Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pöytäsorvi - keskustelut

Aloittaja mista, 10 elokuu 11, 14:05:32

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Säestäisin harrastajakoneistajan rintaäänellä Hemulin mielipidettä.
Kaikkea ei tarvitse, eikä pysty kuitenkaan tekemään itse.

Perusterillä, pikateräsaihioilla ja kekseliäisyydellä pärjää varsin pitkälle.
Itsellä on suurimmat kierretapit M12 ja M18. Pakoissa M12 ja kokolailla samassa mittakaavassa tuumaisten puolella. Isompia kierteitä kun pystyy tekemään sorvilla.
Tähän olen koonnut asiaa omista kaluista: http://motomatti.blogspot.com/search/label/Metallin%20ty%C3%B6st%C3%B6koneet
Lisäksi on Helicoil-vehkeet jolla kierteitä voi korjata.

Erikseen ovat sitten ne joilla on kaikki pelit ja vehkeet.
Tänään aion mennä kiusaamaan Mr Moorea Lempäälään.

Lyytinen

Kannattaa kuitenkin muistaa, että lekalla ja viilalla pärjää jo aika pitkälle ;D. Ilmeisesti tuossa Hessun puinnissa pyällyksestä varmaan osat on olleet kertaluokkaa isompia, tuommosia ihan pikkuosia pyällettäessä ei minulla ole ollut kovin isoja vaikeuksia? Itselläni on semmoinen vipstaaki, että on kaksi rissaa ja silleesti siihen ei tule läheskään niin paljon sivuttaiskuormaa kuin yhdellä rissalla.

Mr.Horsepower

NOH HÖ....

pitäs saada alumiini tankoon pyällys jalkatapit ja vaihe kepit yms tehtyä....
eli onko se niin että tässä pyällyksessä ei poisteta materiaalia vaan painetaan se tiiviimäksi ?
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Jake

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 21 joulukuu 11, 15:45:13
NOH HÖ....

pitäs saada alumiini tankoon pyällys jalkatapit ja vaihe kepit yms tehtyä....

eli onko se niin että tässä pyällyksessä ei poisteta materiaalia vaan painetaan se tiiviimäksi ?

Pyällys"terä" painaa kuvion kappaleeseen.

Hessu

Kyllä kai ristikkäispyällöskehrissä on aina kaks rissaa.
Ei poisteta materiaalia vaan mankeloidaan se urista harjoille. Pyälletyn akselin halkaisija kasvaa. Asian havaitsee helposti autojen vetareiden vaarnoissa, joissa on suora pyällös joka estää pyörimisen. Puolen tuuman reikään lyödään puolen tuuman pultti jonka kaula on pyälletty ja sen takia turvonnut.

Jos prätkällä on tarkoitus ajaa, niin pyälletyt alumiiniset jalkatapit on huono idea.
Tappi kuluu sileäksi kesässä. Eloksoituna kestää pari kesää. Oon kokeillu.
Riippuu tietenkin kilsoista...

Hemuli

Alumiiniset jalkatapit on muutenkin perseestä näissä täristimissä, siis jos meinaa ajaa... Itse suosin ajopyörissä niitä karmeita - mutta ah, niin mukavia - H-D:n paksuja orkkiskumitappeja.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Pyällysrullaa olen katsellut kaupan hyllyssä mutta ei ole tarttunut matkaan.
Toki se on näyttävän näköinen tehosteena, hyvin tehtynä ja tarpeeksi voimakkaana.
Alumiinijalkatapin voisi ehkä päällystää rosteriputkella ja tehdä siihen pyällystä niin ulkonäkö ja funktio olisivat tasapainossa.

Kisakuskit arvostavat sitä että jalkatappiin on hyvä tuntuma. Olen muutamalle kuskille tehnyt tappeja ja linkkinä oleva malli on sekä helppo tehdä että suosittu. Sitä on umpialumiinisena ja osittain onttona.

http://motomatti.blogspot.com/2011/12/jalkatappeja-ja-polkimia.html

Normi käyttöpyörään en tuollaisia laittaisi vaan olen enemmän astinlauta- ja kumitappisuosija.
Jalkatappi, jossa on urissa rinnakkain O-renkaita, en ole oikein koskaan ymmärtänyt mitä etua sillä tavoitellaan. Ei ole edes erityisen näyttävän näköinen. Paksu ja painava pötikkä.

Mr.Horsepower

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 joulukuu 11, 09:19:43
Alumiiniset jalkatapit on muutenkin perseestä näissä täristimissä, siis jos meinaa ajaa... Itse suosin ajopyörissä niitä karmeita - mutta ah, niin mukavia - H-D:n paksuja orkkiskumitappeja.

HÖH...

tämä on taas tätä ihan kun yks susuki kuski kävi ajaa tuolla keksinnollä totes ett ääntä helvetisti eikä kiihdy kuin kuski ja ei ole jarruja ja täristää EI jousia (jäykkäperänen) ja kaikke hirvee laite...
Kuitasin vaan että uskon puutetta...

Muuta mutta pitää siiten tehä vapa-ajan metallista eli rosterista.... Jos ei alumiini kelpaa tai titaanista...

Mut ei tule kumisia (ainakaan tähän hätään) jalkatappeja PIste
Mutta pysytäähän aiheessa  ;D

Eli pyällys terät vois olla edelleenkiin ostos listalla joo-oh
"Rasiapora" bi- metallinen jos korvais terä pitimen tekis tube notcher Eli rasiapora pakkaan kiinni ja putekelle pidike että saa tehtyä putkelle tarkat soviteet...

varmaankiin poran terä sarja niin isoja kairoja että mahtuu terän pidin työstettävän kappaleen sisään jne...

Pärjääkö miten pitkällä jos ostaa tuollaisen normi setin mitä myödään vaihto paloilla nitä kolmioin mallisia paloja 90 45 jne kulmaan... ???
itse en ole kovinkaan paljoa viellä käyttänyt sorvia jotain puslia jollain pajalla turannut... mut hauskaa hommaa pitäänee saada lelut omallekiin tallille :)

Lyytinen

Asiaa on jonkin verran käsitelty siinä rodchopin sorvithreadissa. Kyllähän sitä semmosella setillä alkuun pääsee, mutta siinä on terävarsista monet ihan turhia ja niissä käytettävät teräpalat ei välttämättä ole ns. mainstreamia ja siltikin tulee aina semmonen tilanne, että pakko ruveta HSS-palasta tekemään just siihen tiettyyn hommaan omanlaistaan terää. Kuten on monesti tässäkin threadissa sanottu, ota ihan iisisti ja hommaa niitä työkaluja sitä mukaa kun tarve tulee. Muuten sulla on hirvee läjä paskaa millä et tee mitään.

Mr.Horsepower

Just tämän takia ajattelinkiin kysyä

että millaiset terät ois hyvät vaihtopalat ois kyllä kätevät... Eli pop

mutta millaiset varret jne... siiten jos ostaa jotain sandvikiä niin helvetin hyvän hintasta jne...

mites sellainen  terän pidin missä voi muutta palan kulma portaatomasti ainakiin jyrismen päässä... vissiin toimii ihan jees tuossa kävin yhellä pajalla kun kaveri ajo hardoksista teriä niin kivasti ajo viisteen... ja katoin että olkoan 0-90 asteeseen pysty kääntämään tuon terä palan ja tässä se oli kolmio ?

käviskö tuo sorviin  vois tehä kaikki viisteet yhellä terällä ? ois aika fiksuwa !

013

tuossa aloriksen versio, jos tämmöstä meinaat

Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Mr.Horsepower

Öhhh... siinä oli kyllä ihan normaali kolmon muotoinen sandviikin pala kiinni...

mut ajatus tasolla varmaankiin kyllä ?

Hessu

En oo sellasta manuaalisorvia nähny, missä teränpidin ei olisi portaattomasti käännettävissä mihin kulmaan vaan. Ja aika monta oon nähny. Paremmissa on vielä rytmikuula mikä helpottaa kääntämään pitimen esim 15,30 45 astetta.
Lue toi Lyytisen ehdottama ketju.... ison poran meinaat hommaa. Jotta mun koneen teränpidin mahtuis reikään, pitäis sen olla halkaisijaltaan 200mm. ;D Enkä ymmärrä miks se pitäis saada survottua mihinkään reikään.

Blower1

Kokkonen jo aiemmin kyselikin monitoimikoneesta. Tässä olisi aavistuksen verran tukevampi laite: http://www.konecon.fi/tuotteet.php?ryhma_id=137&tuote_id=1531
Ei silläkään mitään massiivisia työstösuoritteita tehdä, mutta alumiinille riittäisi ehkä.

Tähän saakka olen tehnyt koneistustyöt työpaikan sorvilla (Provomajska Rasa Rasa) ja porajyrsimellä. Alkaa vaan kyllästyttää kantaa romuja mukana laivalle ja takaisin.
Nopeutuisi mopojen rakentaminen, kun voisi koneistaa osat kotona.

Mr.Horsepower

Sorvi & metteli. ?

Eiles illalla nostettiin porukalla puulaatikko tallilleni vielläpä oli sorvi puulaatikossa tai ns... trukkilavalla...
HIRVEÄ METEELI lähti siitä aivan kuin ois Betooni myllyä yritttännyt pyörittää joka on täynä kiviä  ::)
Jäi Hetkeksi viellä sammutettuakiin mettelömään aivan kuin pöytäsirkkeli... onko tuolle mitä tehävissä ?

Hijeneekö jos sen pulttaapi tukevasti kiinni jalustaan ??? Olettain että se olisi tukeva ?
Vaiko pitäisikö kaikki metalli pinnat käsitellä Bitumimatolla ?

Sorvihan on tuollainnen...
http://www.pirkanhitsaus.fi/fi/products?id=85&catid=6