Öljyt on yksi ikuisuusaihe näissä foorumeissa. Eikä toisaalta ihme, montaa kiinnostaa mikä olisi se paras tai oikea?
Ohessa 2007 kirjoittamani artikkeli öljyistä. Ehkä siitä löytyy jotain sinullekin...
Artikkelissa on tuotu esille mm
- Perusöljyt, mineraali ja synteettiset eri ryhmät ja koostumukset, sivut 1 -2
- Öljyn tehtävät, sivu 3
- Leimahduspiste, sivu 3
- Viskositeetti, sivu 4
- Viskositeetti-indeksi VI, sivu 4
- Neutralointilisäaineet TBN, sivu 5
- Kulumisenestoaineet ja API-luokitus, sivu 5
- Harleyn öljysuosituksista, ristiriitaistakin? sivu 6
- Muutama sana â€ihmeaineista†eli öljyjen lisäaineet, sivu 7
- Miten valita, mm. auto vai mp-öljyt, mineraali- vai synteettinen, sivut 8 â€" 11
- Öljytaulukko, jossa ominaisuuksia 15W-50, 20W-50 ja SAE 50 öljyistä (hinnat 2007), sivu 12.
Tuollainen taulukko löyty mistä selviää valmistaja HD:n öljyille ja muille kemikaaleille.
Product, H-D Part#, Manufacturer
H-D WINTER FUEL CONDITIONER 99889-91A HJS of Wisconsin
H-D FUEL ADDITIVE 99893-91A Polar Molecular
H-D FORK OIL TYPE B 99880-73 HJS of Wisconsin
H-D FORK OIL TYPE E 99884-80 CITGO Petroleum
H-D SCREAMIN' EAGLE FORK OIL (HEAVY) 99881-87 CITGO Petroleum
H-D SCREAMIN' EAGLE RACING FORK OIL (EXTRA HEAVY) 99909-93R CITGO Petroleum
H-D PRIMARY LUBRICANT 99887-84 CITGO Petroleum
H-D MOTOR OIL, SAE 10W-40 99816-1040 CITGO Petroleum
H-D MOTOR OIL, SAE 20W-50 99816-2050 CITGO Petroleum
H-D MOTOR OIL, SAE 50 99816-50 CITGO Petroleum
H-D MOTOR OIL, SAE 60 99816-60 CITGO Petroleum
H-D SCREAMIN' EAGLE SYNTHETIC MOTORCYCLE LUBRICANT 99824-03 CITGO Petroleum
H-D SEMI-SYNTHETIC TRANSMISSION LUBRICANT 99892-84 CITGO Petroleum
H-D SPORT-TRANS FLUID 99896-88 HJS of Wisconsin
DOT 5 BRAKE FLUID 99902-77 Dow-Corning
H-D WHEEL BEARING GREASE 99856-92 HJS of Wisconsin
SPECIAL PURPOSE GREASE 99857-97 HJS of Wisconsin
H-D POLY OIL 99860-81 General Polymeric
HARLEY GLAZE 99701-84 Chemrite Industries
HARLEY GLOSS 94627-98 Chemrite Industries
HARLEY SUN WASH 94659-98 Chemrite Industries
HARLEY SWIRL & SCRATCH REMOVER 94655-98 Chemrite Industries
HARLEY WHEEL & TIRE CLEANER 94658-98 Chemrite Industries
H-D WINDSHIELD WATER REPELLENT 99841-01 Chemrite Industries
H-D SPRAY POLISH 99817-99 Petro-Chemical Products
HARLEY BRIGHT METAL POLISH 99725-89 Rolite Chemical
H-D BLACK CRÈME POLISH 99271-96V Apple Polishes
H-D LEATHER CARE 98263-95V Apple Polishes
H-D LEATHER CLEANER 99274-98V Apple Polishes
H-D SUEDE & FABRIC CLEANER 99272-96V Apple Polishes
H-D LEATHER DRESSING 98261-91V Pecard Chemical
Tuo valmistajien lista muuttunee muutaman vuoden välein, eiköhän MoCo tee samaa kuin muutkin firmat, kilpailuttaa tavarantoimittajia määrätyin väliajoin ja vaihtaa tavarantoimittajaa jos löytää halvemman/muuten sopivamman.
Tuo Kokkosen artikkeli on hyvä. Toinen mielenkiintoinen artikkeli öljyistä oli viimeisimmässä V-8 magazinessa (numero 3/2009). Siinä lyötiin vanhoja uskomuksia tanakasti maanrakoon! ;)
Lainaus käyttäjältä: flhx - 28 huhtikuu 09, 09:13:42
Tuo valmistajien lista muuttunee muutaman vuoden välein, eiköhän MoCo tee samaa kuin muutkin firmat, kilpailuttaa tavarantoimittajia määrätyin väliajoin ja vaihtaa tavarantoimittajaa jos löytää halvemman/muuten sopivamman.
Jep,toikin lista on vuodelta 2007,tuskin enää sama valmistaja.
Harvemmin vaan pääsee näkemään kuka on valmistaja...
Tuo Springvelin linkki on mielenkiintoinen, sitä kautta löytää valmistajan arvoja H-D öljyille, joskin niissä saattaa olla tilaajakohtaisia eroja. Kuka milloinkin öljyt toimittaa, on aina vaikea kysymys.
Artikkelini on kirjoitettu alkuvuonna 2007, joten käytössä olevat tiedot on olleet ainaskin vuoden vanhoja.
Vertasin taulukkoni tietoja Citgon 20W-50 ja 50 öljyihin, joita se on toimittanut H-D:n "genuine" öljyinä 2007. Yhtä'äkkiä tarkasteltuna suurin ero löytyy viskositeetti-indeksistä, jotka taulukossani on 20W-50 öljylle 105 ja Citgo ilmoittaa 121. SAE 50 vastaavasti 87 ja Citgon ilmoitus 102. Nuo pienemmät arvot ovat testituloksia, toisten valmistajien testeistä, joten se ei pidä jäädä huomiotta, kuten tekstissäkin käynee ilmi.
:D Piilteema, w50, 5e/L
Nonii!
Heritage on saanut maistella erilaisia öljyjä pitkin viime ja tätä kesää.
On ollut:
moottorissa HD 20/50, lootassa HD enskassa HD >>normaalit kilinät ja kolinat jonka jälkeen lisätty 250km jälkeen X-1R lisäaine, hiljeni huomattavasti
moottorissa Kendall 20/50 lootassa HD enskassa HD >>normaalit kilinät ja kolinat jonka jälkeen lisätty 200km jälkeen moottoriöljyn joukkoon X-1R lisäaine, hiljeni huomattavasti
moottorissa Valvoline 20/50 lootassa HD enskassa HD >>normaalit kilinät ja kolinat jonka jälkeen lisätty 200km jälkeen moottoriin X-1R lisäaine, hiljeni huomattavasti
Tämän jälkeen lootaan RED LINE Heavyt uskomattoman hyvin toimiva laatikko, nix tai nax ei muuta ääntä vaihdettaessa eikä ajettaessa.
Seuraavaksi toissapäivänä Moottoriöljyksi RED LINE 20/50 lootassa entiset RED LINE Heavyt ja enskaan uudet RED LINE MTL öljyt. Ajettu 400km. Alkaa kuullostaa tää mopo Hondalta, ei kilkata ei kalkata ei kuulu kuin kaunis moottorin ääni. Vaihteet menee Nix Nax ja kytkin pelaa hienosti ja ehkä kevyemmin. Ei tunnu luistavan. Tiivisteet on kuivat joten nää synteettiset ilmeisesti pysyy sisällä. Kerron kun oon ajanut 4000km miten on mennyt. Jos ei ole ongelmia niin näissä pysyn makso mitä makso.
Sporsteriin aijon tehdä saman toimenpiteen eli moottoriin RED LINE 20/50 ja enska/loota öljyksi RED LIN 75W90NS kommentoin siitä joku päivä.
Lainaus käyttäjältä: Röpöttäjä - 01 heinäkuu 09, 20:39:24...Sporsteriin aijon tehdä saman toimenpiteen eli moottoriin RED LINE 20/50 ja enska/loota öljyksi RED LIN 75W90NS kommentoin siitä joku päivä.
Mites muuten ton NS:n kanssa - on nimittäin tullut ajettua sekä MT90:llä (75W90) ja 75W90NS:llä enkä ole mitään eroa huomannut. NS ei sisällä kitkanmuuntimia mutta miten se vaikuttaa Sportsterin kytkimessä? Ei tosiaan mitään eroa käytössä ja luulisi että tuolla koneella luistaisi jos olisi luistaakseen.
No niin Heritage mennyt nyt 2000km ja kaikissa reijissä RedLinet. Hyvin pelaa. Kylmänä ehkä loota hieman jäykkä, ykkönen pitää polkaista napakasti ekakerran päälle. Sit pelaa normaalisti, toisaalta syynä voi olla se että ohjaustankoon ripustettiin yyterin reissun ajaksi 50L säkki ja kytkinvaijeri joutui uudelle reitille vähän enämpi mutkia.
Oon lähdössä kauppaan hakemaan -91 evo big twiniin öljyjä.
Nämäkö olis ne suositellut:
Shock proof heavy laatikkoon
75W90NS synkroniöljy ensiövetoon
"HD"20W50 moottoriin
???
Lainaus käyttäjältä: Flstc91 - 21 heinäkuu 09, 15:12:12
Oon lähdössä kauppaan hakemaan -91 evo big twiniin öljyjä.
Nämäkö olis ne suositellut:
Shock proof heavy laatikkoon
75W90NS synkroniöljy ensiövetoon
"HD"20W50 moottoriin
???
Muuten Ok,mutta Big Twiniin ensiöpuolelle Red Line MTL
Lainaus käyttäjältä: Jukka - 28 huhtikuu 09, 12:27:49
:D Piilteema, w50, 5e/L
PertoCanadan valmistama w50, 4,60e/l. Jos ottaa 20l pöntön niin hintaa tais jäädä 4,20e/l.
Saman valmistajan 20w50 tais jäädä jopa alle 3e/l 20l pöntössä.
Sai Gulffi jäädä hyllyyn tästä lähin :D
Ainakin voitelukeskus möi noilla hinnoilla tampereella.
Onkos kukaan kokeillut Del-Ron öljyjä jossain vanhassa rutkussa? MMAF:n taululta bongasin mainoksen kyseiselle kamalle, ja herra Google antoi minun ymmärtää, että kyseessähän on kotimainen tuote. Ilmeisesti samantapaista kamaa kuin Red Line, josta mulla on pääasiassa vain hyviä kokemuksia.
http://www.delron.fi/mp.htm (http://www.delron.fi/mp.htm)
No nyt on sitte koneessa Del-Ron 20W60 "Classic Performance"... performatiiviseen koneeseen performanssiöljyä, nähkääs. Toimitus saapui himaan asti, kuskille joutu keittään kaffeet.
Mä en ymmärrä noista estereistä ja PAO:ista höykäsen pöläystä, mutta ton kaman pitäis säilyttää viskositeettinsa paremmin kuumanakin, hajoamislämpötilan pitäis olla mineraaliöljyä korkeampi ja tiivistyksen männänrenkaiden ja pytyn välissä parempi. Tankista pois laskettu mineraaliöljy muistutti lähinnä liejua, josko toi nyt sitte olis parempi.
Raportoinpa tänne jossakin välissä, miltä tuo tökötti tuntuu. Väriltään se muistuttaa suonikohjua. ;D
Ihan mielenkiinnosta, mitkäs on tai oli T-bonen kokemukset del-ronista?
T-Bonen perässä ajaneena voisin sanoa että ainakin ne haisee palaessaan ihan samalle kuin mikä tahansa öljy ;D :P...
Siis redlinestahan lähtee miedosti pöllyttävänä ihan race henkiset hajut. Ei voi verrata mineraalin käryihin...
kumosin buell:in vaihteistoon red linen 20/50 öljyt turun reissun jälkeen..jep ne samat mitä moottoriinkin se oli temppu josta täällä jossain keskustelussa varoitettiin,päätin kuitenkin olla uskomatta ja vaihteet toimii hyvin/kytkin voi mainiosti :)kytkin jopa paremmin kuin edellisillä 75w90ns öljyillä.
Jostakin tutkimuksesta luin että 20W50 mineraaliöljyt ovat kuumana paksumpia kuin kuin yksiaste W50. Eli viskositeetti säilyy paremmin.
Omat kokemukseni tukevat tätä väittämää myös.
Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 02 elokuu 11, 17:31:11
Ihan mielenkiinnosta, mitkäs on tai oli T-bonen kokemukset del-ronista?
No sieltä se tulee Hemulin haistimiin pakoputken päästä kuten muutkin öljyt, tosin vähenee hitaammin. Haju ei tässä tapauksessa tosin ole öljyn vika, pitää vaihtaa talvella männät, joista viime talvena ajattelin että kyllähän tämä nyt vielä näillä...
Muuten oikein hyvää gamista. Kone käy nätisti, erityisesti kuumana käyntiero verrattuna mineraaliöljyihin on huomattava. Käytännössä en huomaa mitään eroa RedLineen, mutta mieluummin maksan kotimaiselle yrittäjälle kuin RedLinelle. Hinta on öpaut sama.
Kertokaas mulle miks useat käyttää pre evo vehkeissä suoraa viiskymppistä?
Oon käyttänyt suoraa sekä 20W/50 Gulffia pannussa ja yhtä hyvin on molemmat pysyny sisällä/tullu ulos. Eikä tunnu olevan kulutuksessakaan eroa.
Nämä öljyjutut taitaa olla vähän jokaisen "mustatuntuu" mieltymyksiä.
Mielestäni W50 öljyä käytettäessä kannattaisi lämmityskäyttää konetta jonkunaikaa ( 5min. ) että notkistuu ja alkaa kiertämään esim. venttiilikoneistossa. Onhan siellä kyllä voiteluainetta edellisen käytön jäljiltäkin. Kampikammion seinistä valuu hitaammin alas ( vaimentaa ylimääräisiä ääniä )
Ehkä käyttäisin W50 vain 30-50-luvun laitteissa.
Käsittääkseni Harrikan koneissa kun on enimmäkseen/ainoastaan vierintälaakereita, voi siinä käyttää W50.
Jos öljy on laadukasta ja lisäaineet kohdallaan suosittaisin 1960 -> eteenpäin näihin US/GB raskasrautaisiin motteihin 20W50. Itse teen näin ja minulle on se ja sama vaikka on kalliimpaakin kun ajan vain n. 2000km/vuosi .
Mitä se auttaa jos öljy on jäykkää kun on kylmä kone, silloinhan se kuluminen on just kovimmillaan. 20w-50:nen voitelee saman tien ja jaksaa vielä kiksi/starttikin pyörittää, jos vähän kylmempi aamu. H-D:n moottorissa ei tapahtunut mitään mullistavaa 60-luvun taitteessa mikä toimis tässä jollain lailla vedenjakajana. Mä luulen että toi suora 50w vois olla passeli 35 ja vanhempiin missä vielä hukkaava öljynkierto. Sit vielä toi suora 50w palaa kiinni putkiin ihan eri lailla kuin moniasteöljy. Jotenki luullu et tota ei käytä kukaan joka vähänkään enemmän ajelee.
PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 16 syyskuu 11, 23:02:53
PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Ja tämä tapahtuu syystä että?
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 17 syyskuu 11, 00:06:08
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 16 syyskuu 11, 23:02:53
PreTimken alakerrallinen merkkaa kyllä vähemmän reviiriään suoral ku moniasteella.
Ja tämä tapahtuu syystä että?
Vasemmal ei ole stefaa, vain öljyn "takasinheittokierre", mopo seisoo tuella vasemmalle kallellaan, vanha peltikoppa ei kuitenkaan tiivis eikä kampikammio tyystin tyhjä, kylmänä ohuempaa tulee enempi läpi. Et syystä tästä, ero on havaittava joskaan tuskin merkittävä.
Ainakin sinä aikana kun olen harrastanut näitä vehkeitä on vanhaan alakertaan myyty stefaa tarvikkeena. Ja jos kampikammio on vetotappiin asti täynnä öljyä vika on jossain muualla kuin öljyssä. Kato nää on kuivasumppukoneita, öljyn kuuluu olla öljytankissa.
Ei sen tartte olla vetotappia myöten täynnään jotta valuntaöljyä jota ajetussa kuivasumppusessakin on, tulisi ulos. Tarvikestefan kanssa kone ei ole stocki eli sillä ei ole mitään arvoa ikähaarukoinnissa vakina siel ei stefaa ole eikä mulla ole yhdessäkään pre-timkenissä ollut koska sinne ei mokomaa oikeasti kuulu.
Ihan oikeasti sitä suoraa 50:stä ole mitään syytä karsastaa jollei tykkää ajella pakkasilla.
Ja jos olet kylmävoitelusta huolissasi niin miks svitussa sit 20W50 joka harvoin on oikeasti edes merkittävästi notkeampaa kylmänä eli sinällään spekulaatio ihan turhaa, miksei sit 5W-50 ku on kylmänä viel notkeempaa ja kuumana siltikin sitä sae50 määreen täyttävää, sehän olis hyvä jos tahtois esmes polkea raikkaana -32°C pakkasaamuna sen Knöölän tai Pannarin liiterin nurkalta tulille ja lähtee duuniin...
Mä peruslähtökohtaisesti käytän suositeltua öljyä ja pre-EVO Harrikoihin suositeltu(siis silloin ku ne oli uusia) oli HaevyDuty SAE50 ja uuremmis 20W-50. Sit jos enemmän viritetty kone niin käytössä 10W-60 syntinen, mut sehän onkin silloin vakiost poikkeavaan moottoriin vakiost poikkeava öljy ja parhaat moottoriöjyt on tuossa 10W-60 viskoluokassa.
Pannuun lorautan 10w-60, koska se on laadultaan parempaa kuin 50. Myös kampurassa on ollut aina oikea tiiviste.
Yhtään syytä en keksi 50:sen käytölle kun parempaa on tarjolla.
Tehtaalla on jalka mennyt väärälle puolelle aikoinaan jos vuotaa seistessä?
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 syyskuu 11, 16:59:39
Ei sen tartte olla vetotappia myöten täynnään jotta valuntaöljyä jota ajetussa kuivasumppusessakin on, tulisi ulos. Tarvikestefan kanssa kone ei ole stocki eli sillä ei ole mitään arvoa ikähaarukoinnissa vakina siel ei stefaa ole eikä mulla ole yhdessäkään pre-timkenissä ollut koska sinne ei mokomaa oikeasti kuulu.
Ihan oikeasti sitä suoraa 50:stä ole mitään syytä karsastaa jollei tykkää ajella pakkasilla.
Ja jos olet kylmävoitelusta huolissasi niin miks svitussa sit 20W50 joka harvoin on oikeasti edes merkittävästi notkeampaa kylmänä eli sinällään spekulaatio ihan turhaa, miksei sit 5W-50 ku on kylmänä viel notkeempaa ja kuumana siltikin sitä sae50 määreen täyttävää, sehän olis hyvä jos tahtois esmes polkea raikkaana -32°C pakkasaamuna sen Knöölän tai Pannarin liiterin nurkalta tulille ja lähtee duuniin...
Mä peruslähtökohtaisesti käytän suositeltua öljyä ja pre-EVO Harrikoihin suositeltu(siis silloin ku ne oli uusia) oli HaevyDuty SAE50 ja uuremmis 20W-50. Sit jos enemmän viritetty kone niin käytössä 10W-60 syntinen, mut sehän onkin silloin vakiost poikkeavaan moottoriin vakiost poikkeava öljy ja parhaat moottoriöjyt on tuossa 10W-60 viskoluokassa.
Okei, jos mennään niinku orgis edellä niin se lätäkkö alla on aivan normaalia ja stefa aivan turha koska öljypumpulta tulee öljyä ensioketjun voiteluun ja joissain luksus-malleissa vielä toisiovetoonkin. Niinku tiedät niin mitään paluuta niille öljyille ei ollut ennen vuotta 65, eli katuunhan ne lopulta päätyy. Silti 20w-50 on mun suosikki ja yleispätevä öljyn viskositeetti lähes koneeseen kuin koneeseen viritysasteesta riippumatta kun puhutaan Twincamista vanhemmista laitteista ja jos öljyn paras piirre on jäykkyys ja että jää lohkojen seiniin roikkumaan ja ei tule raoista pihalle suosittelen vaseliinia.
Vaseliini olisi muutoin ihan hyvä, mutku se kiertää niin svitun heikosti.
Oikeasti sillä öljyn viskositeetilla noissa ei juurikaan ole mitään merkitystä koska valtaosa 20W-50 öljyistä ja suorista sae50 öljyistä on kylmässäkin about saman paksuisia ja kylmäpään viskolla alkaa olla merkitystä vasta kun on kylmä, liian kylmä ajamiseen valtaosalla moottoripyöräilijöistä.
Se että kuumaviskositeetti on riittävä, se on ominaisuus jolla ilmajäähykoneessa varsinkin on merkitystä ja toinen merkitsevä ominaisuus on öljyn vaahtoavuus, siinä ne oikeasti melkolailla onkin merkitsevät ominaisuudet. Tiedän muuten Pannareita joita on vuosikaudet ajettu sillä 5W-50 Mobilin ykkösellä, toimiihan sekin.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 syyskuu 11, 19:38:39
Oikeasti sillä öljyn viskositeetilla noissa ei juurikaan ole mitään merkitystä koska valtaosa 20W-50 öljyistä ja suorista sae50 öljyistä on kylmässäkin about saman paksuisia ja kylmäpään viskolla alkaa olla merkitystä vasta kun on kylmä, liian kylmä ajamiseen valtaosalla moottoripyöräilijöistä.
20W 50 tarkoittaa että öljy käyttäytyy 0 asteessa celsiusta kuten SAE 20 ja 100 asteessa kuten SAE 50, joten sillä on merkitystä.... missä määrin itse kullekin, saa jokainen kohdallaan päättää.
Itse ajan Shovelilla SAE 50 öljyillä, TC:llä synteettisillä 20W 50 liukastimlla. Molemmat rokkaavat.
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 syyskuu 11, 20:21:44
20W 50 tarkoittaa että öljy käyttäytyy 0 asteessa celsiusta kuten SAE 20 ja 100 asteessa kuten SAE 50, joten sillä on merkitystä.... missä määrin itse kullekin, saa jokainen kohdallaan päättää.
Ei tarkoita. Moniasteöljyille on kylmäluokat joista toiseksi huonoin on tuo 20W. Jos öljyllä on molemmat luokat eli sekä W-luokka että 100°C luokka niiin puhutaan moniasteöljystä. Varsin moni "suora" öljykin tavoittaa tuon -20°C pumpattavuusrajan eli olisi merkittävissä 20W-50. Se että 20W-20 on yksiasteluokka ei tarkoita että 20W ja sae 20 olisi välttämättä saman paksuisia kylmässä. Myöskään W-luokkiin kuuluva viskoraja ei ole nollassa vaan lämpötila jossa maksimiviskositeetti mitataan on luokasta riippuvainen, eli 5°C yli sen pumpattavuusrajalämpötilan. Valtaosa SAE50 luokan yksiasteöljyistäkin saavuttaa 20W luokan pumpattavuusrajat kylmänä, miksei niitä ole luokitettu 20W-50 tyypeiksi silloin, en tiedä.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 syyskuu 11, 19:38:39
Vaseliini olisi muutoin ihan hyvä, mutku se kiertää niin svitun heikosti.
Tuota vaseliinia käyttävät itänaapurissa maailman suosituimman moottoripyörän vaihteistoissa aika estottomasti.
Tästä taitaa taas tulla teoria vastaan käytäntö tyyppinen väittely. Pakkasyön jälkeen aamulla kun sotkee fillaria käyntiin eron kyllä huomaa(pakkasta ei tarvitse olla kuin pari astetta). Voi tosin olla että Evokuskit ei huomaa peukalossaan mitään ihmeellistä, ai niin niissähän onkin moniasteöljyt.
Jos mul on pyörä käytössä jossa sitä oikeasti käynnistellään pakkasyön jälkeen ulkoa, niin koneessa on 10W-60 syntiset, ja valtaosalla mineraalipohjaisista 20W-50 öljyistä se on ihan yhtä jähmee kuin laadukkailla HeavyDuty SAE50 öljyillä.
Mä olen kuitenki niin pehmo et pakkasil liikun kuitenki kotelol jos o lämmitys.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 17 syyskuu 11, 20:52:46
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 syyskuu 11, 20:21:44
20W 50 tarkoittaa että öljy käyttäytyy 0 asteessa celsiusta kuten SAE 20 ja 100 asteessa kuten SAE 50, joten sillä on merkitystä.... missä määrin itse kullekin, saa jokainen kohdallaan päättää.
Ei tarkoita.
Ehkä tuo minun selitykseni on kuitenkin tarpeeksi lähellä kansanomaista käsitystä tämä öljylaadun (20W50) kohdalla. Virallinen SAE luokitus on niin teoreettinen ettei siitä saa ilman päänsärkyä mitään irti.
Omalla kohdalla SAE 50 Shovelissa on hyväksi todettu. Tai ainakin niin oli eteläisessä Saksassa. 20W50 siinä ei vaan toiminut. (Tuli yksi konerikkoin pian sen jälkeen kun aloin sitä kokeilumielessä käyttämään. Joskin sitä ei voi mitenkään yksin öljylaadun syyksi todistaa, ehkä vaan sattumaa). Shovelilla ajan pidempiä matkoja, joten kylmäkilometrit jäävät sillä verrattain vähäisiksi.
TC on tominut kauppakassina, sillä tulee ajettua lyhyttäkin ajoa, joten siinä koitan pitää parhaita mahdollisia synteettisiä moniasteöljyjä etenkin kylmävoitelun takia.
Kiiskin kanssa samaa mieltä, eron kyllä huomaa. Nyt tähän vuodenaikaan olis varmaan aika vaihtaa rohkeesti Sohviinkin moniasteet, mutta kun tullin veropäätös puuttu yhä... :)
Mitä ihmeainetta niissä öljyissä on joissa mainitaan että tarkoitettu ilmajäähdytteisiin moottoreihin?
Lainaus käyttäjältä: Urho K. - 18 syyskuu 11, 10:53:10
Mitä ihmeainetta niissä öljyissä on joissa mainitaan että tarkoitettu ilmajäähdytteisiin moottoreihin?
Onko oikeasti nelitahtiöljyä jossa tuo mainitaan? 2t öljyissä kyllä koska niissä on keskimäärin vesijäähyvermeillä(perämoottorit etc) ja ilmajäähyvermeillä(moottorisahat etc) aika erilainen käyttö ja siten voiteluprofiili.
Nelarin öljyssä jos moinen maininta niin luulisi toimintaa ylälämpötiloissa parannetun ilmaöljyssä. Todennäköisesti erona on kuitenkin vain mainosteksti jos mokomaa esiintyy, erityisesti ilmajäähdytteisiin Harley-Davidson moottoripyöriin ja litrahinnalle keroin 4.
^Redline:
20W50 Motorcycle Oil
Erityisesti uudempiin ilmajäähdytteisiin pyöriin, kuten H-D Evo ja uudemmat moottorit.
Luokitukset JASO MB, API SJ, SG, SH
Lisäksi:
20W60HD Motorcycle Oil
Erityisen kuumana käyviin ilmajäähdytteisiin V-Twineihin, kuten H-D Knuckle, Pannu ja Shovel.
Luokitukset JASO MB, API SJ, SG, SH
Luokitukset kertoo ettei mitään ihmeellistä noissa ole, tuo erityinen soveltuvuus ilmajäähyihin on lisäaineistettu tekstillä purnukan kyljessä.
JASO MB eli kitkanvähentäjä lisäaineustus on, ei märille kytkimille. Apiluokituskin senverran nykyaikainen ettei siellä mitään kovasti erikoista lisäaineustusta ilman johdosta, siis ei yhtään minkäänlaista, ole. Se ei sovi märille kytkimille niin se on ilmajäähy-Harrikka-öljyä? :P
Joo en ole noihin luokituksiin perehtynyt. Törkeesti vaan hinta pompsahtaa kun haetaan syntisiä 20w-50 öljyjä, Redline ei ole edes piikkipaikalla.
Teboilin Diamand eXtreme 10W-60 (http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4353;14091) on hyvä tuote jos haluaa ajaa yksasteöljyä modernimmalla tuotteella ja ne ilmajäähytkin mainitaan. Saatavuus hyvä, hinta 40-50â,¬/4L ostopaikast riippuen. Ehkä tänhetken paras HiTech öljy yleisesti saatavilla olevista, Shellillä ja Valvolinellä on vastaavat synteettiset 10W-60 tuotteet, on kuumana yksaste-50:stä ja 20W-50:stä paksumpaa ja kylmänä voitelevampaa.
Valvoline VR1 20W-50 täytyy ens kesänä kokeilla Pannussa, kun tuli ostettua kokeeksi ko. öljyä. Samaa VR1:stä löytyy myös 10W-60.
http://www.valvoline.fi/t_vr1.php (http://www.valvoline.fi/t_vr1.php)
Valvolinen VR1 20W-50 on mineraaliöljy ja 5W-50 ja 10W-60 on kummatkin synteettesiä, mikä on mun mielestä hieman erikoista että samalla tuotenimellä myydään täysin toisistaan poikkeavia öljyjä. Mul on muistaakseni tuota nyt mun EVOssa.
Kysytään vielä että mitä tarkoittaa "synteettispohjainen", puolisyntisenäkin sitä jossain myytiin. Tarkoitan Valvolinen DuraBlendia. Sitä oon laittanut soveliin muutamassa vaihdossa ja mielestäni se toimii. Ei vaahtoa ja mekaaniset äänet hiljeni jos vertaa Kendallin 20w-50:een. Tätäkään öljyä ei kone syö.
Öljy voi olla puhtaasti Dinosauruksista maatuneesta liemestä tai enempi tahi vähempi synteettisesti tehtyä. Jos se sisältää kumpaakin lähdemateriaalia niin se on semisyntistä, osasyntistä, synthblendiä tai mitä markkinointimies milloinkin on keksinyt nimikkeeksi. Wikis on ihan suomeks ihan hyvä artikkeli noista: Syntinenöljy Wikissä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Synteettinen_%C3%B6ljy)
Muutama vuosi sitten taisi olla asiat niin, että voidakseen myydä öljyä osasynteettisenä, oli sen sisällettävä 10-90% synteettisiä ainesosia, tahi mineraalisia. Mutta yhteensä 100% sitä oli oltava. ( ;D )
IMO käytännössä mikään öljy ei ole niin kallista, että rahan takia on pakko juuri siitä pihistää.
EDIT: siis pointti on se, että tuo osasynteettinenhän voi olla käytännössä ihan mitä vaan, että tuskin kannattaa maksaa hintaeroa mineraaliöljyyn.
Tässä tapauksessa hintaeroa on noin 1â,¬/litra 20w-50 mineraali-Valvolineen. Mutta ehkä keväällä sitten täys-syntistä, joku perversio varmaan kun sitä pitää saada. :D Nyt on öljytankki kuivillaan joten ehtii kevääksi miettiä jos laittaisin jotain muuta.
Italian ilmajäähyissä olen käyttänyt menestyksellisesti tuota Valvolinen 20W50 mineraaliöljyä. Tonnisessa OHC neliventtiili-koneessa (125 hv) on toiminut yli 100000 km ja uudemmassakin ilmajäähdytteisessä (88 hv) 2V/ työntötanko 1100:ssa 70000 km. Mitään voitelusta, tai sen puutteesta, johtuvia vikoja en ole havainnut.
Vaihteistossa Red Line punainen "marjapuuro" tuossa tehokkaammassa. Ei häiriöitä.
Myöskään vuotoja ei ole ilmennyt. Kylmällä kelillä Valvoline muodostaa venttiilikoppiin herkästi kylmälimaa keväisin ja syksyisin mikäli konetta ei aja aina kuumaksi saakka.
Jatkoa edelliseen: Kun olen käyttänyt alkoholia tuossa kokeiluprojektissani polttoaineena ja olen ollut yhteydessä ko polttoaineen tuottajaan niin sieltä kehotettiin tarkkailemaan öljyn tilaa ja mahdollisesti tihentää vaihtoväliä. Vakiovaihtoväli on 10000 km. Suodatin joka toisella kertaa.
Kysymys: Mitä käytännön yksinkertaisia diy-keinoja on öljyn tilan tarkkailuun?
Ainakin yhden tiedän. Sillä tarkastetaan silmämääräisesti öljyn hiukkaspitoisuus ja sen perusteella päätellään muista mahdollisista muuttuneista arvoista. Epäilen vain että nykyisillä pesevillä moottoriöljyillä menetelmä antaa erilaista tietoa kuin silloin kun sitä kolmekymmentä vuotta sitten dieselasentajana käytin.
Menetelmässä käytetään imupaperia ja kelloa. Tärkeää on vertailukelpoisuuden varmistamiseksi että eri testikerroilla käytetään samaa materiaalia ja metodia.
Lämpimäksi käytetystä koneesta otetaan yksi pisara (pisaran koolla ei ole väliä) moottoriöljyä ja tipautetaan se imupaperille. Imupaperi ei saa koskettaa pintoihin eli se pitää olla jonkinlaisen raamin varassa vaakasuorana. Tipan pudottamisen jälkeen annetaan öljyn levitä paperille, ensimmäisessä vaiheessa, esimerkiksi 5 minuutin ajan. Toinen mittaus voidaan tehdä vaikka tunnin päästä ja katsoa kuinka on käynyt. Musta alue tuskin on paljoa levinnyt mutta värittömämpi osa on levinnyt merkittävästi. Tämä on öljytyyppikohtaista kuinka hyvin öljy leviää. Loppujen lopuksi se kyllästää koko imupaperin. Siksi ajankohdan samana pitäminen eri kerroilla on oleellista. Aikajaolla ei ole merkitystä, kuhan löytyy sopivat mittauskohdat jolloin mittaus voidaan suorittaa niin että saa varmahkoja tuloksia.
Mitataan öljytahran halkaisija paperilta. Yleensä tulee kaksivärinen tahra. Keskelle jää irtoaine ja ns voiteleva osuus leviää värittömämpänä laajemmalle. Näiden tahran osien halkaisijoiden suhde kertoo irtoaineen määrän suhteessa öljyn kokonaismäärään esim murtolukuna. Voi laskea tietysti prossiakin.
Menetelmästä saa hyödyn vasta sitten kun on jatkanut sitä säännöllisesti useamman kerran samalla öljyllä kilometrien kertyessä kohti valmistajan ilmoittamaa öljynvaihtoaikaa.
Näin voi vertailla, samassa moottorissa, saman öljyn uuden erän tai eri tyyppisen öljyn käyttäytymistä keskenään. Kunhan on tilastoinut tiedot edellisistä mittauksista. Mukaan on hyvä liittää tieto käyttöolosuhteista ja tietenkin mittausajankohta ja kilometrimäärä ja öljynsuodattimen merkki. Riippuu siitä mitä haluaa mitata. Muutoinhan vertailu olisi turhaa.
Likatahrasta voi mikroskoopilla ja magneetilla etsiä metallijätöksiä. Musta osa on hiiltä, kumia ja muuta töhnää.
Vertailevan tiedon kannalta on tärkeää että mittaukset on tehty aina samalla aikavälillä ja imupaperi säilytetään mahdollisimman vakioissa olosuhteissa. Minigrip-pussissa aina samassa paikassa vakiolämpöisessä tilassa.
Tällä metodilla on siis mahdollista saada, mittauksen jatkuessa usean öljynvaihtovälin yli, vertailutietoa oman moottorin osalta sen toiminnasta.
Lisäksi:
öljyn likaisuuden kehittymisestä (likaisuus heikentää voitelukykyä)
eri suodatinmerkkien vaikutuksesta likaantumiseen
eri öljytyyppien likaantumisen kehityksestä
voi vertailla kaverin samanlaisen koneen suhteen öljyn likaantumista (tai miksei erilaisenkin koneen)
olosuhteiden ja ajotavan vaikutuksista öljyn likaisuuteen
polttoaineen laadun vaikutuksista öljyyn
moottorin säätöjen vaikutuksesta öljyyn
Varmaan muutakin...
Hyvät puolet:
halpa ja yksinkertainen menetelmä
jos useampi käyttää menetelmää niin voi vertailla. (laatia keskinäisen "standardin")
antaa spekulaatiovaraa
Huonot puolet:
riippuvainen imumateriaalin mahdollisista kosteuden vaihteluista (virhe on lievä)
vaatii pitkää sitoutumista että tuloksia voi vertailla (alussa pitää päättää mitä asioita ensisijaisesti seuraa)
jättää spekulaatiovaraa
öljyssä on monia tekijöitä joita olisi kiva seurata kuten kiehumispiste, höyrystyminen (haihtuminen ja mikä haihtuu) kiintoainepitoisuus (em menetelmä kertoo vain osatotuuden), leikkauskestävyys ym. Rupeaa vain olemaan aikamoinen laboratorio tallin perällä ja vaarassa on oppimattomana tehdä vääriä tulkintoja. Eiköhän nuo ö-yhtiöt jotain kokeita ole tehneet?
Toistan kysymyksen: Onko helppoja menetelmiä (diy tai kaupallisia) tutkia öljyn happamuutta, vesipitoisuutta, viskositeettimuutosta, ym tärkeellistä?
Ainakin V.A.G.-konsernin pitkän huoltovälin autoissa on jotain antureita nuuhkimassa öljynlaatua, en tarkemmin muista mitä sieltä öljystä mitataan. Jahka olen yhteydessä seuraavan kerran konsernin jälkimarkkinoinnin edustajiin, voin kysellä tarkemmin.
EDIT: kaipa tuota itsekin voit kysellä
Voinpa kysellä. Mulla on linja avoinna tuone St1:n suuntaan. Siellä ollaan kiinnostuneita mun projektista ja siinä myöskin tulee öljyllä ja sen kestolla olemaan osansa.
Sinänsä vekkulia että kyselivät jo alkuunsa mikä koulutus mulla on moottoritekniikkaan. Kun ilmoitin ettei sitä levysepällä juurikaan ole mutta olen aina ollut kiinnostunut konetekniikasta. Mitä se niille kuuluu mitä kouluja olen käynyt. Vai onko kysymys siitä että epäilevät etten edes ymmärrä mitä olen tekemässä ja heidän kalliit neuvonsa menevät hukkaan?
Mitäs brittimiehet on laitellut noihin vanhoihin trumppii?
Lainaus käyttäjältä: Psycholasse - 01 lokakuu 11, 23:06:00
Mitäs brittimiehet on laitellut noihin vanhoihin trumppii?
Tuttavapiirissä valtaosa käyttöö Valvoline VR1 20W-50 vanhois Trumpissa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy (http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy)
Eräällä toisella keskustelupalstalla oli homma hukassa kun vänkääjillä ei ollut tietoa edes terminologiasta. En väitä että täällä olisi niin mutta tuon yllä olevan linkin asiasisällön sisäistämien tai ulkoa oppiminen voi muuttaa keskustelun luonnetta.
Tuli nyt mieleen siltä pohjalta kun en mistään mitään tiedä, että mitkä keittiöolosuhteissa mitattavissa olevat ominaisuudet öljyssä muuttuvat? Lämmönjohtavuus? Juoksevuus? Johtaako moottoriöljyt sähköä, jos kerron jotkut öljyt eristävät? Älkää tuomitko tyhmyyttäni, kolmas sairaslomaviikko alkoi ja toimettomuus surisee päässä :P
No ei ollut ihan normikysymyksiä öljystä. Pitäydytään kumminkin tavan moottoriöljyssä.
Moottoriöljy ei puhtaana eikä ilmoitetun vaihtovälin aikana saa ryhtyä johtamaan sähköä. Pääasiallisesti toimii eristeenä. Monissa moottoreissahan on lataus ja sytkälaitteet jäähdytetty moottoriöljyllä.
Keittiössä viskositeetti, juoksevuus, muuttuu kun öljyä lämmitetään vaikka kattilassa hellalla. Mikrossa se ei kuumene. Tai ei ainakaan pitäisi kuumeta. Pakastettu öljy ei juokse niin hyvin kuin hellalla 100 asteeseen lämmitetty. Yksiasteisella öljyllä tämä ero on suurin, moniasteöljyllä sitä pienempi ero kylmän ja kuuman välillä juoksevuudessa mitä laajempi ero kylmän ja kuuman pään luvuilla on. Esim yksiaste viiskymppinen ei tule purkista kunnolla ulos kun lämpötila menee alle nollan ja vastaavasti muuttuu luiruksi kun lämpötila on yli 100 astetta Celsiusta. Moniaste 0W-60 on koko ajan luirua eli voitelee paremmin kuin ei-luiru eikä juuri muutu luirumaisemmaksi vaikka lämpötila kuinka nousee.
Lämmönjohtavuus lienee (nyt kyllä oletan) on öljyllä melko vakio öljyn lämpötilasta riippuen. Toki kylmä öljy ei johda sitäkään vähää jos sitä ei lämmitetä...
Öljyn tehtävänä on sitoa lämpöä itseensä ja siten siirtää sitä pois rakenteista mennäkseen jäähtymään (luovuttamaan lämpöä) kylmempään paikkaan välillä. Siksi öljyä kierrätetään: säiliö-pumppu-käyttökohde-pumppu-mahdollinen jäähdytin-öljysäiliö. Suodatinkin siellä jossain välissä on. Toisissa koneissa yksinkertaisemmin: öljypohja-pumppu-jäähdytin-käyttökohde-öljypohja.
Keittiössä olisi kuitenkin tehokkainta käyttää extraneitsytöljyä eikä miettiä sen viskositeettiä tai pumppausominaisuuksia.
Katsoisin myös jääkaappiin onko siellä öljyn sukulaista ööliä. Sen tehtävä on melko sama kuin öljylläkin: jäähdyttää. Siinä koneellisesti kylmennetty aine siirtyy orgaaniseen välivarastoon jossa se sitoo itseensä lämpöä. Cool!
On huomioitava että jotkin öölilaadut voivat olla melko voimakkaasti lisäaineistettuja ja saattavat aiheuttaa tunneperäistä kuohuntaa.
Ööli on sähköä johtava aine poiketen siten selkeästi öljystä.
Toinen merkittävä ero on myös: öljyä ei saisi kulua käytössä kovin paljoa. Kun taasen öölinkulutuksesta käydään varsin voimakastakin debattia ja sen lisäaineistusta harkitaan rajoitettavaksi sillä perusteella että se aiheuttaa huonoa elämää.
Vai kolmatta viikkoa ja jo surisee? Mulla menossa viides kuukausi ja olen päässyt jo pörinäasteelle.
Pikaista ennalleentulemista meille molemmille!
;D ;D ;D
Mitä siitä öljyn tilasta kehotettiin tarkkailemaan?
Vanhan öjyn iskositeetti voi olla vaikea sinänsä mitata, mutta voihan sitä vaikka verrata uuteen valuttamalla x määrän öljyä lämpötilassa x x:n kokoisesta reiästä. Aikaa ottain.
EDIT: itseasiassa tuo aiemmin mainitsemani V.A.G:N öljylaadun nuuhkija-anturikin mittaili muistaakseni jotain perinjuurin omituisilta kuulostavia asioita. Tietysti kuluttajalle on ennenkin myyty "mullistavia" keksintöjä, joiden hyötysuhde on ollut 100/0 - myyjä/kuluttaja.
Tarkoittanet näitä magneetteja jotka laitettiin bensaletkun ympärille "säteilemään"? Tai kipinätehostimia tulpan ja tulpanhatun väliin. Purin uteliaisuudessani sellaisen. Ei siellä ollut mitään muuta kuin johdin keskellä ja helketin tiukasti tulpan päähän pureva kiinnitys. Ulkopinnassa oli näyttävän näköistä jäähdytysripaa. Eipä siitä haittaakaan ollut kuin massille. Yhtä hyvä kuin takuuvarma peniksensuurennin.
Eipä siltä suoranaista ohjetta tarkkailumenetelmistä tullut mutta keskustelussa veden kerääntymisestä ja öljyn lisääntymisestä oli puhe. Onhan siinä jo aistinvaraista tarkkailtavaa. Tein helppokäyttöisemmän öljytikun johon myöhemmin lisään viisarinkin ettei tarvi ruuvailla tikkua edes takas. Guzzissa kun on sallittu öljymäärän vaihteluväli reilu puoli litraa niin tarkistusikkunan pitäisi olla korkeahko.
Runsas vesimäärä öljyssä aiheuttaa öljyn samenemista ja jatkuessaan harmaantumista. Sitä on helppo tarkkailla.
Öljyvaihtovälin tihentäminen on tapa varmistaa että ei aja huonolla öljyllä. Arvelin puolittavani öljynvaihtovälin ja tehdä sen 5000 km kohdalla 10000 sijasta. Samalla siirryn alemman luokituksen edullisempaan öljyyn. Ja ohuempaan laatuun. 20W-50 mineraalin sijasta 10W-40 mineraaliin.
Eli siirryn A3 -luokasta A1 -luokkaan
Tuossa alla nykyiset öljyluokitukset ei-katalysaattorimoottoreille.
# A1/B1 Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja pienikitkaisia ja matalaviskositeettisia ns. polttoaineensäästö-öljyjä. A1/B1 -luokan öljyjen käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus on tarkistettava ajoneuvon käyttöohjekirjasta.
# A2/B2 Suunniteltu normaalikäyttöön ja normaaleille öljynvaihtoväleille. Luokitus esiintyy lähinnä vanhemmissa ajoneuvoissa. Voidaan korvata A3/B3 tai A3/B4 -luokan öljyillä.
# A3/B3 Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja öljyjä moottorivalmistajien pidennetyille vaihtoväleille.
# A3/B4 A3/B3 -luokkaa vastaava, mutta lisätty vaatimuksia suoraruiskutusdieselmoottoreille. Voidaan käyttää ajoneuvoissa, joissa vaatimus on A3/B3.
# A5/B5 Pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä öljyjä pidennetyille vaihtoväleille. Niiden käyttö ei ole sallittua kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.
Tuolla alkoholin pahuksella kun on tapa palaa niin kylmänä että moottori ei kykene lämpeämään tarpeeksi että vesi erkautuisi öljystä luonnollisesti haihtumalla.
Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 03 lokakuu 11, 12:17:56
Tuolla alkoholin pahuksella kun on tapa palaa niin kylmänä että moottori ei kykene lämpeämään tarpeeksi että vesi erkautuisi öljystä luonnollisesti haihtumalla.
Tämä oli kai se vastaus :)
Onko kokemusta Denicol 20w-50 öljystä? Mahtaako olla synteettistä vai mineraalia. Olisi vaan diileri aika lähellä.
muistelen että dragrace-ukkojen suosiossa joku vuosi sitten ainakin oli. omakohtaiset kokemukset: voitelee. kallis.
http://tinyurl.com/3kyklew (http://tinyurl.com/3kyklew)
Joo löysin nuo mutta kotimaisella kielellä en juuri mitään. Hinta noin puolet Redlinestä.
Conocon suora 50:n toiminu mulla parikolmevuotta-77 Shovelissa,Gulfin 20-50 ei ,(vaahtoo)samoin joku historic 50 ölppä sekin tuotti vaahtoo öljysäiliöön,joten palasin 50 Conocoon.Nyt olen ollu tyytyväinen :)
Meilla voimalaosastolla kyylataan noista oljyista TBN (Total Base Number) lukua. Maaratyin ajoin otetaan oljytestia ja kun toi luku menee tarpeeks alas niin menee rasvat vaihtoon.
Monasti kaytetaan tehtaan suosittamaa rasvaa ja sita kun joudutaan lisaamaan maaratyin ajoin niin lisataankin huomattavasti parempaa niin pystytaan venyttamaan tuota oljynvaihto valia, sita kun on koneesta riippuen 4-10 tuhatta litraa. :o
Tuola jotain pikku horinaa oljyista:
http://www.performanceoiltechnology.com/lubricanttesting.htm (http://www.performanceoiltechnology.com/lubricanttesting.htm)
Noita parempia oljyja, kuten RedLine, voidaan myos keittaa jotta saadaan sielta vetta poijes. Tata harrastetaan yleensa kilpa osastolla kun ajetaan isommilla/kovemmilla alkohoolikoneilla.
Rasvaa kun pakkaa pikkusen kulumaan jos koneessa on 10l ja silla ei oikeestaan pro luokkien koneilla voi vetaa kun yhden vetasyn.
Keittamalla(haihduttamalla) voidaan vetasta jopa 4-6 vetoa samoilla rasvoilla, riippuen vahan tietenkin kuinka kovan luokan keneesta on kysymys.
Yks kaveri vetasi joka vedon jalkeen venakopat auki kun kone oli viela kuuma, ja anto koneen suorittaa ''luonnollista'' haihtumaa. Noin paasi aina ajamaan kisan samoilla rasvoilla.
Terve. Onkos porukalla kokemusta valvoline vr1 racing 20w-50 öljystä? Tarkoitus olis laittaa shoveliin..siellä on nyt gulf 20w-50. Eikös tämä valvoline ole myös mineraali öljy kun sitä ei suoraan kannun kyljessä lue.
On se mineraali. Itse en muuta käytä enää kuin tuota VR1 20W-50 Racingiä ja sitä saa 5 litran kannussa.
Mulla Conocon 50 toiminu ,Gulffi 20-50 lievää vaahtoa ,historic 50 nou ,setti gulffia kannussa laitan ensikesälle kokeeksi vielä kun on ,katotaan.Mullekin suositeltu 20-50 pitäis olla shoveliile passeli ?
Yleesähän näissä ameriikan maamoottoreissa käytetään 20w-50 tai suoraa 50:iän, mutta Redlinella on myös 20w-60 öljy, jota suositellaan purkin kyljessä erityisesti kuumana käyviin ilmajäähyihin (big bore evot) ja suuret toleranssit omaaviin koneisiin (mainitaan knuckle ja shovel muistaakseni); ei mainita rautista lainakaan hittolainen...
Sitten ton 20w-60 sanotaan olevan lisäksi hyvää hillitsemään kovia valvetrain ääniä, jois sellaisista kone kärsii... Myynninedistämispuheita tietenkin, mutta kait siinä totta on toinen puoli.
Itellä on evo-sportissa Redlinen 20w-50 ja hyvin on toiminnu. Pyörittelin kyllä käsissä tuota 20w-60 öljyäkin... ja siinä kävi mielessä, että olisko sen kokeilemisesta haittaa... Todennäkösesti kuitenkin pysyn tuossa 20w-50:ssä, vaikken suoranaista haittaa tuon 20w-60 kokeilemisesta keksi, etenkään kesäkuumalla.
Ei Suomessa ole niin kuumia kesäkelejä nähty että evomotti tarvitsisi 20W50:stä jäykempää öljyä.
Juu, ei ole.
Itellä FXR:ssä käytössä SE:n Syn3 öljyt ja
lämpö ja öljynjäähdytys keskusteluiden innoittamana
laitoin viikolla lämpömittarillisen öljykorkin.
Saimaa Picnic reissulla tarkistin lämmöt muutamaan kertaan.
Ajo siis matkaa n.100-120 km/h nopeudella ja ilmanlämpö
15-18c.
Tulokset huimia:
öljy 155-160 F, eli n.70celsiusta.
Pitänee harkita öljynlämmitintä ;)
Tai länsimaista lämpömittaria. ;D
Mutta kun motoröljyistä puhe.... Vaihdoin soveliin Redlinen 20w-60:t uusiin 6000km ajettuina ja taisin tehdä sen tarpeettoman aikaisin. Ei mitään lietettä/kuraa öljytankissa. Pitää moottorinkin aika hiljaisena. (siis kyl se käymään lähtee, eli ei ihan äänettömänä. ;) )
Sellainen huomio et kun annoin öljynpinnan pudota vähän alemmaksi niin öljy lakkasi katoamasta, sitä hävisi ennen reilut paridesiä tonnilla. (Redline 20w-60) Oon pitänyt pinnan "täyttöputken" alapäässä sillon kun pyörä on sivutuella, nyt se on vähän sen alle. Tankissa öljyä tällä hetkellä kolmisen litraa. Oon ihmetellyt et mihin svidduun se häviää kun laite ei savuta. Ilmeisesti lisätila öljytankissa helpottaa läähätystä?
Moni mystinen öljyongelma on korjattu öljyn määrää vähentämällä. Tankissa pitää olla reilusti ilmatilaa, muuten menee huohotussysteemit sekaisin.
Oisko kellään tietoa onko suomesta saatavilla Amsoilin öljyjä? Herra Buell niitä kovasti mainostaa ja ameriikan pojat on onnistuneesti saanu niillä koneen ääniä hiljennettyä (1125 siis)? Jos noita jostain sais niin voishan sitä kerran vaikka koittaakki...
Käsittääkseni ei saa Amsoilia suomesta, mutta voin olla toki väärässäkin.
Sanovat, että Amsoilin raaka-aineena on diesteri. (Esim Redlinen raaka-aineena taas on polyesteri). Diesterin haittapuolena sanotaan olevan aggressiivisuus tiivisteiden suhteen. Lisäksi polyesterin pitäisi olla staabilimpi lämpötilajen suhteen, kuin diesterin.
Tiedä sitten miten paljon Amsoil käy tiivisteiden päälle (synteettisten öljyjen ongelmaksi mainitaan usein tuo tiivisteiden päälle käyminen), ja miten tuon lämmönsiedon kanssa on....???
Tuosta öljyn pinnan laskusta tuli mieleen... tai siis siitä, että öljynkulutus pienenee, kun öljyn pinta laskee hiemn alemmas (säiliö ei ole maksimissa). Niin, raskaan kaluston -- rekkojen tms -- kansssa neuvotaan yleisesti pitämään öljyn pinta noin mittatikun puolessa välissä, jotta öljynkulutus pidettäisiin alhaalla. Toki nämä koneet ovat märkäsumppumoottoreita, mutta niissä öljyn kulutus nousee yleensä ihan merkittävästi, jos öljyn pinta pidetään maksimissa...
onko porukalla minkälaisia kokemuksia revtech öljyistä? itse laitoin aikasemmin buelliin h-d omaa öljyä ja välillä kendalin öljyjä ja nyt koitin noita ja paras vaihto ehto ollut tähän mennessä, ajaessa ei meinaan kuulu enää naputusta tietyllä kierros alueella.
Ryytekin öljyistä lähinnä huonoja kokemuksia, mutta koska kyseessä on pulkkiöljy joka vain brändätään CCI:n brändille, saattaa eri erissä olla huomattaviakin eroja. Rewtech kokemukset sanoo että menee kuumana vedeksi ja vaahtoaa, toivotonta esmes rautapäissä.
Tästä oma kohtaisia kokemuksia ja juurikin näin.
Öljynpainevalo vilkuttaa tyhjäkäynnillä kun on kuuma keli.
Eli ei Rautikseen ainaaan paras vaihtoehto.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 03 heinäkuu 15, 12:41:56
Ryytekin öljyistä lähinnä huonoja kokemuksia, mutta koska kyseessä on pulkkiöljy joka vain brändätään CCI:n brändille, saattaa eri erissä olla huomattaviakin eroja. Rewtech kokemukset sanoo että menee kuumana vedeksi ja vaahtoaa, toivotonta esmes rautapäissä.
Lainaus käyttäjältä: Springveli - 21 heinäkuu 09, 15:39:38
Lainaus käyttäjältä: Flstc91 - 21 heinäkuu 09, 15:12:12
Oon lähdössä kauppaan hakemaan -91 evo big twiniin öljyjä.
Nämäkö olis ne suositellut:
Shock proof heavy laatikkoon
75W90NS synkroniöljy ensiövetoon
"HD"20W50 moottoriin
???
Muuten Ok,mutta Big Twiniin ensiöpuolelle Red Line MTL
Kaipa se on hyvä viestitili aloittaa heti tyhmällä kysymyksellä.. mikä tuon "Big twin" sanan merkitys on? liekö väsymys vai mikä, mutta asia ei valoa tunnu saavan. pitäisi öljyjä 1200 sportsteriin käydä hakemassa, mutta jäi vaivaamaan kyseinen kommentti. Uutena harrastajana kun kaikki on uutta.
Jos vaikka unohdat alkuun nuo hienostelut, ja haet Saareksiinmäeltä Kendall 20w50 neljän litran tonkan, ja jenkkilitran samaa tavaraa kytkimen lisäaineella. Filtterin joudutkin todennäköisesti hakemaan Lappeesta...
Vähän jo vastasit omaan kysymyksees, on big twinejä ja sportstereita, pikkulättäkin menee sit omaan kategoriaansa.
ai se on kevät, MP messut ja öljykeskustelu... ;D