Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ranzen -53 pannu

Aloittaja ranze, 28 marraskuu 20, 20:50:57

« edellinen - seuraava »

ranze

Jospa tästä projektialbumin voi tehdä, vaikka ei ole tarkoitus pistää "laikkaa laulamaan".

Edellinen pyörä oli talossa kymmenkunta vuotta. FLHR ehti tulla tutuksi ja sen tiimoilta tuli rakenneltua vähän vaikka mitä. Tilanne alkoi olla samanlainen kuin koulussa piirrustustunnilla piirsi paperin täyteen ja kysyi opettajalta uutta paperia.

Vaihdettiin yksityisten kesken prätkä prätkään. Myyjä halusi tourinkia ja minä ikiaikaisen haaveeni, pannun.

Pyörä nimettiin Naimiksi, nimi löytyi rekisterinumerosta.

Jäykkärunkoinen -53 identiteetillä oleva pyörä on strokattua mallia 4,5" iskulla. Kun ikää alkaa olla tämän verran, pyörä koostuu useamman aikakauden osista. Oma ongelmansa on tunnistaa kaikki mitä siihen on laitettu. Ainakin kun on harrastanut aiemmin 2000 luvun mallia. Asiaa ei tee helpommaksi se että myös konversiokikkareita on saatavilla.

Ilmeisesti moottori on vaihdettu ja edellisen omistajan mukaan se on -52 mallia. Kun ostin tiivisteitä imusarjaan (epäily vuodosta) tiesi Manne kertoa että viiskakkoseen kuuluisi kierremallin kiinnitys. No päällisin puolin näytti että kyseessä on kuitenkin rosterinen klemmarikiristin. Siispä kannet olisi vaihdettu. Ei olleetkaan.. kansissa oli kierteestä -> o-renkaalle konversio osat.

Pyörässä silmää häiritsi apinakiikku yhdistettynä vain vähän muutettuun keulakulmaan. Strokattuun moottoriin oli vaihdettu loivempi nokka, joten käynnistettävyys oli vähintäänkin hankala. Bensahana oli pingelin kopio ja vuotavaa mallia. Samoin sössön kaasari laski alleen ja oli ilmeisen huollon tarpeessa. Nopeusmittariksi oli laitettu GPS mallinen tuote, ei aikakauteen sopiva.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Piti tehdä vain pieniä hipistelyjä, mutta lapasestahan se on aina lähtenyt. Tanko vaihtuu T-bar malliin. Kaasari suositusten perusteella Mikunin HSR 42:een. Nokka palautetaan Andrewisin "J":stä takaisin moottorinrakentajan valitsemaan "B2":een.

Jalkakytkinpaketti tuli ostettua ja vaihdekepiksi ajattelin suomalaisen "pystykorva" kiväärin pistintä. Mekaaninen minimittari löytyi Hotbikesta ja 40 cm vaijeri yhdistettynä rikrakkiin tietää että jonnekin bensasäiliön tienoille se tulee asennettua.

Pieni aavistus oli että imukaula vuotaa etupytyn kohdalta. O-renkaissa oli kyllä epämääräisyyttä, mutta enpä osaa osoittaa mistä vuoti, jos vuoti. Tilasin FNA Custom cyclen Tite seal kitin. No tänään tuli selväksi että pannussahan onkin vanhemman mallin kannet jossa kierrekiinnitys. Mutta siinä oli myös konversioholkit.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Tite sealit voi olla änkyrä asentaa paikoilleen, mutta nippuside auttaa.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Tite sealin mukana tulleet klemmarit jäivät käyttämättä, käytin aiempia klemmareita. Mitta meinasi loppua kesken, mutta knipexien avulla sain juuri paikoilleen.

Yllättäen Mikuni onkin pidempi kuin Shorty. Käytin S&S imukaulaa ja siihen alumiininen pultattava kiinnike kaulaan. Mukana tullut kuminen jäi käyttämättä. Alun perin oli tarkoitus käyttää aiempaa sössön teardroppia, mutta taitaa jäädä käyttämättä. Nimittäin tulee huolella tennarin eteen. Päältä katsoen astinlauta jäisi putsarin katveeseen. Etupuolella olisikin tilaa. Taidan päätyä johonkin sirompaan oldskool putsariin. Tai miksei alkuperäistyylinenkin.. kuuntelen kyllä ehdotuksiakin.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Vuppe

Kokemuksesta tiedän että tuonmalliset klemmarit ei kestä, haarukka taipuu.

Samat sössöläiset ollut , muista edes kuinka kauan:

https://www.motorcyclestorehouse.com/product/531451

En kyllä tiedä sopiiko sun tarpeeseen.

ranze

#5
Kyllähän nuo paremmalta näyttää. Vaikea sanoa että yltääkö ympäri... noidenkin kanssa oli siinä ja siinä. Tietty mulla on ne kapoiset mitkä tuli Tite seal kitin mukana.

Millainen välys muuten pitäis olla noiden [imukaulan tiiviste-] kartioiden välissä [mihin se o-rengas tulee]? Nyt siinä oli ainakin puoli milliä. Tietysti se on niin, että kun on tuollaiset konversioholkit, ne painuu kannen sisään mitä painuu. Ja toisaalta. tuossa strokerissa tuskin on edes alkuperäiset sylinterit.


Edit: selvennetty että mikä välys
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Tuon Mikunin saisi sen 5 milliä vasemmalle (syvemmälle) jos jättäisi pois tuon bakeliittieristeen. Aina se on mulla ollut sössöjen kanssa. Lie tarpeellisempi kuin se "saavutettu" viis milliä?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Runko mahtaa olla sivuvaunumallia, siinä kun on valmiit reiät kiinnikkeille. Alkuperäinen se ei voi olla; -53 mallissa kuuluisi olla suorat putket etukehdossa. Ja tuossa on ne tavallisemmat mutkaiset. Olenko oikeassa jos ajoitan rungon 55-57 aikahaarukkaan?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Skippy

48-53 tehtiin tota wishbone runkoa ja johonkin aikaan 54 muuttu straightleg malliin ja eiköhän noissa kaikissa ollu noi sivarin lenkit.

peacemakermichael

Rungon alkuperäisyyttä ei oikein voi todentaa, moottorin yläkorvakkeen oikealla puolella on pannun rungoissa kirjain ja numero, joka osoittaa valmistuskuukauden ja -vuoden. Valupaloissa voi olla numeroita, mutta niitä on ollut tarvikerungoissakin jo useamman vuosikymmenen. Tuossahan on vaihdettu koko korvake, joten ei tässä tapauksessa auta. Wishbonerunkoja käytettiin 48-late 54, jolloin -55 mallivuodellekin on jonkun verran vielä tullut wishbonerunkoa. Noita wishboneja oli kuitenkin sellaisia, joita ei identifioitu, muistaakseni vasta -52 kun rupesivat stamppaamaan moottorin korvaketta. -48 ja -54/early -55 oli ainoat vuodet kun kehtoputket oli kokonaan pyöreät, eli ei litistetty.

Sivuvaunun korvat oli kaikissa pannun jäykissä rungoissa.
'65 pan, '70 xlch

Vuppe


etelahelsinki

Jeh,
Näissä hyviä kuvia korrekteista rungoista, detailit varmaan oikeat.

https://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=%2185736

Toinen uusiovalmistaja raceframe.au jos kiinnostaa todentaa yksityiskohdat....

Ile

ranze

Eipä löydy numeroita rungosta. Ehkä se on uusiotuotantoa tai sitten väitetysti -48 mallia. Luulisi että noin vanhaa olisi jostain hitsailtu tai vaikkapa takahaarukan valukappaleissa olis kulumaa..

Osia oon pyöritellyt pöydällä. Tuo jalkakytkimen tanko ei ehkä tule yltämään kytkinvivulle saakka. Rikrakin päällä oleva vipu on kovin lyhyt. Kai sen pitäis tulla lähelle kytkintä. Jos siis tankoa käytetään. Vipu tulee tietty tuohon kuin kuvassakin. Mut mikä ihme tuo vipu takapuolella on? Siis tuossa kitkajarrun vieressä?  :o
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

PanChop

Vipu on 65-78 malleihin kytkin tangolle.