Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jatkovarren vaikutus kiristysmomenttiin

Aloittaja Kokkonen, 11 huhtikuu 11, 19:52:48

« edellinen - seuraava »

flhx

Tieteellinen päätelmäni tästä asiasta on nämä kolme sivua luettuani että pannun kannenpultit seuraavan kerran kiristäessäni mun momenttiavain on sellanen kiintolenkki jolla saan kaikki pultit kireelle. Jos sotken mukaan jonkun jatkovarren ja momenttiavaimen niin alkaa vanne kiristää otsaa(en tiedä millä voimalla enkä osaa laskea sitä), kun jo näiden juttujen lukeminen on näin raastavaa.

Noh, oikeasti on hieno homma että on tyyppejä jotka pystyy tälläsiä juttuja laskemaan/kokeilemaan/päättelemään. Mulla ei riitä kapasiteetti, joten yritän ymmärtää lukemaani ja ottaa opiksi.Kiitos, jatkakaa.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Spöke

Mäkin olen aina laittanut kannenpultit kiintoavaimella kiinni. Eikä kertaakaan ole lähteneet irti ;D. Itse asiassa kansipahvitkin ovat säilyneet ehjinä. No kaikki muu onkin hajonnut ympäriltä...
Moternien moottorimiestien hömpötyksiä....
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

KvL

Jeps, piippuavaimella shovelin kannet kiikkiin. On momenttia kerrakseen kun tuolla norminysätyökalulla vetää olan takaa kiinni. Hyvin on pitänyt.

Joksa

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 15 huhtikuu 11, 17:17:14
Otekohdalla ei kyllä tunnu olevan mainittavaa merkitystä kohtuuden rajoissa, jos ottaa ihan lyhyenä kiinni ni kiristyy yli momentin ennen naksahdusta, miksiköhän svitussa?

Jos avaimen pituussuunnassa on eroa naksun ja karan välillä, niin vipuvarren lyhentyessä tämän eron merkitys kasvaa. Se naksu tuskin ihan karan keskipisteessä voi olla.

Roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 15 huhtikuu 11, 10:19:59
Pitäisköhän mun antaa itseni olla osallistumatta tähän keskusteluun... ;D

Momenttiyhtälö on muotoa M = F*r, eli momentti on yhtä kuin voima kertaa vipuvarsi.

Mikä voimassa voitetaan, se matkassa menetetään. Vanha viidakon sanonta.
Tavallisilla autotallimomentti avaimilla oon kiristelly. Ei se jousi tiedä siellä avaimen sisällä minkälaisella varrella sitä rasitetaan. Eli mitä pidempi varsi niin sitä vähemmän voimaa tarvitaan ja silti momentti on ruuvin päässä sama. Pitäis kaikille selvitä tosta yo kaavastakin.

Pannun kansiin oon käyttänyt sellasta sääntöä, että kun tavallisella lenkillä kiristää ja käteen alkaa ottaa kipeää, niin se on siinä.  :)

Joksa

Lainaus käyttäjältä: Roadrunner - 18 huhtikuu 11, 14:38:26
Ei se jousi tiedä siellä avaimen sisällä minkälaisella varrella sitä rasitetaan.

Eipä tiedäkään, mutta jos se varsi ei mittarin rakenteesta johtuen pääty juuri keskelle vääntiötä/karaa, pitää systeemi kalibroida tietylle varrenpituudelle.

maick

Hey. Miksei kukaan kutsunut minua näihin vääntöihin mukaan?  ;D

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: maick - 23 huhtikuu 11, 15:27:25
Hey. Miksei kukaan kutsunut minua näihin vääntöihin mukaan?  ;D

Viel kerkiit....  :)

Tänään kiristelin Rautiksen rokkerin kansia momenttiin ja kokeilin siinä sitten välillä pultin kiristää niin, että pidin avaimen varren päästä kiinni ja väliin taas sieltä jostain puolivälin alapuolelta.
Kun kerran naksahti niin ei se enää toisella otteella siitä mihinkään lisää kiristynyt. Naks, naks, eli avain oli tyytyväinen momenttiin otteestani piittaamatta.

Momentti ei ollut suuri, noin 18 ft-lbs ja avaimena mulla on 70-luvulla hankkimani Williams Autotorque, joka kyllä pitäs olla (ollut) laatuvehje. Pantettinumerot  ja kaikki on tarralapussa.

Tommosta empiiristä kokeilua työn ohessa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Muistattehan, että lepokitka ja liikekitka on eri asia. Samaisesta syystä momenttiavaimella se pitäisikin vetää yhdellä jatkuvalla vedolla momenttiinsa se pultti.

ma^ko

Joop, joskus amiksessa opetettiin että momentin tarkastuksessa pitäisi avata ensin hieman että liikkuu eikä väännetä paikallaan olevaa pulttis. Moniko käytännössä niin tekee, se taas toinen kyssäri.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kokkosen vastausta lukiessani olin jo mielessäni sanomassa ihan samaa kuin Lyytinen. Jos esimerkiksi sillä väärällä otteella saavutettiin vain 15 lipsin momentti niin se avain kyllä naksahtaa vaikka sitä yrittää kiristää uudestaan oikeasta kohtaa 18 lbs asetuksella. Pultin kannan ja alustan välinen kitka on niin suuri että se ylittää kiristysmomentin eikä ruuvi pyörähdä enää enempää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Joo. Just tän takia meillä täällä duunissa KAIKKIEN ruuvien ja muttereiden otsapinnat on hiottu.
Jotkut ruuvit hopeoidaan kitkan ja syöpymisen vähentämiseksi. Joidenkin muttereiden otsapintaan ja kierteeseen laitettavan rasvan määrä on ilmoitettu/määrätty unsseissa (on painoyksikkö).
Eli sillä on paljonkin merkitystä.

Kokkonen

Sattuipa mainiosti, pääsin jatkamaan ansiotyössä empiirisiä mittauksiani. Nyt oli käytössä kaksi kalibroitua momenttiavainta (Orion ja Hazet), pultit 17 mm ja hienommalla nousulla kuin UNC, monentti 35 Nm.

Kyllä, sillä on vaikutusta mistä kohtaa momenttiavaimen varresta väännön suorittaa. Mitä lähempää karaa sen tiukemmalle näyttää menevän. Toistin kokeen useampaan kertaan, molemmilla avaimilla. Ensin päästä, sitten puolivälistä ja vielä niin läheltä karaa kuin pystyin. Mikä on momenttien ero, en pysty sanomaan, mutta etenkin tarkkuustyössä sillä on merkitystä.
M.O.T.  Minulle tämä riittää.

Toki pitää huomata että momenttiavaimen käytössä on muita, tärkeämpiäkin seikkoja huomioitavana. Sen mitä olen itse havainnut, että avaimet jätetään "jännitykseen" kiristyksen jälkeen. Ne pitäsi aina palauttaa nollaan, mielellään jos mahdollista, vielä vähän sen allekin. Kuitenkin siten jousi on täysin lepotilassa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Omissa empiirisissä testeissäni havaitsin saman että tarpeen lyhyellä kun vääntää ni menee tiukemmalle, tosin mun tarkkuuslaboratorion mittatarkkuuksilla ei kohtuullista otekohdan muutosta huomannut lainkaan...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Ajattelin tehdä tän tyyppisen adapterin, neliöreikäpalikka vanhasta hylsystä ja siihen tiggiliimalla lenkkiavaimen pätkä.

Mikä mahtaisi olla sopiva mitta avaimelle jos sillä Shovelin kansia kiristelisi?
FXEF-81