Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Tuota noin, jos öljyä tulee huohottimesta pihalle, niin se käsittääkseni tarkoittaa juuri sitä mitä Spöke ehdotti: öljyn "paikka" on väärä. Tästä näkökulmasta ei liene olennaista, meneekö öljy pumpun paluulle sisä- vai ulkokautta - ongelmakohtahan on ennen ao. sektoria. Vai kuinka?

Jos oireet vähenevät, kun koneessa on enemmän kierroksia, se viittaa nimenomaan epätasaiseen painevaihteluun, mistä jotenkin seuraa että öljy "jää" väärään "paikkaan".

Nää on siis vain ajatuksia, oikeesti mä en tajua rautaporsterin öljynkierrosta mitään...
Long John Stroker

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 31 maaliskuu 11, 09:30:03
Tuota noin, jos öljyä tulee huohottimesta pihalle, niin se käsittääkseni tarkoittaa juuri sitä mitä Spöke ehdotti: öljyn "paikka" on väärä. Tästä näkökulmasta ei liene olennaista, meneekö öljy pumpun paluulle sisä- vai ulkokautta - ongelmakohtahan on ennen ao. sektoria. Vai kuinka?

Kyl sillä voi olla. Niinkuin Ma ko totesi. Noi ratas- tai gyropumput kun ei oikein saa imua aikaiseksi, niiden pitäis olla öljypinnan alla. Eli niiden imureiän paikka olis hyvä olla mestassa missä koko ajan seisoo öljy. Ja mitä enemmän, sen parempi. Ja pumpun pesä öljypinnan alla.

Mutta kyllä mäkin epäilen suurimmaksi syyksi jotain huohotukseen liittyvää.
Tollaset lutkuttavat kuminpalaset huohotusventtiileinä on vähintäänkin epäilyttävää.

Hemuli

#197
Mulla on yhdet tyhjät evosportin lohkot pajalla, täytyy tutkia niitä paremmin tänään. Yksi vaihtoehto on tasata jakopään painetta poraamalla reikä suoraan jakopään ja kampikammion välille (kuten evossa). Tällöinhän voisi kuvitella että paine ei enää purkautuisikaan niin voimalla jakopään alapuolelta niinkuin se nyt tekee ainoan avonaisen kanavan sijaitessa öljypumpun toisella puolella. Sinänsä toi Hessun mainitsema sumppu on olemassa, sen kyljestä lähtee toi letku pumpulle - alamäkeen. Eli ei se sentään suoraan ilmasta yritä sitä öljyä ottaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 31 maaliskuu 11, 10:04:57
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 31 maaliskuu 11, 09:30:03
Tuota noin, jos öljyä tulee huohottimesta pihalle, niin se käsittääkseni tarkoittaa juuri sitä mitä Spöke ehdotti: öljyn "paikka" on väärä. Tästä näkökulmasta ei liene olennaista, meneekö öljy pumpun paluulle sisä- vai ulkokautta - ongelmakohtahan on ennen ao. sektoria. Vai kuinka?

Kyl sillä voi olla. Niinkuin Ma ko totesi. Noi ratas- tai gyropumput kun ei oikein saa imua aikaiseksi, niiden pitäis olla öljypinnan alla. Eli niiden imureiän paikka olis hyvä olla mestassa missä koko ajan seisoo öljy. Ja mitä enemmän, sen parempi. Ja pumpun pesä öljypinnan alla.

Mutta kyllä mäkin epäilen suurimmaksi syyksi jotain huohotukseen liittyvää.
Tollaset lutkuttavat kuminpalaset huohotusventtiileinä on vähintäänkin epäilyttävää.

Juuh, ymmärrän tämän hyvin. Mut eikös Hemuli jo kokeillut, että paluu sinänsä toimii? Ei kai se paluu tässä tapauksessa niin huonosti toimi, että koko jakopää täyttyisi öljyllä niin piripintaan, että öljy tulee siitä syystä huoharista pihalle? Ja miten tällöin selittyisi se, että kierrosten noustessa oireet vähenevät?

Lutkuttava kuminpalanen... :D siitä mä lähtisin etenemään.
Long John Stroker

Hemuli

Lutkuttavalla kuminpalasella ei pitäisi olla tän ongelman kanssa mitään tekemistä, on nimittäin kokeiltu niin että se on ohitettu.

Tilanne rakentuu jokseenkin näin:

1. Kone käyntiin
2. Paluu toimii hienosti kunnes öljyt lämpiää, sitten heikkenee
3. Jakopäähän kerääntyy öljyä joka paluun heiketessä puskee ulos huohottimesta

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Joksa

Jos huohottimesta tulee ilmaa, jonka seassa öljyä (eikä toisinpäin), niin voisiko ennen huohotinventtiiliä rakentaa jonkinmoisen loiskelevyn tahi muun "ansan".

Hemuli

Rautapään laturin akselin päässä on pyörivä levy jonka tehtävä on heittää huohottimelle pyrkivä öljy pois ennen sen pääsyä sinne. Tuo on edelleen paikallaan mutta mahdottomiin sekään ei pysty. Kun öljyä kerääntyy tarpeeksi paljon jakopäähän se pakottaa itsensä ulos jotain kautta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31 maaliskuu 11, 10:24:04
2. Paluu toimii hienosti kunnes öljyt lämpiää, sitten heikkenee
3. Jakopäähän kerääntyy öljyä joka paluun heiketessä puskee ulos huohottimesta

Eikös öljyn nimenomaan lämpimänä pitäisi valua entistä herkemmin sen pienen sumpun kautta pumpun paluulle?
Long John Stroker

Kokkonen

Mä laitoin tuohon oheen 4-lovisen Evo Sportin öljynkiertokuvan, josko auttaa pohdinnassa. Siinä kohdat 16 ja 17 lienee kiinnostavimmat. Menee aika mutkan kautta tuo paluuöljy pumpulle.  :-\

Käännösvirheitä valttääkseni, suoraan manuaalin tekstiä:

16. Oil collecting in the sump area returns to the scavenge section of the pump through a passage located in the rear section of the sump. Oil flow to the pump is accomplished by the scavenging effect of the pump and by the pressure created by the downward stroke of the pistons.

17. Return oil fills a cavity just above the scavenge pump. The pump transfers oil to the outlet side of the pump and back to oil tank.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Olkoonkin että öljy valuu ohuempana herkemmin, niin se myös pärskyy helpommin ja lisäksi rataspumpun imu on ohuella heikompaa, se kun ei ole imeväksi tarkoitettu pumppu.

Aika helppo olisi uskoa että lisäyhteys kampikammion ja jakopään välillä, mahdollisimman alhaalla parantaisi tilannetta, koska huohotusvirtausten vaikutus ei, ainakaan äkkiä ajatellen, olisi niin purskuttavaa silloin sille palaavalle öljylle. Painepuolihan on öljyn alla, saa jatkuvaa yhtenäistä öljyvirtausta tankilta. Tuo paluu taas ei ilmeiosesti pysy virtaus yhtenäisenä ja tuollainen letku junttureineen saattaa aikaansaada hetkittäisiä ilmalukkoja jolloin rataspumpun tehoilla menee aina kotva ennenkuin taas oikeastaan mitään siirtyy. Mä en usko että tuossa on edelleenkään mitään yksiselitteistä vikakohtaa, vaan tuo letku, huohotus, keruutila/kampikammio yhteys etc yhteensä saa aikaiseksi tilanteren joka on nyt. Jotakuta parantamalla tilanne voi kyllä korjaantua, koska heti kun paluu on riittävä niin kaikkihan on ok.

Mä lähtisin siitä, että jakopään ja kampikammion välinen yhteys on saatava sellaiseksi että se "kurluttaisi ja pärskyttäisi" noita öljyjä mahdollisimman vähän(eli alhaalla riittävä aukko ja lisäksi öljypinnan yläpuolella tasaava yhteys). Lisäksi tulisi varmistaa että öljy jakopäästä valuu vapaasti pumpulle, jollei valu niin asialle on tehtävä jokin muutos.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Smokie

Tuota pumpun tehon riittävyyttä vois tutkia niinkin että virittelee paluuletkuun väliaikaisen sähköpumpun.

Hemuli

Mako saattaa olla oikeilla jäljillä, tuota öljyn ohenemisen mukanaan tuomaa imun heikkenemistä olen itsekin miettinyt. Vielä kun siihen öljyn sekaan vatkataan jakopään rattaissa ilmakuplia niin ei se ainakaan auta asiaa.

Kaikki muut parannukset on helposti tehtävissä mutta tosta paluuletkunpätkästä ei päästäkään ihan niin helposti eroon. Öljypumppu kun on "väärin päin" lohkossa ja sen kääntäminen ei onnistu ilman yhden uuden kiinnitysreiän tekoa. Mikä puolestaan johtaa todennäköisesti täyttöhitsaushommiiin... Tutkitaan sitäkin vaihtoehtoa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mauri H.

Kyllä tosiaan rataspumpun imu-ominaisuudet on aika surkeat ja ohut öljy vielä heikentää tilannetta.

Aikanaan dieselmersuja viritellessä tuo on tullut monesti todettua. Uuden koneen siemenöljyt on ollut parasta tehdä STP:n ja moottoriöljyn sekoituksesta jolloin se on tosi siirappimaista, muuten ei tahdo pumppu oikein alkaa imemään. Ja ilmakuplat välissä tyrehdyttää imun aika vahvasti.

Joskus myös olen joutunut öljyjä imemään sellaisella porakoneella pyöritettävällä rataskäyttöisellä siirtopumpulla. Se kyllä puskee öljyä kuin pieni eläin mutta ei ime kyllä hyttystä kovemmin jollei sille painovoimaisesti syötä jatkuvaa öljyvirtaa. Sitten kun se saa kierroksia ja öljyvirran liikkeelle niin sitten sen voi nostaa öljypinnan yläpuolelle ja tavara vaihtaa paikkaa reippaasti. Mutta jos pysäytät niin että ilmaa pääsee väliin niin kyllä on taas vaikeaa saada virta kunnolla liikkeelle.

Jotenkin kuulostaa noi Hemulin fillarin oireet aikalailla samalle.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Raimo-Raato

Öö, missä hitossa noissa uuden öljypumpun rautiksen lohkoissa on öljyn kanava pumpulle???

A.K.A. Rambe

Hemuli

Oota Rampe iltaan niin mä nappaan pari kuvaa niistä nelivaihteisen evon lohkoista - ne on käytännössä samat kuin noi rautiaiset.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957