Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään kansien muokkausta

Aloittaja Kokkonen, 26 tammikuu 09, 19:27:39

« edellinen - seuraava »

Smokie

Mulla sama vaiva ennen ja jälkeen venttiilirempan. Kokoajan kyllä paranee, aluksi ei päässyt kuin alle sata marssivauhtia, nykyään jo paljon lujempaa. Tuo todennäköisesti korjaantui vaihtamalla saaste-esto kaasutin soppatykkiin joka tajuaa tehtävänsä. Tuo vanha nosti lambda-arvon yli yhteen, nykyään saa niin rikkaalle kuin lystää. Käytännössä 0,7 - 0,8 väliin oon ajellut. No tsiikaillaan mitä löytyy, tulppiakin on tullut syyteltyä. Pitääkö jonkun käyttää yli 7 tulppia NGK asteikolta?

Hessu

Ok eli möhnät on vaan mun ja Lutin ongelmia.
Toi 700 astetta tuntuu melko rajulta lämpötilalta. Alsahan jo sulaa sellasessa lämmössä. Mutta kun kyse on oikeista moottoripyörän moottoreista, ei tosta kevytmetallista sen enempää. Jos siellä pakokanavassa oikeasti on noin kuuma, niin pakoventtiili on jo selkeästi punainen! Tuntuu hurjalta! Olis kiva joskus nähdä käydessä sinne sisään. Eli siis teillä toi jykähtäminen on ihan oikeaa kiinnileikkautumista. Hurjia vehkeitä noi sportit.
Mä suosittelen kokeilemaan niitä kovakromivartisia venttiileitä. Ei se siihen auta, ettäkö ei jymähdä jumiin, mutta ei tuu materiaalin siirtymää.

Toi reilu välys ohjuriin on vähän kakspiippunen juttu. Kun ymmärtääkseni venttiili luovuttaa lämpöä ohjuriin ja jäähtyy siis sitä kautta, niin eikö yli suuri välys luulis heikentävän tätä?
Sekä tietysti jo valmiiksi väljä kuluu nopeammin. Eikö ole mitään mahdollisuuksia muuttaa pakoventtiilin ajotusta muuta kuin hampaan verran?

Kokkonen

#32
700 astetta on paljon, enkä todellakaan tiedä, mihin lämpöön pakokaasut ohjurit ja kannen lämmittävät.  :-\  Pakokaasut sinällään ovat vieläkin kuumemmat. Eräs lähde antoi (m-kelkan)normaaliarvon 160 mm sylinteristä 600 - 650 ast/C.
Tuo lämpösiirtymä oli hyvä huomio. Varmastikin nuo valmistajan antamat ohjearvot ovat silloin hyvät. Ilmoittaahan tehdas myös milloin ohjuri on liian väljä. Noita lukemia ei nyt tässä ole, ei ne varmaan paljon ohjearvoja suurempia ole...
Sivuhuomiona, tuon venttiilin, jonka seeti antoi periksi, keinuvipun nokka oli lämmennyt niin paljon, että oli vaihtanut väriään... siellä ollut varsin voimakasta lämpösiirtymää myös yläkautta.

Muisti palailee pätkittäin, olihan tuon omituinen käyntiongelma Rautiksessa heti viime keväänä koneen kokoamisen jälkeen. Ensin epäilin sytkää, sitten bensaa, sitten kaasuttimen säätöjä ja lopulta kuvittelin sen johtuvan tankin sisältä hilseilevästä maalista...kaikki ilmeisesti väärin.
Tais koneistaja laittaa ohjureihin todella tiukan sovitteen, koska alkuun masiina meinas tumpata ja tumppasikin jo sisäänajokierroksilla....siitä se sitten vetreenty.  Onneks.

EDIT: Nuo m-kelkan pakokaasulämpöarvot täydellä kaasulla.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 25 helmikuu 09, 07:48:45Mä suosittelen kokeilemaan niitä kovakromivartisia venttiileitä. Ei se siihen auta, ettäkö ei jymähdä jumiin, mutta ei tuu materiaalin siirtymää.
Vaan löytyyköhän mistään Rautikseen kovakromisia venoja ylikoossa? Rowe on ainoa valmistaja jonka olen huomannut mainitsevan hard chromen luettelossaan. Mun on tarkoitus laitattaa 1,750 kokoiset pakovenat.
A.K.A. Rambe

Kokkonen

#34
Koeajot on takana Rautapäälläkin. Keinuvipujen shimmaus ei paljon rallatusta vähentänyt. Kuurokin kuulee kun kone käy. Emännän mukaan: kevyesti kulkee...
...tai kulki tiettyyn pisteeseen asti. Ihmettelin minne jäivät, uukkari ja siellähän he seisoivat tien poskessa. Vaimo ole kummastellut kun alkaa veto loppumaan koneesta ja oli pitänyt ihan kakkoselle heittää ennekuin jaksoi. (Nyt menee offtopiikkin)
Perkeleellinen savu nousi takajarrusta. Jumissa. Nesteet kiehu ja kärys, avasin ilmausruuvin, valkeaa savua kuin vanhasta höyryveturista reiän täydeltä. Jarrulevystä saadaan hyvä sininen hedelmävati parvekkeelle, rosteria kun on.... :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 19 huhtikuu 09, 22:16:24
Koeajot on takana Rautapäälläkin. Keinuvipujen shimmaus ei paljon rallatusta vähentänyt. Kuurokin kuulee kun kone käy.

Pitänee ottaa sanojaan takaisin. Rallatus oli melkoinen, niin melkoinen, että piti ottaa stetoskooppi koeajoon mukaan. Rallatus paikallistuikin jakopäähän, ja sen etuosaaan, 3-4 nokkien kieppeille. Jos vaikka back slashia tai jotain vakavampaa  ???  Koppa auki, kaikki oli kunnossa, mutta myös rallattaja löytyi: kierroslukumittarin anturi se on. Siinä on päittäisvälystä millin verran ja kun se matopyörävälityksellä ottaa voimansa kolmosnokalta ja varvikellon vaijeri on kiinni, niin kerran kierroksella napauttaa välyksen laidasta laitaan. Perimmäisenä syynä taitaa olla mittarin vaijeri, joka on niin monella mutkalla ja vatkaa sitten pyöriessään sinne tänne. Ilman anturia tai vaijeria masiina on varsin hiljainen Rautapääksi. Shimmaus siis toi toivotun tuloksen. Joten suosittelen, ainakin toistaiseksi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Onkos jumitusongelmiin löytynyt ratkaisua? Pitää käydä koneistamolla heittämässä lenkki ja valurautaiset ohjurit olis tarkoitus saada. Venat menee kans uusiksi, katotaan mitä niihin löytyy. Tai ensinnä nyt että saako noista rojuista enää elvytettyä..

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 08 kesäkuu 09, 00:53:41
Onkos jumitusongelmiin löytynyt ratkaisua? Pitää käydä koneistamolla heittämässä lenkki ja valurautaiset ohjurit olis tarkoitus saada. Venat menee kans uusiksi, katotaan mitä niihin löytyy. Tai ensinnä nyt että saako noista rojuista enää elvytettyä..
Omaani laitoin valurautaohjurit ja reilusti välystä. Saa nähdä miten toimii...
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Meillä varsinainen pidempi "testi" alkaa ensi viikolla. Mutta näin nurkissa pyöriessä on kakistelut jääneet ohjureiden vaihdon myötä pois.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Reilu parintuhannen kilsan lenkki on takanapäin ja uudet valurautaohujurit toimivat jumittelematta. Kun sompailtiin tunti yli 30 asteen lämmössä kaupungin ruuhkissa, seuraavana aamuna valkosta savua riitti putkista ainaskin viisi minuuttia. :)
Öljynkulutus (SAE 50) nafti litra tonnilla joka on noissa olosuhteissa ok.
Shoveli taas ei oikeastaan koko reissulla öljyä vienyt, lisäsin 0,3 litraa...mutta siinähän onkin tiivisteet venojen varsissa, joita ei tässä Rautiksessa ole.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tällä ajokaudella ei Rautis kulkenut kuin kolmisen tuhatta kun etupytyn pakoventtiili katkesi.

Tuhoa ehti tulla jonkin verran, venttiililautasesta löytyi enää puolikas. Wiseko kesti hajoamatta palasiksi eikä männän ohi näytä päässeen mitään alakertaan.
Nyt siinä on oikea takomäntä  ;D



Imuventtiilin työntötanko katkesi tai oikestaan murtui alaosastaan



Kanavien kittaukset ovat edelleen tukevasti paikallaan, joten niistä ei saa syntipukkia, vaikka vähän sitä pelkäsinkin



Mutta pakoventtiilin ohjuri on kulunut aivan soikeaksi ja siinä lienee syy. Mutta miksi ohjuri (valurauta) ei kestänyt kuin reilu 5000km!!!   :o   Ne vaihdettiin edellistalvena...



Myöskin jousen ala"prikan" reikä on soikea.... katkennut ja taipunut venttiilin varsi on myös kuvassa.
Lienee selvää, että venttiili on lämmennyt todella paljon noilla välyksillä. Pakokaasua on päässyt myös rockeriin ja kyllä kone huohottikin aika paljon. Nyt tiedän miksi...



Kansi ei mennyt korjauskelvottomaksi. Sylinterissä ei ole juurikaan naarmuja mutta lautanen on hakannut koloja sinne tänne. Pitää mitata jos siitä saa vielä kalua. Kiertokanki on suora eikä muuta vauriota ole vielä todennettu.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Miten jousilautasen reikä voi olla soikea? Eihän sitä vasten pitäis minkään hangata?
Millaset jousipaineet/jouset?

Kokkonen

#43
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 14 heinäkuu 10, 19:25:23
Miten jousilautasen reikä voi olla soikea? Eihän sitä vasten pitäis minkään hangata?
Millaset jousipaineet/jouset?

No niimpä, helle on pehmittänyt päätä entisestään,  :-[ eihän se olekkaan soikea, vaan ohjuri on katkennut ja jäänyt jumiin jousilautaseen ja  sehän on ohjurin nysän reikä joka siinä on soikea...  :-[

Jouset ovat vakiot, paineita en ole mitannut
ohjearvot: venttiili auki 140 - 168 lbs ( 31/32 ") , kiinni 43 - 69 lbs (1-3/8")
EDIT: tuo oli ulompi jousi, sisempi: auki 76 - 88 lbs (3/4"), kiinni 30-36 lbs (1-3/32")

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Hetken olin jo ihmeissäni. Nyt tarttee vaan selvittää että kampesko venttiili ohjurin poikki vai katkesko ohjuri ensin ja kulu vasta sitten, onhan siinä selvittämistä siinäkin, näillä helteillä. Veikkaan jälkimmäistä. Helppoo tää netissä veikkailu!