Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

mielikuva

Ok. Minkäänlaista pottuilua ei ollut mielessä, kiitos kattavasta kertomuksesta. kuvat ei kerro kaikkea. Kyllä noilla rumpujarruillakin pysähtyy kun kunnosa on.

kimmo

#436
Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 11 lokakuu 12, 20:15:42
Ok. Minkäänlaista pottuilua ei ollut mielessä, kiitos kattavasta kertomuksesta. kuvat ei kerro kaikkea. Kyllä noilla rumpujarruillakin pysähtyy kun kunnosa on.


Juu ei pottuilua.... hyvä kun laitoit kyssäriä, niin hoksasin itsekin, että aika ohuesti kerroin mikä oli homman nimi.
Nämä stoorit vaatii tarinankerrontataitoa ja mulla ulosannin taso näköjään tuppaa vaihtelemaan. :D

Jarru on nyt kasassa ja etupyörä paikoillaan. Kahvassa on nyt jämäkkä tuntuma. Kuminauhamaisuus katosi.
Takajarrulle on tarpeen tehdä sama homma. Sinne pitää ensin hommata uudet kengät.

kimmo

Pyörän "valmistumisen" loppuhötäkässä kesän kynnyksellä hain puuttuneet UNC & UNF pultit ja mutterit mustina ja sinkittyinä Biltermasta ja paikallisesta pulttiliikkeestä.

Nyt päätin toimia ajoissa ennen ajokauden alkua ja tilata kiiltävämpää tilalle.. ;)

Aiemmin löysin esim rocker boxien hattumutterit rosterina kohtuu hintaan E-bay UK:sta.
Nyt oli monenlaista laatua asialapussa, eikä niitä yhdestä, eikä kahdestakaan E-baystoresta löytynyt kaikkia.

Päätin kokeilla Custom Fastenersia.
Ei ehkä halvinta, mutta vakuuttavaa ihan pakkaamistasoa myöten.
Oikea määrä rosterihiluja erillisissä pakkaustaskuissa:



Positiivista E-baykauppoihin verrattuna, että nuo pultinkannat on valmiiksi kiillotetut.
E-baypulteista piti sorvata tekstit pois ja kiillottaa.

Tuo on monelle varmaan tuttu toimittaja.

Rezi

Siistiä pussitusta. Eihän tuota raaski edes avata ;D

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 16 lokakuu 12, 21:17:35
Siistiä pussitusta. Eihän tuota raaski edes avata ;D

...No ei niin.  Se on ny ostettava kehykset ja eikun seinälle. :)

Ja yhdenkesän ajetut mustat (ruskeat) pultit takas mopoon.  :D .
Tämä on tämmöstä, mutta minkäs teet...

Jezuz

Kovin pitkään ei noita rst pultteja kannata pitää alumiini osiin kiinnitettyinä! Muuttuu meinaan kierteet aika äkkiä valkeaksi jauhoksi.

ma^ko

Mieto ruuvilukite suojaa alumiinin ja rst-pultin liitoksen, venekoneissa ko yhtälö arkipäivää ja kuivana vedetty menee tosiaan jauhoiseksi ja jumii.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 lokakuu 12, 11:13:02
Mieto ruuvilukite suojaa alumiinin ja rst-pultin liitoksen, venekoneissa ko yhtälö arkipäivää ja kuivana vedetty menee tosiaan jauhoiseksi ja jumii.

Juu jo yhdessä kesässä valkoista töhnää kertyy jengoihin.
Sama tapahtuu myös sinkittyjä pultteja käytettäessä.
Töhnä taitaa olla Alumiinioksidia. Pultti ja alumiini muodostaa kait sähköparin, jonka tuloksena oksidoituminen tapahtuu, kun liitokseen joutuu vettä.

Tässä Shovelin belttienskan laturinkopan kiinnityspultti, sinkitty:



Tuohon jengaan laitoin varmaankin kierrelukitetta. Kierteen kärkiosuus on ollut lohkon jengassa ja on säilynyt ilman töhnää. Loppuosa jengaa kantaan saakka on ollut väljästi alumiinisen laturicoverin reiässä ja on nyt töhnässä.

Reiässä kans töhnää:



Pitäsköhän tommosiin paikkoihin laittaa jotaki tatinaa väliin? Vaseliinia, tai jotakin muuta..
.. Alumiinitahnaa....Kuparitahnaa?

ma^ko

Alutahnaa voi laittaa, kupari persaatteessa tekee vahvemman sähköparin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Vuosihuolto / perusparannus jatkuu...

4 speed vaihteiston vasemman puolen öljyvuodon tilkitseminen onnistui silloin jo keväällä laakista molempien stefojen vaihdolla ja perinteisellä silikoni töhräyksellä + uudella supernutilla.

Kesän ajon jälkeen ei ole vuotanu ollenskaan.. :) hyvä juttu:



Kicksin puoli taasen jäi vuotamaan kicksin akselin juuresta.
Keväällä tätä kasatessa hoksasin kyllä että Kicksikopan pusla oli hieman väljä. Hain kaupasta O-renkaaksi tiukan Vitonin renkaan alkuperäisen "lattarenkaan" tilalle.
Siitä huolimatta vuoto oli reilua.

Nyt koppa pois ja osien tarkastelua:



Akseli on mitoissaan ja siisti. Samoin O-rengas on tiukka.



Vika löytyi, kun naputtelin puslat pois:



Valussa on huokosia just siinä kohtaa reikää, puslien välissä, missä O-renkaan paikka on.
Puslien väli oli ~7-8mm ja O-rengas 3mm. Orkkis lattatiivistekin oli reilusti kapeampi mitä puslien väli, eli tiivisterenkaalla ei ole mitään mahdollisuutta tiivistää öljyvuotoa ulkokehältä tuon huokosen kohdalla.

Tuon vois yrittää korjata sorvailemalla uudet puslat niin, että mitoittaa O-renkaan paikan ulommaksi akselia huokosettomalle osuudelle reikää...

Rautahauli

#445
Muistelen nähneeni ulkomaanelävien foorumilla ohjeet kuvien kera kuinka tuohon laitetaan stefa tms tiiviste.


Edit: Löytyi.
FXEF-81

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 23 lokakuu 12, 23:21:41
Muistelen nähneeni ulkomaanelävien foorumilla ohjeet kuvien kera kuinka tuohon laitetaan stefa tms tiiviste.

Jooo... stefa on hyvä ajatus.

Löysin tämmösen ohjeen:

http://tearitupfixitrepeat.blogspot.de/2012/10/shovelhead-4-speed-saga-part-2b-kicker.html

Idea tossa on siis että tehdään stefalle tila:



Ja laitetaan liiman kanssa paikoilleen:



Täytyy katsella löytyykö 3/4" akselille sopivaa kapeaa stefaa paikallisista kaupoista.

ma^ko

Mä olen kahteen kiksikoppaan tehnyt tuollaisen stefamuutoksen joskus kauan sitten ja kumpikin koppa antautui melko pian muutoksen jälkeen. Oliko antautumisen syynä ko muutos, en tiedä ku tuntui niit kiksikoppia aina silloin tällöin antautuvan muutoinkin. Nyt mul ei ole ollut nelivaihteista kiksillistä lootaa herranaikoihin käytössä missään joten viimeaikoina ei ole murtuillut.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kaivat vähän niitä huokosia auki ja pistät Belzonaa perään. Sitten vaan kalvaus/hoonaus sopivaksi ja kovaa ajoo.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 lokakuu 12, 07:42:55
Kaivat vähän niitä huokosia auki ja pistät Belzonaa perään. Sitten vaan kalvaus/hoonaus sopivaksi ja kovaa ajoo.

Joo.. kemiallinen metalli kävi mielessä huokosten paikkaukseen. Varsinkin Makon kommentin jälkeen että koppa saattaa stefan asennuksen seurauksena olla liian heikko.

Kopassa on kyllä aika vahvasti materiaalia ja vahvikkeita:



Ja kaupasta löytyi 19 x 27 x 6mm stefa:



Stefan sai puukotettua 5mm kapeaksi. Huulen kohdalta leveys on alle 5mm:



Päätin ottaa riskin ja tehdä upotuksen stefalle.
Niin isoa sorvia mulla ei ole, että upotuksen tekis sorvissa, mutta mulla on heppoinen CNC jyrsin, jolla olen alumiiniakin jyrsiny.

Koppa pöytään ja terän nollaus keskelle reikää "hipsu menetelmällä" reiän X ja Y suunnissa.



Sitten 27mm kehän sisäpuolista ajoa millin stepeillä alaspäin 5.5mm:iin asti:



Jonkinverran koppa heikentyi, mutta yllättävän vähän:



Eipä laiteta tuota stefaa vielä paikolleen, vaikka mieli tekis.
Uudet puslat ensin. Katotaan ensin josko löytyis paikallisesta kaupasta, vai sorvaanko ite.