Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel 1200 -77

Aloittaja Kokkonen, 27 tammikuu 09, 15:56:37

« edellinen - seuraava »

Jack

Sä ootkin chopper-custom-race-pitkätukkahippi, etkä tajuu ku pussihousuguru kertoo ;D

nojoo, oikeesti, saattaa olla jotain ideaa tossa Cottenin työkalussa, ainakin ehkäpä paree, kuin kopauttaminen.
Flatheads!!!

Kokkonen

Liitokset ovat ovat kiinni ilman lisäaineita.
Check Valven kuulapesälle tuli tarjottua vasaraa, työntötangon välityksellä.

Hiton monta tuntia meni tämän öljypumpun kanssa, toivottavasti ei hukkaan heitettyä aikaa.

Pumpun paikalleen asennus ei ole mikään ihme juttu, vain tuon käyttörattaan asennuksen kuluessa saattaa tulla jokunen voimasana lausuttua.

En tiedä miten ammattilaiset sen asentavat, itse teen sen seuraavasti:

Kiila rattaan uraan veseliinilla



Ratas ujutetaan paikalleen pinionin matopyörään. Pumppu ei saa olla vielä työnnettynä kokonaan paikalleen.
Pumppua akseleineen työnnetään varovasti lisää kohti lohkoa, kunnes kiila alkaa tulla ulos rattaan urasta. Konetta pyöräytetään varovasti samalla sormella kiilaa sisällepäin painaen. Kun akselin ura tulee kohdalleen, kiila menee paikalleen. Pumppu työnnetään paikalleen.
Konetta pyöräyttäen tarkistus, että akseli ja pumpun rattaat pyörivät koneen mukana.



Lukkorengas asennetaan uraansa. Vaatii asianmukaiset pihdit, hyvät hermot, valoa ja toisella kädellä jollain sopivalla piikillä rengasta paikalleen ohjaten.



Vielä kuva letkuliitännöistä. Vastaava löytyy Koneet/Shovelhead osastosta



"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Itse asennan kiilan vasta sitten kun ratas on akselilla, se sujahtaa näppärästi siitä päästä sisään. Ja lukkorenkaan asennusta helpottaa jos on mahdollista jättää öljypumpun kansi irti niin että pääsee painamaan akselia sisäänpäin. Se nimittäin meinaa aina karata sen verran pumppuun päin että lukkorengasura menee rattaan alle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Jos vimpan päälle kunnolla tekee, niin tuo ratashan pitäisi ottaa pois kampuran päästä, sitten öljypumppu momenttiin ja tarkistaa pumppu että pyörii kunnolla ihan sormin.
HOG Forever Forever HOG

Kokkonen

#34
Kiitokset taas hyvistä vinkeistä.

Kansi mulla olikin auki tuota ratasta asentaessani. Siinä huomas hyvin ettei se akseli sinne putkeensa ihan noin vaan sujahtanut. Tuo aiemmin mainittu stefavaurio lienee tapahtunut edelleiselle asentajalle juuri tässä työvaiheessa. Pitää painaa sekä akselin päästä että rungosta pumppua paikalleen.

Asennusvaiheessa tuo pumpun runko ohjautuu paikalleen akselin ja niiden kahden vaararuuvin avulla. Kokeilin minkälainen liikevara pumpun rungossa on sen keskittämistä ajatellen. Ei ollut paljoakaan. Sitten kun kansi tuli paikalleen vielä neljällä rungon läpi kulkevalla pultilla, ei pumppussa ollut enää minkäänlaista keskitysvaraa. Joten suoritin sen keskityksen "twincamimaisesti" eli vain pyörättämälä konetta ja pultit kiinni.

Muistelisin, kun vaihdoin Panshoveliini aikoinaan S&S:n pumpun, siinä oli tuota keskitysvaraa ja tein sen jotenkin noin kun rodchop tuossa aiheellisesti ohjeisti.

Öljypumpun ruuvien ja muttereiden kiristysmomentit ovat
- muovitiivisteelle 45 -50 in-lbs (5 - 6 Nm)
- valkoiselle paperitiivisteelle 50 - 60 in-lbs (6 - 7 Nm)
- mustalle paperitiivisteelle 90 -120 in-lbs (10 - 11 Nm)

Jamesin tiiviste on musta, mutta ei ihan paperia. Kokeilen tuollaista 10 Nm, jos se pitäis.

Edit N muunnettu Nm arvoiksi
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#35
jeph...rauhallista pääsiäistä tästäkin pajasta...

Edit: päästin Joulupukin toipumaan, ehkä taas vuoden päästä  :)

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jensen

Hurja kuva Kokkosella. ;D No ei se haittaa ja tuli tuosta Kokkosen projetista myös oma mieleen. Isä aikoinaan poraili autojen sylintereitä  ja meillä pitäisi olla myös laitteet joilla näkee jos pytty on väljä tai soikea. Mie en osaa kylläkään niitä käyttää mutta isä osaa ja kyllä se minua jelppaa.
             Tässä uudenvuoden päätöstä suunnitellut ja se ois että ei alkoholia vuonna 2011.

masa

Joo kovaa on kokkosen joulu kun tota kuvaa katsoo,mutta ymmärrän et pitäähän sitä välillä ottaa etäisyyttä tohon Shoveliin,jotenkin toivon et oma olis hiukan helpompi,sitten kun alotan.Hyvää Joulua ja silleen.  :)

Kokkonen

#38
Hilut on haettu, laskua tuli 930 Euroa. Siis työt ja osat (männät, renkaat, nokka, venttiilit, ohjurit, tiivistesarja, jokunen pusla....)
Männät 8,5:1 ja nokka hurja Andrews J  :)
Venttiilit Rowen Black Melonite, ohjurit Rowen AMPCO 45, (en laita tiivisteitä)

Saksassa kannattaa huomoida kun ostaa palvelua tai osaa suoraan korjaamolta niin hinnat ilmoitetaan aina ilman liikevaihtoveroa (MwSt), joka on 19%. Joten kun menee hakemaan auton huollosta tai osat pajalta, saattaa lopullinen summa poiketa sovitusta.

Malliksi jokunen koneistamon hinta laskustani veroineen:

- poraus ja hoonaus 88 Euroa/pytty
- seetin koneistus 30E/seeti
- ohjurin vaihto ja hoonaus 42E/ohjuri
- kansien hiekkapuhallus 36 E/Kansi
- helicoil pakoputkenkiinnityksiin. 24E/Kansi

Osat olis toki ollu halvemmat ameriikasta, mutta kun ei saanu ja hyvä olikin, sillä pytyt ei menneetkään enää ensimmäisellä ylikoolla, vaan piti porata suoraan 0.020 ylikokoon. Se siis omista mittauksista.
Uhl Customs pajassa on tosi hyvä palvelu. Sinne menee mielellään ja Uhlilla on aina aikaa jorista asiakkaan kanssa joutavia eikä hän ole mikään tiedon pihtaaja.

Keinuvipujen puslat tuli sitten vaihdettua ja protsattua pyhinä sekä päittäisvälykset säädettyä ainakin oikealle hehtaarille, jos ei ihan niin minimiin kuin oli alunperin tarkoitus.

Kiertokankien yläpuslat vaihdoin, protsasin ja hoonasin. Jokunen kuva alla.
Irrotus/asennustyökalu on Georges Garagen ja protsi JIMSin

Ensin kuitenkin kannet rempan jälkeen:



Puslien irrotus käy näppärästi, lämmitin kangen pään töhöttimellä ennen puuhan aloitusta



Asennus vaivatta samalla kalulla, välikapula on käännetty asennus asentoon. Lämmitys taas...



Ja sitten protsaus. Käytin leikkuuöljyä liukasteena. Laittaa silti väliin hanttiin ja liian voiman käytöllä saattaa pusla kääntyä silmässään ja se ei ole suotavaa. Öljyreikä ei sitten ole enää kohillaan.



Tämän jälkeen hoonaus. Kuva on sensuroitu, työkaluni ei täytä laatuvaatimiksia  ;D

Edit: Noista puslista ja protsauksesta löytyy enemmän juttua tuolta Männän tapit ja puslat
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Laatuvaatimukset mä vähän arvasin, kun itse oon samaa hommaa tekemässä kahteen koneeseen ja kiroilemassa hyvien työkalujen kalleutta... ::)
Long John Stroker

Kokkonen

Jossain topikin alkupäässä höpisin, että mittasin kiertokankien suoruuden ja totesin niiden olevan ok. Niin varmaan näyttikin noilla kulahtaneilla puslilla. Uusintamittaus tuotti toisen tuloksen ja etukankea piti oikaista. Meinas loppua usko, paino ja voima, mutta lopulta näytti aika hyvältä.

Tuosta paperiliuskamittauksesta on kuva tuolla 1340cc Shovelin koneremppa

Eikä kankien suoruuden toteamiseen koneen purkuvaiheessa tarvita mitään mittaustakaan kun katsoo kulumajäljet männisssä. Ne puhuvat selvää kieltään. Tässäkin pyörässä:



Kiertokangen oikaisuun on alla S&S ohjeesta työkaluskitsi
(No, laitoin myös samasta ohjeesta tuon paperiliuskamittauskuvan)

Itse ohje on Instruction 51-1020 S&S Instructions
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#41
Iloisin mielin tuli taas konetta kasattua, kunnes sitten huomasi tehneensä turhaa työtä ja meni purkuhommiksi. Perkeleen Andrewsin nokka-akseli!! >:(

No joo, siis jakopää tuli laitettua asianmukaisesti kokoon. Tässä vielä nostajapesien paikalleen laitto. Nuo kohdistusruuvit ovat kyllä mainiot.



Kun kyseessä on uusi nokka, on syytä tarkastaa sen ajoitukset.
(Siitä lisää tuolla Tarina nokkien ajoituksesta jatkuu )

Tässä sitä vielä valmistellaan. Tuo astelevy on merenkulkukompassin näytöstä (löysin kolme roskiksesta  :) ), kiinni ensiön rattaassa magneetilla.  Yläkuolokohdat tarkastin ensin kellolla ennen varsinaisia mittauksia. Vauhtipyörän merkki oli ihan paikallaan. Jotain postiivistakin siis.



Mittaustulokset näyttivät, että nokan ajoitus on 10 astetta aikaisella. Joka venttiilissä, avauksessa ja sulkemisessa (mittauskohta oli 0.053 tuumaa - 1,3462 mm). Siis ratas on prässätty väärään kohtaan. (Syyllinen on JIM001, 26.04.2010, aamupäivä, löyty pakkauksesta. Tuo päivä on maanantai.....) Kyllä harmittaa...
Sitten vertailin karkeasti orggisnokkaa ja kyllä se tosiaan siltä näyttää, mitä mittauskin osoitti. Vaikka tuo ero nokassa on vain 5 astetta. Olis ollu edes hammasväli, mutta kun ei.

Käytin "jäykkää" adapteria mitattavassa nostajassa, hydrauliyksikkö ei ole hyvä, joustaa ja jumittaa.



Huomenna pitää keskustella osan myyjän kanssa ja laittaa palautetta Anterolle itselleenkin.

Andrewsin BT nokissa ei liene kiilaa? Ja ittellä ei ole prässiäkään, jotta pääsis asian korjaamaan omatoimisesti.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Andrews vastasi ohjeella, miten ratas prässätään irti ja taas paikalleen  :)
Mut eihän mulla ole prässiä.

Myyjä vaihtoi nokan. Eron näki silmälläkin kun vartaili rattaassa olevia kokoamisessa käytettyjä kohdistusviivoja ramppiin.
Myyjällä kyllä taisi käydä aivopieru, kun sanoi jotta kyllähän tuon toisenkin voi asentaa kun vaan säätää sytytystä vastaavasti. Totesin siihen, että siinä pyörässä sitten riittää puristuksia... itte en kyllä menis sitä nokkaa omaan enkä asiakkaan pyörään asentamaan korjaamatta ajoituksia paremmin kohdalleen.

Uusi nokka on paikallaan ja ajoitukset täsmäävät.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#43
Kannenpultteihin olen tavannut laittaa kierteiden puhdistuksen jälkeen kuparitahnaa tulevia remppoja helpottamaan.




Joskus on joku kysynyt, saako Shovelin takapytyn kannen pois konetta irrottamatta. Saa sen, ainaskin tässä mallissa. Tilaa ei ole paljoa ja nuo korkeakupuiset mutterit eivät voi olla paikoillaan kannen poisotossa/paikalleenasennuksessa.



Ja tällaisiin harmittaviin pikkujuttuihin näissä törmää. Vasta asetaessani imusarjaa takaisin huomasin, että se onkin uudemman mallin (79 ->), eikä sovi oikein hyvin näiden kansien kanssa, vaikka lienee siinä ollutkin parikymmentä vuotta. O-rengastiiviste ei sovinnolla tuon kanssa paikkaansa löytänyt ja pelkän, ulkopuolisen klemmarin alle tulevan kumirenkaan kanssa, kanaviin jää parin millin rako. Ei hyvä.
Pieniä ovat murheet, muuta kuka suuria kaipaisikaan  :)

OEM imusarjanumerot
-> 1978, 27021-71A
1979 - 84,  27021-78



"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

tuuba

mulla muistaakseni .20 strokeri pytyyt ja sama homma ei käynyt, tein alumiinista siihen imusarjaan jatkot ja käytin niitä panta mallisia tivisteitä ...... hyvä tuli
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...