Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilit ja nokka for dummies

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 27 tammikuu 11, 20:54:21

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Niin siis siellä päässä, jossa liikettä on isomman vippasuhteen vivuissa eniten, olis se rulla. Se voi kyllä joutua koville, mutta jakopää pääsee vähemmällä kun nokkaa on vähemmän.

Toi tossa yllä meni ihan "name droppingiksi"... ;D
Long John Stroker

Miikka

^Kevät lähestyy niin eiköhän sekin sitten helpota... ;D ;D

Kiiski

#92
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 helmikuu 11, 23:05:27
Niin siis siellä päässä, jossa liikettä on isomman vippasuhteen vivuissa eniten, olis se rulla. Se voi kyllä joutua koville, mutta jakopää pääsee vähemmällä kun nokkaa on vähemmän.

Kyllä ne rullat niissä vipoissa kestää älä huoli. Amerikan autoihin ja kuplavolkkareihin noita rullavippoja on myyty iät ja ajat. Noissa vähän tiukemmissa jenkki pirsseissä noi jousipaineet on jotain ihan muuta ja niillä veivataan kanssa rullavipoilla.

Tuusulan T-Bone

Joo, luulis kestävän. Vetäähän ne kiihdytysmiehetkin rullavipoilla.

Jospa sitä menis sitten 1,625 vippasuhteella. Jos jotain räjähtää, sitten jotain räjähtää. Hullulla kanadalaisella on vaan rullavipantekokone säädettävänä, joten joutuu venttaamaan muutaman viikon. Sillä aikaa voisin keksiä jonkun uuden kyssärin, josta saa aikaan riittävän korkealentoista läppää. Oisko se vaikka palotilan optimimuoto... ;D
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 28 helmikuu 11, 19:28:02
Ja jos nimen perusteella nokkaa lähtee ostamaan niin kyllä Leineweber saksalaisesti korostaen kuulosta synonyymiltä voimalle.

Leineweber = vapaasti suomennettuna "narunkutoja"... ::)
Long John Stroker

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 helmikuu 11, 23:56:01
Oisko se vaikka palotilan optimimuoto... ;D
No toi oli helppo. Hemi.
Ja kiitti tosta suomennuksesta. :'(

Miikka

Narunkutoja... sehän kuulostaa tehokaalta ;D ;D

Tuusulan T-Bone

Olkaa ystävällinen...! ;D

Hullu kanadalainen vastasi vippasuhdekysymykseen jotakuinkin näin: käytännössä ei ole juuri merkitystä, missä kohtaa sen noston tekee. Teoriassa vähempi nokka on kuitenkin helpompi nostajille.

Joten mennään sillä isommalla vippasuhteella. Seuraavaksi alkaa sopivan nokan metsästys.

Ja se Hemi ei välttämättä oo se kaikista paras, vaikka kieltämättä omalla tavallaan seksikäs onkin... ;)
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 10:14:57...Teoriassa vähempi nokka on kuitenkin helpompi nostajille...

Joko sä nyt uskot sen kun sitä on tässä kuorossa yritetty toitottaa ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

filtteri

ratkaiskaa toi ongelma käytännössä esim joutsan chopper showssa jos ne sais järkättyä ne kiihdytys karkelot malliin vippamiehet vastaan nokkamiehet

shoveltimppa

Vipat vastaan nokat, erinomainen ehdotus!  ;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 maaliskuu 11, 10:37:01
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 10:14:57...Teoriassa vähempi nokka on kuitenkin helpompi nostajille...

Joko sä nyt uskot sen kun sitä on tässä kuorossa yritetty toitottaa ;D...

En. Mä uskon sen vasta sitten kun oon ensin koettanut hajottaa ne vipat.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Tällä staattisella puristussuhteella ei kummoisia tehdä. Mutta nokalla voi jotain koettaa. Pitäiskö hakea mahdollisimman lyhyttä aukioloa, vai jotain kompromissia nykyisen (256, imu kiinni 52 ABDC) ja mahdollisimman lyhyen väliltä? Nostoa mahtuu enintään .550".

Nykyinen nokka toimii vasta, kun rundia on sangen paljon, joten vääntöä pitää saada pikkusen alemmas. Toisaalta chopperilla ajetaan lujaa, joten ei sitä yläkierrosalueen potkua sovi tyystin hukatakaan.

Kiksipeli - meneeköhän jalka poikki, jos hakee mahdollisimman suurta dynaamista puristusta (josta siis ei kyllä kovin kummoista saa noilla männillä ja kansilla)?
Long John Stroker

Kiiski

Voi helvetti sun kanssa kerro kaikki faktat, kun laitat noita kysymyksiä. Paljon puristukset, kuutio tilavuus jne.
Musta tuntuu että 256° ja yli .500 nostoa on aika paljon, vaatis vähintään 9:1 kantin tai enemmän, riippuu tietty koneen koosta. Paljot asteet helpottaa potkukäynnistystä, mutta kadottaa ala-alue väännön, mutta mitä sitten sitä vääntöä voi lisätä siitä kaasukahvasta. Tietty jos ei ole kaasuvaijeria homma menee vaikeeks.

Mulla on nostoa .470 asteita 282° kantti 10,5:1 ja kone on 97 ylikoot mukaan laskettuna. Hyvin silla muun liikenteen seassa kerkii. Tietty on siinä se haitta et kaiken näkönen cruisailu on aika perseestä, täydet sytytys ennakot tulee 2700 kierroskessa ja vaikka välitykset on 23/51 niin esim Hankoon mennään kolmosrattaalla. Et huutaahan se vehe ihan vitusti kun vaan vähän ajelee sitten taas vastaavasti motarilla rundari huitelee 3500-4000 kieppeillä et ei sitäkään kyllä aina jaksa. Mutta tällästä tää on vitun kivaa onneks on talvi.

Hemuli

Mikä sun staattinen on? Jos kovin matalat männät niin toi viiskakkonen on kyllä aika paljon imunokan arvoksi, ei se nyt vielä mikään käyttökelvoton ole mutta kuten olet itsekin huomannut niin alakierrosvääntö kärsii.

Miten olis joku Andrews A2 (19/43, 50/18, 242/248, .450") yhdistettynä isompiin vippoihin? Sais aukioloa vähän lyhkäisemmäksi mutta yläkierroksilta ei välttämättä menettäisi mitään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957