Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Delphin EFI temppuilee

Aloittaja Merimies-Toni, 25 heinäkuu 11, 19:08:22

« edellinen - seuraava »

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 27 heinäkuu 11, 13:57:24
Sinänsä tuo koodi 11 looginen, että TPS vikaan tuo korkea tyhjäkäynti viittaa. Ei laitos tunnista missä asennossa läppä on. Omassa manuaalissa sellainen tieto sattui silmään, että jos useampia koodeja niin vikaselvitys aloitetaan pienimmästä numerosta.

Autoon joskus tuon TPS sensorin joutunut vaihtamaan ja ei mielestäni mittaamalla/päällepäin katsomalla pystynyt sanomaan miksi ei toiminut. Engine valo ei vain suostunut tuolta osin sammumaan ennekuin oli anturi vaihdettu. Tästä aikaa ~10v.

Tietysti kun vetäis tps töpselin irti ja katsois tuleeko lisää koodeja...Ainut, kun ei enää anna koodeja ::) Voisko toi system relayn toimimattomuus vaikuttaa tohon?
Vähän kun näki jo porkkanan kulmaa, niin Allah otti ja vei sen pois.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Toi System relay vaikuttaisi kyllä toimivan. Taitaa olla hienosta nimestä huolimatta bensapumpun rele. Ainakin pumppu rallattaa samaan tahtiin.
Vieläkään en ymmärrä tota vikakoodi hommaa. Täytyy uittaa varmaan töpseli contact cleanerissa.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

ss454

Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 14:13:04
Toi System relay vaikuttaisi kyllä toimivan. Taitaa olla hienosta nimestä huolimatta bensapumpun rele. Ainakin pumppu rallattaa samaan tahtiin.
Vieläkään en ymmärrä tota vikakoodi hommaa. Täytyy uittaa varmaan töpseli contact cleanerissa.

Niin tuo jenkkien listaus sinänsä hämäävä, että siinä vasemmalla järjestysnumerot 1-100 ja sitten keskellä tekstiä nuo koodit joista löytyy esim. 11 useampaan kertaan.

FLT:n 1999 tehdas manuaalissa ja FLT Clymer manuaalissa 99-05 kodi 11 on ainoastaan pyhitetty TPS:lle Efi koneissa. En sitten tiedä missä laitteissa/tilanteissa nuo muut koodit 11 kohdat pätevät. Muistuu vain GM:n koodit mieleen jossa koodi 21 pyhitetty kautta linjaston myös samalle asialle.

Kokeile vielä sieltä tps:stä mitata jännitettä saatko sen muuttumaan kaasu kiinni ja auki asentojen välillä.


Merimies-Toni

Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 27 heinäkuu 11, 14:20:58
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 14:13:04
Toi System relay vaikuttaisi kyllä toimivan. Taitaa olla hienosta nimestä huolimatta bensapumpun rele. Ainakin pumppu rallattaa samaan tahtiin.
Vieläkään en ymmärrä tota vikakoodi hommaa. Täytyy uittaa varmaan töpseli contact cleanerissa.

Niin tuo jenkkien listaus sinänsä hämäävä, että siinä vasemmalla järjestysnumerot 1-100 ja sitten keskellä tekstiä nuo koodit joista löytyy esim. 11 useampaan kertaan.

FLT:n 1999 tehdas manuaalissa ja FLT Clymer manuaalissa 99-05 kodi 11 on ainoastaan pyhitetty TPS:lle Efi koneissa. En sitten tiedä missä laitteissa/tilanteissa nuo muut koodit 11 kohdat pätevät. Muistuu vain GM:n koodit mieleen jossa koodi 21 pyhitetty kautta linjaston myös samalle asialle.

Kokeile vielä sieltä tps:stä mitata jännitettä saatko sen muuttumaan kaasu kiinni ja auki asentojen välillä.



No niimpä, katselin hätäpäissään ensin järjestysnumeroa, enkä itse koodia. Täytyy hakea eukko töistä ja alkaa sitten perehtymään tps:ään. Taitaa taas parit mittaus oluet mennä, ettei ala hermostuttamaan.

Mitäs arvoja tuolta tps:stä pitäis tulla. Olen yleensä katsonut vaan, että oomit muuttuu sasaisesti kaasua käännettäessä.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

ss454

0,2-0,4 V idle asennossa josta nousee 4,6-4,95V täydellä kaasulla. Tämä edelleen Marellilla, mutta en usko etteikö Delphi olisi vastaavassa linjassa.

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 27 heinäkuu 11, 14:36:54
0,2-0,4 V idle asennossa josta nousee 4,6-4,95V täydellä kaasulla. Tämä edelleen Marellilla, mutta en usko etteikö Delphi olisi vastaavassa linjassa.

Jep- A=0,01 B=5,0V C=0,02

Kaasun asento ei vaikuta voltteihin missään terminaalissa, eli paskana kai tuo on, jos ottais vielä irti ja katsois saako tekohengitettyä, että pääsis kokeilemaan.
Mistä terminaalista toi pitäis mitata?
Pikkuvikoja, heleppo korjata

ss454

Omassa näyttää olevan tps sensorin kolminapaisen liittimen toinen laita maa ja toinen se signaali. riippuen miten päin liitintä katsot niin pitäisihän tuo virtojen päällä ollessa näyttää mittarissa joko plussaa/miinusmerkkistä dataa. Jälkimmäisen ollessa kysessä piuhat toisinpäin pistämällä saa plusmerkkistä tietoa.

Merimies-Toni

Ei oikein heräile. 0,02-0,04 V välillä liikkuu. Käynti ei muuttunut miksikään, vaikka kokeili töpseli irti, että eiköhän tuo valmis ole. Ei taida tähän hätään saada uutta mistään Porin seudulta?
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Toi koodi 41 viittaa mm. CKP sensoriin.  Taitaa antaa aina sen aina kun kone ei pyöri???. Ainakin jos töpselin vetää irti, niin ei käynnisty ollenkaan, eli ei se ainakaan ihan pimeänä voi olla. Ja noi mitatut voltitkin viittaisi siihen, että elämää on siellä päässä.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

#55
Jaa, taitaahan näitä TPS:ä saada mistä vain tuppukylästä:

Throttle position sensor

   83050
Producer   RENAULT
model   SCÉNIC I (JA0/1_)
type   2.0 16V IDE
Kw   103
cc   1998
n. cil.   4
from   09.1999
to   08.2003
motor code   F4R 740
versions   Engine Code: F5R 740
Producer   OEM Code
ALFA ROMEO   7077710
ALFA ROMEO   7714824
ALFA ROMEO   9945634
ALFA ROMEO   9950634
FIAT   7077710
FIAT   7714824
FIAT   9945634
FIAT   9950634
LANCIA   7077710
LANCIA   7714824
LANCIA   9945634
LANCIA   9950634
MAGNETI MARELLI   219244300500
MAGNETI MARELLI   KITPF1C
MAGNETI MARELLI   PF1C/00
MAGNETI MARELLI   PF1C00
PIERBURG   40200302
RENAULT   7701044743



Magneti Marelli PF2c / PF1c
[PF2c / PF1c]
   
£42.00
Magneti Marelli PF2c / PF1c

Magneti Marelli Throttle Position Sensor PF2c

Magneti Marelli Throttle Position Sensor PF2c / PF1c

For use on our throttle body kits, single throttle body and some standard vehicles.

PF2c is anti-clockwise motion, PF1c is clockwise motion when looking at the sensor in the photo.

Magneti Marelli TPS are sold individually.

Wiring Information:

A - Ground
B - 5v Supply
C - Signal
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Sitten vähän hätäapuvinkkejä kohtalotovereille tien päälle. Porasin TPS:än päähän keskelle pikku reijän ja uitin contact cleanerissa. Uskokaa, tai älkää, mutta nyt pelaa....Uuden mä siihen tietysti pistän tilalle, mutta pakko päästä kokeilemaan auttoiko käyntiin.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

#57
Allah acbar!

Ei polta vikalamppua enää käydessä, sen verran vilauttaa, että muistissa on vielä jotain. Vielä kun sais muistin nollattua. Ei ollut ohjetta clymerissä, eikä tainnut olla täälläkään. (tossa ei tosiaan se trippi reset metodi toiminut). Letukasta sai tyhjäksi, kun otti akkupiuhan ½ minuutiksi pois, ei auta tässä.

EDIT: jaa löytyihän se ohjekkin,, kun malttoi lukea rauhassa:
A historic trouble code resides in the memory of the ECM until the code is cleared by use of the Scanalyzer or a total of 50 trips has elapsed. A “trip” consists of a start and run cycle, the run cycle lasting at least 30 seconds. After the 50 trip retention period, the trouble code is automatically erased from memory (that is, assuming no subsequent faults of the same type are detected in that period). The numbers after the 'historic' or 'current' is the speedo code number, but without the electrical diagnostics manual you're not going to know what they mean.

Vähän tyhjäkäynti vaeltelee, johtunee siitä, että hätä apu korjattu tps näyttää nolla kaasulla vähän liikaa ja täydellä liian vähän. No huomenna kaupasta uusi ja koeajolle.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Toi alkuperäinen ongelmakin alkaa vahvistumaan TPS aiheuttamaksi. Nyt kun käytin lämpöiseksi, sammutin 15 minuutiksi, starttasin, niin kierrokset taas korkealla. Mittasin TPS:n, niin antoi nolla kaasulla 2,5 V ja täydellä 3.5 V. Huomenna löytyy toivottavasti uusi anturi, niin luulis korjautuvan sillä.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

ss454

Hyvä jos selviää ja tuo 50 käynnistyksenkin juttu näköjään löytynyt koodien suhteen...