Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

Jack

se keppi on ihan hyvä, sä vaan oot väärillä mitoilla ;D
Flatheads!!!

petejiiii

Lainaus käyttäjältä: jannu - 28 toukokuu 12, 12:21:54
Mitähän ne ukot ny hörisee....toi kytkinpetaalihan on keinuvipumallia, eli sekä varpaat, että kantapää on molemmat polkimella...niinku originaalissakin.

Suusaid-mallissa kantapää tarvitsee kyllä sen tukipisteen, tai jalan puutuessa lähdöistä tulee varsin näyttäviä kummin vingahtaessa iloisesti vaikkaa loppuunsa reenatut, värisevät jalkalihakset koittaa tehdä lähdöstä pehmeän, ettei vaan stumppaa....mistäkö tiedän...ei meinaan paljo värise...  :-[

Se on sitten ihan eri juttu, että onko vipuhteet kohillaan ja nilkkaa ei tarvitse ojentaa ihan balleriinana suoraksi, tai toisteppäin kun kytkintä polkee  ???
Toimiessaan hyvä ratkaisu ja tuo ajamiseen sitä kaivattua vaikeutta ja hankaluutta...sitä ei ole koskaan liikaa  ;)
No niin olikin, hyvin maastoutu toi kantapäänappula tonne kuvaan (tollo, kun en tajunnu)

kimmo

#377
Joo on tuossa kytkytinpolkimessa täppä myös kantapäälle.
Monenlaista viritelmää oli suunnitteilla että kytkin tulis jalkatapin läheisyyteen, mutta ne viritelmät näytti kaikki aika tökeröiltä ja monimutkaisilta. Lopulta päätin että "keep it simple"....

Eli tämmönen on:



Vaihdekepakon sain takaviistoon kun porasin uudet kiinnitysreiät. Väänsin keppiä hieman ulospäin ja lyhensin hieman. Tuommonen nuppi sattui myös löytymään:


kimmo

#378
Takajarrupedaalin ja pääsylinterinkiinnitysvärkkäys on menossa....

Kertokaapa ny mitä laatua jarrunesteeksi tuohon kannattaa laittaa?

Takajarruhan on 58 - 62 rumpujarru, uusilla sisäkaluilla.
Pääsylinteri on tämä:



Tuossa pääsylinterin korkissa taitaa lukea "use only DOT 5 brake fluid", jos ny oikein muistan.
Pääsylinterissä on myös uudet sisähilut. Letku, banjot, banjopultit ym uutta ja puhdasta, eli ei missään jäämiä "edellisestä" nesteestä.

JPP

DOT 5:n ei pilaa maalipintoja vaikka roiskuis niille ja pysyy pitempään hyvänä.

DOT 4:sta ja 5.1:stä löytyy hyvin kaupoista, mutta roiskuessaan ei hyvä maaleille.

Hemuli

Ja jos korkissa lukee DOT5, niin kannattaa ihan myöhempien sekaannusten välttämiseksi käyttää sitä. Tai sitten jyrsiä teksti pois. Sinänsä tiivisteet kestää kumpaa vaan, mutta ei niiden sekoitusta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

DOT 5 saatavuus raskaankaluton korjaamoilla ja varaosamyynneissä yleensä hyvä, koska SISU (ja joku muu, Magirus?) käytti sitä jossain vaiheessa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

akrapu

DOT 5:sta saa mm. Kuuman Pyörän (nimi suomennettu) nettikaupasta.
- akr

Rautahauli

Hain Pirkkalan Vehosta DOT5:sta, olikos se snadisti reilut 40â,¬/litra. Käytetään tosiaan raskaan kaluston kytkimessä.  Vuosi-pari vierähtänyt joten hintaa varmaan päivitetty.
FXEF-81

kimmo

#384
Okei... hain DOT 5:ta härräkkäkaupasta. Pikku pullo maksoi 32â,¬....auts.

Tässä nuo pääsylinterin uudet osat. Toinen oikealta on muuten kait se jonkinlainen "takaiskuventtiili", joka pitää olla matkassa rumpujarrukäytössä. Shovelin manuaalissa näkyi olevan huomautus asiasta.

Tässä mopossa oli banaanijarru takana, joten tuota venttiiliä sylinterissä ei ollut.



Hyvä että en mennyt perinteiseen jarrunesteeseen. Oli nimittäin tekemistä saada pitämään nuo banjot. Maalit olis vek jo monesta paikasta. Pääsylinterissäkin oli tuo rungon pinta ihan kallellaan tuohon banjopulttiin nähden, eli banjo asettui ihan kallelleen, eikä sitä saanut pitämään. Piti purkaa systeemi ja oikaista rälläkkäpenkissä tuo pinta.



En löytäny paikallisista kaupoista 3/8 UNF banjopulttia jarruvalokytkimellä. Meinasin tilata maailmalta, mutta sitten hoksasin kokeilla ostaa tuommonen M10 x 1 pultti, johon väänsin UNF 3/8 pakalla kierteen uusiksi.

UNF 3/8 nousu on 24/tuuma, eli ~1.06mm, joten aika lähellä tuota M10 x 1 ja halkaisija on ~0.5 mm pienempi, eli hyvät edellytykset onnistua. Onnistui todella hyvin.



Jarrupoljin haki muotoaan ja rälläkkä viimeisteli monet viritykset romukoppaan.
Suora keppi yläviistoon saa kelvata. Osat vielä viimeistelemättä / kiillottamatta:



Polkimen kumipädin tein kumityynystä, jossa oli pulttilaipat laminoituina kummassakin päässä.



Yleensä olen halunnut laittaa sulakkeen näihin vekottiimiin.
Laitoin sen tuohon akun miinusjohtoon.... Jaa.a mitähän tuossa tapahtuu kun sulake palaa ajossa ja akku irtoaa piiristä. Laturi jatkaa virransyöttöä crane camsin elektroniselle sytkäboxille, puolalle ja valoille? Crane voi tykätä huonoa?



Tuo sulake ehkä pitää siirtää akun + piuhan ja "virtalukon" välille? Laturin piuha menis kuitenkin suoraan akun + navalle ohi sulakkeen?

En löytäny noista orkkis-skemoista ainuttakaan sulaketta... :)

Hemuli

Kyllä se miinuskaapelin sulakkeen palaminen sammuttaa koko pyörän sähköjärjestelmän, kokeile vaikka.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Sähköllä on virtapiiri ja jos sen poikkaisee, niin se on poikki. Ei se kysy mistä kohdasta sen katkaisi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 kesäkuu 12, 08:39:01
Sähköllä on virtapiiri ja jos sen poikkaisee, niin se on poikki. Ei se kysy mistä kohdasta sen katkaisi.

Just näin.... piiri kun katkeaa, niin virta ei kulje. Tässä tapauksessa akun virtapiiri katkeaa kun miinuspiuhan sulake katkeaa. Laturin virtapiiri ei katkea. Siinä on edelleen miinus rungoissa ja plus mopon + virtaPIIRISSä.

Esim lättäpää jatkaa kulkemistaan, vaikka sulake tippuu tielle. Laturi pukkaa senverran tuhtia jännitettä kehiin että polttimot kärähtää välittömästi ja sytytys alkaa pätkimään isommilla kierroksilla, mutta pienillä kierroksilla matka jatkuu...

Lätyskässä on toki Genis (tasavirtalaturi), Miten lie tämän nykyajan Alternaattorivekottimen kanssa?

Mutta OK jos tuo toimii.... en vaan viittis kokeilla että toimiiko tuon Cranen kustannuksella. Jos olis kärkihärpättimet käytössä, olisin jo kokeillut.

Hemuli

On noita nähty useampiakin tapauksia joissa uudempien pyörien maakaapeli on tärissyt poikki, kyllä matkanteko päättyy justiinsa siihen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Itseasiassa mä en ymmärrä, mitä eroa tuossa on tilanteeseen jossa sulake on akun +johdossa, koska jäähän se fillarin loppu virtapiiri siltikin sen akun ulkopuolella eheäksi. Jotta kimmon kammoama tilanne on suljettu pois, niin sulakkeen tulee katkaista se latauspiiri suhteessa pyörään. Akun kummassa tahansa karvassa se sulake katkaisee patterin ulos virtakierrosta ja yleensä akkusytytteinen silloin sammuu. Dynamon kanssa tilanne kierroksilla voi olla toisin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.