Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

JPP

Mulla kesti Bilteman akku noin 500km joten laatu taitaa heitellä kovasti.

Just hain uuden Boschin AGM akun Akkutalolta Toppilasta ja oli kympin halvempi kuin Bilteman geeliakku.

eeko

Mä oon hakenut aina kaikki akut sieltä, asia tavaraa
ja hyvä palvelu. Ei noitten kanssa viitti pelleillä.
On tuota muutakin hommaa. :)
-eeko

kimmo

Lainaus käyttäjältä: eeko - 12 kesäkuu 12, 13:41:57
Mä oon hakenut aina kaikki akut sieltä, asia tavaraa
ja hyvä palvelu. Ei noitten kanssa viitti pelleillä.
On tuota muutakin hommaa. :)
-eeko

Joo, Akkutaloon seuraavaksi. Akkuleikki on nyt leikitty....toivottavasti.

Lättäpäässä ja fourihondassa mulla on ollu samat piiiilteeman akut varmaan 3-4v ja ei mitään häikkää.
Lätyskäkin lataa mitäsattuu (6V systeemi), enimmäkseen liikaa, mutta akku pelittää.

Ruohonleikkurin akku oli taasen valmiiksi sökö... vein takas ja ostin Vartan Akkutalosta.

Laatu siis todellakin heittelee aika paljon Biltemassa

kimmo

No niin... tuo Motonetin Euroglobe akku kesti yön yli. Aamulla töihin ajellessa pauke alkoi. Pääsin nippanappa työpaikalle. Sain kyydin ja hain Akkutalosta Vartan AGM akun. Ei tietenkään ollu oikeaa kokoa tarjolla, eli jesarilla sissyyn, totuttuun tapaan ja piuhoitusta.

Täytynee käydä Oulun akussa kysymässä jos löytyis oikean kokoinen AGM tyyppinen akku.
AGM pitäis kestää tärinää paremmin mitä perinteinen.
Tämä alkoi menemään pitkän kaavan mukaan... :-\

seppo

Merkit on niin tutut. Tuo sinun akku on liian pieni, laturin antama jännite tappaa nuo akut eikä siihen auta akkumerkin vaihto, ainakaan oman kokemuksen mukaan. Paljonko akussa on amppeeritunteja ja mikä on latausjännite kun vehkeessä on kierroksia ja valot päällä?

Vaihtoehtona suosittelen uutta jännitteensäädintä joka ei ole ns. sunttaava. Löytyy firman http://www.cycleelectricinc.com/ valmistamana. Tuommoista säädintä en ole itse kokeillut mutta voimakkaiden huhujen mukaan toimisi paremmin pikku akkujen kanssa.

Itsellä akut alkoivat toimia paremmin kun laitoin tehovastuksen ennen akkua - latausjännite oli tuolloin 13.8V. Muistaakseni itsellä tuo vastus oli 0.27 ohmia, sp elektroniikasta löytyy.

Hemuli

Kuvien perusteella sulla on akku kovilla kiinnikkeillä rungossa. Ei tuu kestämään mikään akku tossa kyydissä. Mulla oli aikoinaan pannuchopperissa tota samaa ongelmaa, akkuja meni kuin vappukukkia kunnes suostuin ymmärtämään että virtalähde piti ympäröidä joka puolelta useammalla kerroksella telttapatjaa suojaksi tärinältä.

Tietysti toi Sepon mainitsema akun kokokaan ei ole omiaan edistämään sen kestoa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Mulla meni viime kesänä kolme tommosta pientä akkua. Kaksi sain takuuseen, sitten vaihdoin merkkiä. Toistaiseksi on kestäny, mutta jos innostuu ajamaan pitempään kovaa, niin todennäköisesti hajoaa taas. Vuorattu on, joten epäilykset kohdistuvat liikaan latinkiin. Vaikka akkukauppiaat väittävät, että kyllä ne kestää. Pitäis varmaan koklaa laittaa vastus.
Long John Stroker

kimmo

LainaaItsellä akut alkoivat toimia paremmin kun laitoin tehovastuksen ennen akkua - latausjännite oli tuolloin 13.8V. Muistaakseni itsellä tuo vastus oli 0.27 ohmia, sp elektroniikasta löytyy.

Jep kyllä on aika todeta, että akkuteline olisi pitänyt tehdä isommalle akulle, sekä varata tilaa ja miettiä fiksu tapa pehmustaa akku.

Hyvä että pyörä ei oo valmis ;D.

Mutta yritetään nyt jotenkin selvitä eteenpäin. Nyt ei ole halua alkaa tekemään uutta akkutelinettä, jos ei oo ihan pakko ::).

Akkuteline on kiinni vaihdelaatikon ja tukilaakeribracketin välissä, eli toimii samalla spacerinä.
2-3mm kumimattoa on akun takaseinän, pohjan ja tuon etulatan  ja akun välissä.
Telttapatjaviritykset  tietysti kuitenkin olis ihan omaa luokkaansa. Semmoset tuohon ei mahdu.

Latausjännite valot päällä ja kierroksilla 14.3V, ilman valoja 14.4V.

Tuo Sepon vastus on ihan hyvä idea. Löysin itseltä muutamanlaisia matalaresistanssisia tehovastuksia. Tein kahdesta 0.15 ohm/4W vastuksesta rinnan kytkien 0.075ohm vastuksen laturinpiuhaan. Nyt jännite kierroksilla valoilla 13.8V, ilman valoja 14V.

Tuo akun koko on niin hankala, että sellaista AGM rakenteella ei löytynyt Oulun akkukaupoista. Lopulta ajelin jälleen sinne lähtöpisteeseen....Biiiiiltemalle ja ostin sieltä "geeliakun", joka on just oikean kokoinen.
Tuossa akkujen etsintäkierroksella sain vahvan vihjeen alan ammattilaiselta, että Bilteman geeliakut olisivatkin itseasiassa AMG akkuja.

Tuolla akulla huristelin loppuillan, melkeinpä 100km.
Vartan AMG on edelleen jesarilla hoijakassa reservissä ja odottaa vuoroaan ;)

SOHVELI-76

 Taisin joskus jo mainita mutta LiFePO4 akut saaneet kehuja teho/painosuhteesta sekä pakkasominaisuuksista. Sitä en tiedä mitä tykkäisi Shovelista mutta ainakin endurotyypit kehuvat. Lapin Akku ainakin myy ja Google kertoo jos joku vaikka innostuu kokeileen ja kertoo meillekin..?
0405691644

Tuomo

^ myös kyykkymiehiä kiinnostaa nuo akut nimenomaan painonsäästön takia. Vaikka rakennussarjojen lisäksi nykyään on myynnissä jo valmiitakin akkuja, niin vaikuttais että noi on vielä hiukan pelle peloton -vaiheessa.

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/246530-Litiumakku/page3
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=21812&start=60


Hemuli

Jenkeissä muutamalla tutulla on noita lithiumakkuja ja kovasti ovat kehuneet, ainakin Sportstereissa kestää. Siellä merkki on Shorai, täällä kaupataan esim. Ultrabatt-nimellä - eteläsuomessa ainakin Riverside Cycles toimii jälleenmyyjänä. Noi Ultrabattit on jo akun näköisiäkin eikä vaadi mitään ihmelatureita vaan lithiumakun vaatima elektroniikka on sisäänrakennettu akkuun.

http://www.ultrabatt.fi/
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

Ja näyttää olevan Ebay täynnä noita lithium akkuja....
Flatheads!!!

kimmo

#417
Li-ioneja näyttäis tosiaankin löytyvän jopa paikalliskaupoistakin.
Saas nähdä joutuuko tuollaisen investoimaan.

Tuo Bilteman ns "geeliakku" on nyt pelannut ~3 tankillista, eli moninkertaisen määrän, mitä nuo perinteiset kesti. Seurataan tilannetta ja pelätään pahinta ;D

Etulyhdyn lasi ei alkanu sitten kestämään. Kolme lasia kaveri leikkas siihen. Ilman valoja kesti, mutta valot päällä halkesi aika pian. H3 / 55W polttimo keittää lamppua niin kuumaksi, että ei käpälää kestä laittaa lampunkuoren päälle. :D

Viimeistä lasia viedään. Satsasin hommaan hieman uudesta näkövinkkelistä.
Hain kaupasta H3 24V / 70W polttimon. 12V mopoon kytkettynä ottaa virtaa ~1.8A, eli teho jää alle 25W:iin mopo käynnissä ja kierroksilla. Ei kuumu lamppu enään liikaa.

Lisäksi hioin lasin reunat nauhahiomakoneella lasimestarin neuvojen mukaan ja rakensin heijastimen kiinnityksen jousia ja rautalankakoukkuja hyväksikäyttäen:



Nyt tuo paketti on kasassa joustavasti. heijastin on hieman alikokoa tuohon kehykseen. Fyllingiksi passas Sitikan polttoainesuodattimen O-rengas, tuo vihreä. Nyt heijastin pysyy keskellä.

Näillä eväillä lasi on nyt kestänyt jo monta päivää :)

kimmo

#418
Etujousitus on hakenut paikkaansa ja oli vähän "pudonnut" lähtötilanteesta.

Onneksi tein jousihaarukan putket kaksiosaisiksi ja pituuden säädettäväksi.
Säätö oli jo kylläkin minimissä, joten lyhensin 20mm noita alaputkien yläpäitä:



Rockerien asento on nyt taas terhakka:



Lisäksi säädin jousta lyhemmäksi, norraa eniten ~20mm:


Mauni

Onko uutta päivitystä tuon vastuksen asettelun jälkeen? nimim: samankokoinenakkupimeänä  ;D kesti noin 300km