Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel 1200 -77

Aloittaja Kokkonen, 27 tammikuu 09, 15:56:37

« edellinen - seuraava »

Smokie

Toi kuparitahna on suhteellisen penaalista, ainakin tulpat jää pahasti nakeriin kun kuparitöfnä palaa sinne väliin. Joku Fordson ukko sanoi ettei Taunuksen tulppia saa ikinä irti ellei niitä ennen asennusta väritä lyijykynällä, siis semmoinen vanhanaikainen kunnon kynä eikä mikään ympäristöystävällinen grafiittikynä. Vissiin semmoiset autopeltiseppien ja metsureiden käyttämät täysjöötikynät käy.

Rautahauli

Taidan kokkeilla tulppien kierteisiin rasvaa jota käytetään kuuman paikan laakereille. Käytetään myös valukauhojen suojaamiseen ettei sula alumiini tartu kiinni. (Kuumennetaan kosanilla kauhaan.) Kun sitä laittaa kierteisiin jossa paikat käy punaisena niin se menee pölyksi joka lähtee puhaltamalla pois. Ei pala kierteisiin.
FXEF-81

reiska

 


Itse totesin viime remontissa että imusarja passattava paikalleen ennen kansien kiristämistä.

Kokkonen

Olen saman toimenpiteen kannalla. Vahvasti.

Juuri tuota olin tekemässä, kun sitten törmäsin tuohon pulmaan.
Ainaskin tässä Shovelissa, vaikka pultit ovat rei'issään, kannet pääsevät kääntymään sen verran, että imusarja on passattava kohilleen ehdottomasti ennen kansien kiristystä.

Ei ole sorvia, joten JWBoomilta on tulossa osaa....

Mulla ei ole tuon kuparitahnan kanssa ollut ongelmaa, mut en kyllä ole tuplan kierteisiin kokeillutkaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#49
Käy ja kukkuu. Ja nätistikin vielä.
Etusylinterin pakoputki ei istu kunnolla paikalleen, sitä pitää vielä muokata lekalla.

Pieni pulma tuli sytytyksen ajoituksen kanssa. Laitoin kärkilevyn vanhoihin merkkeihin paikalleen, vilkaisin huolimattomasti ajoitusmerkkiä, "joo on kohdallaan", mittarilla tarkistus,  säätääkään ei tarvinnut. Mut ei lähteny käyntiin. Ampu kaasuttimeen ja yritti potkia takaisin.
No homma uudestaan. Eihän sytytys ollut lähellekään kohdallaan....merkki olikin ollut ilm takasylinterin ennakkomerkki  :-[     Siis "pikkusen" aikasella.

Vauhtipyörässä on samat O-merkit molempien sylintereiden ykk:lle. Löytyi se oikea ennakkomerkkikin, I. Vauhtipyörään on stanssattu tiuhaan taka ennakkomerkin ja taka ykk:n väliin apuviivoja, en ole moiseen ennen törmannyt. Lieneekö jollakulla tietoa, missä mallissa noita olisi ollut?
Eihän sitä tiedä, liekö limput lainkaan alkuperäiset. Eipä mulla ole tuon -77 manuskaakaan, jos on niissä eroa -78 mallien merkintöihin.

Nyt sitten kävi niin, että kärkien pohjalevyn säätö riittää nipin napin (lähes)oikeaan ennakkoon. Säätövaraa joutunee varmaan vielä viilaamaan lisää.

Ihme homma. Mulla kävi ton 1340 Shovelin kanssa samalla tavalla tuon pohjalevyn kanssa, siinäkin J-nokka. Onko Andrewsin nokissa sytytyksen kohdistusnastan paikka eri kohdassa kuin alkuperäisessä nokassa? Vai mitä hittoa.  ???  Ja miks aina vain mulle käy noin...... :)

Editoinnit kursiivilla
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Noista Anteroistahan on ollut paljon juttua täälläkin - mittasitko oliko nokan ajoitus kohdallaan? Sehän vaikuttaa myös sytkän asentoon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Tämän yksilön ajoitus on kohdallaan. Edellisen ei ollut. Tuolla on aiemmin juttua.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Vielä lisäyksenä, et en muistaakseni vertaillu tämän ja orggis nokan sytkän kohdistusnastojen paikkoja.  :-\
Siinä nokassa, jossa taas venttiilin ajoitukset oli pielessä, myös sytkän merkki oli vastaavasti pielessä. Homman olisi korjannut rattaan uudelleen asennuksella, mutta kun ei ole välineitä.

Noista tämän pyörän kampiakselin ajoitusmerkeistä vielä. En  niitä tullu niin tarkkaan mietittyä sytkää säädettäessä, meni kerran kohdalleen toisella yrittämällä. (Lopullinen säätö strobolla myöhemmin)
Nokan ajoituksen tarkistin kellolla, ykk:t jne... en noilla merkeillä.

Jälkeenpäin tuli sitten pohdittua, mitä siellä oikein olikaan. Löytyi sieltä myös joku ylistanssattu merkkikin. Etusylinterin ykk täppä on ok, se tuli tarkistettua nokan ajoituksia mitattaessa. Takimmaisen ennakkomerkki on ilmeisesti samanlainen kuin etummaisen ykk.  :-\
Näyttää myös tuo etummaisen ennakkomerkki olevan kohillaan, mutta selvinne myöhemmin.
Nyt ei vaan enää saa astelevyä paikoilleen, kun paikat on kassassa, olis pitäny aiemmin keskittyä tähänkin asiaan.

Saatta olla että joku on lyöny omia merkkejään limppuihin, ja sehän on tietty mukavaa. Varmaan niistä joku on ihan kohdallaankin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Kannenpulttien kiristyksestä virinnyt keskutelu momenttiavaimen jatkovarren vaikutuksesta kiristysmomenttiin on siirretty omaksi aiheekseen

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0

Siellä on myös kuvaa tuos Shovelin kansien kiristykseen sopivasta työkalusta. Siis siitä viritelmästä mitä minä käytän.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Jokunen koeajo on suoritettu. Öljypumpussa oli vuotoja venttiilien korkkien alta, laitoin niihin ensin messikitiivisterenkaat, eivät pitäneet, nyt kumisilla o-rekailla vuodot ovat poissa.

Mutta sitten tuli todettua että lataus ei pelaa kunnolla. Ilman valoja niukin naukin 12,5 V, valoilla menee purkamisen puolelle. Staattorin navoista tuli vaihtosähköä ihan epistolan mukaan, ainaskin 50 VAC, mutta vastusmittauksella totesin staattorin olevan maissa. 90 - 400 ohmia.
Joten staattoori nyt ensin vaihtoon.
Joutuu purkamaan koko ensiön. Joka ei nyt tallissa ole mikään ihme homma, jos kaikki menis niikuin pitäs.... vittu, tuon kampiakselin jatkon kanssa taistelin ainakin kaksi tuntia!



Loputa sorkka-, rengasraudat, vasara, lämpö, armoton kiroilu ja hiki auttoivat



Vaan ei huoltotoimenpiteet rajoitukkaan yksin laturiin. Eturattaan takaa ja edestä tulee vaihteiston öljyt suht reippaasti pihalle, nyt sille varmaan täytyy tehdä jotain. Supernutin stefasta paistaa päivä läpi.
Mutteri oli tiukassa, mutta ratas liikkuu silti aika paljon.



Lisäksi ketjut ovat ottaneet ensiön koppaan kiinni.
On se mukavaa, ettei tarvitse keksimällä keksiä tekemistä tuleviksi illoiksi ja viikonlopuiksi.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jensen

Mulla on sama hommeli takana kuin mikä oli ja on Kokkosella edessä. Olen nyt Shovelilla ajanut 2600km. Tällä viikolla tuli 350km ja toimi hyvin tosin runkoputki meni poikki ja sitä piti hitsata. Ei ollut kenenkää rakentajan saumoista vaan ihan tehtaan. Ihmettelin että mikä perhana kun kettingit niin tiukalla ja aattelin ensin että swingin laakeri taas ja viime talvena sen tein mutta olikin runko poikki. No pesin rasvat pois ja migillä hitsasin ja taas pelittää. Oikea paukkurauta tämmönen vanha Shovel. :D On tämä aivan hauska ajella kuitenkin mutta kuitenkin Hondalla oulun näyttelyyn. Tarkoitus olis harrikka rallissa käydä Shovelilla mutta en taida raskia maksaa itteäni ralliin sisälle kun akuutti köyhyys aina vaivaa mutta mukava ois katella toisten moppeja.
           

Kokkonen

Mistä kohtaa runko oli murtunut? Nyt vois ittekin tarkastaa ko. paikan kun on siihen hyvä tilaisuus.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Kantsisko samalla mitata, onko lootan pääaksila suora?
Long John Stroker

Jensen

#58
Tuosta paukahti poikki ja kiri kettigin kireälle.(Meisseli osoittaa mistä  suurinpiirtein repesi) Perhanan paukkurauta. ;) Säädin migin täydelle virralle ja tuikkasin kiinni. En jaksanut enskakoppaa repiä  irti mutta kylläpä luulen että pysyy. Hitsasin sen pensatankki paikalla vaikka vähän pelottaa kun kerran Kawan pakoputken hitsasin niin pahus kun huohotin putkeen otti tulen ja aattelin että nyt taitaa paukahtaa mutta ei kun näppäsin kädellä kiinni ja tukin.

Kokkonen

#59
Joo, pitää tarkastaa tuo akselin suoruus. Pientä kulumaa siinä on tukilaakerin kohdalla.
Eturattaassa on meihekäs 2,5 mm päittäisvälys (edit: räikkäkasisessa ohjeellinen 0,05 - 0,35 mm), joten ei ihme, että ketjut on tavoittanut ensiön koteloon. Laatikko on jo irti ja tutkiskelu jatkuu, kunhan saan enimmät paskat pestyä pois.

Tsekkaan tuon runkokohdankin.

Kiitos vinkeistä.

Staattorista löytyi "pieni" eristepuutos. Lienee piuhat kovettuneet ajan ja lämmön vaikutuksesta.
Staattori sinällään lienee kunnossa, jos vaan nuo johdot eristäsi uudestaan. Siitä tulee siis varaosa.



Uusi American Made staattori ei näyttänyt lajinsa valiolta....



...joten sitä piti parannella. Tosin noilla johdoilla on ahdasta asennuspaikassaan, joten liikaa ei passaa lisäeristystä laittaa.



Ja hommat ei lopu näihinkään pikku huoltoihin. Takaswingin laakerien tienoo oli niin ruosteen värjäämä, jotta pitää ottaa auki ja tarkastaa. Kuvassa sinne on jo suihaistu WD40:stä muhimaan.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W