Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tig-puikko-plasma kone

Aloittaja rodchop, 13 marraskuu 09, 10:34:37

« edellinen - seuraava »

Pietari

Eikäköö mä en osannut lukea kuvia enkä saksaa  ;D Eihän tossa mun linkin koneessa ollukkaa sitä plasmaa,äkkiä vaan vilkasin että 4in1 niin oletin että siinä olis sekin.Nythän olis sitte hyvä syy täydentää kalustoa tolla eikä tarttis luopua vanhasta kun se olis sitte vaan plasmaleikkuri...tai vois ainakin koittaa jos menis vaimolle läpi  ;D

Lyytinen

Joo eipä tuota moittimista ole löytynyt. Painemittarista lenti lasi, mutta Motonetistä hain uuden ja siitäkin lenti... Kuitenkin tuosta koneesta rohkaistuneena ja kun tuli tarvis hitsata alumiinia, hommasin 357 â,¬:llä  tuollaisen 200 ampeerin vaihtovirtakoneen, ebay-kauppa tässä: http://stores.ebay.de/hst-sicherheit

Siellä on noita huutoja joka ilta ja halvemmallakin on lähtenyt mitä tuo minun huuto. Tuossa koneessa ei ole mitään pulssitoimintoja ynnä muuta turhia, joista minunlaiset tigistä tietämättömät ei voisi vähempää olla kiinnostuneita. Samoin taajuus on 60 Hz, mutta netissä on juttua, että jotkut on itse kehittäneet siihen säädön. Balanssisäätö ja korkeataajuussytytys löytyy ja kaukosäätömahdollisuus. Tihrustin tuosta kuvasta, että siinä olisi vaan 2-napainen on/off liitin ja niinpä toisaalta ebaysta hommasin siihen 7-napaisen polkusimen ja siihen liitin, ajatuksena turata itse kunnon säädöt.

No kone tuli alle viikossa ja siinä oli sekä 2- että 3-napaiset liittimet. Tuo 3-napainen siis virran säätö. Ja sekin 7-napainen liitin mikä tuli niin ei ollut saman kokoinen. Nyt on tulossa sekä uros- että naarasliittimet yhteishintaan 4 dollaria, mutta jos joku tuommoisen ostaa niin kannattaa tuommoinen 2+3 napainen poljin hommata ihan kättelyssä. Tuolla kaupassakin niitä vissiin joskus on ollut.

Poltin on 4-metrinen ilmajäähdytteinen WP-18. Tuli hommattua jossain toisessa säikeessä mainostettuja kaasulinssejäkin, ebaysta tietenkin. Niitä pyörittelin käsissäni ja totesin, että eivät voine ainakaan haitaksi olla. En ole vielä ennättänyt kokeilla koko aparaattia, tarkoitus olisi jossain vaiheessa ruveta äpöstämään 4-vaihteisen laatikon enskan kiinnityskorvaa. Onhan tuo 200 ampeeria vähän, mutta esilämmityksellä luulisi menevän, varsinkin kun se korva on silleesti "varren päässä".

No yrittänyttä ei laiteta kuin uudestaan yrittämään.

Smokie

Nyt vasta ekan kerran rupesin kinuskikoneella puikottamaan. TIG on kyllä aivan ällistyttävän hyvä mutta tuo puikkopuoli onkin sitten sitäkin huonompi. Voi jumalauta mitä kiroilemista ja huutamista, mä saatana poltan noi kaapelit. Eiku laitan ne Kemppi valovirtakoneeseeni, vaikka se onkin köyhimmistä köyhin malli niin ainakin tsiljoona kertaa paree ku toi kiinalainen. Siis aivan kauhiaa takkuamista, hyi ristus.

Yritin hitsata lukkoperää, nyt vaan toivon että kuonanpalat menee rattaiden väliin ja jumittuu koko paska. Ei sitten ainakaan mitään saumaa jäänyt  >:(

Lyytinen

Tuota noin, ettei nyt olisi sama ongelma mitä minulla siinä kiinalaisessa. Että + ja - on merkitty etupaneeliin väärinpäin. Ei siitä väärällä napaisuudella tule hevon helvettiä. Ihan suht hyvä tuo minulla oli kun älysin kääntää piuhat. Ei voi konetta syyttää jos hitsistä ei tule hyvä. Jostain syystä kuitenkin mieluummin Minarcilla puikolla hitsaan.

Smokie

Hah, meinasin tulla poistamaan viestini, älysin tuon tuolla raivotessani. Oma moka.. Tai itseasiassa, AC/DC nappulalla muuttui ihan ääni kellossa, piuhat on vieläkin "oikein". Pitää koittaa vielä toisinpäin, ehdin jo ottamaan ruutiilipuikkoja kun alkoi ideat loppumaan kesken. Vaikken puikolla hitsaakkaan ihan joka vuosi niin kyllä piti ihmetellä ettei tämä viimeks näin vaikeaa ollut.. Sytytysvirran säätöa tosin kaipaan, meinaa olla vähän liian ammattikoulupuikkoja. Siellä oli niitä paskoja magneettisia puikkoja jotka vaan tarttui levyyn pystyyn.

Smokie

Ei jumalauta. Kaapelit on ollut ties miten päin ja napit vielä mitemmin mutta ei tuo saatanan paskiainen kunnolla polta. Rutiilipuikko on ainoa joka palaa siedettävästi, sekin syttyy tosi huonosti. Nyt olen varma ettei vika ole minussa. Perkele hitsattavaa olis vielä vaikka kuinka, ei kait täs auta muuta kuin yrittää sietää. Toiste en kyllä tuon varaan laske mitään ja hitsaan TIG kaapelit kiinni koneeseen. Paska saatana  >:(

Lyytinen

No niin nyt on koeponnistettu tuo kiinalainen vaihtovirta-tiggi, piti käydä hakemassa paksumpia elektrodeja, lisäainetta ja tummempia laseja, mutta siinä se sitten on pari kuusimillistä alumiinin palasta jollain lailla liimattu toisiinsa:

Eka tiggiräkäisy mitä olen alumiiniin tehnyt ja koneena alle 400 euron kiinalainen. Kovin lyhyeksi jäi kun tuolla about 160 A virralla meinas hanskat syttyä tuleen ja DIN 12 vähän liian kirkas vielä sekin, pitänee 13 laittaa seuraavaksi. Seuraavaksi pitää odotella, että tulee ne liittimen osat, että saan polkimen tulille. Nyt piti vaan testata, että tiedän ketä syyttää, jos virityksieni jälkeen tuo kone ei toimi ::) Samoiten tulossa on tuolta idän ihmemaasta vesijäähdytteinen poltin, Smokie tuossa edellä taisi puhua jostain kiertovesipumpusta mutta arvelin että enempi saa painetta jos investoi tuommoseen Biltemassa myytävään 12 V kalvopumppuun joka tekee pari kolme baaria painetta.

Sitten huuhaa-osastoa sen verran, että tuossa ennen kauppaan lähtöä googletin, mikä olisi hyvä lasin tummuus eri virroilla. Sieltä osui silmään joku horina siitä, että sinisilmäiset näkisi sen valokaaren paremmin kun tappi- ja sauvasolut jotenkin toisin kuin blaah..... Ja sen takia monesti sinisilmäisillä pitäs olla pykälän verran tummempi lasi... Ei kai tuo nyt voine olla tottakaan ;D

PK-67

Mulla olisi tuolla tallissa ylimääräinen  vähänkäytetty vesikiero järjestelmä ,taisi olla telwinwn tekemä .vois vaihtua johonkin .....siis tuommonen.....

Mauni

Pikku välimuistutus jos ei ole aiemmin mainittu niin tuota höyryä ei kannata kovin paljon hengitellä on melkoista myrkkyä. Työnpuolesta  kun tuota turaa niin on ilmastoitu maski ja kohdepoistoimurit tosin määrätkin on erit kuin satunnaisella liimaajalla. sama koskee rst hitsuutakin

Hemuli

Ihan hyvältähän tuo näyttää. Alkupäästä jopa näkyy että siellä on sulanut muukin kuin lisäaine ;D

(Helppo täältä takarivistä huudella kun en ole ikinä alumiinia hitsannut. Tai no, kerran puikolla mutta siitä ei sitten puhuta ;)...)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Mauni - 08 maaliskuu 12, 20:05:11Pikku välimuistutus jos ei ole aiemmin mainittu niin tuota höyryä ei kannata kovin paljon hengitellä on melkoista myrkkyä.

Hyvä huomio! Olen aiemmin käyttänyt 3M 9926 hengityssuojaimia hitsauksessa, tuossa hiljattain ostin 5 kpl laatikon 3M 9925 suodattimia juuri hitsaukseen tarkoitettuja. Unohtui vaan kun ajattelin, että kopaisen äkkiä :-[. Jostain luin, että ihan tavan teräksiäkään ei toinna hitsatessa nuuhkia kun sen otsonin ja hiukkasten lisäksi teräksen sisältämä mangaani voi aiheuttaa oireita. Samoiten kun noita elektrodeja teroittaa, niin sitä vihreää kiveä ei kannata sisäänsä hengittää.

Itse asiassa kyllä tuolla koneella varmaan saisi ihan helposti läpikin tunkeutumaan kun vaan prkl ei räpylä palaisi, piti vähän pistää vauhtia, että saisi pitemmän räkäisyn aikaiseksi ;D Kerran itsekin kokeilin puikolla, hävis vaan ne hitsattavat osat jonnekin hevon p:hen ja ajattelin, että enpä kyllä oikeastaan edes halunnutkaan. Kerran katsoin youtubesta kun veli venäläinen tasavirtatigillä hitsaa alumiinia, lisäaineena juurikin alumiinin hitsauspuikko.

Smokie

Puikottaminen on jännää hommaa, näkyy appelsiinin värinen ja myös kokoinen kipinä ja puikko katoaa jonnekkin pikakelauksella ;D

Noista elektrodien myrkyistä, thorium (?) mitä taitaa olla kaikissa nykytikuissa imeytyy muistaakseni luustoon ja bonuksena se on myös perinnöllistä. En tiedä kuinka todennäköistä on pilata oma ja lapsiensa elämä mutta näinkin on varoiteltu. Itseasiassa kun asiaa ajattelee niin tuo meidän juniorin _täytyy_ olla radioaktiivinen, sen verran vauhdikas tapaus se on ;D Kaikkea kunniaa en tosin ittelleni ota, pienenä se oli radioaktiivisen äitinsä kanssa.

Jos noista pikkuhommista kuolisi niin minä olisin ollut vainaa jo ajat sitten. Toisaalta mulla on ollut yskä viimeiset 4 vuotta mutta saattaa sekin hiukan vaikuttaa että tupakka on maistunut 20 vuotta. Vuosia sitten oli semmoinen homma että täppäilin RST osia ja ainoa mahdollinen työasento oli pää suoraan kolvin yläpuolella, päässä normi euromaski. Loppuviikosta oli pää aina kipeä.. Sama homma jos hitsaan enempi alua pajassani, huonekorkeus on jotain 205cm = kaikki käry menee sieraimesta sisään. Nykyään mulla on jo raitisilmamaski.

Ylli

Lukaisin koko ketjun läpi ja alan olee sillä kannalla, että huudatan Güntheriltä ittelleni tig-masiinan. Ilmeisesti ei vieläkään pahaa sanottavaa kenelläkään?

Sitä mä en tiedä, että kuka sillä masiinalla hitsaa. Mä tiedän hitsaamisesta saman verran ku sika hopeelusikasta. Kai mää opin kun yritän...  ???

Myrkkyhuurujen hengittänen pisti vähän miettimään. Mun kahden ja puolen neliön paja on talon kellarissa joten voi alkaa vähän ahdistaan. Mut ei kuitenkaan niin paljoo ku roudatessa Trumppaa betonirappusia pitkin sinne kellariin. Mä, saatana, sanoin että ostetaan talo jossa on talli valmiina...  ;D

Lyytinen

No ainut huono puoli on että kun ei tullut aikaisemmin hommattua. Hommaa samantien semmonen vaihtovirtavärkki. Minusta ne semmoset hienoilla etupaneeleilla olevat on ihan turhia kun tuommoisella yksinkertaisella downslope-säädöllä olevalla saa pulssitettua ihan tarpeeksi kahvan kytkimestä, sikäli kun sille nyt on tarvetta.

Mutta sen sijaan älä mene sinne kellariin hitsaamaan. Vaikka näitä aktiivihiilihengityssuojaimia on niin argon on ilmaa painavampaa joten sieltä loppuu happi. Mutta älä anna sen lannistaa, näin kesällä riittää kunhan vaikka pressulla saat tyynen paikan.

Smokie

Mä kyllä neuvoisin ottamaan selvää myös tuosta puikko-ominaisuuksista. Itteäni vituttaa raskaasti kun vehe paljastui sen osalta täydeksi sudeksi. TIGin tietty ostinkin ja siinä se onkin mitä parhain mutta silti. Puikkokaapelin ainoa järkikäyttö on ollut maakaapelin jatkeena.

Nimim. Lahjoitetaan ~10 lootaa isoja korjaushitsauspuikkoja kelle tahansa kuka tulee noutamaan.