Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilit ja nokka for dummies

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 27 tammikuu 11, 20:54:21

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Mun valinta olis S&S 514  in 23/43° ex 43/23° duration 246, nosto 514 Shovel, 1.5:n vipalla .540.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 01 maaliskuu 11, 12:40:45
Voi helvetti sun kanssa kerro kaikki faktat, kun laitat noita kysymyksiä. Paljon puristukset, kuutio tilavuus jne.

Älä ota sitä vakavasti... ;D

Isku 4 1/4, poraus 3 5/8, stanukoossa, tekee 88 cid. Toision välitykset 24/46. Staattinen ahdistus  ;D 7,6:1, tarkistusmittaan sen kunhan joudan. Pyörä painaa öpaut 250 kg ja kuski 100.

Anteron A2 tekee noilla vipoilla noin .525" noston. Ja nostoahan pitää olla.

Anteron #1 tekis noilla vipoilla nostoa karvan yli .500", aukioloa 232 ja imu kiinni 36 ABDC. Sillä sais eniten dynaamista kanttia noin .500" nostolla, joten se on vähän niinkuin toisen ääripään referenssi.

Mutta en oikein osaa arvioida, kuinka paljon muutama aste loppujen lopuksi vaikuttaa. Akateemista pohdintaa - tiedän. Tässä kohtaa on kumminkin mahdollisuus jotain valintoja tehdä, joten tekis mieli saada niille valinnoille jotain järkiperusteita. Taisiisööö... ;D

Ja mähän voisin kanssa osallistua tähän name dropping skabaan. Miten olis Red Shift? :P

Toi sössötin on muuten ihan suora kopio Anteron #3:sta...
Long John Stroker

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 13:21:09

Toi sössötin on muuten ihan suora kopio Anteron #3:sta...
Joo niin taitaa olla , muista että imitointi on suurin kohteliaisuus. Mä olen vähän koko ajan yrittänyt sitä vippasuhdetta 1.5 sulle tarjota, pakko laittaa näin suoraan ,kun en tiedä oletko havainnoinut tän kaiken selityksen seasta. Toi 514 vaan yllättävän hyvän tuntunen ajossa ei mikään kisa vaan rehti ajonokka.

Tuusulan T-Bone

Oon huomannu. Mut kokeilen silti sitä isompaa vippasuhdetta. Vastarannan asukkina ymmärrät sen varmasti ;D. Jos hajoaa niin sitten hajoaa. Samalla saamme tänne taululle jonkinlaista kokemusperäistä tietoa, kunhan sitä ehtii kertyä.

Oiskohan noille nokkien arvoille jossain jotain valmiita laskentamalleja? Mua kiinnostais jokin sellainen malli, johon voisi syöttää esimerkiksi iskun, porauksen, puristussuhteen ja sitten erilaisia nokkien arvoja ja kokeilla, mitä tapahtuu. Nokan toimintaperiaatteet ymmärrän jotenkuten, mutta pelkästään niiden avulla on vähän vaikeaa arvioida, kuinka paljon tietty muutos asteissa taikka ajoituksessa tosiasiassa vaikuttaa?

Tiedän, että todellisuudessa muuttujia on paljon muitakin kuin se nokka ja joitakin niistä, kuten nykyisten kansien virtausta, on kovin vaikea mallintaa mitenkään. Paitsi toteamalla, että se on ihan paska. Mutta jos pääsis edes oikeelle hehtaarille.
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 01 maaliskuu 11, 14:03:15
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 13:21:09

Toi sössötin on muuten ihan suora kopio Anteron #3:sta...
Joo niin taitaa olla , muista että imitointi on suurin kohteliaisuus...

Imitointi ja imitointi... Yhden sössön sportinkoneen mukana tuli nokkapaketti johon oli lyöty S&S:n tarra Andrewsin laatikon kylkeen ;D... Eli melkoista ristiinnaintia tuntuu tälläkin alalla olevan.

Mutta itse asiaan - puristussuhde 7.6:1? Onko sulla chopperissa joku lättäpään kone :o? No ei varmasti ole vääntöä tuolla nokalla. Mäntää vaihtoon tai lähelle vakionokkaa kehiin. Tietysti eihän shoveli mitään evoruttuja tarvitse (saatikka kestä) mutta kyllä sitä voisi lähemmäs ysiä nostaa.

Itse olen käyttänyt tätä RB-Racingin laskuria, sillä saa ihan hyvää infoa missä mennään. Pistä boostin kohdalle nolla ja muista käyttää desimaaleissa pistettä pilkun sijaan: http://www.rbracing-rsr.com/comprAdvHD.htm
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

No ei se siitä evon vippasuhteesta hajoa se on ihan varma. mutta ajat ittees vähän niinku nurkkaan noiden nokka-akseli valintojes kanssa. Joudut keskittymään noihin mietoihin dresser nokkiin, ja heti jos nälkä kasvaa niin menee full raceks noilla vipoilla. Ja se nälkä kasvaa aivan varmasti meni vituiks tai onnistu, sama loppu tulos, jos yhtään omaat samanlaista mielenlaatua. Ennakoi tuleva, usko huvikses.

Tuusulan T-Bone

Nokka-aksiloitahan voi tilailla vaikka omien speksiensä mukaan, kyl mä pärjään... :)

Toisaalta mulla on vähän muitakin suunnitelmia - niissä muuttuu moni muukin asia. ;)

Sössöttimen 3 5/8 männät on sellaisia, että sama mäntä käy eri iskuille. Tässä tapauksessa se mäntä tuottaa noin matalan kantin, eikä muita vaihtoehtoja Sössöllä itsellään ole (paitsi valumäntä, joka on 7,5:1). Se ei kuitenkaan häiritse mua, koska pyörä sinänsä liikkuu ihan vinhasti tollakin kantilla - kunhan on tarpeeksi jengaa. Hemuli muistaa, että tossa on kuitenkin enemmän kuutioita kuin orggiksessa, joten ei sinne nyt vakionokkaa kannata laittaa. High lift - short duration, siinä päivän mietelause.

Kiitos Hemuli linkistä, jatkan akateemisia pohdintoja!
Long John Stroker

Kiiski

Just! Päivän sana sulle tästä mäntä asiasta. Itsekkin joskus kiroillu s&s:n mäntä valikoiman niukkuutta.  JE pistons.(toi oli se päivän sana)

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 15:16:44...Sössöttimen 3 5/8 männät on sellaisia, että sama mäntä käy eri iskuille. Tässä tapauksessa se mäntä tuottaa noin matalan kantin, eikä muita vaihtoehtoja Sössöllä itsellään ole...

No onhan tuossa yksi ihan selkeä vaihtoehto - pidempää iskua kehiin!
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 maaliskuu 11, 15:58:45
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 15:16:44...Sössöttimen 3 5/8 männät on sellaisia, että sama mäntä käy eri iskuille. Tässä tapauksessa se mäntä tuottaa noin matalan kantin, eikä muita vaihtoehtoja Sössöllä itsellään ole...

No onhan tuossa yksi ihan selkeä vaihtoehto - pidempää iskua kehiin!

Hehheheee... ;D

Mieli tekis. 4 5/8 iskulla. Mut ei noilla lohkoilla. Ei niistä koneista tahallaan semmoisia pidä tehdä, että ne räjähtää.

Samasta syystä en myöskään halua tohon koneeseen kovin paljoa kanttia. Vähäisen se kasvaa kansitöiden myötä tosin.
Long John Stroker

Raimo-Raato

Hämmentääkseni vielä Teeluun vippasuhdepohdiskelua niin onko kellään faktaa käyttääkö S&S:n kokonaiset shovel-motit evon vai shovelin vippoja. Jos käyttää shovelin niin silloin voi olettaa että ne on 1.5 suhteella koska muita S&S:n kataloogit ei tunne. Tästä mulle vaan heräs kysymys että jos noin on niin miksi S&S:n insinöörit eivät ole suuressa viisaudessaa kasvattaneet vippasuhdetta noihin shovel motteihin parantaakseen jakopään kestävyyttä.  ::) (niiden nokissa on kumminkin ihan kiitettävästi nostoa) Vai tietääks ne jotain mitä me ei tiedetä...  ;D
A.K.A. Rambe

Kiiski

S&S käyttää Shoveleissaan ja pannuissaan 1.5 vippoja.

Tuusulan T-Bone

Niin siis ihan oikeassahan vastarannan asukas on siinä, että isommalla vippasuhteella nokkavalikoimasta tulee vähän erikoinen. Mutta mun tarkoituksena on saada tämä nimenomainen kombinaatio osia toimimaan kohtuullisen luotettavasti. Siihen riittää se yksikin sopiva nokka. Seuraavat visiot, joita pää yllättäen on pullollaan, tehdään vähän eri pakettiin...

Uteliaisuudesta: onks niitä JE:n mäntiä valmiina muitakin kuin 10:1 kantilla?
Long John Stroker

Kiiski

#118
Noita JE mäntiä käyttää monet viripajat ja ne tod. näk. tilaa ne omilla specseillä suoraan niiltä. Mulla ittellä Zippersin valikoimista JE männät. Mä luulen et ne tekee sulle sellaset männät kuin sä haluut kun kiltisti pyydät. Sit saat sellasen otsan mäntiis kun haluat+ dekki korkeuden ja vaikka Evon tapilla. ;D

Tossa liitteenä tilaus kaavake.

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 00:13:34
Leineweber = vapaasti suomennettuna "narunkutoja"... ::)

Vaih niin... Tässä alla tyytyväisen oloinen ruotsalaismies uuden Leineweberinsä kera.
Tossa nokassa on rampit kohdallaan. Ja huomaa kevennetty vetoratas... kierros herkkyyttä
C.O.G.