Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin ensiön öljynkierron muutos

Aloittaja Kokkonen, 29 tammikuu 10, 21:37:52

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tämä tulee eteen mm. silloin kun ensiöveto muutetaan ketjuista hihnaksi taikka halutaan muuttaa Shovelin enskan kiertovoitelu Evo-tyyppiseksi, elikkä sinne tulee omat öljyt.

Homma on paras toteuttaa silloin kun ensiöveto on kokonaan levällään, homma saattaa onnistua myös ensiön takalevyn ollessa paikallaan, mutta ahdasta tulee.

Ensiön takalevyyn tulee alunperin kolme öljyletkua. Kaksi paksumpaa 3/8” ja yksi ohut ¼”.
Enskan keskelle tulevan 3/8” ”ilmaletkun” voi katkaista niin, että se jää paikalleen ensiön tuuletukseksi. Pitää vaan katsoa, että letku jää siten, ettei sitä kautta pääse paskat ja vesi sisälle. Koneen suuntaan menevä letku menee aluperäisessä systeemissä T-kappaleella koneesta öljytankille menevään ilmaletkuun. T-kappale poistetaan ja ilmaletku johdetaan suoraan öljytankkiin.
Toinen 3/8” letku tulee ensiön takapäästä, sen alaosasta. Tätä pitkin alkuperäisessä rakenteessa ensiöön kertynyt öljy imettiin takaisin koneeseen. Letkun voi ottaa pois ja tukkia ensiön ja koneen lohkon lähdöt huolella. Tai jättää molempiin pätkä letkua ja tukkia niiden päät. Pääasia, että tiivistä tulee.
Remmivetoa asennettaessa tietty tuo enskan puoli rakentu sen mukaan, onko se suljettu vai avoin.
Kolmas mahdollinen letku enskaan on ¼” ensiön voitelun letku. Se poistetaan ja lähdöt tukitaan molemmista päistä.

Omistajien välisovellutuksia voi löytyä sellaistakin, jossa myös  koneen huohotus on ohjattu ensiöön. Alunperin se on mennyt kaasuttimen ilmapuhdisimelle.
Oli miten oli, koneen kampikammion huohottimen letkun pitää olla auki ja laitettuna siten, että koneen huohotinilma (jossa mukana enempi tai vähempi öljyä) pääsee vapaasti tulemaan ulos, mutta sitä kautta ei pääse sitten mitään koneeseen. Tähän letkuun jotkut asentavat myös jonkinlaisen suodatinsysteemin letkun päätä koristamaan. Pitkän seisokin jälkeen saattaa letkusta tulla eka käynnistyksellä runsaastikin kampikammioon kertynyttä öljyä.

Jos kyseessä on vain öljynkierron muutos, ensiö tarvitsee öljynsä. Siihen löytyy ihan omaakin ensiö-öljyä, 20W-50 moottoripyöräöljykin käy. Sen verran että pyörän ollessa pystyasennossa, öljyn pinta tulee kytkinkehälle asti, mutta ei levyille.

Oheisessa kuvassa koneen ja öljypumpun letkujen lähdöt ja tulot.

Edit: tekstin ja kuvan termistöä korjailtu

Edit 2: Shovelin ja S&S öljypumpun liitännöistä kuvia myös http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1361.0

Edit 3: Öljymäärä korjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jesse

hienoa  ;D

alfamerin kirjasta jotain kuvia löytyy
mutta meikäläisen surkealla kielipäällä ei tekstistä oikein ymmärrä mitään :P

mulla ensimmäinen shoveli ja siitä kaikki letkut puuttui niin ei mitään hajua ollut...
avobeltti olisi takoitus laittaa...

öljypumppuja on kirjan mukaan kahta mallia vanhempaa ja uudenpaa
mulla niiden kirjan kuvien mukaan uudenpaa

mikähän on se pieni ohut n3mm putki joka pumpun ulommassa kannessa sojottaa takaviistoon/sisäänpäin putken juuressa on pieni säätö/rajoitin ruuvi joka ainakin nyt oli kokonaan kiinni asennossa
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

rodchop

Ei sun siihen tarvii mitään laittaa. Siitä on saanu säädettyä ketjun voitelulle menevän öljyn määrää
HOG Forever Forever HOG

Jappis

  Tarkoitus on muuttaa alkuperänen öyjykierto pois mutta jättää ketju ja sinne oma öljy niin miten sen kampiakselin stefan asennus suunnan kanssa on..nythän huuli on enskaan päin ?
More cowbell !!

Hemuli

Ihan samalla tavalla, huuli ulospäin. Niin kauan kuin enskassa on öljyä niin sen stefan tarkoitus on pitää likaiset enskaöljyt pois koneesta. Sitten jos laitetaan remmienska niin on syytä kääntää se toisinpäin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Shovelin ensiön muutoksista virinnyt keskustelu on siirretty omaksi aiheekseen:

Shovelin ensiön muutos
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

 Kokkonen kirjoitti:

Ensiön takalevyyn tulee alunperin kolme öljyletkua. Kaksi paksumpaa 3/8” ja yksi ohut ¼”.
Enskan keskelle tulevan 3/8” ”ilmaletkun” voi katkaista niin, että se jää paikalleen ensiön tuuletukseksi. Pitää vaan katsoa, että letku jää siten, ettei sitä kautta pääse paskat ja vesi sisälle.


Jos oikein muistan niin omassa mopossa tuossa keskimmäisessä reijässä ei ole minkäänlaista nippaa ja siitähän luulisi menevän valumavedet/kurat enskan sisään. Onko tietoa mikä kierre siinä on? Jos ei nipan paikalleen laitto onnistu enskaa purkamatta niin liimaan röörin päälle jonkinlaisen läpän ettei siitä valu mitään sisään, liima tietysti vaan yläpuolelle että tuuletus pelaa.
FXEF-81

KvL

Samaan aiheeseen kyssäri, onkos sille kopan tuuletukselle kuinka tarvista?

T: nimim. "tulppaanko sen vikankin reiän"

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: KvL - 20 huhtikuu 11, 12:09:25
Samaan aiheeseen kyssäri, onkos sille kopan tuuletukselle kuinka tarvista?

T: nimim. "tulppaanko sen vikankin reiän"

Tälläsen isojen poikein jutun olen kuullut, että enska tarvii tuuletuksen koska sen sisällä oleva ilma lämmetessään laajenee ja jostain se pyrkii ulos. Lisäisi siten öljyvuodon mahdollisuutta. Ja jäähtyessä sinne tulisi taas alipainetta...
Minuun tuo selitys on uponnut hyvin, mut ei ole tullut painemittarilla testattua.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 huhtikuu 11, 13:09:44
[Tälläsen isojen poikein jutun olen kuullut, että enska tarvii tuuletuksen koska sen sisällä oleva ilma lämmetessään laajenee ja jostain se pyrkii ulos. Lisäisi siten öljyvuodon mahdollisuutta. Ja jäähtyessä sinne tulisi taas alipainetta...
Minuun tuo selitys on uponnut hyvin, mut ei ole tullut painemittarilla testattua.  :)

Täähän olis hyvä ruveta ihmetteleen... siis ilmanmuuta suljettuun purkkiin tulee ali- ja ylipainetta lämpöerojen mukaan, mutta onko sen mitta jossain määrin merkitsevä... saiskohan täst kolkytkuus sivua?  :P
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hessu

Ei kai se ilmatiivis ole. Kyllä vaikka tukilaakerin läpi pääsee ilmaa jos se paine nousisi.
Eiköhän alumiinisen kopan lämpölaajeneminen ole paljon isompaa kuin sen sisällä olevan ilman.

ma^ko

En minäkään usko sillä mitään merkitystä olevan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

Kun tuo isojen poikien selitys ei tunnu saavan ääniä taakseen niin miten olis sitten:

1. Hessun mainitsema reitti laakerin läpi, tuleeko sieltä myös painetta ensiöön päin joka pitäs päästää sieltä pihalle?

2. Myöskin vaihdelaatikoissa on henkireikä ulkoilmaan. Onko se kondension takia vai miksi? Samasta syystä vois olettaa, että pitäis ensiöstäkin olla reitti ulos. Tietty jos kosteuden tulisi sitä kautta poistua niin takaseinä ei liene optimaalinen paikka.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Hessu tarkotti varmaan tukilaakeria ja sieltä ei kyllä paineita paljon tule. Pääseehän se paine startin/solenoidin kautta pihalle tuskin ne niin tiiviitä on, jos shovelin ensiovedossa nyt ylipäätään on painetta.

Hessu

Joo toi solenoidi unohtu kokonaan. Sen liitos eikä koko osa ainakaan oo ilmatiivis kumpaankaan suuntaan.