutoin ihan hyvä, mutku se kiertää niin svitun heikosti.

Oikeasti sillä öljyn viskositeetilla noissa ei juurikaan ole mitään merkitystä koska valtaosa 20W-50 öljyistä ja suorista sae50 öljyistä on kylmässäkin about saman paksuisia ja kylmäpään viskolla alkaa olla merkitystä vasta kun on kylmä, liian kylmä ajamiseen valtaosalla moottoripyöräilijöistä.

Se että kuumaviskositeetti on riittävä, se on ominaisuus jolla ilmajäähykoneessa varsinkin on merkitystä ja toinen merkitsevä ominaisuus on öljyn vaahtoavuus, siinä ne oikeasti melkolailla onkin merkitsevät ominaisuudet. Tiedän muuten Pannareita joita on vuosikaudet ajettu sillä 5W-50 Mobilin ykkösellä, toimiihan sekin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 syyskuu 11, 19:38:39
Oikeasti sillä öljyn viskositeetilla noissa ei juurikaan ole mitään merkitystä koska valtaosa 20W-50 öljyistä ja suorista sae50 öljyistä on kylmässäkin about saman paksuisia ja kylmäpään viskolla alkaa olla merkitystä vasta kun on kylmä, liian kylmä ajamiseen valtaosalla moottoripyöräilijöistä.

20W 50 tarkoittaa että öljy käyttäytyy 0 asteessa celsiusta kuten SAE 20 ja 100 asteessa kuten SAE 50, joten sillä on merkitystä.... missä määrin itse kullekin, saa jokainen kohdallaan päättää.

Itse ajan Shovelilla SAE 50 öljyillä, TC:llä synteettisillä 20W 50 liukastimlla. Molemmat rokkaavat.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 syyskuu 11, 20:21:44
20W 50 tarkoittaa että öljy käyttäytyy 0 asteessa celsiusta kuten SAE 20 ja 100 asteessa kuten SAE 50, joten sillä on merkitystä.... missä määrin itse kullekin, saa jokainen kohdallaan päättää.

Ei tarkoita. Moniasteöljyille on kylmäluokat joista toiseksi huonoin on tuo 20W. Jos öljyllä on molemmat luokat eli sekä W-luokka että 100°C luokka niiin puhutaan moniasteöljystä. Varsin moni "suora" öljykin tavoittaa tuon -20°C pumpattavuusrajan eli olisi merkittävissä 20W-50. Se että 20W-20 on yksiasteluokka ei tarkoita että 20W ja sae 20 olisi välttämättä saman paksuisia kylmässä. Myöskään W-luokkiin kuuluva viskoraja ei ole nollassa vaan lämpötila jossa maksimiviskositeetti mitataan on luokasta riippuvainen, eli 5°C yli sen pumpattavuusrajalämpötilan. Valtaosa SAE50 luokan yksiasteöljyistäkin saavuttaa 20W luokan pumpattavuusrajat kylmänä, miksei niitä ole luokitettu 20W-50 tyypeiksi silloin, en tiedä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 syyskuu 11, 19:38:39
Vaseliini olisi muutoin ihan hyvä, mutku se kiertää niin svitun heikosti.


Tuota vaseliinia käyttävät itänaapurissa maailman suosituimman moottoripyörän vaihteistoissa aika estottomasti.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Kiiski

Tästä taitaa taas tulla teoria vastaan käytäntö tyyppinen väittely. Pakkasyön jälkeen aamulla kun sotkee fillaria käyntiin eron kyllä huomaa(pakkasta ei tarvitse olla kuin pari astetta). Voi tosin olla että Evokuskit ei huomaa peukalossaan mitään ihmeellistä, ai niin niissähän onkin moniasteöljyt.

ma^ko

Jos mul on pyörä käytössä jossa sitä oikeasti käynnistellään pakkasyön jälkeen ulkoa, niin koneessa on 10W-60 syntiset, ja valtaosalla mineraalipohjaisista 20W-50 öljyistä se on ihan yhtä jähmee kuin laadukkailla HeavyDuty SAE50 öljyillä.

Mä olen kuitenki niin pehmo et pakkasil liikun kuitenki kotelol jos o lämmitys.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 syyskuu 11, 20:52:46
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 syyskuu 11, 20:21:44
20W 50 tarkoittaa että öljy käyttäytyy 0 asteessa celsiusta kuten SAE 20 ja 100 asteessa kuten SAE 50, joten sillä on merkitystä.... missä määrin itse kullekin, saa jokainen kohdallaan päättää.

Ei tarkoita.

Ehkä tuo minun selitykseni on kuitenkin tarpeeksi lähellä kansanomaista käsitystä tämä öljylaadun (20W50) kohdalla. Virallinen SAE luokitus on niin teoreettinen ettei siitä saa ilman päänsärkyä mitään irti.

Omalla kohdalla SAE 50 Shovelissa on hyväksi todettu. Tai ainakin niin oli eteläisessä Saksassa. 20W50 siinä ei vaan toiminut. (Tuli yksi konerikkoin pian sen jälkeen kun aloin sitä kokeilumielessä käyttämään. Joskin sitä ei voi mitenkään yksin öljylaadun syyksi todistaa, ehkä vaan sattumaa). Shovelilla ajan pidempiä matkoja, joten kylmäkilometrit jäävät sillä verrattain vähäisiksi.
TC on tominut kauppakassina, sillä tulee ajettua lyhyttäkin ajoa, joten siinä koitan pitää parhaita mahdollisia synteettisiä moniasteöljyjä etenkin kylmävoitelun takia.

Kiiskin kanssa samaa mieltä, eron kyllä huomaa. Nyt tähän vuodenaikaan olis varmaan aika vaihtaa rohkeesti Sohviinkin moniasteet, mutta kun tullin veropäätös puuttu yhä... :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Urho K.

Mitä ihmeainetta niissä öljyissä on joissa mainitaan että tarkoitettu ilmajäähdytteisiin moottoreihin?
Panheads MC

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Urho K. - 18 syyskuu 11, 10:53:10
Mitä ihmeainetta niissä öljyissä on joissa mainitaan että tarkoitettu ilmajäähdytteisiin moottoreihin?

Onko oikeasti nelitahtiöljyä jossa tuo mainitaan? 2t öljyissä kyllä koska niissä on keskimäärin vesijäähyvermeillä(perämoottorit etc) ja ilmajäähyvermeillä(moottorisahat etc) aika erilainen käyttö ja siten voiteluprofiili.

Nelarin öljyssä jos moinen maininta niin luulisi toimintaa ylälämpötiloissa parannetun ilmaöljyssä. Todennäköisesti erona on kuitenkin vain mainosteksti jos mokomaa esiintyy, erityisesti ilmajäähdytteisiin Harley-Davidson moottoripyöriin ja litrahinnalle keroin 4.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

^Redline:

20W50 Motorcycle Oil

Erityisesti uudempiin ilmajäähdytteisiin pyöriin, kuten H-D Evo ja uudemmat moottorit.
Luokitukset  JASO MB, API SJ, SG, SH

Lisäksi:

20W60HD Motorcycle Oil

Erityisen kuumana käyviin ilmajäähdytteisiin V-Twineihin, kuten H-D Knuckle, Pannu ja Shovel.
Luokitukset  JASO MB, API SJ, SG, SH
FXEF-81

ma^ko

Luokitukset kertoo ettei mitään ihmeellistä noissa ole, tuo erityinen soveltuvuus ilmajäähyihin on lisäaineistettu tekstillä purnukan kyljessä.

JASO MB eli kitkanvähentäjä lisäaineustus on, ei märille kytkimille. Apiluokituskin senverran nykyaikainen ettei siellä mitään kovasti erikoista lisäaineustusta ilman johdosta, siis ei yhtään minkäänlaista, ole. Se ei sovi märille kytkimille niin se on ilmajäähy-Harrikka-öljyä?  :P
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Joo en ole noihin luokituksiin perehtynyt. Törkeesti vaan hinta pompsahtaa kun haetaan syntisiä 20w-50 öljyjä, Redline ei ole edes piikkipaikalla.
FXEF-81

ma^ko

Teboilin Diamand eXtreme 10W-60 on hyvä tuote jos haluaa ajaa yksasteöljyä modernimmalla tuotteella ja ne ilmajäähytkin mainitaan. Saatavuus hyvä, hinta 40-50â,¬/4L ostopaikast riippuen. Ehkä tänhetken paras HiTech öljy yleisesti saatavilla olevista, Shellillä ja Valvolinellä on vastaavat synteettiset 10W-60 tuotteet, on kuumana yksaste-50:stä ja 20W-50:stä paksumpaa ja kylmänä voitelevampaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

JPP

Valvoline VR1 20W-50 täytyy ens kesänä kokeilla Pannussa, kun tuli ostettua kokeeksi ko. öljyä. Samaa VR1:stä löytyy myös 10W-60.

http://www.valvoline.fi/t_vr1.php