Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Delphin EFI temppuilee

Aloittaja Merimies-Toni, 25 heinäkuu 11, 19:08:22

« edellinen - seuraava »

Merimies-Toni

Eli pyörä on 2001 Softail Delphin EFI:llä.
Tyhjääkäynti alkoi ensin tempuilemaan lämpöisenä. Kun sammutti pyörän  ja käynnisti hetken päästä uuelleen, niin kierrokset oli tyhjäkäynnillä jossain 1500-2000, jonkun 10 minuuttia, jonka jälkeen palautui ennalleen.
Tänään luulin jo löytäneeni vian, kun huomasin 1. pytyn tulpan olleen vähän löysässä. Kiristelin ja tyhjäkäynti oli hetken taas normaali lämpöisenäkin. Annoin jäähtyä hetken ja koitin uudelleen useita kertoja, niin nyt tyhjäkäynti n. 2000 rpm riippumatta koneen lämmöistä. Otin ilmanputsarin auki ja seurasin Idle Air Control:in toimintaa, ei yrittänytkään säätää pienemmälle. Eli ei ilmeisesti alipainevuoto ongelma, vaan ruiskussa jotain häikkää.
Itse Idle Air Control kyllä toimii, virrat kun sammuttaa, niin käyttää kiinni asennossa ja palaa sen jälkeen auki asentoon.

Ei polta vikalamppua.

Mitä seuraavaksi???
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Nyt käy nätisti tyhjäkäyntiä, mutta ei siedä kaasua yhtään. Paukuttaa vuoron perään putkessa ja läppärungossa....Perkele näitä elektroniikka härveleitä.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Kokkonen

Ameriikan foorumeilla on tuon asian tiimoilta ollut jotain kirjoittelua. Jopa sellaistakin, että EFI "muistaisi" kaasun asennon, kun virrat käännetään pois.... :-\

Ja tällainen ohje oli siellä, jos tyhjäkäynti on liian korkea, oliskohan Delphin TPS:n nollaus kyseessä:

"to correct the high idle.
ignition switch off
flip kill switch to run position
turn ignition on, wait 5 seconds or until check engine light goes out
do not start bike
turn ignition off, wait 5 seconds
repeat 5 times"
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 heinäkuu 11, 21:35:54
Ameriikan foorumeilla on tuon asian tiimoilta ollut jotain kirjoittelua. Jopa sellaistakin, että EFI "muistaisi" kaasun asennon, kun virrat käännetään pois.... :-\
Tuo taisi olla enemmän ongelma noissa tuoreissa "throttle by wire"eli sähköisellä kaasukahvalla varustetuissa mopoissa jossa tuosta "ominaisuudesta"raportoitiin eri amerikan foorumeilla?

Olet varmaan Toni muuten jo tarkastanut ettei ole mitään mekaanista vikaa taustalla,kaasuläppä jumittaa,vaijerit jne? EDIT:jaa luinkin hiukan hätäisesti tuon vikainfon, ei kyllä mekaaniselta vialta vaikuta ollenkaan.

Mikäli kaikki liitokset ECM:lle ok, niin yksi vaihtoehto tietysti on että ECM alkaa kuolla...No,toivottavasti joku hieman halvempi vika.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 heinäkuu 11, 21:35:54
Ameriikan foorumeilla on tuon asian tiimoilta ollut jotain kirjoittelua. Jopa sellaistakin, että EFI "muistaisi" kaasun asennon, kun virrat käännetään pois.... :-\

Ja tällainen ohje oli siellä, jos tyhjäkäynti on liian korkea, oliskohan Delphin TPS:n nollaus kyseessä:

"to correct the high idle.
ignition switch off
flip kill switch to run position
turn ignition on, wait 5 seconds or until check engine light goes out
do not start bike
turn ignition off, wait 5 seconds
repeat 5 times"

Tein nämä temput. Nätisti kävi tyhjäkäyntiä, mutta kaasua kun tarjoaa, niin lyö liekkiä takimmaisen pytyn putkesta.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: flhx - 25 heinäkuu 11, 22:14:03
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 heinäkuu 11, 21:35:54
Ameriikan foorumeilla on tuon asian tiimoilta ollut jotain kirjoittelua. Jopa sellaistakin, että EFI "muistaisi" kaasun asennon, kun virrat käännetään pois.... :-\
Tuo taisi olla enemmän ongelma noissa tuoreissa "throttle by wire"eli sähköisellä kaasukahvalla varustetuissa mopoissa jossa tuosta "ominaisuudesta"raportoitiin eri amerikan foorumeilla?

Olet varmaan Toni muuten jo tarkastanut ettei ole mitään mekaanista vikaa taustalla,kaasuläppä jumittaa,vaijerit jne? EDIT:jaa luinkin hiukan hätäisesti tuon vikainfon, ei kyllä mekaaniselta vialta vaikuta ollenkaan.

Mikäli kaikki liitokset ECM:lle ok, niin yksi vaihtoehto tietysti on että ECM alkaa kuolla...No,toivottavasti joku hieman halvempi vika.

Kaikkea olen tarkistellut, mihin suurempia purkamatta käsiksi pääsee. Kaasuläpän, vaijerit, liitokset. Käytin myös Powercommanerin irti, ei vaikutusta. Nyt palaa vikalamppukin, en saanut vaan koodeja ulos. Ouolta tuntuu, kun ensin vittuili tyhjäkäynti ja nyt sitten kaasua tarjotessa paukuttaa ja tyhjäkäyntiä käy nätisti.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Kokkonen

#6
Kuten flhx toisessa topikissa mainitsikin, niin kampiakselin asentotunnistin (CKP) olis yksi tarkistuksen paikka. ECU saa sieltä kierroslukutietonsa.

(MAP) Alipainetunnistin on myös tärkeä, kun ECU määrittelee sytytystahtia ja -hetkeä

Lainaus käyttäjältä: KokkonenMAP - Manifold Absolute Pressure â€" Imusarjan alipainetunnistin. Tuottaa ECU:lle tiedon sekä imusarjan- että ympäristön ilmanpaineesta.  Imusarjan paine  kertoo koneessa tapahtuvasta kuormituksen ja nopeuden muutoksesta. Ympäristön ilmanpaine (Barometric pressure) heijastaa muutoksen ympäristön ilmanpaineessa, johon vaikuttaa säätila ja korkeuden muutokset. ECU laskee tiedon perusteella, paljonko ilmaa menee moottoriin. Sensori sijaitsee imusarjan päälla. (Myös kaasutinmalleissa on tuollainen alipaineanturi imusarjassa). Magneti Marellin ruiskuissa tätä tunnistinta ei ole.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Merimies-Toni

Äsken mittailin throttle position sensorin, se ainakin pelaa.

Mites tuon CKP:n ja MAP:n saa mitattua, en löytänyt ainakaan vielä Clymerin manuaalista ohjetta?

Check engine palaa nyt koko ajan vaikka pyörä ei ole käynnissä (palaa ensin n. 4s, sammuu samaksi ajaksi ja sitten syttyy ja jää päälle) En tiedä antaako tuo nyt sitten osviittaa mihinkään suuntaan. Power Commanderi näyttää pyörän käydessä laihinta mahdollisinta seosta. Oli minusta ennen hiukan rikkaan puolella.....
Pikkuvikoja, heleppo korjata

ss454

Itseä tässä kiusaa tuo vikavalon tuleminen myöhemmin vasta ongelmia korjatessa esille.

Ilman parempaa tietoa, yrittäisin vielä kertaalleen lukea noita vikakoodeja ulos. Ja ilman että tuo powercommander on ollenkaan kiinni. Käyttäisin vielä PC:n irroituksen jälkeen akun irti ja ruiskun muistisulakkeen pois. Eli laite opettelisi uudelleen muistiin nuo ruiskuasetukset.  (taitanee vasta myöhemmät mallit lambda anturilla paremmin säätää seoksen ympärillä olevan palikoiden suhteen oikeaksi.)

Ja jos tuon operaation jälkeen saa vikavalon syttymään sekä ongelman esiintymään eikä koodeja ulos, niin melkein sitten valtuutetun korjaamon tai lukulaitteen omistavan henkilön luo tutkimaan minkä anturin laite luulee olevan rikki.

flhx

Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 10:18:49

Check engine palaa nyt koko ajan vaikka pyörä ei ole käynnissä (palaa ensin n. 4s, sammuu samaksi ajaksi ja sitten syttyy ja jää päälle)

Tuon pitäisi merkitä sitä että siellä on vika päällä. Mikäli valo olisi uudestaan syttymisen jälkeen sammunut niin tarkoittaa että muistissa on vikakoodi eli ei aktiivista vikaa juuri nyt. Tuolta pitäisi kyllä nyt jotenkin saada vikakoodi esiin. Et saanut enää mitään pihalle edes sen matkamittarin kautta?

Olisin melkein syytellyt Commanderiakin jo mutta jos käy samaan tyyliin ilman sitä niin ei sitten...Tosin tuota SS454 ehdotusta kannattaa kokeilla eli akun johdot jne joksikin aikaa irti.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: flhx - 26 heinäkuu 11, 10:56:59
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 10:18:49

Check engine palaa nyt koko ajan vaikka pyörä ei ole käynnissä (palaa ensin n. 4s, sammuu samaksi ajaksi ja sitten syttyy ja jää päälle)

Tuon pitäisi merkitä sitä että siellä on vika päällä. Mikäli valo olisi uudestaan syttymisen jälkeen sammunut niin tarkoittaa että muistissa on vikakoodi eli ei aktiivista vikaa juuri nyt. Tuolta pitäisi kyllä nyt jotenkin saada vikakoodi esiin. Et saanut enää mitään pihalle edes sen matkamittarin kautta?

Olisin melkein syytellyt Commanderiakin jo mutta jos käy samaan tyyliin ilman sitä niin ei sitten...Tosin tuota SS454 ehdotusta kannattaa kokeilla eli akun johdot jne joksikin aikaa irti.

Ei mitään ulos. Akun kaapelit ollut useaan otteeseen irti, viimeksi yön yli. Koitan vielä ilman PC:tä antaako koodeja.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Mittailin ton CKP:n. En tiedä kuinka se kuuluisi tehdä, mutta otin anturin töpselin irti ja pyöritin startilla. Antoi AC puolella vähän reilu 3 volttia, että jotain elämää siellä ainakin on.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

Merimies-Toni

Otin akkukaapelin irti, PC:n pois. Hyppypiuha vikatöpselin 1&2 een. virrat päälle. Ei vieläkään mitään koodeja....Vikalamppu palaa tasaiseen, oli piuha kiinni, tai ei
Kellään ei varmaan ole ylimääräisenä ehjää ECU, jolla vois kokeilla?
Pikkuvikoja, heleppo korjata

flhx

Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:01:48
Mittailin ton CKP:n. En tiedä kuinka se kuuluisi tehdä, mutta otin anturin töpselin irti ja pyöritin startilla. Antoi AC puolella vähän reilu 3 volttia, että jotain elämää siellä ainakin on.

1-5 V välille kun osuu niin PITÄISI olla ok foorumien mukaan, mutta tuo ei kuitenkaan takaa että anturi olisi varmasti toimiva...Nämä "tiedot" siis jenkkifoorumeilta, itsellä ei tuosta kokemuksia. Samojen foorumien mukaan MAP ei pitäisi noin radikaalisti vaikuttaa, jossain kuvailtiin että viallisuuden huomaisi ajossa lähinnä siitä että tunne on kuin"vetäisit peräkärryä"...Tosin tuo topic oli kaasarillisen laitteen MAP:n testauksesta.(juu,niitä on kuulemma kaasaripeleissäkin,TC-koneisissa,VOESin taisivat korvata)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Merimies-Toni

Lainaus käyttäjältä: flhx - 26 heinäkuu 11, 11:16:57
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:01:48
Mittailin ton CKP:n. En tiedä kuinka se kuuluisi tehdä, mutta otin anturin töpselin irti ja pyöritin startilla. Antoi AC puolella vähän reilu 3 volttia, että jotain elämää siellä ainakin on.

1-5 V välille kun osuu niin PITÄISI olla ok foorumien mukaan, mutta tuo ei kuitenkaan takaa että anturi olisi varmasti toimiva...Nämä "tiedot" siis jenkkifoorumeilta, itsellä ei tuosta kokemuksia. Samojen foorumien mukaan MAP ei pitäisi noin radikaalisti vaikuttaa, jossain kuvailtiin että viallisuuden huomaisi ajossa lähinnä siitä että tunne on kuin"vetäisit peräkärryä"...Tosin tuo topic oli kaasarillisen laitteen MAP:n testauksesta.(juu,niitä on kuulemma kaasaripeleissäkin,TC-koneisissa,VOESin taisivat korvata)

Tein vielä tollaisen hyppypiuhan, että pääsin kone käynnissä mittaamaan. Tyhjäkäynnillä antaa n. 8V, Kierroksilla melkein 20V. Ihan tasaiseen nousee kierroksien mukaan.
Pikkuvikoja, heleppo korjata