Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
23 Syyskuu 2018, 21:33:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Chatboxi avattu etusivulle ! Vain kirjautuneille.
Tarkempi haku
Sivuja: [1]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tonti-rungon muutokset vuosimallista toiseen  (Luettu 2656 kertaa)
Tuomo
Full Member
***
Viestejä: 576



« : 24 Elokuu 2011, 17:08:18 »

Niin, millaisia muutoksia Tonti-runkoon on tullut vuosien varrella? Ovatko päämitat ts. akseliväli, keulakulma yhä sama? Varmastikkin erilaisten kiinnikkeiden paikka vaihtunut? Ts. ei voi olettaa että ostaa vaikka California EV:n bensa-tankin ja se kävisi heittämällä 80-luvun runkoon?
tallennettu
ma^ko
Hero Member
*****
  • City of HellSing
  • Viestejä: 3023



    « Vastaus #1 : 24 Elokuu 2011, 17:48:08 »

    Pääsääntöisestihän siitä on vain muutama variantti, Tonti-rungosta siis. Kahta eripituista keulan emäputkeä ja kahta eri pituista takaswingiä. Kilkkeet käy yllättävän hyvin ristiin. Takarungon yläosassa oli jotain eroa LeMansin ja Californioiden välillä. Tosin näist tuoreemmist mitään tiedä, siit ku mä Guzzejen kanssa hieman touhusin on jo kauan aikaa.
    tallennettu

    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.
    Motomatti
    Sr. Member
    ****
    Viestejä: 750


    « Vastaus #2 : 24 Elokuu 2011, 19:24:01 »

    Silloin kun California EV lanseerattiin niin runkoon tuli vahvennuksia. Muun muassa vaihteiston yläpuolelle runkoon tuli kaareva putki joka on neljällä pultilla kiinni vaihteiston kotelossa.

    Runkomateriaalit ovat myös vaihdelleet. Ohjauskulmissa on eroja koska Tonti-runkoa on käytetty niin sporteissa, matkapyörissä että tehdascustomeissa. California Vintage on viimeinen malli jossa kyseistä runkoa käytetään.

    Muoto-osien osalta on niin että uudempien mallien osat saa soviteltua vanhempiin mutta ei päinvastoin. Vaikka esim Californian tankki on pysynyt päälle päin samanlaisena yli kaksikymmentä vuotta se tunneli on kasvanut leveyttä koska sinne on jatkuvasti laitettu uutta roinaa melu- ja muista saastesyistä.

    Kahdeksankytluvun runkoon sopisi ehkä parhaiten Cali kolmosen tankki. Eka pisaramalli eikä vielä ole tingitty sisätilavuudesta. Asentelin joskus sellaisen Cali kakkoseen. Etupäähän tarvitaan uudet kannatinraudat.
    tallennettu
    perluskooni
    Newbie

    Viestejä: 7



    « Vastaus #3 : 25 Elokuu 2011, 21:31:08 »

    Mun tietääkseni noita vahvennuksia tehtiin jo silloin kun 1100 moottori tuli tontirunkoon eli -94? Ainakin -95:ssa ne jo on.
    tallennettu

    Forza Guzzi (+ soveli)
    Motomatti
    Sr. Member
    ****
    Viestejä: 750


    « Vastaus #4 : 26 Elokuu 2011, 07:43:48 »

    Paljolti mahdollista että vahvennuksia oli jo tuolloin.
    Tehtaan brosyyrissa mainitaan tuo runkovahvennus nimenomaan EV:n kohdalla. Silloinhan tuli myös uusi keula. Runko on saattanut saada kokonaisvahvistusta yleensäkin tässä vaiheessa. 
    Mutta ihan sama: kyseinen vahvistus on helppo havaita. Siitä on haittaa vaan silloin kun sovittelee tarvikesuodattimia kaasareihin.
    tallennettu
    Sivuja: [1]   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook