Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tig-puikko-plasma kone

Aloittaja rodchop, 13 marraskuu 09, 10:34:37

« edellinen - seuraava »

rodchop

Tarkistele nyt ainakin ettei vuoda mistään, sen verta kallista tuo Argoni. Itse myös kiristelin hieman liittimiä, kun tuntuivat löysiltä. Mulla kyllä kone pelannu erittäin hyvin, ei valittamista.
Vuoden päivät tuolla jo tullu turailtuu eka 20l Argon alkaa oleemaan lopuillaan, saas nähdä paljonko tuonkin litkun hinta taas noussu.
Tuo tosin eri kone, onko tuossa polttimessa jokin nippari viritys katkaisijassa ?
Hitsauksen iloa, kommentteja miten skulaa...
HOG Forever Forever HOG

Mopopoika

Avasin koneen ja näytti ihan asialliselta työltä. Kahvassa oleva katkaisija on sellainen nippusideviritelmä. Plasmaa sain tänään testattu ja tuntu palaavan hyvin.
Ensiviikolla pitäisi hommata Argon pullo. Kerron sitten lisää kokemuksista.
Vielä olen tyytyväinen

Mopopoika

Tänään sain Argon pullon (Kaasua ketjussa juttua siitä) ja testasin TIGin. Hyvin tuntui toimivan. Vieläkin olen tyytyväinen.
Ainoastaan se nippusiteillä kiinnitetty kytkin tuntuu vähän lapselliselta.

ma^ko

Tekeekö näillä ihan halpis invertteri TIG laitteilla mitään? Esimerkiksi tällä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3464

Halpis valovirta/ydinlakna mig mulla on ja sit tuollainenkin kaasusetti: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2764 löytyy, tuohon oli vaan välillä hankala löytää noit kertakäyttöpulloja. Kiinnostaisi kannattaako täydentää tuolla halpis TIG laitteella vai onko hyötyarvo liki nolla?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

Meillä on tallilla joku suoraan Kiinasta tuotu vastaavan oloinen halpis tig ja ei sitä voi kun kehua näin amatöörinä. Ei oo turhia säätöjä josta ei kumminkaan ymmärtäis mitään.  ;D Paljon helpompi hitsata järkevää saumaa kuin kaapin kokoisella Kempillä, josta aiemmat kokemukset.
A.K.A. Rambe

valkama

Hieman menee vierestä mutta tuossa ostin täytelankakoneen telwin bimax 152. Koneeseen saa 0.9 täytelankaa tai sitten normilankaa ja kertakäyttö suojakaasupullon.

Hintaa oli 300e korvilla ja voin kyllä suositella lämpimästi! Olen nyt 3x 0.8kg lankakerää kerennyt hitsaileen ja yhtäkään tukosta tai jumia ei ole ollut. Ainut miinus että ydintaytelanka savuaa aika perkuleesti, jotuu vähän väliä pitään tallin ovea auki ettei tukehdu :D

Täytelankakoneella ihan ohuen metallin hitsaus vaatii kärsivällisyyttää mutta paksuun saa omasta mielestä ihan asiallista saumaa.

ma^ko

No höh, olin siis puusilmä, olisit teipannut säikeet yhteen mul ei oo siihen työkaluja.

Katselin Puuilossa että Argonia saa kertakäyttöpulloissa, paljonkohan tuollaisella kylpyvaahtopullon kokoisella hitsailee eli olisiko satunnaistarpeisiin älykäs valinta? Paljonko tuollainen pikku-TIG vie suojakaasua?

Eli tuommoinen:

http://www.kailatec.fi/kauppa/index.php?cookietest=1&page=tuotetiedot&product_id=N3PJEM0G

Kokkonen

Yhdistin aiheet... Tig-puikko-plasma kone ja Halvat hitsaimet
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 11 tammikuu 11, 16:30:27...Paljonko tuollainen pikku-TIG vie suojakaasua?...

Ihan yhtä paljon kuin isompikin ;D. Itse olen pitänyt virtauksen 6-7 litraa minuutissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Seuraava viisas kysymys on sitten että montako paineetonta litraa on yhdessä paineellisessa litrassa?

Argon painaa 1,784kg/kuutio, jos tuossa pullossa on kaksi kiloa kuten ilmoituksessa sanovat, niin 6 litraa minuutissa antaa 186,8 minuuttia hitsausaikaa. Kuulostaa optimistiselta, mutta jos 25â,¬ pullolla hitsaa yli 45min niin tuo on mun mielestä hyvä ratkaisu satunnaistarpeeseen.

rodchop

Eli 10kg,n pullossa 2000l Tai nain ainakin happea sukellus pullossa, onko suhteessa Argoniin en varma?
HOG Forever Forever HOG

j

Äh...tämä on asia, johon en ikinä malta olla puuttumatta, vaikka ei tänne kuulukkaan. Happipullot toki kuuluvat sukellustouhuihin, mutta puhtaana aineena pääasiassa ensiapukäyttöön hapenantolaitteessa.

Ne pullot, joita tavalliset sammakkomiehet käyttää, sisältää paineilmaa. Joka painaa 1,3 kg/m3. Mikäli on 10 litran pullo - ja vanha sellainen, joka on 200 bar - niin silloin on käytettävissä 2 m3 ilmaa.

Hapen kanssa lutrataan nitroxia tehdessä. Puhdas happi alkaa olla myrkkyä jo 10 metrin syvyydessä.

j

rodchop

Joo no tuota normaalia sukellus liikeistä saatavaa tarkoitin, Mulla tommonen vanha 10,n pullo ja muistelisin että n.2000l tavaraa. kyllähän noi taistelu sukeltajat tuota ns, lääke happea käyttivät, ettei tule kuplia pinnalle kun miinoitetaan laivoja esim. Satamassa.
Tosi syvällä taas seos kaasulla.
Joo OFF Topik
HOG Forever Forever HOG

ay20

Ma ostin itelleni muutama kuukaus sitten tuommosen varkin.
http://cgi.ebay.de/HF-Unit-WIG-TIG-Set-160Amp-E-Hand-Inverter-/250696472670?pt=DE_Haus_Garten_Heimwerker_Elektrowerkzeuge&hash=item3a5eac985e#ht_986wt_905

Toi liitetaan puikkoinvertterin peraan. Toimii nappistartilla, kahva on ihan tukeva,taitaa olla samanlainen kun tuossa ketjun alussa olevassa tig/plasma koneessa.

Joitain pikkuhommia hitsaillu ja toimii oikein hienosti :) Eika maksanu ku satasen :o

jarde

Minkä kokoisen kompuran toi plasma vaatii?