Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pöytäsorvi - keskustelut

Aloittaja mista, 10 elokuu 11, 14:05:32

« edellinen - seuraava »

Lexus

Mitäs tuli kustantamaan tuollainen?

Siis ostitko uutena vai käytettynä?
Jos käytetty ja tuollaista meteliä pitää niin ei kuullosta normaalilta.
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Mr.Horsepower

Ihan uutena...

1750 â,¬ Pelkkä kone Vastaava kone Urannus tuonilla 2490 â,¬

Mutt meteli on mahtava ei ole mukava jos pitää olla Kuulosuojaimet päässä...
sellainen terävän repivä Metallinen :D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Smokie

Mun sorvi hiljeni kummasti kun laittoi vaihdelaatikoihin öljyä :D

Mr.Horsepower

#93
Jeps pitäpäs katsoa tuo öljy tilanne... Karalaatkosta... :D
se on Just sen tyylinen että Joko rattaat on tehty Kirvesmiehen mitotuksella :D Tai !! siellä ei ole öljyä...
sellainen kiva rallatus... 
Plus Smookie sulla on sentään OIKEESTI valurautanen se sorvi jos sama kun haittiin se helverin agrikaatti teiltä ;)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

 :o

Eipäs ollu karalootassa Juurikaan öljyä mutta eipä silti Ei sen täyttö juurikaan kyllä menoa hiljnetänyt ;)

Pitäpäs varmaankiin Kipasta Etralle kysymään Bituumimattoa...
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Smokie

Sama vehe. Edellisen omistajan jäljiltä ainoastaan karavoitelun säiliössä oli öljyä, siitä tosin oli pumppu rikki. Vaihdeloodat oli tyhjiä ja vaihteiston rattaisiin oli tehty puslia alumiinista = olivatten "hiukan" kulahtaneet.. Rallattaa se tosin vieläkin jos on syötöt päällä mutta kyllä sen kanssa elämään pystyy.

Mr.Horsepower

#96
Tuota noin...

onko merkitystä millaisella tavaralla sen terävarren passa kärkipylkän kanssa linjaan ? terästä pitääkö olla karkastua vai ei ? paperia pronssia ????? onko tuossa mitä taika juttuja ettei se terän varsi lähtis helposti värisemään ja täten tuhoais heti terä palaa ?

nimittäin ei ole mulla viellä Vaihtopitimiä joss sais ruuvattua noi teräpalat kohilleen näppärästi !!!
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

#97
Voisiiko jokuku  lisätä tähän tai siiten yllä olevaan Knoppi tietoutta klaariin..  sorvin / jyrsimen leikkuu nopeuden laskukaavan ja syötön...
Hss / kovametalli / keramiset palat....  ;)

Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Lycanth


Hemuli

Mä oon käyttäny teräkoron passaamiseen ihan mitä on sattunu käden ulottuvilla olemaan. Pääasiassa teräs- tai alumiinipellin palasia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masa

LainaaMä oon käyttäny teräkoron passaamiseen ihan mitä on sattunu käden ulottuvilla olemaan. Pääasiassa teräs- tai alumiinipellin palasia.
Ehkä se eniten käytetty tapa  ;)

Mr.Horsepower

Tuohan on niih hieno että Eihän tuota uskalla käyttäkään kun menis rikki...

Joskus koulssa oli jotain laskuja millä laskettiin kieroksia ja syöttöjä Voisko joku heittää lasku kaavoja vähän kehiin Kun köyhällä ei ole viellä tietsikka konneen vierellä...

puhmattakaan että sorvissa ois ainakaan Viellä Taajuus muuntajaa ja karassa induktiivistä katkasiaaa selvitääkseen kierokset karalta ja kuula ruuveja noita Lineaari liikeitä hoitamaan ;)

Eikä 8 terän karulsellivaihtajaa Vaikka... piirustukset ois kyllä koneella ;)

Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Lyytinen

Sen verran päässälaskua pitää löytyä, että pikateräkselle 600 / d ja kovametallille 3000 / d, jossa d kappaleen halkaisija senteissä. Tekee noin 20 m/s ja 100 m/s vastaavasti. Syöttö kierrosta kohti ja sopiva leikkuusyvyyshän riippuu siitä terästä. Yleensähän kovametallilla pitää ottaa vähintään tietyn paksuinen lastu ja syöttöä pitää olla vähintään tietyn verran, muuten tulee täyttä paskaa.

Jos pitäisi ihan sumikalla vetää jotkin arvot, jotka tuolle koneelle sopisi ja kovametalliterälle ja teräkselle niin vetäisin, että kierrokset tuo 3000 / d, syöttöä 0.2 mm/r ja max. leikkuusyvyys 0.75 mm (eli kappaleesta puolitoista milliä pois). Noitten läheisyydestä lähtisin etsimään passeleita arvoja jos ei olisi mitään tietoa terästä. Nyt joku isommalla vehkeellä sorvannut tietty naureskelee tuolle lastun paksuudelle, mutta tosiasia on kuitenkin se, ettei tuolla vehkeellä juuri paksumpaa lastua pysty vetämään. Mutta kannattaa ainakin 0.2 - 0.3 mm leikkuusyvyyttä käyttää, muuten siitä ei tule mitään. Eli tarkoittaa sitä, että se pitää kerralla osua siihen lopulliseen mittaansa eikä hivuttamalla. Mutta sitten kun harjoittelet sitä sorvausta eikä millään meinaa tulla kunnon pintaa niin kokeile johonkin toiseen pulikkaan. Kaikki tavara kun ei ole parasta mahdollista sorvaukseen.

Pikateräs tietty mahdollistaa sen hivuttamisen, mutta vielä vaivattomampi on aiemminkin mainitsemani alumiinille tarkoitetut teräpalat. Esimerkiksi CCMT:n tilalle kun laittaa alumiinille hiotun CCGT:n niin se on melkein ihan kuin pikateräs.

Motomatti

Tarve oli sorvata pitkää akselia ja kauppiaalta kyselin tukea kiinansorviin niin sain vastaukseksi eioota.
Säästin ja tein itse. Kymmenen euron alumiinit saman verran pronssipötiköistä.
Pari ehtoota ahkeraa koneistusta ja jo alkoi olla akselituki mallillaan.
Eniten aikaa meni kärkien jyrsimiseen.
Ylimmässä kärjessä on pieni öljytila ja siitä kanava kärjen päähän.
Värkki on yläosastaan avattava että ei tarvitse pujotella akselin kanssa.
Avaaminen ei muuta kärkien asemaa akseliin nähden. Vain ylin kärki kääntyy tieltä pois.

Kussakin kärjessä on kuusi osaa. Putkisokka, joka pitää säätöpultin paikoillaan, kiristyspultti, joka pitää kärjen paikoillaan muttereineen sekä itse kärki.

Kiwi

Teetkö mullekkin? ;D
Ei vaan, ei mulla oo ees sorvia...
Hienoo jälkee!