Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Delphin EFI temppuilee

Aloittaja Merimies-Toni, 25 heinäkuu 11, 19:08:22

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Mites te mittaatte ton TPS:n? Eikös se pitäisi mitata niin että se on koko ajan kytkettynä - tämä taas vaatii joko välipiuhan rakentamisen tai sitten sellaisten koejohtojen käyttämisen jotka työntyvät johdon eristeen läpi. Vai pääseekö niistä liittimistä sorkkimaan takaapäin koejohdot piuhoihin?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss454

#61
Allekirjoittanut ainakin sähköasentajan paperit omaavan tutun toimesta opetettu hankkimaan yleismittari jossa riittävän terävät pistokärjet jotka työnnetään suoraan johdon eristeen läpi. Pistokohtahan "vulkanoituu" ainakin uudemmilla johdoilla takaisin eikä sitä pysty viikon päästä itselleen kertomaan missä se oli. Tokihan jos jostain muualta hiukankaan pilkahtaa mahdollisuutta hyppylankaan tai erilaisiin välijohtoihin niin tulee sitäkin tapaa käytettyä. Luulen arvaavani että haet sitä pienen pientä asiaa että noin brutaalisti pistämällä saa pikkuhiljaa johdon hapettumaan ja jopa kosteuden sinne sisään. Tämä ainakin itsellä mielessä kun vuosia sitten pähkäilin miten saa johdon mitattua ja niskan takaa juuri tuo alussa mainittu asentaja naureskeli ja opetti nöösiä.

Edit: jostain syystä tuli jo vastausta kirjoittaessa, mutta myöhemmin miettiessä mieleen että tästä kannattanee avata ehkä tuon Hemulin kysymyksen jälkeen oma aihe miten johdot oikeasti mittaillaan. Eli onko joku opittu tapa aivan väärä.

Hemuli

Emmä mitään muuta ajatellu kuin että TPS:n pitää tosiaan olla kytkettynä mittauksen ajan. Ei sinne mitään kosteutta pääse vaikka johtoihin pienet reiät tuleekin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Vaikka jo ainakin kerran veikkasin päin prinkkalaa tässä ketjussa, eikös tuo TPS ole ihan tavan potikka? Niinpä sen voisi irrallaankin mitata mittarin vastusalueella?

ma^ko

TPS sensor, siis kaasun asentotunnistin on yleisimmin ihan normaali muuttuvavastuksinen potikka. Voi mitata ihan irrallaan yleismittarin vastus(=?)alueella kunhan ko sensorin liikeradan saa järkevästi käytyä läpi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 28 heinäkuu 11, 13:10:02
TPS sensor, siis kaasun asentotunnistin on yleisimmin ihan normaali muuttuvavastuksinen potikka. Voi mitata ihan irrallaan yleismittarin vastus(=?)alueella kunhan ko sensorin liikeradan saa järkevästi käytyä läpi.

Mä tein ensin just näin ja oletin tps:n olevan kunnossa. Tosin mulla ei ollut tiedossa arvoja mitä pitäis tulla, katsoin vain, että oomit muuttuu tasaisesti potikkaa liikutettaessa, niinkuin tekikin. Täähän on ilmeisesti ensin antanut sitä jännitettä 2,5V -3.5V väliltä, jolloin tyhjäkäynti ollut korkea ja sitten mennyt totaalisesti pimeäksi, jolloin vikalamppu syttyi, tyhjäkäynti ok, mutta ei sietänyt kaasua.

Nyt sain uuden anturin (on muuten rellusta peräisin, että alkaakohan hylkimään??). Nyt näyttäis paikoillaan toimivan kivasti, tyhjäkäynti ei ole ollut ikinä noin hyvä, kun pyörä on mulla ollut, eli pientä failua ollut kai alusta asti. Tunnin päästä koeajolle, niin näkee miten oikeasti kävi.

Toi punainen avainkaan ei enää ilmesty kuin hetkeksi, silloin kun laittaa virrat (näin ollut ennenkin)
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Kihveli:
Ihan mielenkiinnosta, oliko tossa sun mopossa, mistä lainaboxi on peräisin, hälytin/ajonesto vehkeet? Selviäis toi puna-avain hommakin.
Ja iso kiitos vielä boxin lainasta, aloin sen ansiosta epäilemään tota vikakoodi töpselin kontaktia ja sain koodit ulos.
Ja kiitokset muillekkin vinkkejä antaneille. Herrasmiehelle SS454 voisin antaa papukaijamerkin (tai tarjota kaljat) oikeasta diagnoosista.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

ss454

Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 28 heinäkuu 11, 14:29:12
Ja kiitokset muillekkin vinkkejä antaneille. Herrasmiehelle SS454 voisin antaa papukaijamerkin (tai tarjota kaljat) oikeasta diagnoosista.

Kiitos vain jos apu kelpasi. Pistä vain hyvä kiertämään eli kun jollain probleemaa jossa voi edes näin etäisesti yrittää auttaa, niin antaa sitten seuraavalle apua.

Kihveli

Mo

Ei oo hälyä/ajonestoa eli sen puoleen ei pitäs olla ongelmaa käyttää mun boxia. Tiä sitte aiheuttaako vieras boxi muuten jotain hylkimisreaktioita... Mutta niinkun puhe oli niin palautuksella ei o kiire.

Ohittaminen kannattaa aina

ma^ko

Mjoop, komponentin mittaaminen ilman tietoa mitä tulisi olla arvoina on hieman hankalaa oikeaa diagnostointia ajatellen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kaikki mitä mä olen TPS:n mittaamisesta lukenut perustuu just tohon että sensori on kytkettynä virtapiiriin. Jokainen ohje on sanonut että sitä ei pidä mitata irrallaan. Tietysti polte olis kova tehdä niin kun se on paljon helpompaa - jos tietää turaavansa usein saman tyyppisten antureiden kanssa niin kannattaisi ehkä tehdä liittimien väliin lyhyt johtosarja jossa haaroituskappale yleismittarin tuntoelimille.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Toiminnallinen mittaus vaatii sen paikallaan olon, irrallisesta voi mitata onko se mekaanisesti ehjä komponentti, eli onko katkoksia potikassa. Varsin tarkan tiedon saa irrallisestakin toiminnallisestikin jos on tiedossa sen oikeat resistanssi arvot, ei muutoin.

Autoista noita useinin mitannut, mopost en koskaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: Kihveli - 28 heinäkuu 11, 15:01:45
Mo

Ei oo hälyä/ajonestoa eli sen puoleen ei pitäs olla ongelmaa käyttää mun boxia. Tiä sitte aiheuttaako vieras boxi muuten jotain hylkimisreaktioita... Mutta niinkun puhe oli niin palautuksella ei o kiire.



Ajelen luultavasti siitä parin viikon sisään ohi, tuon samalla. Jos en, niin pistän paketissa postissa ennen syksyä.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Kävin tänään heittämässä reilu parinsadan koeajolenkin. Hyvin mopo toimi. 
Hyvin yksinkertainen perusvika, mutta kun OLETTAA tietävänsä jotain miten mikäkin mitataan, niin pieleenhän se yleensä menee. Toisaalta toi vikatöpselin kontakti häiriö pisti pasmat sekaisin, samoin kuin se, että oireet muuttui kesken korjailun ihan päälaelleen. No nyt on taas mieli korkealla ja suupielet korvissa, kun mopo toimii. Oliskohan liikaa vaadittu, että pääsisi loppukesän ilman isompia ongelmia.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

vinkkeli

#74
Jatketaampa aiheesta tai sen vierestä,
Ongelma viritetty -05 softail standart 95"

eli tarkemmat specsit koneesta löytyy täältä:
http://www.americanrider.com/output.cfm?ID=1130437
kyseessä juuri tämä artikkelin pyörä.

pyörästä on mennyt alkuperäinen ECM rikki ja uusi täytyisi tilata. suomessa uusi maksaa 560â,¬
usassa 390$ ja oli hyllyssä.
MUTTA kannattaako kyseiseen pyörään ostaa alkuperäistä, usassa tuttu pyöränrakentaja sanoi heti, että ei kannata alkuperäistä ostaa ja suositteli thundermaxia.

suora lainaus viestistä:
A stock replacement computer will not work with a high performance motor like yours. You'd have to buy the computer, a Harley Race tuner and then have it Dyno tuned to the motor. A much better option would be a replacement high performance computer like the Thundermax. Its easy to install and tunes itself.
http://www.thunder-max.com/Products/FuelInjection/ElectronicFuelInjectionModule.aspx
mutta onko asia näin yksinkertainen?  
Tällähetkellä pyörässä kiinni powercommander, jääkö se thundermaxin oston yhteydessä turhaksi?
pyörä tällähetkellä pajalla, ja odottaa päätöstä mitä laitetaan. ???