Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jatkovarren vaikutus kiristysmomenttiin

Aloittaja Kokkonen, 11 huhtikuu 11, 19:52:48

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Kaksi tuumaa reikien keskeltä keskelle.

Hessu

Se kandeis olla mutkalla toi varsi. Mahtuu helpommin joka pulttiin. Starttimoottoriavaimesta tulee hyvä. Mulla on 80mm reikien väli.

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 19 syyskuu 12, 07:49:29
Se kandeis olla mutkalla toi varsi. Mahtuu helpommin joka pulttiin. Starttimoottoriavaimesta tulee hyvä. Mulla on 80mm reikien väli.

Saatat olla (tässäkin) oikeassa. Sain etukannen irti suoralla avaimella mutta takakansi on sitten hankalampi. Mutka-avain helpottaisi purkua ja varsinkin kasausta, ei tarvi viedä momentti-avainta niin lähelle ahtaita rakoja.
FXEF-81

Jappis

Jep mutka avain toimi mulla 14/17mm 14mm vähän napakka 9/16 kantaan..toisessa päässä kuusiokolohylsy 17mm  1/2 väännin.
More cowbell !!

Rautahauli

Tämmöinen oli apuna, kuusiokolohylsy 5/8" ja kaarisilmukka 9/16"-5/8". Hyvin sopi joka pultille.

FXEF-81

Natking

Just trying to be different (like everyone else)

Kapteeni sika

Ei toimi noi laskurit mun koneella ainakaan.

Ton mukaan suora avain 90 asteen kulmassa max 2" pitkänä on pop.

Lyytinen

Jos luette tuon Kokkosen viimeisimmän viestin niin minusta se kertoo siitä, että näillä laskureilla ei saa kuin päänsä sekaisin.

Kapteeni sika

Joo. Mutta kahvasta momenttiavainta mun käsittääkseni käännetään eikä puoleta välistä. Ja momentit nolliin kun sitä ei käytetä. Jollei sit oo joku stoolvillen avasin jota ei tarvi nollata, en kyllä tiedä onko sen valmistajan kaikki avaimet sellasia.

Ohan tää melkosta hifistelyä. ;)

Lyytinen

Eikun minä yritän sanoa sitä, että minulla on epäilys, että noissa kaavoissa pitäisi ottaa myös huomioon momenttiavaimen sisäinen rakenne. Tyyliin niin kuin missä kohti se "älypää" siinä avaimessa on. Yritän myös sanoa sitä, että kokeilemalla sen kertoimen saa selvitettyä helposti, ei tarvitse arvailla antoiko laskuri oikean tuloksen. Varsinkin kun idea on saada kaikki yhtä kireälle, eikä just millintarkasti johonkin tiettyyn lukemaan.

Kapteeni sika

...ja se lenkin rakenne. Ne puolikuu-avaimet mitä mulla on niin niillä kiristys meni niin että taipuu-taipuu-taipuu-naks momenttiin (vähän karrikoiden). Tästä syystä eppäilys viritysten tarkkuudesta, jopa siitä että saadaanko sillä edes viereiset pultit samaan tiukkuuteen, tavoitellusta kireydestä nyt puhumattakaan. Kaverin mopos on 7/16" kannenpulttien kannat ja se avain vasta notkui, ja myös taipuikin sitten loppujen lopuksi kun se lenkki oli jo rakenteeltaankin heikompi kun 9/16" avain.

Lyhyt adapteri ei taivu vaan momenttiavain naksahtaa kun siinä ei jatkoja olisikaan.

Natking

Hianoo seurata tämööstä keskustelua missä vedetään henk.kohtasella mututuntumalla kumoon fysiikan lait.  ;D

Toi aikasemmin postattu ohje on siis Finnairin käyttämä, ja samaa käytetään me Wärtsilän hommissa. Jotenkin vaan tulis mieleen et se ohjeistus vois olla aikalailla kohdillaan jos sitä käytetään mm. lentokone remonteissa, ja muutaman kymmenen tuhannen hevosvoiman moottoreissa, vai????

Se et käytetään paskoja bilteman työkaluja ei mun mielestä pitäis kumota noita kaavoja, se on vaan omaa nuukuutta ja noloutta. (oliskohan toi pitänyt muotoilla mukammaksi herkempiä sieluja varten)

Ja yks mihin toi homma muuten perustuu on se että siitä momenttiavaimesta pidetään kiinni siitä kohtaa mistä kuuluu, siks niissä on, tai ainakin paremmissa avaimissa on kädensijassa oikeen sopevat nystyrät että handu on varmaan oikeessa kohdassa.

Toki nää jutut nyt on ehkä vähän liikaa hifistelyä shovelin kannen kiristelyyn,  :D
mutta se ei kait nyt ollu se pointti tässä topikissa?
Just trying to be different (like everyone else)

Lyytinen

Älä Natking ainakaan minun takia säästele sanoja ;). Ihan oikeesti mulla vaan on semmonen asenne, että en usko Kiinan keisariakaan. Nuo lentokonemoottoritkaan ei ole semmonen auktoriteetti, että rupeaisin uskomaan asiaa ymmärtämättä. Mieluummin näytän tyhmälle kuin menen porukan mukana jees-meiningillä. Osaan kyllä jälkikäteen myöntää asian. Mutta ei pidä ymmärtää väärin, olisi todella hienoa jos noin yksinkertaisilla kaavoilla se menisi ja joku päivä yritänkin laskeskella itse ja saada saman tuloksen.

Tarkemmin kun miettii niin minun parempaa momenttiavainta ei voi pidellä kuin yhdestä kohti ja sillä se menisikin suurinpiirtein noitten kaavojen mukaisesti. Mutta sen muistan kun laskin laskurilla halvemmalle momenttiavaimelle tarvittavan jatkovarren pituuden niin se mittauksen mukaan meni aivan päin helvettiä. Voi olla laskuvirhekin tai jokin, mutta silti.