Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin ensiön öljynkierron muutos

Aloittaja Kokkonen, 29 tammikuu 10, 21:37:52

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 21 huhtikuu 11, 11:14:35
Hessu tarkotti varmaan tukilaakeria ja sieltä ei kyllä paineita paljon tule.

Niin, selvästihän se tuolla lukee  :-[   :-[
Mun ajatukset oli kampiakselin laakerissa... ja sitä kautta ei myöskään painetta sais tulla enskaan päin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Eli suljettu ensiöveto ei siis tarvi tuuletusta. (?) Tässä vaiheessa olisi joku tuuletus hyvä tehdä, jos tarvetta. Kopat on irti ja pellitän takimmaista raepuhallusta ja pulverimaalausta varten. Alunperin kromattu koppa josta pinta on hilseillyt, maalattu ja sekin on hilseessä paikoitellen. Ylimääräiset reijät oli tulpattu silikonilla ja siitä syystä ei nippoja näkynyt alta tiiraillessa.
FXEF-81

Rautahauli

Sovelivoorumilta olin ymmärtäväni että olisi se tuuletus hyvä olla, esim siihen kohtaan mistä öljy alunperin lorotti ensiöketjulle.

Siitä kohdasta se on helppo tulpata ketjun säätöluukusta jos puhaltaa öljyt ulos. Pieni putkenpätkä sisäpuolelle ja taivuttaa vähän alaspäin ettei valu ulkopuolelle. Letkunpätkä toiselle puolelle. Taidan kokkeilla semmosta.
FXEF-81

Jarkko

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 21 syyskuu 11, 19:41:33
Sovelivoorumilta olin ymmärtäväni että olisi se tuuletus hyvä olla, esim siihen kohtaan mistä öljy alunperin lorotti ensiöketjulle.

Siitä kohdasta se on helppo tulpata ketjun säätöluukusta jos puhaltaa öljyt ulos. Pieni putkenpätkä sisäpuolelle ja taivuttaa vähän alaspäin ettei valu ulkopuolelle. Letkunpätkä toiselle puolelle. Taidan kokkeilla semmosta.

Sulla ei ole ilmeisesti sitä alkuperäistä? tommonen se on alunperinkin, että eiköhän se toimi.

Rautahauli

Ylimääräiset reijät oli silikonia täynnä eli ei ole tuta putkea. Orggistyyppinen juu mutta siitä tuli alunperin öljyä sisään ja nyt sitä ei saisi päästä siitä ulos. ;) Orggis vent-linja on taaempana ja alempana ja siinä on 3/8" kierre, siitä se tuuletusletku nousi ö.tankille, alunperin. Tuossa kohtaa missä se öljy on tullut sisään ei ole kierrettä ollenkaan, onkohan se putki ollut jollain kumipuslalla kiinni vai onko tässä mun kopassa kierteet porattu veks, jostain syystä, en tiiä.
FXEF-81

Rautahauli

Jeps, ei siihen oilerin reikään kuulukaan kierteitä.



Teen tuuletuksen siihen missä se oli alunperinkin kun siinä on kierteetkin valmiina, käytän enskassa parisen desiä ATF:ää joten ei öljyn taso nouse sen yli.
FXEF-81

Rautahauli

Tämmöinen. En tiedä onko hyötyä mutta pääseepä paine tasaantumaan jos sinne nyt sellaista edes syntyy.



FXEF-81

Kiiski

^ Ei tasan mitään hyötyä, ompahan letku kanittelemassa jo ennestään takkuavan vaihdevivun välissä. Se paine(?) tasaantuu ihan riittävästi startin ja solenoidin kautta.

Jappis

Joo paitsi mulla on toi letku huohotusta tai jotain vastaavaa  varten kun muutin enskan omille öljyille.Olen tehnyt startin ja solenoidin reikiin alumiini levystä umpilaipat..vain kicksi nääs. ;)
   -Jappis
More cowbell !!

Rautahauli

Tarkkasilmäiset huomaavat että keskitapille menevä vaihdevivun reikä on tulpattu, eli vaihdevivut ei mene edes läheltä.

Startin akselilla on o-rengas joka ei varmaan kovin hyvin hengitä öljyttynä.  

Solenoidi on silikonilla tiivistetty koska sieltä pukkaa muuten aateeähvää. Tosin se rubber boot on yläreunasta suora, tarvikekumeissa on kunnon kaulus joka tiivistää paremmin solkun ja kopan välin.

;)
FXEF-81

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 12 lokakuu 11, 10:15:03
^ Ei tasan mitään hyötyä, ompahan letku kanittelemassa jo ennestään takkuavan vaihdevivun välissä. Se paine(?) tasaantuu ihan riittävästi startin ja solenoidin kautta.

Samoin voidaan sanoa että vaihdelaatikon (varsinkin 4 vaihteiset) huohotukset on turhia koska se hengittää riittävästi pääakselin kautta. ;D
FXEF-81

Jack

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 10:38:42
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 12 lokakuu 11, 10:15:03
^ Ei tasan mitään hyötyä, ompahan letku kanittelemassa jo ennestään takkuavan vaihdevivun välissä. Se paine(?) tasaantuu ihan riittävästi startin ja solenoidin kautta.

Samoin voidaan sanoa että vaihdelaatikon (varsinkin 4 vaihteiset) huohotukset on turhia koska se hengittää riittävästi pääakselin kautta. ;D

ainakin vanhassa 4 lovisessa kuuluu olla 1 kpl huohotuspulttia kannessa, sieltä se huohottaa.
Flatheads!!!

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: Jack - 12 lokakuu 11, 10:40:57
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 10:38:42
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 12 lokakuu 11, 10:15:03
^ Ei tasan mitään hyötyä, ompahan letku kanittelemassa jo ennestään takkuavan vaihdevivun välissä. Se paine(?) tasaantuu ihan riittävästi startin ja solenoidin kautta.

Samoin voidaan sanoa että vaihdelaatikon (varsinkin 4 vaihteiset) huohotukset on turhia koska se hengittää riittävästi pääakselin kautta. ;D

ainakin vanhassa 4 lovisessa kuuluu olla 1 kpl huohotuspulttia kannessa, sieltä se huohottaa.

Joo tiedän, lehmänläjässä on reikä kannessa. (kaukaa haettu) Pointti oli että enskassa on hyvä olla rööri josta paine pääsee ulos hallitusti eikä jostain tiivisteen välistä. Samoin kuulemma laatikko vuotaa varmemmin jos huohotus on tukossa.
FXEF-81

Kiiski

^ Tossa on vaan se pikku ero et laatikon sisustan tilavuus on jotain 2 L ja öljyä se n.0,7L ja enskaveto sisätilavuus karkea arvio 5L ja öljyä 0,2- 0,5L mitä nyt kukakin sinne laittaa. Eikä se oikeasti niin väärin ole se sun letkus, laita vaikka joku veden erotin vielä siihen niin sitten on tosi pro. Vähän turha se kylläkin on, sitä tossa koitin mussuttaa.

Rautahauli

Joo en minäkään sen tarpeellisuudesta takuuseen mene mutta JOS siellä painetta on ja ne pääsee ainoastaan startin ja solkun liitoksista pihalle niin siinä käy samoin kun koittaisi parantaa ripulia pieremällä, perässä tulee muutakin. Ja  öljyvuotoja tällä ajattelin YRITTÄÄ ehkäistä.  ;)
FXEF-81