Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin ensiön muutos

Aloittaja 72shovel, 14 maaliskuu 11, 23:38:24

« edellinen - seuraava »

72shovel

voiko tuolla orkkis remmienskalla ajella ilman koppaa remmi näkyvissä? tässä kikottimessa on myös sähköstartti, ja ainakin tänään enskakopan avatessani katsoin että startin rattaan keskellä oleva akseli "pohjaa" enskakoppaan johonkin koloon. onko siis sähköstartti historiaa jos haluaa kopan pois?

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 14 maaliskuu 11, 23:38:24
voiko tuolla orkkis remmienskalla ajella ilman koppaa remmi näkyvissä? tässä kikottimessa on myös sähköstartti, ja ainakin tänään enskakopan avatessani katsoin että startin rattaan keskellä oleva akseli "pohjaa" enskakoppaan johonkin koloon. onko siis sähköstartti historiaa jos haluaa kopan pois?
Tottakai.  Leikkaa siitä ulkokopasta se kolokohta irti niin että pari tai vaikka kolme kiinnityspultinreikää jää kolokohdan ympärille. Näin saa kätevästi avobeltin ja akseli pohjaa siihen koloon ja kaikki toimii kuin ajatus ja on hyvän näköstä!

Orgis beltti-enska 72:ssa on ultraharvinainen.

72shovel

Tarkennan vielä senverran, että siis tuo remmienska on hd orkkis, sitä en tiedä onko tuo alkuperäisenä juuri tässä pyörässä, vai sitten jälkeenpäin laitettu.

tosiaan ajattelin josko tuosta enskakopasta pääsis kokonaan sisä ja ulkokoppineen eroon eli olis "avobeltti"

Rautahauli

#3
Joihinkin malleihin näkyy olevan myynnissä avobelttikittejä joihin saa startin kiinni. Mukana tulee sisempi koppa ja ilmeisesti startin veto ei tule orggis paikalle. Ei kovin edullinen vaihtoehto.

E: Näkyy olevan muitakin sovelluksia.
FXEF-81

Kiiski

Musta olis tärkeää ymmärtää mitä kaikkea ne osat tekee ennen kuin alkaa kauhea mulkkaaminen ja osien poistaminen.  Eli lyhyesti syyt ja seuraukset. Sillä orgis alumiinikopalla on monta funktiota. Ensinnä se suojaa sitä belttiä ja laturia kivilta ja muulta paskalta. Siinä on kiinni pääakselia tukeva laakeri ja startti kamat. Se sitoo koneen ja vaihdelaatikon toisiinsa ja kaiken lisäksi pitää ne suorassa toisiinsa nähden. Vanhoissa vaihdelaatikon kuorissa oli kisko valettuna vaihdelaatikon pohjaan joka edes auttoi laatikon suorassa pysymistä. Tukilaakerilaatikoissa ei, sen tehtävän hoitaa juurikin toi alukoppa. Eli varaudu katkeileviin beltteihin ja vältä kaikenlaista turhaa kaasuttelua ja jarruttelua, niin hyvin se menee.

72shovel

Näin asiaa itsekin ajattelin ja pähkäilin, eli kopan poistaminen, sekä sisemmän että ulomman, tekee siitä vastaavan johonkin 3" belttienskaan verrattavan mutta kapeammalla remmillä, tarkoitan näitä missä ei ole mitään tukilevyä edes sisemmän kopan paikalla youtubea kun kattelin, eli halvimpia tapoja tehä 3" enskaveto. tosin kestää tuo 3" kyllä varmasti hivenen kauemmin katkeamatta...

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 15 maaliskuu 11, 09:56:20
Se sitoo koneen ja vaihdelaatikon toisiinsa ja kaiken lisäksi pitää ne suorassa toisiinsa nähden. Vanhoissa vaihdelaatikon kuorissa oli kisko valettuna vaihdelaatikon pohjaan joka edes auttoi laatikon suorassa pysymistä.

Mites toivoton homma on saada pysymään vaihteisto suorassa ilman koneen ja vaihteiston välistä tukilevyä tai vaihteiston kiinnityksen mulkkaamista? Mulla on tulossa peltikoppa alkuperäisen valukopan tilalle, ja tuo asia on vähän mietityttänyt.

Hemuli

Ei se vakiokoneella normiajossa pitäisi olla mikään kynnyskysymys. Sitten kun on vähän enemmän löylyä ja käsketään kunnolla niin saattaapa jopa remmin hypätä yli hihnapyörästä ;D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

shoveltimppa

#8
No eiköhän se kesällä selviä, miten äijän käy. Kone ei ole vakio, mutta ei se silti mikään valtava voimanpesä ole. Pitää nyt vielä katella, josko tohon jotain virittelisi.

Alf

Vaihteiston säätösarja, sopii 4-vaihteiset Big Twin mallit 1958-1986(poislukien Softail mallit).
Mulla tollasella pysynyt laatikko paikallaan ja remmi linjassa. On peltitausta ja Ruotsin ripakoppa.
Näkys löytyvän vielä tuommonen:

Vaihteiston säätösarja, sopii 4-vaihteiset Big Twin mallit 1936-1964 ja myöhemmät jos ensiövetokotelo on vaihdettu peltiseksi.

shoveltimppa

Kiitos Alf, erinomainen vinkki. Pitääpä laittaa tuo ylempi malli tilaukseen.

masa

Mulla käytössä tuo Alfin viestin eka kuvassa esiintyvä hässäkkä,hyvin säätyy ja pysyy aski kohillaan.

shoveltimppa

Eipä tarvinnut laittaa tilaukseen, kun löytyi suoraan hyllystä. Ette ikinä arvaa mistä  ;)

72shovel

Kattelin tuossa noita 3" beltti-kittejä BDL:ltä ja pari erilaista vaihtoehtoa näytti olevan, eli:

halvin http://www.beltdrives.com/76473s.html

Onko tämä siis orkkiskytkimen ja piikkisian kanssa käytettävä malli, eli vanhat rullat irti ja tämä tilalle?

sitten kalliimpi http://www.beltdrives.com/ev7247.html ja http://www.beltdrives.com/ev7647s.html

eli tässä tulee tuo BDL:n oma kytkin mukana ja noissa vissiin ainoana erona toisiinsa nähden vaan eri määrä hampaita taaemmassa rullassa? lähteekö näitä käytettäessä vanhat kytkimet ja piikkisiat mäelle ja tämä asennetaan tilalle suoraan akseliin?

Kumpaa suosittelette ajettavuuden kannalta, orkkiskytkimeen jne. tarkoitettua vai tätä järeämpää


-72Shovel remmienskalla

masa

Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 25 maaliskuu 11, 10:48:03
Eipä tarvinnut laittaa tilaukseen, kun löytyi suoraan hyllystä. Ette ikinä arvaa mistä  ;)
Älä ny pidä jännitykksessä kerro?