Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dead end soveli

Aloittaja seppo, 21 heinäkuu 11, 14:15:51

« edellinen - seuraava »

_Juha_


tosi nätti pyörä ja tanko on malliltaan ja leveydeltään passeli,sopii minusta pyörän tyyliin,ei missään nimessä mitään zetaa tai apea,niille on paikkansa mutta tää ei oo se. :)
too fast to live    too young to die

ma^ko

Hieno toi on, stongineen päivineen, mut mä pelkään järkyttyväni kun kuulen tollasen turbotetun käyvän, luulen etten tykkää.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

seppo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 26 toukokuu 12, 20:22:53
Hieno toi on, stongineen päivineen, mut mä pelkään järkyttyväni kun kuulen tollasen turbotetun käyvän, luulen etten tykkää.

Älä suotta pelkää ettet tykkää, olen ihan varma ettet tykkää  ;D. Jos on odotuksia äänimaailman suhteen niin tämä on satavarmasti pettymys. Äänet ei kuulosta ameriikan mallilta ollenkaan mutta olen jo itteni suggestoinut ettei se haittaa. Itsehypnoosin voima on valtava.

seppo

Kertokaas mikä nyt voi vielä mennä pieleen tuossa venttiilikoneistossa ja mitä pitää vielä tarkastaa....

Olen tarkastanut:
Venttiilien jousipaineet
Laitoin tuommoiseen normi digi henkilövakaan leveän lankun ja sitten sen päälle venttiilijousen. Painoin venttiiliä päältä lankulla ja jousen molemmin puolin tasan 38mm korkeat stopparit eli kun päältä painoi niin tunsi kuinka lankku ottaa kiinni stoppareihin. Mittasin yli kymmenen kertaa ja tuo jousipaine on noin 72kg kun venttiili on kiinni. Leineweber vaatii min 170lbs jousipaineen ja tämä jää vajaaksi kokonaiset 5kg. Tämä 5 kilon vajaus on vain etupytyn imussa koska siinä on jostain syystä venttiili syvimmällä. Meinasin laittaa alalautasen alle 1mm simmin niin silloin kaikki venttiilit ovat noin 37mm etäisyydellä ja jousipaineet tuossa vaaditussa 170lbs:ssä (tai ainakin hyvin lähellä). Pitää vielä mitata tuo paine juuri tuossa 37mm:ssä.

Nokan ajoitus'
Kunnossa, mittasin astelevyllä ja heittokellolla. Suurin poikkeama oli 3 astetta mikä johtunee mittavirheestä. Leineweberissä on lisäksi tuo nostokohta hyvin jyrkkä joten melko herkkää oli tuo mittaaminen, hyvin pieni liike kampuralla vaikuttaa nostossa tuossa alkuvaiheessa aika nopeasti nostajan nousemisen.

Venttiili-venttiili osuman tarkastus
Laitoin venttiilit kanteen ja asetin ne tuohon TDC kohtaan pakotahdilla. Venttiilien väliin jää ilmaa noin 2.5mm minkä pitäisi olla hyvin turvallinen väli. Lisäksi tuossa nokan mukana tulleessa ohjeessa venttiilien minimiväli pitäisi olla 0.201" ja toisessa kannessa se oli 0.24" ja toisessa yli 0.25".

ylälautanen - ohjarinkumi
Tämä on kaikissa venttiileissä yli 0.55" kumin ollessa paikoillaan. Nokassa nostoa 0.48" jos oletetaan 1.43 vippasuhde. Tosin kun mitattiin tuossa noiden tarvikekeinujen vippasuhdetta niin saatiin kyllä suhteeksi 1.5 laittamalla rokkeriboksi kiinni ja painamalla työntötangon kohdalta 10 mm nousi venttiili karvan yli 15mm. Tätähän on epäilty että vippasuhde sovelissa olisi juuri tuo 1.5 eikä 1.43 - näillä tarvikevipoilla se todella on tuo 1.5. Siltikin ylälautanen - ohjarinkumi etäisyys riittää.

Nokka nokkakopassa
Ei ota nokat kiinni nostajanpesiin, eikä sisin nenä lohkoon. Päittäisvälys säädetty. Kopassa kaikki ok. Osuman jälkeen purin tuon kopan ja tarkastin osat, siellä ei ole mitään vihjettä siitä että olisi tapahtunut mitään osumia vaikka takapytyn imutönäri meni ihan mutkalle tuossa osumassa.

Mikä voi vielä mennä pieleen? Ideoita mitä vielä katsoa?



Kiiski

Kato nyt vielä se ettei nostaja nappaa naapuri radan nenään kiinni. Muuta ei kyllä keksi tähän hätään. Pakko sanoa että valurautaohjurissa tuskin oli toi vika mieluummin venttiilin materiaalissa. Valurautaset yleensä toimii kuin junan vessa.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: seppo - 26 toukokuu 12, 20:37:16
Älä suotta pelkää ettet tykkää, olen ihan varma ettet tykkää  ;D. Jos on odotuksia äänimaailman suhteen niin tämä on satavarmasti pettymys. Äänet ei kuulosta ameriikan mallilta ollenkaan mutta olen jo itteni suggestoinut ettei se haittaa. Itsehypnoosin voima on valtava.

En mä sitä pelkääkään etten tykkää ja sillähän ei sinällään ole edes mitään väliä jos sun fillarin äänimaailma tyydyttää suo... mä vaan pelkään et mä järkytyn ku kuulen moisen.

Aika erikoinen kyllä tuo ohjuriin tarrautuminen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

seppo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 27 toukokuu 12, 14:41:11

En mä sitä pelkääkään etten tykkää ja sillähän ei sinällään ole edes mitään väliä jos sun fillarin äänimaailma tyydyttää suo... mä vaan pelkään et mä järkytyn ku kuulen moisen.

Aika erikoinen kyllä tuo ohjuriin tarrautuminen.

Joo, minun mielestä äänet on oikein passelit. En osaa kaivata enää tuota hd äänimaailmaa siinä määrin että sen puute häiritsisi pätkääkään.

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 27 toukokuu 12, 14:37:09
Kato nyt vielä se ettei nostaja nappaa naapuri radan nenään kiinni. Muuta ei kyllä keksi tähän hätään. Pakko sanoa että valurautaohjurissa tuskin oli toi vika mieluummin venttiilin materiaalissa. Valurautaset yleensä toimii kuin junan vessa.

Tuota nenää tuli pyöriteltyä kun nostajan pesät oli irti eikä osumia tullut. Pitäisköhän vielä kerran kuitenkin katsoa.... Nokka oli irroitettaessa ihan ehjä enkä nähnyt naapuriosumia. Kun mittasin tuon nokan niin ei siellä ole epäloogisia nousuja eli nostajat nousee ylös-alas kuin pitääkin.

En minäkään muuta kyllä keksi kuin että venttiilimateriaali on täysin epäsopiva valurautaohjareille. Oli tuo jälki sen verran kamalaa. Ihmettelen vaan kun noita on kuulemma asennettu, siksi tässä tärisen että josko vika voisi olla muualla. Voe perkele jos tekee tuon uudestaan....

Toisaalta vika ei oikein voi olla muualla kuin materiaaleissa. Kun pyörä osuman jälkeen kävi parikymmentä sekuntia etypytyllä eikä siellä ollut osumia niin ei tuossa ole oikein mitään muuta syytä kuin tuo. Pelkkä venttiili ja ohjari ei voi mennä noin paskaksi noin lyhyessä ajassa vaikka sitä venttiiliä painaisi kuinka päin persettä hyvänsä. Pitää selvittää tarkemmin mitä materiaalia nuo pakoventtilit oikein oli.

Kiiski

#97
Mä nyt laitan tän saman kuvan mitä tonne toiseen säikeeseenkin, mistä selviää mitä haen tolla nostajan nappaamisella naapuri rataan.


Pakko vielä selventää sen verran tota kuvaa että kiinnitä huomiota sen nostajan runkoon mikä on rullan vieressä se on se kohta mikä nappaa kiinni / rullan akselinpää(niittaus). Näkyy vähän hämärästi mutta hiffaa kyllä kun osaa kattoo.

Piti vielä tuhertaa tohon kuvaan lisää että varmana menee perille.

seppo

Kiitokset kovasti vinkistä!

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat tuolla nokan ja nostajan osumisella. Kun laitoin nuo Jimsin powerglidet pari vuotta sitten niin AB nokalla tapahtui osuma juuri tuossa tilanteessa. Tuolloin otin materiaalia pois tuosta nostajan sivusta. Uudella nokalla kun pyörittelin ilman nostajanpesiä paikoillaan niin ei tuossa mitään osumia tapahtunut. Ja käytin molempia nostajia paikoillaan vuorotellen. Eihän tuo nyt valtava homma ole katsoa tuota uudestaan, josko siinä kuitenkin olisi jäänyt jotain huomioimatta. Nythän tuo on vielä helppo tarkastaa.

Hitto kun ymmärtäisi otella valokuvia ja vaikka tehdä jotain muistiinpanoja, ne auttaisi kyllä kovasti kun muistelee miten joku homma tuli tehtyä. Kaveri eilen justiinsa kertoi ottaneensa melko kasan kuvia kun kasaili moottoria.

seppo

Avot, tarkastettu on taas uudestaan. Nokat eivät osu naapurinostajiin. Väliin jää tilaa huikeat 0.6mm. Olen tuossa huomannut että tuo nokka ei ole ole keskellä noita nostajan rullia, tämän saman huomion tein myös tuolla AB:llä. Ja tuolloin oli jo käytössä s&s:n ihkauusi jakopään koppa. Nyt vaan tuli mieleen että mullahan on aika paksu tuo jakopään kopan tiiviste, semmonen alumiinirunkoinen cometicin käikäle. Jos tuo olisi ohuempi, voisi jakopäähän laitttaa kapeamman simmin ja nokka siirtyisi enemmän oikealle paikalleen. Hitto, noinhan nuo nostajat saisi ihan keskelle. Jos sillä nyt on mitään merkitystä kunhan nostajan rulla osuu koko alaltaan nokkaan.

Kyllä tuo syy oli liian tiukka venttiilin sovitus ohjariin. Hämmästyttävää mitä nuo nostajat kestää vaikka tuommoinen pusu on tullut. Takapytyn nostajat on todella hyvässä kunnossa eikä rullissa ole väljää. Nuo Jimsin powerglide nostajat soveliin on kyllä velvatouchin ohella kyllä parasta mitä tuonne jakopäähän voi laittaa, suosittelen.

Hemuli

Hienot kuvat oli uudessa Kopterissa, en tiennytkään että Seppo on legendaarinen ko. aviisin ensitilaaja :D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiwi

Pitääpä käydä kyläkaupalla hakees lehti...

Mahtava pyörä!

seppo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 lokakuu 12, 07:45:33
Hienot kuvat oli uudessa Kopterissa, en tiennytkään että Seppo on legendaarinen ko. aviisin ensitilaaja :D.

Juu näinhän siinä pääsi käymään kun Walkan tallilla Perttusen kanssa oltiin kyläilemässä. Ja on muuten vieläkin tallella tuo ensimmäinen kopterilehti. Hienoa työtä on Mala tehnyt jatkaessaan lehden tekoa aina näihin päiviin asti - unohtamatta muita lehden eteen työtä tekeviä. Olihan tuo suuri kunnia päästä 20V lehteen, siitä nöyrä kiitos lehden tekijöille. Ja näkyihän siellä Kiiskenkin kalustoa!

jannejk

Tuli lueskeltua näitä vanhoja projektisivuja ja vastaan tuli tämä tyylikäs pyörä. On kyllä erittäin hienosti toteutettu. Erityisesti tykkään turbon sijoituspaikasta. Isossa osassa ahdettuja vehkeitä turbo on asennettu pyörän sivulle johon se ei omasta mielestäni kuulu. Tässä on toteutettu tyylillä. Vieläköhän tämä käy ja kukkuu? :)
Sportster '93 | Dyna Street Bob '06 | Buell S3 '97