Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Viikon muu

Aloittaja Tuomo, 24 elokuu 11, 19:14:48

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Viime viikon Guzzikokoontumisessa kuvattu rakennelma. Ilmeisesti kone ja voimansiirto on V7/850, runko Tonti mutta muu rakenne lainaa...

Motomatti

Tämä kaverini Jannen rakentama pyörä on nähtävissä Petrol Circuksessa lähiaikoina.
Omavalmiste alumiinirunko ja moottoritekniikkakin normaalia eksoottisempi.
Sitä en vielä tiedä aikooko hän pyörän jollain konstilla paperoida maantiekäyttöön.

Hemuli

Taisin tuon JL:n pyörän nähdäkin nojaamassa messuhallin seinään, en kuitenkaan ehtinyt tutustua lähemmin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kaaleppi

Menee jo selkeesti moottoripornon puolelle,aah. :-*

Motomatti

#19
Tuossa aiemmin oli benellikeskustelu. Siellä arvailtiin myymäni Benellin mallia. Löysin sen kuvan ulkomaiselta nettisivulta. Ostin sen tässä kuosissa joskus kymmenen vuotta sitten. Kunnostus ei myöhemminkään päässyt kunnolla alkuun koska oli muita kiireitä eli projekteja. Viime talvena tämän sitten myin eräälle massimiehelle jolla on halu ja varaa rahoittaa tämän laitteen entisöinti. Entisöinnin teen palkattuna. Yllättäen ei ole motivaatio kärsinyt vaikka omaa en teekään. Itselle jäi vielä kaksi Benelliä. Yksi 650 twini (rakennan ehkä kilpuriksi) ja entisöimäni 750 Sei sunnuntaipyöränä.

Tuota kuvassa esiintyvää Valentini-Benelliä on valmistettu tietojeni mukaan 7 yksilöä. Tämä yksilö on varustettu kuudella DellOrto -kaasuttimella, 6-yhteen pakoputkistolla ja Campagnolon kisavanteilla. Erityistä siinä on, vuosimalliinsa nähden, elektroninen Bosch-sytytys ja erikoinen sylinterien porauskoko ja mäntien muoto. Muutakin poikkeavaa siinä on kuten se että se on rekisteröity maantieliikenteeseen täällä vaikka sitä ei oltu rekisteröity sitä ennen missään.
Toivoakseni se näkyy ensi kesänä myös radoilla tai ainakin varikolla.

Toisessa kuvassa näkyy liki samanlainen mutta takarumpujarrullinen versio ilman etukatetta. Sitä omistaa joku engelsmanni. Silmiinpistävää näissä on se että ysisatanen kone on tehty 750 lohkoon ja voimansiirtoon. Vakio 900 Seissä oli kuivakytkin öljykylpymallin sijasta ja laturi kampiakselin päässä eikä kytkimen kyljessä niin kuin tässä.

Motomatti

He hee. Benelli Club GB on päivittänyt nettisivujaan ja nyt siellä oli kuva 60-luvun alun kilpurin koneesta.

Siistin näköinen paketti josta myöhemmätkin versiot noudattelivat mutta yhtä vähemmällä nokka-akselilla. Ihan innoissani laitan tämän tänne näkyviin koska tästä koneesta ei ole ollut näin selkeää kuvaa nähtävillä.
Tälläisella koneella Jarno Saarinenkin aloitti ammattilaisuransa.

shoveltimppa

En nyt muista onko tää ollut jo jossain ketjussa aikaisemmin mutta ihastuin tähän pyörään Petrol Circuksessa. Hieno yhdistelmä vanhaa ja uutta sekä uskomaton viimeistely. Järjettömän hieno. Jostain syystä kokonaisuus toimii pirun hienosti. Netistä löytyvät kuvat eivät tee oikeutta fillarille, tää pitäisi nähdä livenä.




ma^ko

Cafe Bimmer... wanha R90

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Motomatti

Hieno Bemu.
Mun ensimmäisiä "oikeita" tilausrakenteluprojekteja -91 - 92 oli vuotta em tuoreemman Krauser 4V R100R:n rakentaminen Cafe-tyyliin. Työn tilaaja oli E. Vartia J.kylästä. Tietääkseni pyörää omistaa nykyään R-bemarivelho R. Myllymaa H.linnassa.

Harva silloin kiinnitti huomiota moottorin rakenteisiin vaikka teknisesti erikoinen olikin sisäkalujaan myöden.  Ja tehokas. Mutta kirkkaanpunainen maalaus oli se jolla jokin palkintokin jossain riennossa tuli.
Köyhää kun oli silloisen aikuisopiskelijan elo niin maalasin ruiskuttamalla paksusti Miranolia ja sen päälle vielä paksummin Unica -venelakkaa jossa oli tilkka Miranolia joukossa. Kuivumiseen meni muutama kuukausi mutta syvää kiiltoa oli!

Siitä pitäisi olla mulla paperikuva jossain lipaston kätköissä. Pitääpä etsiä ja skannata. Tulipas  nostalginen olo.

Motomatti

Jatkoa ed viestiin.

Lipastonlaatikot on pöyhitty ja kahvilakilpurikuva on löytynyt. Tosin ei se sitä ihan ole kun tilaaja halusi tarakan myös. Toisin irrotettava. Kuten tuo takasatulan lasikuitukuuppakin. Monikäyttöpyörä vuodelta 92. Kuva otettu myöhemmin, tosin.

Silloin nämä Krauser-modifikaatiot oli melko harvinaisia. Taisi olla hinnasta kiinni. Koneen teki Jari Palttala Tampereelta. Muotoilu, katteet ja viimeistely on mun käsialaa.

Motomatti

Samalla löytyi lipastosta kuva yhdestä omasta pyörästäni. Eka ja toistaiseksi viimeinen vesijäähdytetty moottoripyörä jonka rekisteriotteessa on nimeni lukenut. Tyrnä laite. Pienikokoinen ja varsin tehokas. 16 tuuman rengaskoko.

Pyörään liittyy  moottoripyöräteollisuuden historiaa.
Saman näköinen tätä edeltävä, öljyjäähdytteinen malli, 750 Paso (Nimetty Renzo Pasolinin mukaan) oli tämän tyylilajin Äiti. Pekka Neste kirjoitti kyseisen pyörän testikoeajossa kiittäviä arvosteluja ja totesi heti perään että muotoilu on liian futuristinen joten siitä ei ole myyntimenestykseksi. Ei mennyt kuin pari vuotta niin suurin osa sporttipyöristä oli tämän näköisiä!

Tuo omani on mallimerkinnältään Paso 906. Valmistaja Cagiva. Viimeinen Ducatin iso vesi-Pantah jossa oli kaasutin. Tämän pyörän runkotekniikka on alunperin lähtöisin Italiassa sign. Tamburinin kynästä mutta tilaajana Yamaha. Erinäisten sattumusten kautta piirustukset kulkeutuivat Cagivalle (ent Aermacci nyk MV Agusta) joista pikapikaa tehtiin kilpailijaa japanilaisille.

Vasta seuraava malli oli todella kilpailukykyinen: Paso 907. Muuten samanlainen mutta 17 tuuman kumeilla ja integroidulla Marelli M16 -moottorinohjauksella. Tuli markkinoille pari vuotta liian myöhään. Japanilaiset putsas pöydän ulkonäöllisesti identtisellä  CBR1000/CBR600 -mallistolla.

Omani oli nautittava ajaa eikä siinä ollut koskaan paljon puhuttuja kaasutinongelmia (automallin tuplakurkku-Weber) Renkaita ja ketjuja kului niin ettei tilinväli tahtonut piisata.
Mutta pahin haittapuoli oli satula. Mukavuus muuten hyvä mutta sukuelimille ei ollut annettu mahdollisuuksia: sadan kilsan jälkeen kuski käveli kuin hevosmies ja kiveksiä pisteli kun puutumus alkoi helpottamaan. Rakensin tästä myös nakuversion mutta siitä ei ole kuvaa otettuna.
Keräilykappale nykyään, kuten 907 myös.

Kuva on otettu -96 Savojärvellä.

Tuomo

nätti Sei, ei kuitenkaan mikkään alkuperäinedn raaseri, vaan katupyörästä rakennettu

http://www.bikeexif.com/benelli-sei#more-12859




smela


Kokkonen

2010 Sveitsissä yhdessä kokoontumisessa tapasin tämän herran joka vei tutustumaan autotallissaan olevaan Laverda 750 pyöräänsä. Tyyppiä (siis moottoripyörän) en sen paremmin osaa sanoa, varustelu lienee jälkiasennusta (?). Omistajallaan se lienee ollut uudesta asti ja sillä hän on aikanaan paljon reissannutkin. Nyt pyörä on seissyt pitkän tovin, sillä renkaatkin olivat vielä 80-luvulta....
Kypäräkin oli vielä tallella, muu asuste olikin lähinna keliin ja kännin asteeseen sopiva.  :)



Vibesin freelancer toimittajaa pyörä viehätti myös kovasti.....

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

makkepuu

Jawa, tuo merkki joka tuo mieleen joko uudet, tökerön näköiset kymcon koneella varustetut muovipyörät tai sitten vanhan koulukunnan heput jotka kännissä sönkkää vanhoista hyvistä ajoista. mutta onkos kukaan nähnyt tällaista? vuoden '94 jawa sport style, 250cc 2tahti nestejäähdytetty. ei edennyt sarjatuotantoon, tarkka valmistusmäärä ei ole tiedossa mutta näitä on tehty sen verran että on saatu tyypitettyä. tämä on numero 87 ja on suomen kilvissä. huhu kertoo että tsekeistä ja briteistä löytyy muutama lisää.



ja onhan noita oikeita jawojakin muutama, '51 type11 perak, '59 six days 250cc, '64 sport 250cc ja joku ihme-erikoisuus 350cc six days kisapyörä, jonka kone ainakin numeroiden perusteella on kuulunut eräälle pertti kärhälle...

'64 type 353, ei koskaan entisöity eikä entisöidä


'59 six days. 5 vuoden entisöinnin tulos, pyörä makaa lakanan alla eikä sillä uskalla ajaa


tuonne japskipuolelle voiskin kirjotella noista peltilaatikkojammuista, löytyy 80cc ja 2kpl 100cc twinjetit joista toinen mr-kats. niinjoo ja yks xs650, tai oikeastaan xs2 kun se on '72 mut niistä tuonnenpana