Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pöytäsorvi - keskustelut

Aloittaja mista, 10 elokuu 11, 14:05:32

« edellinen - seuraava »

mista

Aiheesta on saatettu joskus jossain jutellakkin, mutta ajattelin tehdä pikkusorveille oikein oman threadin. Eli onkos kellään kokemusta noista vehkeistä ja jos on niin mistäs olette ostaneet hinta/laatusuhteeltaan hyviä työkaluja ?

Kaikki aiheeseen liittyvä keskustelu/vinkit on tervetulleita.

Ostin tuossa Maximat V10 merkkisen koneen, joka ei siis ole mikään kiinan ihme vaan 30 - vuotta vanha valurunkoinen pikkusorvi ja nyt täytyy alkaa metsästämään oikeanlaisia työkaluja. Teräpitimet kun on aika pieniä näihin vehkeisiin. Tyyliin 12-14mm.

Toiset suosii pikkusorveissa pikaterästeriä ja toiset taas leikkaa kovametallilla ja suosii 0,4 nirkkoa.. Eli keskustelu on avoin niille, joilla on kokemusta ja niille joiden tutuilla on kokemusta..

Mulla on edellisistä sorvauksista aikaa noin 5 vuotta ja silloinkin sorvailin isolla koneella, joten tämä on sikäli uusi maailma ja vanhatkin jutut on jo unohtuneet.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

HSS on ihan jees kun ei tuollaisella pikkusorvilla pysty kuitenkaan mitään hervotonta lastua viistämään. Niiden hyvänä puolena on ääretön muokattavuus - voit tehdä juuri sen muotoisia teriä kuin tarvitset, edes sorvattava materiaali ei ole esteenä. Toki jollekin rosterille ne toimii vähän heikosti mutta eikös näillä yleensä alumiinia sorvata.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Sammy

Itsellenikin tuli verstaalle muutama viikko sitten tuollainen pöytäsorvi.
South Bend 10k, puolustusvoimien vanha laite vuodelta 1968.
Teriä tuli mukaan jonkin verran samoin nelileukapakka ja muutama vetolevy.
Selästä perkele pullahti välilevy, ei ole päässyt asentamaan tuota vielä työstökuntoon :(
Rupeaa kolmen viikon jälkeen muuten selkäkipu vituttamaan >:(

Briteistä olen kytännyt teriä/työkaluja http://www.chronos.ltd.uk/ ja http://rdgtools.co.uk/ vaan en ole vielä tilannut. Pyöllysrissa olisi ainakin aikeissa tilata sekä joitain HSS aihioita.

Jos löydät tilattavaa tuolta, niin pitäisikö yhdistää tilaukset?
Säästyypähän postimaksuissa..

Sami

Lyytinen

Ihan yhtä paksun lastun niillä pikateräksisillä voi vetää kuin kovametallisilla, jos ei jopa paksumman kun saa terävämmäksi ja kunnolla rintakulmaa. Mitähän rosteria Hemuli mahdat tarkoittaa kun siinäkinhän pikateräs em. syistä on periaatteessa edukseen? Ainut tietty, että jos on päässyt työstökarkenemaan jo niin sitten voi olla ikävää. Itse en ole pyöriin tehnyt ensimmäistäkään osaa alumiinista, vaan kaikki rosterista ;)

Kyllähän vaihtopalat on käteviä, siitä ei pääse mihinkään ja niitä itse käytänkin lähes joka kohdassa, poislukien katkaisu. Mutta pikateräsjöötin tosiaan voi hioa mihin muotoon tahansa. Ja voin ihan varauksetta suositella noita em. brittipuljuja, olen tilannut paljonkin sieltä roipetta. Sitten tietty kannattaa katsella Saksan ebayta, sieltä saa kelpo tavaraa eikä postikulutkaan ole juuri mitään.

mista

Sorvin edellinen omistaja oli kans tehnyt aikalailla kaiken omaan pyöräänsä rosterista tuolla koneella ja kehui, että toimii. Oli käyttänyt suurimmaksi osaksi pikaterästeriä. Itsellä haaveena kuitenkin olisi noiden kovapalojen hankinta.. Tai ainakin täytyisi harjoitella pikateräksen teroittamista, kun viimeksi hionut terää reilu 6 vuotta sitten ja sen jälkeen en kertaakaan, joten ei mitään muistia hommasta ole.

Hankin edukkaasti yhden sandvikin teräpitimen ja yhden venäläisen teräpitimen. Molemmat on 20mm jotka täytyy jyrsimellä jyrsiä tuohon 12mm kokoon.

Haaveena olisi hankkia quick release systeemit tuohon ihan jo korkeudensäädön takia. Kiinteällä tuo on hankalampaa.

Täytynee tuonne brittipuljuihin laittaa mailia, että mikä noista sopisi mun sorviin, kun tuolla on vaa emcon uudempia koneita. He varmaan kyllä osaa kertoa. Tuolla kun setti terpitimiä ja pikateline maksaa reilun satkun kun taas suomessa pelkkä teline maksaa 400e ja pitimet päälle..

Tiedän, että ei nuo varmaan parhaita ole, mutta harrastuksessa välttää.

Ens kuun alussa meen käymään Tallinnassa ja siellä on kuulemma Merekeskuksen alakerrassa sorvau/jyrsintä - aiheinen liike. Täytyy käydä kyselemässä mitä on saatavilla ja mitä maksaa.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

PK-67

Itselläkin tallissa  todella wanha South Bend 9" (vm noin -40) jolla tullut näkerrettyä tarvittavia holkkeja  ja yms.Koneessa ei automaatti syöttöjä mutta kierre nuosut löytyy mm sekä tuumat.Tarkemmat hommat teetetän suosiolla :P työmaalla.

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 10 elokuu 11, 20:44:11
Kyllähän vaihtopalat on käteviä, siitä ei pääse mihinkään ja niitä itse käytänkin lähes joka kohdassa, poislukien katkaisu.

Uskokaa huviksenne, että nimenomaan pistoteränä kovametallinen vaihtopala on edukseen. Tää johtuu lastunmurtajan rakenteesta, joka taittaa lastua kahteen suuntaan olemalla kuppimainen. Eli lastu myös kapenee ja näinollen mahtuu kitkatta urasta pois. Mäkin pistän syötöllä ja runsaalla muljulla tollasia satamillisiä akseleita irtipoikki. Pistoterän lehti mulla on kolmemillinen. Tai löytyy multa kaksmillinenkin, mut se notkuu jo sivusuunnassa jos tarvii toleransseja paksuuksiin.
Mä kun oon niin hätänen , niin tykkään kovametallista HSS:n nähden enempi. Mutta on pikaraudalla myös puolensa, jossa se on lyömätön.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Smokie

Millainen terä Spökellä on? Mulla on joku Sandvikin 2,5mm, en muista tyyppiä tähän hätään. Katkaisu on rasittavaa salatiedettä, vinkuu, kitisee, rouskuttaa ja mitä milloinkin. Joskus lentää terä juurineen irti, kaikenlisäksi noi terät maksaa 22â,¬ kappale. Voipi olla että mun sorvi on vaan liian paska, mutta kyllä sillä muut hommat on onnistunut ???

Lyytinen

Smokien jutulle +1. En epäile Spöken sanomisia hetkeäkään kun vaan on tarpeeksi tukeva kone ja sorvari tietää mitä on tekemässä. Itselläni todennäköisesti puuttuu molemmat ja teräkin on "laadukas" (halpa = hyvä) kiinan setistä, jossa ei ole mitään em. lastunmurtajia. Siinä vaiheessa kun lehtikin otti siitä osumaa, hommasin tuolta brittipuljusta pikateräksisen katkaisuterän. Ei ole sen jälkeen ongelmia ollut, tosin sanottakoon, että paksummat ihan suosiolla rälläkällä pistän poikki.

Hemuli

Mulla on kyllä Spöken kanssa ihan samanlaiset kokemukset noista pistoteristä - pikateräksestä hiottu terä menee koko ajan tukkoon ja leikkuunestettä kuluu tuhottomia määriä. Kovapalaterällä sen sijaan pistelee ihan ilokseen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Emmä muista minkä merkkinen pitoterä mulla on, muistaakseni Mustajärven romukaupasta Nakkilasta ostin. Emmä usko että 2 millinen kovapalaterä ois ainakaan raskaampi, kuin 4-millinen pikaterä? Niin, ja unohtui sanoo vielä yksi ominaisuus, kovapalaterän lehti on kapeampi kuin teräpala, joten ei jäkitä ja kihnuta syvässä pistossa eikä myöskään haukkaile rimpulallakaan sorvila. IMO. Mut joo, kukin hankki sellaset kalut, millä ite tykkää työstää ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Lyytinen

Nyt tämä luiruaa taas ihan minne sattuu tämä keskustelu, mutta eipähän ole ensimmäinen kerta. Sitä vaan vielä sanoisin, että siinä kai kovametallilla pistettäessä pitäisi olla kierroksia kunnolla niin kuin yleensäkin kovametallilla? Siinä tullaan sitten siihen probleemaan, että ruostumaton ja yleensäkin työstökarkenevat ei sallisi yhtään hankaamista. Eli pitäisi ihan hervottomalla syötöllä työnnättää ja siinähän tietää mitä siinä käy jos kaikki hommat kuun asentoa myöten ei ole kohdillaan. Pitäisi joskus varmaan ihan ajan kanssa opetella tuota, aina on ollut vaan joku ihan oikea kappale tekeillä niin ei ole viitsinyt ruveta kokeilemaan kaikkea uutta. Sitä paitsi minulla muuten jotenkin semmoinen muistikuva, että tuolleesti käänteisen V:n muotoon hiottuja pikateräslehtiä on noissa em. brittikaupoissa. Ainakin kiilamaiseksi hiottuja on koska olen tilannutkin sieltä sellaisia, ei hankaa sivustakaan.

eeko

Näinhän se on, että kovametallipalalla ajaessa pitäs olla
kierroksia ja syöttöä myös ennenkuin se alkaa "toimimaan".
Mielestäni HSS sopii paremmin harrastushommiin, kun eihän se
kiire ole ja monesti muotoja ja mittoja haetaan ja tuumaillaan
samalla. Urakkahommat sitten erikseen.
-eeko

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: eeko - 11 elokuu 11, 13:57:53
Näinhän se on, että kovametallipalalla ajaessa pitäs olla
kierroksia ja syöttöä myös ennenkuin se alkaa "toimimaan".
Mielestäni HSS sopii paremmin harrastushommiin, kun eihän se
kiire ole ja monesti muotoja ja mittoja haetaan ja tuumaillaan
samalla. Urakkahommat sitten erikseen.
-eeko

Jeps, ja tätä aihettahan on sivuttu aiemmikin, keskusteltaessa vanhoista sorveista. Esihistoriallisissa (harrastajaystävällisesti hinnoitelluissa) kun ei välttämättä nopeus riitä paloille.
Btw, miulla pitäisi olla nurkissa jokunen teränvarsi, joille ei ole itsellä käyttöä... Jos ilmenee tarvetta, voin kaivella.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

jesse

tuolta löytyy pikkukoneille palikoita
http://webshop.industriacenter.fi/category/83/lisavarusteet
varmaankin halvempia ulkomailla mutta parissa päivässä tuli tuolta...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...