Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljynjäähdytin?

Aloittaja KariFS, 08 lokakuu 19, 17:41:31

« edellinen - seuraava »

KariFS

On tuossa Kalifornian-tuliaisessa semmoinen pieni öljyjäähy asennettuna. Onko kokemuksia tarvitaanko moista Suomen ilmastossa? Tässä ei ole mitään termostaattia, vaan öljy kiertää kennon läpi koko ajan. Termostaatteja toki saa ja ohitusventtiilejä, mutta turhahan mitään tarpeettomia on pyörään ripustella, ja varsinkaan mitään potentiaalisia matkanpysäyttäjiä.

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

peacemakermichael

Ei sillä täällä pohjolassa mitään tee
'65 pan, '70 xlch

Hemuli

Kyllä ilmankin pärjää täällä kylmässä pohjolassa. Pitää muistaa että nää on tehty olosuhteisiin joissa lämmöt voi vaihdella kymmeniä asteita. Asteikon yläpäässä saattaa jäähystä olla hyötyä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

013

Mielipiteitä jos kysellään niin minä laitan seuraavan remontin jälkeen öljynjäähyttimen hanalla tai termostaatilla rautikseen. Tulee ajeltua välillä suomen etäpuolella ja kyl tossa kesällä hitaassa ajossa öljyt lämpee turhan kuumiksi.
Mittaria ei tosin ole mutta tollanen huonon hyötysuhteen rautakantinen kone lämmittää öljyjä satavarmasti. 
Luotan omiin asennustaitoihini sen verran että muutaman ylimääräisen letkun vedon uskallan tehdä.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Hemuli

Tuollainen manuaaliventtiili on hyvä, pitäis itsellekin asentaa kun näin syyskylmillä jäähdyttimestä on vaan haittaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

KariFS

Kiitokset kommenteista!

Melko luottavainen olen minäkin ”taitoihini” mitä letkujen ja kennon asennukseen tulee, mutta turha osa on turha...

Kaupunkiajoa aion välttää ja pysyn varmaankin kotimaan kamaralla, joten jättänen jäähyn pois ainakin aluksi. Mulla on semmoinen öljysäiliön korkki missä on lämpömittari, pitää sitä seurailla ja laittaa syylari takaisin jos siltä tuntuu (paljonkohan olisi ”sopiva” tankkilämpö 20W-50 öljylle?), ja tuollainen ohitushana kanssa.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

flhx

Niin, asun etelaisessa Floridassa, enka koe mitaan tarvetta oljyjaahylle fillarissa. Eika tunnu kovin moni muukaan, ei niita nae fillareissa jotka meille diilerille huoltoon tulee.Vanhimmat niista evoja, jopa pari shovelia ja rautistakin. Eika oo viela yhtakaan tassa parin vuoden aikana korjattu siks etta ois leiponu kiinni oljyn kuumuuden takia. Mutta ei taalla tietty niin kovin kuumakaan oo, kesalla huhtikuusta lokakuuhun lammot sellasen 30 -33c, joskus mennaan yli 35c. Meilla tehty mm. 120R kiukaisia TC fillareita, M8 128cid jne eika yhteenkaan oljyjaahya oo laitettu kun ei oo koettu tarvetta olevan. Toki jos M8 fillarissa sellanen on jo vakiona niin ei sita poiskaan oo otettu. Oma 04 TC Dyna ja 92 evo FXR on uudesta asti ollu Floridassa ja kummatkin viela hengissa ilman oljyjaahya. Molemmissa oljytilavuus jotain 3 L luokkaa eli suht vahan.

Voihan sita tietty hysteerisena tuijottaa sita oljykorkissa olevaa kiinassa tehtya lampomittaria ja kauhistella kuinka korkeet lammot on kun ajo Herttoniemesta Kamppiin ja oli kuitenkin ihan 23c ulkona, ei se pata siita lampomittarin lukemasta kuitenkaan kiinni leikkaa.

Ainoa hyoty jonka tollasesta jaahysta loydan, jos ei aja Death Valleyssa joka paiva, on se etta tulee hiukan lisaa oljytilavuutta. Mutta seka siita etta kuumassa kelissa ajosta selviaa jo aika hyvin silla etta kayttaa hyvia oljyja ja vaihtaa ne tarpeeks usein.

Toisaalta, en ma mistaan mitaan tajua. Tehkaa mita lystaatte ja niinhan te teettekin.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Karvanaama

Nappasin toissakesän helteiden aikana kuvan öljysäiliön mittarista.
Tulkintani mukaan n.113 astetta.
Takana n.tunnin matka-ajo, -77 matkalehmä sovelilla, pakaasit täynnä ja akka takana.
Ei öljynjäähdytintä, enkä laita.
Käsittääksen ihan siedettävä lämpötila, tavallisesti hieman alempana, 85-95.