Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel 1200 -77

Aloittaja Kokkonen, 27 tammikuu 09, 15:56:37

« edellinen - seuraava »

masa

On tää vaan hel...in hyvää ,jatka vaan samaa huoltoa ,helpottaa sitten omaa rojektia joka on kuitenkin tulossa :)

Jensen

Porukat ei varmaan muista että alias Jensenilläkin on Shovelin romu. ;D Onko Kokkosella se vanhemman mallinen hydra? 1977 vai 1978 vaihtui japsi tyyliseksi eli damperi pudotetaan yläkautta. Mulla on valitettavasti 1977 ja vanhempi ja damper lukkoprikalla. Käytin ainakin  20 kertaa osina. Meinasi vuotamaan ja ei mistään saanut sopivaa damperin lukkoprikkaa vaikka niitä vaikka mistä tilailin. Lapselliset paperitiivisteet ei pitäneet. Tiiviste aineet joita neuvottiin meni kasaan ja taas vuoti. No panin paperitiivisteen tilalle kumi o renkaat niin on nyt ainakin 2 vuotta pysyny öljyt.
          Helpommalla pääsisi keulan korjuusta vaikka ostamalla uuden Ultiman. Niissä on öljytkin jo valmiina.

Kokkonen

Tämä on E77 eli vanhempi. Ei tuon keulan tiiveyden kanssa ole ollut ongelmaa, mutta en osaa sanoa onko se samanlainen kuin sulla. Tosin kilometritkin on jäneet tällä pyörällä aika vähäisiksi.
Mut kyllä noita tiivisteitä joutuu muutaman vuoden välein vaihtamaan ajopyörässä (-80 1340 Shovel), toinen vuotaa taas, vaihdettu noin 4-5 vuotta sitten....kilometrejä joitan kymmeniä tuhansia?

Shovelin "huollosta" löytyy lisää tuolta: 1340cc Shovelin koneremppa

Ei tule varmaankaan kaikkea samaa enää tähän kirjoitettua. Vaikka kyllä mulla on tapana toistaa itseäni  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Montaks mopoo tuolla Jensenil oikein on, sil o se Cebari-teelmä, Väino, Lapiopää ja pikku-Möhkö ja sit joku pilkottu Marilandin Honda ja ???
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

Sylinterit tuli mitattua, ovat 0,10 mm mäntiä (88,25 mm) suuremmat. Ei soikeita eikä kartoitakaan. Pytyn alaosassa, jossa asti renkaat eivät käy, oli vielä neitseelliset hoonausjäljet, siellä väljyys 0,07 mm, eli tuo mihin pytyt normaalisti porataan.
Paperiliuskamittauksen mukaan kiertokanget ovat suorat. Niissä en havainnut myöskään pystyvälystä. Alapään päittäisvälyskin oli 0,5 mm. Joten noilta osin värkki on kunnossa.

Osat tilattu uudelta mantereelta. Saa nähdä koska tulee, tuleeko ollenkaan ja jos tulee niin mitä tulee.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Osia ei sitten tullut suuresta Ameriikan maasta vaan paikallishankintana. Kumma juttu tuo American Legend, hienot sivut, halvat hnnat, mutta ei kuittaa tilausta eikä vastaa viesteihin. Siis olkoon.

Koneen osat tuli hilattua asiantunteviin käsiin, parin viikon kuluttua pitäs olla valmiina. Kannet pitää myös plaanata, oli senverran toisessa jengat kohollaan ja molemmissa kun on ollut ohivirtausvuotoa sinne sun tänne niin hoituu nekin vauriot pois.

Sillä välin keinuvipukoneistojen kimppuun. Päittäisvälykset olivat kolmessa liian suuret ja heti näki, että keinuvipujen päät pitää hioa, kuten käy kuvastakin ilmi.



Purkuvaiheessa totesin myös, että edellinen asentaja on käyttänyt liian ohuita prikkoja keinuvipuakseleiden muttereiden alla, jolloin muttereissa oleva harjanne oli prässännyt akselit kivasti kiinni koneiston lohkoon:



Kahdessa keinuvipuakselissa oli öljykanavat käytännöllisesti tukossa. Akselin tulpan jenkoihin oli laitettu miehekkäästi joko tiivisteliimaa tai lukitetta, jota siten oli riittänyt myös öljykanaviin.



Tulpat oli muuten aika tiukassa. Sai kotvan antaa lämpäkin, ennenkuin taipuivat tahtooni.

Puslat menee myös uusiksi, pystysuuntaista välystyä tuntui akseleissa. Shimmejä ei tietenkään ollut niiden paksujen lisäksi. Kolmen keinuvivun päittäisvälykset olivat 0,45 - 0,55 mm välillä, eli aivan liian suuret tuohon paikkaan. Tähtään tuonne 0,10 mm tai vieläkin sen alle.

Jaa, että harmittiko nuo löydökset? Ei tietenkään. Enemmän se vituttaisi jos purkaisi koneen turhan takia. ;D

Kiikuttessani kansia ja sylintereitä korjamolle, tuli puheeksi myös keinuvipukoneistot. Korjaamolla ei ole mitään intressiä alkaa puslittamaan vanhoja vippoja, koska uudet osat akseleineen tulee halvemmaksi asiakkaalle kuin mitä  korjaamiseen vaadittava työ tulisi maksamaan. En tarkistellut hintoja mutta kaveri sanoi, että keinuvipu on siinä 25- 30 E korvilla ja akseli 20 E.
No meneehän tuohon tallissakin aikaa, mutta nyt pääsee 20 Eurolla 200:n sijasta kun tekee itte ja tarvittavat työkalut on jo hyllyssä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Screening filsu tuli avattua, hm...siellä oli jotain sinne kuulumatonta rämmälettä, joten piti sitten öljypumppukin ottaa pöydälle. Olihan tuo öljyä kierrättänyt ja talvella kaiken lasettanut kampikammioon.  :)
Samanaista haituvaa löytyi pumpustakin vähän joka reitiltä. Ei mikään ollut tukossa mutta ei siellä kyllä tuolaista tatinaakaan saisi olla. Lähempi tutkmus paljasti ylimääräisen töhnän pääosin olevan peräsin yleensä pesukoneiden ja vastaavien liitoksissa käytettävästä tiivistenauhasta. Liekö teflonia vai mitä. Sitä on käytetty näköjään tämän Shovelin jokaisessa öljylinjan kierreliitoksessa.





Tuo nauha on kirotun vaikeaa poistaa kierteistä, sitä ei edes näe vaikka sitä on edelleen kierteiden pohjalla. Sitten kun kiertää liitoksen paikalleen, niin jämät saattaa irrota ja päästä kiertoon. Tässä kuvassa näkyy miten sitä löytyy vielä pesun jälkeenkin.



Tältä näytti paikat ennen pesua:



Oli seillä muutakin mutaa:


"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

tuuba

jos se nöyhtä on tappuraa eli hamppua niin se lähtee hyvin pois polttamalla
kai se putkiteippikin palaa
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Jasu

Ja tuo teflonteippi lähtee parraiten teräs/messinkiharjalla... Myös paineilmalla saa yllättävän hyvin, muttei aina...

Sisäkierteistä on kyllä hieman hankala harjailla...

Tuusulan T-Bone

Aiheeseen löyhästi liittyen: evoluution enskan ja lootan öljyntyhjennysproput kertaalleen hajottaneena olen tavannut kietaista tota tefloniteippiä proppuihin ennen takaisinkiertämistä. Saapi sitten taas helpommin auki, kun öljynvaihdon aika tulee. Mut noihin kuvien paikkoihin en laittais...
Long John Stroker

Hemuli

Joskus pöllin tallikaverilta nestemäistä teflontiivistettä, hyvin tuntui toimivan. Kyllä toi teippikin pelittää kun vaan pitää huolen että sitä ei jää yhtään liittimen kierteen ulkopuolelle - jättää vaikka kierteen/pari tyhjäksi asennettaessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

#26
Kiitos kommenteista.
Oikeat aineet oikeaan paikkaan, niinhän se menee. Ja oikeat määrät. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin esimerkiksi hyvä wiski oikeassa paikassa mutta liian kanssa aiheuttaa myös karstaa koneeseen, joka tosin poistuu itsestään.  :)

On tuota nauhaa tullut itsekin käytettyä mutta varovasti, kuten Hemulikin totesi. Locktiteltä näyttää löytyvän 542 ja 577 kierretiivistettä.

Takaisin öljypumppuun. Mitä sieltä vielä löytyi:
ImuPaluu- ja painepuolen väliseen stefaan oli rattaan kiila tehnyt sievän loven. Näyttää ihan tehdastekoiselta, mutta ei sitä liene.



ImuPaluupuolelta on mennyt myös jotain tiivistenauhaa karkempaa läpi. Uria oli ja sinne jäävät:



Check valven kuula on 9,5 mm ( voi olla 9,51 mm?). Sen pesään sopii mainiosti Twin Camin tönäri, jokan päässä oleva kuula on samaa kaliiberia. Tismalleen. Tuolla saa joko lyötyä tai hiottua tahnan avulla vuotavan kuulanpesän kondikseen. Noita TC:n tönäreitähän on jokaisella tallin nurkissa  :)



Jamesin koko moottorin tiivistesarjassa tulee mukana myöskin uusi kuula ja rattaiden kiilat.

Edit: Imu- muutettu paluuksi. Tuo pumppu ei ime mitään, työntää vaan...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jakke

sopiiko tähänväliin kysyä että mahtaako tuohon kuulaan tarttua tikkiä käyttäen rautatappi? 
nämä muodostaisi siis yhtyessään mahdollisen kuulankolo korjaimen..

-jakke

Jack

Ja ko. linkin säikeestä löytyy Cottenin vastauksesta työkalu sen check ballin kolon muokkaamiseen.

Sanoo amerikan guru nou-nou noille muille viritelmille...

http://knucklenutz.com/tech/viewtopic.php?t=2283
Flatheads!!!

Hemuli

Tönärin pää on evomoottorissa saman kokoinen, sellaista olen itse käyttänyt venttiilihiomatahnan kanssa pesän läppäämiseen. Hyvin on toiminut, sanoo amerikanguru mitä vaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957