Finnbikers

Tarinaa ja kuvia => Projektialbumit => Aiheen aloitti: Kokkonen - 27 tammikuu 09, 15:56:37

Otsikko: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 27 tammikuu 09, 15:56:37

Ikuisuusprojekti, -77 Shovel 1200, tuli ostettua joskus 2005 keväällä ebayltä, kun halvalla sai  ;D

Ollut edellisellä omistajalla vuodesta -88 ja jälkensä oli kyläseppä jättänyt. Ei ehkä ulkoisesti, mutta sisäisesti.
Enskasta meni heti alkuun lähes kaikki uusiksi, kytkimen kitkalevyt ja ulkokehä jäivät. Remonteissa oli käyteytty pajavasaraa ja muita siitä isompia työkaluja. Ensiön voitelu oli muutettu "erilliseksi", mutta oli tekijältä unohtunut imuletku paikoilleen, joten kone imaisi enskasta sinne laitetut öljyt, jonka jälkeen se oli niin sanotusti kuiva. Tietäähän sen, miten muovisen ketjun kiristyskappaleen oli käynyt. Kyllä, se oli ympäri koteloa sulaneina roiskeina... Olihan pyörä ostohetkellä ns. ajokunnossa, kytkin kieltämättä hieman "outo" (mm. piikisian piikki poikki).  Selvisi sinä ajaessa syykin, miksi stonga oli niin hiton leveä. Kodlinin keulan jättö oli nääs säädetty  miinuksen puolelle. Aika mielenkiintoinen mutta lyhyt koeajolenkki. :D

Kevällä 2005 tehtyjä korjauksia:
- T-Kappeleen säädön niin, että jättö oli kohdallaan. Etuputket pari tuumaa lyhyempiin.
- Pyörien laakerit vaihdettu
- Takarengas vaihdettu
- Ensiöön siis kaikki uutta, ketju, piikkisika, ratas ja sen mutteri, kytkimen teräsvälilevyt, RamJet ja rullalaakerit

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Moottori/th_Shovel_1200_2005_risat005.jpg) (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Moottori/Shovel_1200_2005_risat005.jpg)   (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Moottori/th_Shovel_1200_2005_risat006.jpg) (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Moottori/Shovel_1200_2005_risat006.jpg)


Kesällä 2005 pyörä katsastettiin ja ajeltiinkin. Kytkin irroitti yhä heikosti ja latausongelmia ilmeni.
Syksyllä kiksin rattaan pusla korkkasi ja siirryttiin työntökäynnistyksiin reissun loppuun.
Latausongelmat johtuivat huonosta akusta ja hapettuneista liitoksista sulakerasiassa.

2005- 06 talvella kiksin korjaus, jolloin selvisi myös syy kytkimen toimimattomuuteen. Kiksin kotelon puoleisesta avaustangon päästä puuttui öljyäjäkuppi, joten avaushaarukka pääsi liian pitkälle, rikkoi pienen sokan, joka pitää laakeripakettia paikallaan, esti sitten jotenkin avaustangon pyörimisen, jonka toinen pää oli sorvannut itseään kytkimen säätöä ja akselin sisäpintaa vasten. Tanko oli näköjään lämmennyt aika lailla väristä päätellen.
Uudet nostajien rullat, Crane.

2007 kaasuttimeksi CV-Keihin läppäkeihinin tilalle ja TAMER-satsi kytkimeen.

(Alla olevat kuvat ovat vuodelta 2007.)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 30 tammikuu 09, 20:07:04
Vähän vielä historiaa:
Pyörä oli ollut -88 asti samalla omistajalla , kuitteja tuli kasa mukana, jotkut vuodelta -87, jolloin omistajana lienee ollut itse herra Kodlin, jonka allekirjoittama todistus pyörän alkuperästä kuuluu paperien joukkoon, "Chopperschmiede & Fahrzeugdesign KODLIN". Ehkä hän on tuonut pyörän USAsta, rakennellut -87 aikana ja -88 omistus on siirtynyt tilaajalle. -87 kuiteissa on jo tulevan omistajan nimi, ilmeisesti customoitu asiakkaan toiveiden mukaan.
Hinta on tuolloin ollut 14 655,30 DM,  tämän päivän valuuttana noin 7300 Euroa.

Sen jälkeen pyörälle ei kuittien kertomana olekaan paljon tapahtunut, huoltoja ja katsastuksia.
Jarruja justeerattu -96
Sähköstartti lienee asennettu, tai todennäköisemmin aiottu asentaa 2000, koska 2005 se ei ollut paikallaan. Startin osia sain mukaan.



Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 04 helmikuu 09, 20:47:14
Pyörä on tällähetkellä ajokunnossa ja sellaisena se saa ollakin vielä kevääseen jolloin on seuraava katsastus (mopo Saksassa, jossa katsastus joka toinen vuosi) ja sitten projekti jatkuu. Mitään suurempia ulkoisia muutoksia ei ole tarkoitus tehdä. Itse en pidä tuosta kainalonkuivausohjaustangosta lainkaan, mutta tämä Shoveli onkin vaimon pyörä, ja hän taas ei tuosta sylen levyisestä halua luopua.
Mittasin koneen  puristukset viime keväällä, toisessa 30 ja toisessa 60psi, elikkä todella VLCM (very low compression machine :)) ja pientä naputustakin kuuluu. Öljyä ei kulu, kumma kyllä..? Matalat puristukset haittaavat jo käyntiinlähtöä. Tämä projekti tulee olemaan lähinnä koneremppa ja siinä sivussa pieni piristys. Kansiin haluan kokeilla samaa kanavien muokkausta kuin tuolla Rautapääosastolla olen kertoillut. Mitään hipo-konetta ei ole kuitenkaan tarkoitus rakentaa. Ja vaimo haluaa sähköstartin ja vaimothan saavat mitä haluavat.
Mitään tietoa ei ole koneen tämänhetkisestä mahdollisesta ylikoosta tai nokka-akselista. Hydraulinostajat siellä ovat ja suunnitelman mukaan sellaiset ovat siellä jatkossakin.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 18 heinäkuu 09, 21:19:45
Tämä projekti ei sitten etene näköjään mihinkään....kaikkea on suunnitteilla, mutta kun nuo ajopyörätkin vaativat ruuvaamista niin tämä pikku-Shoveli saa vaan odottaa. Vaihdoin sentään eturenkaan. Vanteessa oli sisäpuolella sen verran "hapettumaa" että piti ottaa hyllystä toinen. Laitoin vähän tectyliä nauhan alle, saa nähdä sit kymmenen vuoden päästä, onko pelastanu mitään. Renkaan vaihdon yhteydessä tuli todettua, että emäputken laakerit lienevät tiensä päässä, kovin oli pykäläisen oloinen kun käänteli.
Ei ole ruuvamiselle loppua odotettavissa tälläkään rintamalla.
Pari kuvaa, ei tarvinne mainita kumpi vanne oli paikalla.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 25 elokuu 09, 21:40:33
Jatketaan pienin askelin.
Etupää piti ottaa auki, kun nuo emäputken laakerit vaativat tarkastuksen eikä myöskään jousto ollut toivottu. Etupää jousti vain sentin pari.
Laakerit olivat varmaan -87 vuoden rasvoissa ja paskoissa. Ihme kyllä, eivät olleet ruostuneet sen enempää kuin vastakartiotkaan, joten putsaamalla näyttää tuosta pääsevän.
Jouston ongelmat selvisivät myös, uudet yläputket, erityisesti vasen on liian tiukka alapään puslaan ja jumittaa. Mittasin vanhat yläputket, niiden halkaisija on 41,25 mm ja uusien 41,40 mm ja se riittää tässä tapauksessa. Kun asensin ne aikanaan paikalleen, kuvittelin niiden alkavan toimia vaikka vähän jämptiltä tuntuikin. Eivät alkaneet. Pitänee yrittää hoonata puslia, mutta helppoa se ei ole ja onhan siellä alempana vielä toiset, mutta ne eivät ota niin kovin vastaan.
Kun tässä ei oiken mitään muutakaan tapahdu, niin laitan muutaman kuvan pumpuista tähän liitteeksi, joista näkee, mitä sieltä löytyy. Kyseessä siis E77 Shovel.

Kuva 1: Etupää ilman etupäätä
Kuva 2: Kodlinin säädettävä T-kappale ja lähes puhtaat laakerit
Kuva 3: Alaputki
Kuva 4: Yläputki tilpehööreineen
Kuva 5: Yläputken mäntäsysteemi, lähtee ulos kun ottaa sokkarenkaan pois
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 05 syyskuu 09, 14:14:29
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 elokuu 09, 21:40:33
Laakerit olivat varmaan -87 vuoden rasvoissa ja paskoissa. Ihme kyllä, eivät olleet ruostuneet sen enempää kuin vastakartiotkaan, joten putsaamalla näyttää tuosta pääsevän.

Joo, toiveajattelua ja paskapuhetta. Laakerien ja kartoiden puhdistuksen jäkeen tarkastelu paremmilla silmälaseilla osoitti vuosien nakertaneen niin laakereita kuin kartoitakin. Ei paljon, mutta senverran, että vaihtoon....löytyi sieltä muutakin...

Laitoin tuosta hommasta kyselyn toisaalle: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=838.msg4740#msg4740 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=838.msg4740#msg4740)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 17 syyskuu 09, 19:33:43
Projektin etenemisvauhti ei päätä huimaa, joten melkein joka ruuvin kiristys tulee tännekin taltioitua.
Posti tänään emäputken laakerit, jotka pitkän haun jälkeen löysin jostain saksalaisesta traktoreihin erikoistuneesta nettimyymälästä. Liian helppoa tilata suoraan Storehouselta, eikä ole mitään jännitystä kun tietää mitä tulee. Nyt ei tullut Timekeneitä vaikka toivoin. Tuli Peer-merkkiset. Ei siinä mitään, ameriikkalainen firmahan tuo on, mutta hieman häirii tuo laakkeriin stanssattu "CHINA"  >:(. Hyvin sopivat kuitenkin paikalleen, eivätkä olleet uutenakaan yhtään ruosteessa.
Ihan vaan tiedoksi, että kartiolaakerin tyyppi on L44634 ja kartio itte 44610, on sitten valmistaja kuka hyvänsä.
Yks perkele lisää, eihän kodilinin fredi ollu laittanu olenkaan pölysuojia emäputken laakereihinsa, ja kehno, huomasin tuon vilpin vasta kasatessani. Nyt joutuu taas tilaamaan muutaman euron hilut erikseen, ehkä tällä kertaa vaikkapa W&W:ltä, niin ei tule ikäviä ylläreitä yhdelle viikolle liikaa.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Hemuli - 18 syyskuu 09, 08:51:34
Noista emäputken laakereista... Ne ovat kulutustavaraa, itse tulee vaihdettua liiankin usein - toisin sanoen aina kun uusi pyörä tulee taloon niin seuraavan kerran kun keula on irti niin vaihdan laakerit vaikka silmämääräisesti ei mitään näkyisikään. Täytyy postata joku kerta muutama kuva eräästä Springer Softailista jossa oli lähes 20 vuotta vanhat laakerit kiinni - keula kääntyi pykälän kerrallaan mutta omistajan mielestä niissä ei ollut mitään vikaa. Oli kuulemma hiukan herkempi ajaa laakereiden vaihdon jälkeen ;D ...
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Springveli - 18 syyskuu 09, 09:29:03
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 18 syyskuu 09, 08:51:34Täytyy postata joku kerta muutama kuva eräästä Springer Softailista jossa oli lähes 20 vuotta vanhat laakerit kiinni - keula kääntyi pykälän kerrallaan mutta omistajan mielestä niissä ei ollut mitään vikaa. Oli kuulemma hiukan herkempi ajaa laakereiden vaihdon jälkeen ;D ...

Noi Springer keulat tahtoo kuluttaa noita laakereita herkemmin,
ite vaihtanut omaankin jo parikertaa,viimeksi laitoin rasvanipan emäputkeen.
Pomppiikohan toi keula enemmän kuin tavallinen?  ;D
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 18 syyskuu 09, 10:06:30
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 18 syyskuu 09, 08:51:34
Täytyy postata joku kerta muutama kuva eräästä Springer Softailista jossa oli lähes 20 vuotta vanhat laakerit kiinni - keula kääntyi pykälän kerrallaan mutta omistajan mielestä niissä ei ollut mitään vikaa. Oli kuulemma hiukan herkempi ajaa laakereiden vaihdon jälkeen ;D ...

Nämäkin "originaali" laakerit olivat varmaan tuolta -80 lopulta asti olleet paikallaan. Ja hieman "kulmikkaasti" tuo keula kääntyi kun oli ylhäällä. Pyörien päällä ollessaan ei ko. ominaisuutta vielä havainnut. Toivottavasti nyt ei tule yliohjautuvaa  ;D
Noihin laakerikuppeihin on tarjolla ainaskin storehousella nippoja, varmaankin kyllä ihan normikamaa, ja suosittelevat myös niiden asennusta. Itse en ole ollut kovin innokas emäputken laakerien vaihdoissa. Pitää ottaa toi Rautis talvella tarkasteluun, jos siellä olis vaikka vielä ihan alkuperäiset...  :-[
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Hemuli - 18 syyskuu 09, 10:38:54
Taitaa springerissä olla ongelmana paino, uuden mallin keulahan painaa aivan tolkuttomasti.

Yksi mikä tuhoaa ohjauslaakerit kuulemma hyvinkin nopeasti on dynotus - siinä tulee keulalle niin hurja paine että laakerit ottaa äkkiä itteensä. Kaverilla oli kahden metrin akselivälillä oleva chopperi josta penkitettiin 128 hepoa takapyörältä - siihen sai yleensä vaihtaa laakerit penkkikäynnin jälkeen ;) ...

Normaali laakeri kuluu pyörimällä eikä sitä yleensä huomaa kunnes muruset lentelee tai ääni muuttuu kellossa. Ohjauslaakeri taas on suurimman osan aikaa paikallaan joten sen kuluminen ilmenee kun laakerirullat takovat koloa ulkoskooliin.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 01 marraskuu 10, 17:24:20
No niin, sitten piti alkaa tutkimaan miksi koneen puristuspaineet ovat niin matalat.
Koneen purkua siis. Nokka-akseli ei ole näköjään syyllinen, sieltä löytyi orggis H, rattaassa punainen maalimerkki, joten sekin on HD stock....mutta hieman ihmetyttää kun ratas on ilman uraa, eli 70-77,  ja tuo punainen merkki taas kuuluisi olla 78-84 vuosimalleissa, urallisessa rattaassa.  :-\
70-77 tuo maalimerkki pitäisi olla vihreä (Andrewsin kataloogin mukaan).
Hauskoja ristiriitaisuuksia.

Ratas on ainakin kertaalleen vaihdettu edellisen kyläsepän toimesta ja näyttää ettei hän ole prässiä käyttänyt vaan pajavasaraa. Aika veitikka.

Kannet irti seuraavaksi. Eivät olleet kovin piukassa, eivät varmaankaan vaaditussa momentissa, joten ei tuo sitten enää yllätys ollut kun totesin molempien kansipahvien jo vuotaneen ja osittain palaneen.
Merkillistä, kun väliin ei paikat kestä vaikka kuinka tarkaan on laitettu ja taas väliin tuollalailla huitaistut ovat kestäneet ajoa vaikka kuinka. Ei edes savuttanut paljoa eikä öljyn kulutus ollut mitenkään poikkeava.

Männät näyttävät olevan stanu kokoa. Seuraavaksi pitää ottaa pytyt irti ja katsoa renkaat ja mitata sylinterit, onko nekin std mitoissa vai onko veijari laittanut std männät ylikoko pyttyihin.

Kaikki on mahdollista...näköjään.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kone1_etusyl.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kone1_takasyl.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kone1_kannet.jpg)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kiiski - 01 marraskuu 10, 23:50:42
Tää rojektihan on ainakin näin aluks silkkaa voittokulkua, neitseellistä biittiä ja vaan vähäistä mä ite kato ku mä osaan tyyppistä askartelua löytyny. Nokan ratastako oli leivottu vai pinionia?
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 02 marraskuu 10, 10:03:31
Nokan ratas on saanu vasarasta.
Öljypumpun akselin päästä, kiilauran reunasta näyttää myös lohjenneen palanen. Millähän sekin on saatu aikaseksi, kun pajavasara ei niin pieneen rakoseen mahdu.  :)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 06 marraskuu 10, 17:55:18
Puristuspaineiden pakoreitti on paikannettu. Molempien kansien pakovettiilien seetipinnat olivat huonossa jamassa, tuskin ovat enää kovin tiiviitä olleet.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kone2_venttiilit.jpg)

Ohjurit ovat väljähköt. Tiivisteitä niissä ei ollut.

Vaarnatapit päätin irroittaa tällä kertaa, vaikka ohjurit saa kyllä muutenkin vaihdettua. Mutta kun nyt on toinen koneistamo kyseessä....
Nuo tapit olivat aika piukassa. Liimaa on käytetty runsaasti ja jäljistä päättellen lukkopihtejä. Mutta lähtevät kyllä kuvan mukaisella kahden mutterin systeemillä, eikä tuolla tavalla vaurioita itse vaarnaa.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kone2_vaarnapultti.jpg)

Sylinterit olivat myös silmämääräisesti katsottuna porauksen tarpeessa. Männänrenkaiden jäljet näkyvät hyvin pyttyjen yläosassa. Pitää vielä mittailla, josko 0,010 ylikoko riittää.

Kaiken kaikkiaan näyttää ihan tyypilliseltä Shovelin 70 000 km huollolta.  :)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: masa - 08 marraskuu 10, 00:18:02
On tää vaan hel...in hyvää ,jatka vaan samaa huoltoa ,helpottaa sitten omaa rojektia joka on kuitenkin tulossa :)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jensen - 08 marraskuu 10, 02:10:06
Porukat ei varmaan muista että alias Jensenilläkin on Shovelin romu. ;D Onko Kokkosella se vanhemman mallinen hydra? 1977 vai 1978 vaihtui japsi tyyliseksi eli damperi pudotetaan yläkautta. Mulla on valitettavasti 1977 ja vanhempi ja damper lukkoprikalla. Käytin ainakin  20 kertaa osina. Meinasi vuotamaan ja ei mistään saanut sopivaa damperin lukkoprikkaa vaikka niitä vaikka mistä tilailin. Lapselliset paperitiivisteet ei pitäneet. Tiiviste aineet joita neuvottiin meni kasaan ja taas vuoti. No panin paperitiivisteen tilalle kumi o renkaat niin on nyt ainakin 2 vuotta pysyny öljyt.
          Helpommalla pääsisi keulan korjuusta vaikka ostamalla uuden Ultiman. Niissä on öljytkin jo valmiina.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 08 marraskuu 10, 10:10:02
Tämä on E77 eli vanhempi. Ei tuon keulan tiiveyden kanssa ole ollut ongelmaa, mutta en osaa sanoa onko se samanlainen kuin sulla. Tosin kilometritkin on jäneet tällä pyörällä aika vähäisiksi.
Mut kyllä noita tiivisteitä joutuu muutaman vuoden välein vaihtamaan ajopyörässä (-80 1340 Shovel), toinen vuotaa taas, vaihdettu noin 4-5 vuotta sitten....kilometrejä joitan kymmeniä tuhansia?

Shovelin "huollosta" löytyy lisää tuolta: 1340cc Shovelin koneremppa (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=152.0)

Ei tule varmaankaan kaikkea samaa enää tähän kirjoitettua. Vaikka kyllä mulla on tapana toistaa itseäni  :)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: ma^ko - 08 marraskuu 10, 10:42:17
Montaks mopoo tuolla Jensenil oikein on, sil o se Cebari-teelmä, Väino, Lapiopää ja pikku-Möhkö ja sit joku pilkottu Marilandin Honda ja ???
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 08 marraskuu 10, 19:33:48
Sylinterit tuli mitattua, ovat 0,10 mm mäntiä (88,25 mm) suuremmat. Ei soikeita eikä kartoitakaan. Pytyn alaosassa, jossa asti renkaat eivät käy, oli vielä neitseelliset hoonausjäljet, siellä väljyys 0,07 mm, eli tuo mihin pytyt normaalisti porataan.
Paperiliuskamittauksen mukaan kiertokanget ovat suorat. Niissä en havainnut myöskään pystyvälystä. Alapään päittäisvälyskin oli 0,5 mm. Joten noilta osin värkki on kunnossa.

Osat tilattu uudelta mantereelta. Saa nähdä koska tulee, tuleeko ollenkaan ja jos tulee niin mitä tulee.  :)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 28 marraskuu 10, 14:24:55
Osia ei sitten tullut suuresta Ameriikan maasta vaan paikallishankintana. Kumma juttu tuo American Legend, hienot sivut, halvat hnnat, mutta ei kuittaa tilausta eikä vastaa viesteihin. Siis olkoon.

Koneen osat tuli hilattua asiantunteviin käsiin, parin viikon kuluttua pitäs olla valmiina. Kannet pitää myös plaanata, oli senverran toisessa jengat kohollaan ja molemmissa kun on ollut ohivirtausvuotoa sinne sun tänne niin hoituu nekin vauriot pois.

Sillä välin keinuvipukoneistojen kimppuun. Päittäisvälykset olivat kolmessa liian suuret ja heti näki, että keinuvipujen päät pitää hioa, kuten käy kuvastakin ilmi.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/keinuvipu1.jpg)

Purkuvaiheessa totesin myös, että edellinen asentaja on käyttänyt liian ohuita prikkoja keinuvipuakseleiden muttereiden alla, jolloin muttereissa oleva harjanne oli prässännyt akselit kivasti kiinni koneiston lohkoon:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/keinuvipu2.jpg)

Kahdessa keinuvipuakselissa oli öljykanavat käytännöllisesti tukossa. Akselin tulpan jenkoihin oli laitettu miehekkäästi joko tiivisteliimaa tai lukitetta, jota siten oli riittänyt myös öljykanaviin.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/keinuvipu3.jpg)

Tulpat oli muuten aika tiukassa. Sai kotvan antaa lämpäkin, ennenkuin taipuivat tahtooni.

Puslat menee myös uusiksi, pystysuuntaista välystyä tuntui akseleissa. Shimmejä ei tietenkään ollut niiden paksujen lisäksi. Kolmen keinuvivun päittäisvälykset olivat 0,45 - 0,55 mm välillä, eli aivan liian suuret tuohon paikkaan. Tähtään tuonne 0,10 mm tai vieläkin sen alle.

Jaa, että harmittiko nuo löydökset? Ei tietenkään. Enemmän se vituttaisi jos purkaisi koneen turhan takia. ;D

Kiikuttessani kansia ja sylintereitä korjamolle, tuli puheeksi myös keinuvipukoneistot. Korjaamolla ei ole mitään intressiä alkaa puslittamaan vanhoja vippoja, koska uudet osat akseleineen tulee halvemmaksi asiakkaalle kuin mitä  korjaamiseen vaadittava työ tulisi maksamaan. En tarkistellut hintoja mutta kaveri sanoi, että keinuvipu on siinä 25- 30 E korvilla ja akseli 20 E.
No meneehän tuohon tallissakin aikaa, mutta nyt pääsee 20 Eurolla 200:n sijasta kun tekee itte ja tarvittavat työkalut on jo hyllyssä.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 12 joulukuu 10, 14:55:51
Screening filsu tuli avattua, hm...siellä oli jotain sinne kuulumatonta rämmälettä, joten piti sitten öljypumppukin ottaa pöydälle. Olihan tuo öljyä kierrättänyt ja talvella kaiken lasettanut kampikammioon.  :)
Samanaista haituvaa löytyi pumpustakin vähän joka reitiltä. Ei mikään ollut tukossa mutta ei siellä kyllä tuolaista tatinaakaan saisi olla. Lähempi tutkmus paljasti ylimääräisen töhnän pääosin olevan peräsin yleensä pesukoneiden ja vastaavien liitoksissa käytettävästä tiivistenauhasta. Liekö teflonia vai mitä. Sitä on käytetty näköjään tämän Shovelin jokaisessa öljylinjan kierreliitoksessa.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu7.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu6.jpg)

Tuo nauha on kirotun vaikeaa poistaa kierteistä, sitä ei edes näe vaikka sitä on edelleen kierteiden pohjalla. Sitten kun kiertää liitoksen paikalleen, niin jämät saattaa irrota ja päästä kiertoon. Tässä kuvassa näkyy miten sitä löytyy vielä pesun jälkeenkin.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu4.jpg)

Tältä näytti paikat ennen pesua:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu2.jpg)

Oli seillä muutakin mutaa:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu1.jpg)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: tuuba - 12 joulukuu 10, 15:03:57
jos se nöyhtä on tappuraa eli hamppua niin se lähtee hyvin pois polttamalla
kai se putkiteippikin palaa
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jasu - 12 joulukuu 10, 22:09:37
Ja tuo teflonteippi lähtee parraiten teräs/messinkiharjalla... Myös paineilmalla saa yllättävän hyvin, muttei aina...

Sisäkierteistä on kyllä hieman hankala harjailla...
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 joulukuu 10, 22:15:38
Aiheeseen löyhästi liittyen: evoluution enskan ja lootan öljyntyhjennysproput kertaalleen hajottaneena olen tavannut kietaista tota tefloniteippiä proppuihin ennen takaisinkiertämistä. Saapi sitten taas helpommin auki, kun öljynvaihdon aika tulee. Mut noihin kuvien paikkoihin en laittais...
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Hemuli - 12 joulukuu 10, 22:36:24
Joskus pöllin tallikaverilta nestemäistä teflontiivistettä, hyvin tuntui toimivan. Kyllä toi teippikin pelittää kun vaan pitää huolen että sitä ei jää yhtään liittimen kierteen ulkopuolelle - jättää vaikka kierteen/pari tyhjäksi asennettaessa.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 14 joulukuu 10, 20:29:59
Kiitos kommenteista.
Oikeat aineet oikeaan paikkaan, niinhän se menee. Ja oikeat määrät. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin esimerkiksi hyvä wiski oikeassa paikassa mutta liian kanssa aiheuttaa myös karstaa koneeseen, joka tosin poistuu itsestään.  :)

On tuota nauhaa tullut itsekin käytettyä mutta varovasti, kuten Hemulikin totesi. Locktiteltä näyttää löytyvän 542 ja 577 kierretiivistettä.

Takaisin öljypumppuun. Mitä sieltä vielä löytyi:
ImuPaluu- ja painepuolen väliseen stefaan oli rattaan kiila tehnyt sievän loven. Näyttää ihan tehdastekoiselta, mutta ei sitä liene.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu3.jpg)

ImuPaluupuolelta on mennyt myös jotain tiivistenauhaa karkempaa läpi. Uria oli ja sinne jäävät:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu5.jpg)

Check valven kuula on 9,5 mm ( voi olla 9,51 mm?). Sen pesään sopii mainiosti Twin Camin tönäri, jokan päässä oleva kuula on samaa kaliiberia. Tismalleen. Tuolla saa joko lyötyä tai hiottua tahnan avulla vuotavan kuulanpesän kondikseen. Noita TC:n tönäreitähän on jokaisella tallin nurkissa  :)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Checkvalve_kuula.jpg)

Jamesin koko moottorin tiivistesarjassa tulee mukana myöskin uusi kuula ja rattaiden kiilat.

Edit: Imu- muutettu paluuksi. Tuo pumppu ei ime mitään, työntää vaan...
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: jakke - 14 joulukuu 10, 20:49:15
sopiiko tähänväliin kysyä että mahtaako tuohon kuulaan tarttua tikkiä käyttäen rautatappi? 
nämä muodostaisi siis yhtyessään mahdollisen kuulankolo korjaimen..

-jakke
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jack - 14 joulukuu 10, 20:51:31
Ja ko. linkin säikeestä löytyy Cottenin vastauksesta työkalu sen check ballin kolon muokkaamiseen.

Sanoo amerikan guru nou-nou noille muille viritelmille...

http://knucklenutz.com/tech/viewtopic.php?t=2283 (http://knucklenutz.com/tech/viewtopic.php?t=2283)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Hemuli - 14 joulukuu 10, 21:23:17
Tönärin pää on evomoottorissa saman kokoinen, sellaista olen itse käyttänyt venttiilihiomatahnan kanssa pesän läppäämiseen. Hyvin on toiminut, sanoo amerikanguru mitä vaan.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jack - 14 joulukuu 10, 21:58:42
Sä ootkin chopper-custom-race-pitkätukkahippi, etkä tajuu ku pussihousuguru kertoo ;D

nojoo, oikeesti, saattaa olla jotain ideaa tossa Cottenin työkalussa, ainakin ehkäpä paree, kuin kopauttaminen.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 18 joulukuu 10, 18:24:21
Liitokset ovat ovat kiinni ilman lisäaineita.
Check Valven kuulapesälle tuli tarjottua vasaraa, työntötangon välityksellä.

Hiton monta tuntia meni tämän öljypumpun kanssa, toivottavasti ei hukkaan heitettyä aikaa.

Pumpun paikalleen asennus ei ole mikään ihme juttu, vain tuon käyttörattaan asennuksen kuluessa saattaa tulla jokunen voimasana lausuttua.

En tiedä miten ammattilaiset sen asentavat, itse teen sen seuraavasti:

Kiila rattaan uraan veseliinilla

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu_2_1.jpg)

Ratas ujutetaan paikalleen pinionin matopyörään. Pumppu ei saa olla vielä työnnettynä kokonaan paikalleen.
Pumppua akseleineen työnnetään varovasti lisää kohti lohkoa, kunnes kiila alkaa tulla ulos rattaan urasta. Konetta pyöräytetään varovasti samalla sormella kiilaa sisällepäin painaen. Kun akselin ura tulee kohdalleen, kiila menee paikalleen. Pumppu työnnetään paikalleen.
Konetta pyöräyttäen tarkistus, että akseli ja pumpun rattaat pyörivät koneen mukana.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu_2_2.jpg)

Lukkorengas asennetaan uraansa. Vaatii asianmukaiset pihdit, hyvät hermot, valoa ja toisella kädellä jollain sopivalla piikillä rengasta paikalleen ohjaten.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu_2_3.jpg)

Vielä kuva letkuliitännöistä. Vastaava löytyy Koneet/Shovelhead osastosta

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/ljypumppu_2_4.jpg)

Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Hemuli - 18 joulukuu 10, 19:30:44
Itse asennan kiilan vasta sitten kun ratas on akselilla, se sujahtaa näppärästi siitä päästä sisään. Ja lukkorenkaan asennusta helpottaa jos on mahdollista jättää öljypumpun kansi irti niin että pääsee painamaan akselia sisäänpäin. Se nimittäin meinaa aina karata sen verran pumppuun päin että lukkorengasura menee rattaan alle.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: rodchop - 18 joulukuu 10, 19:57:32
Jos vimpan päälle kunnolla tekee, niin tuo ratashan pitäisi ottaa pois kampuran päästä, sitten öljypumppu momenttiin ja tarkistaa pumppu että pyörii kunnolla ihan sormin.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 19 joulukuu 10, 09:16:00
Kiitokset taas hyvistä vinkeistä.

Kansi mulla olikin auki tuota ratasta asentaessani. Siinä huomas hyvin ettei se akseli sinne putkeensa ihan noin vaan sujahtanut. Tuo aiemmin mainittu stefavaurio lienee tapahtunut edelleiselle asentajalle juuri tässä työvaiheessa. Pitää painaa sekä akselin päästä että rungosta pumppua paikalleen.

Asennusvaiheessa tuo pumpun runko ohjautuu paikalleen akselin ja niiden kahden vaararuuvin avulla. Kokeilin minkälainen liikevara pumpun rungossa on sen keskittämistä ajatellen. Ei ollut paljoakaan. Sitten kun kansi tuli paikalleen vielä neljällä rungon läpi kulkevalla pultilla, ei pumppussa ollut enää minkäänlaista keskitysvaraa. Joten suoritin sen keskityksen "twincamimaisesti" eli vain pyörättämälä konetta ja pultit kiinni.

Muistelisin, kun vaihdoin Panshoveliini aikoinaan S&S:n pumpun, siinä oli tuota keskitysvaraa ja tein sen jotenkin noin kun rodchop tuossa aiheellisesti ohjeisti.

Öljypumpun ruuvien ja muttereiden kiristysmomentit ovat
- muovitiivisteelle 45 -50 in-lbs (5 - 6 Nm)
- valkoiselle paperitiivisteelle 50 - 60 in-lbs (6 - 7 Nm)
- mustalle paperitiivisteelle 90 -120 in-lbs (10 - 11 Nm)

Jamesin tiiviste on musta, mutta ei ihan paperia. Kokeilen tuollaista 10 Nm, jos se pitäis.

Edit N muunnettu Nm arvoiksi
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 23 joulukuu 10, 21:49:35
jeph...rauhallista pääsiäistä tästäkin pajasta...

Edit: päästin Joulupukin toipumaan, ehkä taas vuoden päästä  :)

Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jensen - 24 joulukuu 10, 02:11:57
Hurja kuva Kokkosella. ;D No ei se haittaa ja tuli tuosta Kokkosen projetista myös oma mieleen. Isä aikoinaan poraili autojen sylintereitä  ja meillä pitäisi olla myös laitteet joilla näkee jos pytty on väljä tai soikea. Mie en osaa kylläkään niitä käyttää mutta isä osaa ja kyllä se minua jelppaa.
             Tässä uudenvuoden päätöstä suunnitellut ja se ois että ei alkoholia vuonna 2011.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: masa - 24 joulukuu 10, 22:25:30
Joo kovaa on kokkosen joulu kun tota kuvaa katsoo,mutta ymmärrän et pitäähän sitä välillä ottaa etäisyyttä tohon Shoveliin,jotenkin toivon et oma olis hiukan helpompi,sitten kun alotan.Hyvää Joulua ja silleen.  :)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 06 tammikuu 11, 19:01:56
Hilut on haettu, laskua tuli 930 Euroa. Siis työt ja osat (männät, renkaat, nokka, venttiilit, ohjurit, tiivistesarja, jokunen pusla....)
Männät 8,5:1 ja nokka hurja Andrews J  :)
Venttiilit Rowen Black Melonite, ohjurit Rowen AMPCO 45, (en laita tiivisteitä)

Saksassa kannattaa huomoida kun ostaa palvelua tai osaa suoraan korjaamolta niin hinnat ilmoitetaan aina ilman liikevaihtoveroa (MwSt), joka on 19%. Joten kun menee hakemaan auton huollosta tai osat pajalta, saattaa lopullinen summa poiketa sovitusta.

Malliksi jokunen koneistamon hinta laskustani veroineen:

- poraus ja hoonaus 88 Euroa/pytty
- seetin koneistus 30E/seeti
- ohjurin vaihto ja hoonaus 42E/ohjuri
- kansien hiekkapuhallus 36 E/Kansi
- helicoil pakoputkenkiinnityksiin. 24E/Kansi

Osat olis toki ollu halvemmat ameriikasta, mutta kun ei saanu ja hyvä olikin, sillä pytyt ei menneetkään enää ensimmäisellä ylikoolla, vaan piti porata suoraan 0.020 ylikokoon. Se siis omista mittauksista.
Uhl Customs pajassa on tosi hyvä palvelu. Sinne menee mielellään ja Uhlilla on aina aikaa jorista asiakkaan kanssa joutavia eikä hän ole mikään tiedon pihtaaja.

Keinuvipujen puslat tuli sitten vaihdettua ja protsattua pyhinä sekä päittäisvälykset säädettyä ainakin oikealle hehtaarille, jos ei ihan niin minimiin kuin oli alunperin tarkoitus.

Kiertokankien yläpuslat vaihdoin, protsasin ja hoonasin. Jokunen kuva alla.
Irrotus/asennustyökalu on Georges Garagen ja protsi JIMSin

Ensin kuitenkin kannet rempan jälkeen:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kansiremppa_1.jpg)

Puslien irrotus käy näppärästi, lämmitin kangen pään töhöttimellä ennen puuhan aloitusta

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Mannantapin_puslan_poisto.jpg)

Asennus vaivatta samalla kalulla, välikapula on käännetty asennus asentoon. Lämmitys taas...

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Mannantapin_puslan_asennus.jpg)

Ja sitten protsaus. Käytin leikkuuöljyä liukasteena. Laittaa silti väliin hanttiin ja liian voiman käytöllä saattaa pusla kääntyä silmässään ja se ei ole suotavaa. Öljyreikä ei sitten ole enää kohillaan.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Mannantapin_puslan_protsaus.jpg)

Tämän jälkeen hoonaus. Kuva on sensuroitu, työkaluni ei täytä laatuvaatimiksia  ;D

Edit: Noista puslista ja protsauksesta löytyy enemmän juttua tuolta Männän tapit ja puslat (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1342.0)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 06 tammikuu 11, 21:43:53
Laatuvaatimukset mä vähän arvasin, kun itse oon samaa hommaa tekemässä kahteen koneeseen ja kiroilemassa hyvien työkalujen kalleutta... ::)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 08 tammikuu 11, 14:24:39
Jossain topikin alkupäässä höpisin, että mittasin kiertokankien suoruuden ja totesin niiden olevan ok. Niin varmaan näyttikin noilla kulahtaneilla puslilla. Uusintamittaus tuotti toisen tuloksen ja etukankea piti oikaista. Meinas loppua usko, paino ja voima, mutta lopulta näytti aika hyvältä.

Tuosta paperiliuskamittauksesta on kuva tuolla  1340cc Shovelin koneremppa (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=152.0)

Eikä kankien suoruuden toteamiseen koneen purkuvaiheessa tarvita mitään mittaustakaan kun katsoo kulumajäljet männisssä. Ne puhuvat selvää kieltään. Tässäkin pyörässä:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Mnnt_1.jpg)

Kiertokangen oikaisuun on alla S&S ohjeesta työkaluskitsi
(No, laitoin myös samasta ohjeesta tuon paperiliuskamittauskuvan)

Itse ohje on Instruction 51-1020 S&S Instructions (http://www.sscycle.com/instructions/instructionslist.php?x_cat=4)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 16 tammikuu 11, 20:13:48
Iloisin mielin tuli taas konetta kasattua, kunnes sitten huomasi tehneensä turhaa työtä ja meni purkuhommiksi. Perkeleen Andrewsin nokka-akseli!! >:(

No joo, siis jakopää tuli laitettua asianmukaisesti kokoon. Tässä vielä nostajapesien paikalleen laitto. Nuo kohdistusruuvit ovat kyllä mainiot.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Nostajanpesan_kohd_1.jpg)

Kun kyseessä on uusi nokka, on syytä tarkastaa sen ajoitukset.
(Siitä lisää tuolla Tarina nokkien ajoituksesta jatkuu (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=153.0) )

Tässä sitä vielä valmistellaan. Tuo astelevy on merenkulkukompassin näytöstä (löysin kolme roskiksesta  :) ), kiinni ensiön rattaassa magneetilla.  Yläkuolokohdat tarkastin ensin kellolla ennen varsinaisia mittauksia. Vauhtipyörän merkki oli ihan paikallaan. Jotain postiivistakin siis.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Ylkk_mittaus_1.jpg)

Mittaustulokset näyttivät, että nokan ajoitus on 10 astetta aikaisella. Joka venttiilissä, avauksessa ja sulkemisessa (mittauskohta oli 0.053 tuumaa - 1,3462 mm). Siis ratas on prässätty väärään kohtaan. (Syyllinen on JIM001, 26.04.2010, aamupäivä, löyty pakkauksesta. Tuo päivä on maanantai.....) Kyllä harmittaa...
Sitten vertailin karkeasti orggisnokkaa ja kyllä se tosiaan siltä näyttää, mitä mittauskin osoitti. Vaikka tuo ero nokassa on vain 5 astetta. Olis ollu edes hammasväli, mutta kun ei.

Käytin "jäykkää" adapteria mitattavassa nostajassa, hydrauliyksikkö ei ole hyvä, joustaa ja jumittaa.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Nokan_ajoitus_mittaus_1.jpg)

Huomenna pitää keskustella osan myyjän kanssa ja laittaa palautetta Anterolle itselleenkin.

Andrewsin BT nokissa ei liene kiilaa? Ja ittellä ei ole prässiäkään, jotta pääsis asian korjaamaan omatoimisesti.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 12 helmikuu 11, 14:52:13
Andrews vastasi ohjeella, miten ratas prässätään irti ja taas paikalleen  :)
Mut eihän mulla ole prässiä.

Myyjä vaihtoi nokan. Eron näki silmälläkin kun vartaili rattaassa olevia kokoamisessa käytettyjä kohdistusviivoja ramppiin.
Myyjällä kyllä taisi käydä aivopieru, kun sanoi jotta kyllähän tuon toisenkin voi asentaa kun vaan säätää sytytystä vastaavasti. Totesin siihen, että siinä pyörässä sitten riittää puristuksia... itte en kyllä menis sitä nokkaa omaan enkä asiakkaan pyörään asentamaan korjaamatta ajoituksia paremmin kohdalleen.

Uusi nokka on paikallaan ja ajoitukset täsmäävät.

Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 19 helmikuu 11, 15:15:09
Kannenpultteihin olen tavannut laittaa kierteiden puhdistuksen jälkeen kuparitahnaa tulevia remppoja helpottamaan.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kannenpultti_1.jpg)


Joskus on joku kysynyt, saako Shovelin takapytyn kannen pois konetta irrottamatta. Saa sen, ainaskin tässä mallissa. Tilaa ei ole paljoa ja nuo korkeakupuiset mutterit eivät voi olla paikoillaan kannen poisotossa/paikalleenasennuksessa.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/kone9_takakansi.jpg)

Ja tällaisiin harmittaviin pikkujuttuihin näissä törmää. Vasta asetaessani imusarjaa takaisin huomasin, että se onkin uudemman mallin (79 ->), eikä sovi oikein hyvin näiden kansien kanssa, vaikka lienee siinä ollutkin parikymmentä vuotta. O-rengastiiviste ei sovinnolla tuon kanssa paikkaansa löytänyt ja pelkän, ulkopuolisen klemmarin alle tulevan kumirenkaan kanssa, kanaviin jää parin millin rako. Ei hyvä.
Pieniä ovat murheet, muuta kuka suuria kaipaisikaan  :)

OEM imusarjanumerot
-> 1978, 27021-71A
1979 - 84,  27021-78

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kone9_Imusarja.jpg)

Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: tuuba - 20 helmikuu 11, 00:06:18
mulla muistaakseni .20 strokeri pytyyt ja sama homma ei käynyt, tein alumiinista siihen imusarjaan jatkot ja käytin niitä panta mallisia tivisteitä ...... hyvä tuli
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Smokie - 20 helmikuu 11, 09:18:20
Toi kuparitahna on suhteellisen penaalista, ainakin tulpat jää pahasti nakeriin kun kuparitöfnä palaa sinne väliin. Joku Fordson ukko sanoi ettei Taunuksen tulppia saa ikinä irti ellei niitä ennen asennusta väritä lyijykynällä, siis semmoinen vanhanaikainen kunnon kynä eikä mikään ympäristöystävällinen grafiittikynä. Vissiin semmoiset autopeltiseppien ja metsureiden käyttämät täysjöötikynät käy.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Rautahauli - 20 helmikuu 11, 09:35:56
Taidan kokkeilla tulppien kierteisiin rasvaa jota käytetään kuuman paikan laakereille. Käytetään myös valukauhojen suojaamiseen ettei sula alumiini tartu kiinni. (Kuumennetaan kosanilla kauhaan.) Kun sitä laittaa kierteisiin jossa paikat käy punaisena niin se menee pölyksi joka lähtee puhaltamalla pois. Ei pala kierteisiin.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: reiska - 21 helmikuu 11, 11:52:19
 (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Kone9_Imusarja.jpg)


Itse totesin viime remontissa että imusarja passattava paikalleen ennen kansien kiristämistä.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 21 helmikuu 11, 19:25:37
Olen saman toimenpiteen kannalla. Vahvasti.

Juuri tuota olin tekemässä, kun sitten törmäsin tuohon pulmaan.
Ainaskin tässä Shovelissa, vaikka pultit ovat rei'issään, kannet pääsevät kääntymään sen verran, että imusarja on passattava kohilleen ehdottomasti ennen kansien kiristystä.

Ei ole sorvia, joten JWBoomilta on tulossa osaa....

Mulla ei ole tuon kuparitahnan kanssa ollut ongelmaa, mut en kyllä ole tuplan kierteisiin kokeillutkaan.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 27 maaliskuu 11, 19:18:30
Käy ja kukkuu. Ja nätistikin vielä.
Etusylinterin pakoputki ei istu kunnolla paikalleen, sitä pitää vielä muokata lekalla.

Pieni pulma tuli sytytyksen ajoituksen kanssa. Laitoin kärkilevyn vanhoihin merkkeihin paikalleen, vilkaisin huolimattomasti ajoitusmerkkiä, "joo on kohdallaan", mittarilla tarkistus,  säätääkään ei tarvinnut. Mut ei lähteny käyntiin. Ampu kaasuttimeen ja yritti potkia takaisin.
No homma uudestaan. Eihän sytytys ollut lähellekään kohdallaan....merkki olikin ollut ilm takasylinterin ennakkomerkki  :-[     Siis "pikkusen" aikasella.

Vauhtipyörässä on samat O-merkit molempien sylintereiden ykk:lle. Löytyi se oikea ennakkomerkkikin, I. Vauhtipyörään on stanssattu tiuhaan taka ennakkomerkin ja taka ykk:n väliin apuviivoja, en ole moiseen ennen törmannyt. Lieneekö jollakulla tietoa, missä mallissa noita olisi ollut?
Eihän sitä tiedä, liekö limput lainkaan alkuperäiset. Eipä mulla ole tuon -77 manuskaakaan, jos on niissä eroa -78 mallien merkintöihin.

Nyt sitten kävi niin, että kärkien pohjalevyn säätö riittää nipin napin (lähes)oikeaan ennakkoon. Säätövaraa joutunee varmaan vielä viilaamaan lisää.

Ihme homma. Mulla kävi ton 1340 Shovelin kanssa samalla tavalla tuon pohjalevyn kanssa, siinäkin J-nokka. Onko Andrewsin nokissa sytytyksen kohdistusnastan paikka eri kohdassa kuin alkuperäisessä nokassa? Vai mitä hittoa.  ???  Ja miks aina vain mulle käy noin...... :)

Editoinnit kursiivilla
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Hemuli - 27 maaliskuu 11, 22:56:40
Noista Anteroistahan on ollut paljon juttua täälläkin - mittasitko oliko nokan ajoitus kohdallaan? Sehän vaikuttaa myös sytkän asentoon.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 28 maaliskuu 11, 07:44:19
Tämän yksilön ajoitus on kohdallaan. Edellisen ei ollut. Tuolla on aiemmin juttua.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 28 maaliskuu 11, 09:43:50
Vielä lisäyksenä, et en muistaakseni vertaillu tämän ja orggis nokan sytkän kohdistusnastojen paikkoja.  :-\
Siinä nokassa, jossa taas venttiilin ajoitukset oli pielessä, myös sytkän merkki oli vastaavasti pielessä. Homman olisi korjannut rattaan uudelleen asennuksella, mutta kun ei ole välineitä.

Noista tämän pyörän kampiakselin ajoitusmerkeistä vielä. En  niitä tullu niin tarkkaan mietittyä sytkää säädettäessä, meni kerran kohdalleen toisella yrittämällä. (Lopullinen säätö strobolla myöhemmin)
Nokan ajoituksen tarkistin kellolla, ykk:t jne... en noilla merkeillä.

Jälkeenpäin tuli sitten pohdittua, mitä siellä oikein olikaan. Löytyi sieltä myös joku ylistanssattu merkkikin. Etusylinterin ykk täppä on ok, se tuli tarkistettua nokan ajoituksia mitattaessa. Takimmaisen ennakkomerkki on ilmeisesti samanlainen kuin etummaisen ykk.  :-\
Näyttää myös tuo etummaisen ennakkomerkki olevan kohillaan, mutta selvinne myöhemmin.
Nyt ei vaan enää saa astelevyä paikoilleen, kun paikat on kassassa, olis pitäny aiemmin keskittyä tähänkin asiaan.

Saatta olla että joku on lyöny omia merkkejään limppuihin, ja sehän on tietty mukavaa. Varmaan niistä joku on ihan kohdallaankin.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 13 huhtikuu 11, 10:17:18
Kannenpulttien kiristyksestä virinnyt keskutelu momenttiavaimen jatkovarren vaikutuksesta kiristysmomenttiin on siirretty omaksi aiheekseen

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3395.0)

Siellä on myös kuvaa tuos Shovelin kansien kiristykseen sopivasta työkalusta. Siis siitä viritelmästä mitä minä käytän.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 07 toukokuu 11, 19:09:22
Jokunen koeajo on suoritettu. Öljypumpussa oli vuotoja venttiilien korkkien alta, laitoin niihin ensin messikitiivisterenkaat, eivät pitäneet, nyt kumisilla o-rekailla vuodot ovat poissa.

Mutta sitten tuli todettua että lataus ei pelaa kunnolla. Ilman valoja niukin naukin 12,5 V, valoilla menee purkamisen puolelle. Staattorin navoista tuli vaihtosähköä ihan epistolan mukaan, ainaskin 50 VAC, mutta vastusmittauksella totesin staattorin olevan maissa. 90 - 400 ohmia.
Joten staattoori nyt ensin vaihtoon.
Joutuu purkamaan koko ensiön. Joka ei nyt tallissa ole mikään ihme homma, jos kaikki menis niikuin pitäs.... vittu, tuon kampiakselin jatkon kanssa taistelin ainakin kaksi tuntia!

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Laturi001.jpg)

Loputa sorkka-, rengasraudat, vasara, lämpö, armoton kiroilu ja hiki auttoivat

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Laturi002.jpg)

Vaan ei huoltotoimenpiteet rajoitukkaan yksin laturiin. Eturattaan takaa ja edestä tulee vaihteiston öljyt suht reippaasti pihalle, nyt sille varmaan täytyy tehdä jotain. Supernutin stefasta paistaa päivä läpi.
Mutteri oli tiukassa, mutta ratas liikkuu silti aika paljon.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Eturatas001.jpg)

Lisäksi ketjut ovat ottaneet ensiön koppaan kiinni.
On se mukavaa, ettei tarvitse keksimällä keksiä tekemistä tuleviksi illoiksi ja viikonlopuiksi.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Eturatas002.jpg)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jensen - 07 toukokuu 11, 20:46:16
Mulla on sama hommeli takana kuin mikä oli ja on Kokkosella edessä. Olen nyt Shovelilla ajanut 2600km. Tällä viikolla tuli 350km ja toimi hyvin tosin runkoputki meni poikki ja sitä piti hitsata. Ei ollut kenenkää rakentajan saumoista vaan ihan tehtaan. Ihmettelin että mikä perhana kun kettingit niin tiukalla ja aattelin ensin että swingin laakeri taas ja viime talvena sen tein mutta olikin runko poikki. No pesin rasvat pois ja migillä hitsasin ja taas pelittää. Oikea paukkurauta tämmönen vanha Shovel. :D On tämä aivan hauska ajella kuitenkin mutta kuitenkin Hondalla oulun näyttelyyn. Tarkoitus olis harrikka rallissa käydä Shovelilla mutta en taida raskia maksaa itteäni ralliin sisälle kun akuutti köyhyys aina vaivaa mutta mukava ois katella toisten moppeja.
           
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 08 toukokuu 11, 09:26:47
Mistä kohtaa runko oli murtunut? Nyt vois ittekin tarkastaa ko. paikan kun on siihen hyvä tilaisuus.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 09 toukokuu 11, 19:21:23
Kantsisko samalla mitata, onko lootan pääaksila suora?
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jensen - 09 toukokuu 11, 19:48:59
Tuosta paukahti poikki ja kiri kettigin kireälle.(Meisseli osoittaa mistä  suurinpiirtein repesi) Perhanan paukkurauta. ;) Säädin migin täydelle virralle ja tuikkasin kiinni. En jaksanut enskakoppaa repiä  irti mutta kylläpä luulen että pysyy. Hitsasin sen pensatankki paikalla vaikka vähän pelottaa kun kerran Kawan pakoputken hitsasin niin pahus kun huohotin putkeen otti tulen ja aattelin että nyt taitaa paukahtaa mutta ei kun näppäsin kädellä kiinni ja tukin.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 09 toukokuu 11, 21:02:39
Joo, pitää tarkastaa tuo akselin suoruus. Pientä kulumaa siinä on tukilaakerin kohdalla.
Eturattaassa on meihekäs 2,5 mm päittäisvälys (edit: räikkäkasisessa ohjeellinen 0,05 - 0,35 mm), joten ei ihme, että ketjut on tavoittanut ensiön koteloon. Laatikko on jo irti ja tutkiskelu jatkuu, kunhan saan enimmät paskat pestyä pois.

Tsekkaan tuon runkokohdankin.

Kiitos vinkeistä.

Staattorista löytyi "pieni" eristepuutos. Lienee piuhat kovettuneet ajan ja lämmön vaikutuksesta.
Staattori sinällään lienee kunnossa, jos vaan nuo johdot eristäsi uudestaan. Siitä tulee siis varaosa.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Laturi003.jpg)

Uusi American Made staattori ei näyttänyt lajinsa valiolta....

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Laturi004.jpg)

...joten sitä piti parannella. Tosin noilla johdoilla on ahdasta asennuspaikassaan, joten liikaa ei passaa lisäeristystä laittaa.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Laturi005.jpg)

Ja hommat ei lopu näihinkään pikku huoltoihin. Takaswingin laakerien tienoo oli niin ruosteen värjäämä, jotta pitää ottaa auki ja tarkastaa. Kuvassa sinne on jo suihaistu WD40:stä muhimaan.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Takaswingi001.jpg)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 10 toukokuu 11, 08:32:01
Jaoin tästä Jensenin, vakavuudestaan huolimatta hauskat , rosmo-jutut ja yhdistin ne tuonne Yleiseen höpinään, aiheeseen Yleistä horinaa (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3240.0), jonne ne paremminkin sopivat.
Siihen voi kukin jatkaa omia irrallisia jorinoitaan, joita ei chatissa tule käsiteltyä eikä esiteltyä.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jensen - 10 toukokuu 11, 13:19:20
No on siinä hommaa. Olisit voinut ne minun känniset höpinät pyyhkiä vain pois. :D Swingin laakerit oli helppo uusia ja halvat, Mulla on uudet.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Rautahauli - 10 toukokuu 11, 13:26:21
Swingin akseliputkessa on rasvanippa keskivaiheilla, riittääkö laakerien voiteluksi jos siitä pukkaa putkeen salvaa? Sitä varten se siinä taitaa olla...vai?
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 10 toukokuu 11, 21:25:55
Meidän -77 Shovelissa ei tuollaista nippaa ole. Olisiko joku jälkiasennus? Ei muuta kuin rasvaa sisään.

Olis saanu tässäkin olla. Laakerit on ihan ruosteessa, enkä mitään stefoja sieltä löytänyt.

Lisäksi svingi onkin huonommassa hapessa. Sen akselista on mennyt jengat, samoin kuin rungon vastaosasta. Eikä reikä ole enää ihan pyöreä, väljyyttä on varmaan millin verran. Onnistuiskohan ihan helicoililla korjaaminen...? Vai pitäskö yrittää puslittaa jotenkin?
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jensen - 10 toukokuu 11, 22:03:33
Joo mulla on swingissä 3 rasva nippaa. Keskellä ja sitten kiinnityksissä. Ne myy niintä akseleita jotka itte tekee ittelleen jengan kun ruuvaa paikoilleen. Vähän ylokokoinen aksila.  SELF TAP.S/ARM BOLT+025BT58-84
50,34 â,¬   
      

31109
Swingin korjauspultti korjaa kierteet alkuperäisestä itsekierteyttävä (+.025" ylikokokierre). Sopii 4-vaihteiset Big Twin mallit 1958-1984.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 11 toukokuu 11, 10:59:18
Kiitos Jensen, tuo on hyvä vinkki. Joka tapauksessa tarviin uuden akselin, tilaan tuollaisen ja katson josko riittää.
Taitaakin olla aika yleinen vika, kun on tuollaista osaa tarjolla.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Ratt - 11 toukokuu 11, 14:06:37
Jouduin kans turvautumaan kyseiseen apuun viimetalvena, -76 shovelin akselin kierteet oli niin sileänä että.

Loistava tuote.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 21 toukokuu 11, 14:14:38
Ei mitään edistystä. Kävin kuitenskin rapulapäissäni hieman silmäilemässä, jos olis vaikka ittestään korjaantunut. Ei ollut.

Tuo eturattaan 3 mm päittäisvälys johtunee siitä, että ratas ei ole ollut kunnolla kiinni. Kun sen mutterin vääntää paikalleen kunnolla, välys poistuu.
Myöskään sitä pientä L-mallista, rattaan taakse tulevaa lukitusta ei löytynt. Ei liene ollutkaan paikallaan.

Mutta ainaskin sen nelosrattaan akselin sisällä oleva pusla pitää vaihtaa, joten on sitä lisää avattava.

Takasvingin kartiolaakerit ovat samat kuin pyörien laakerit. Kai tuostakin vielä kalua tulee.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Spöke - 21 toukokuu 11, 16:08:55
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 toukokuu 11, 14:14:38
Myöskään sitä pientä L-mallista, rattaan taakse tulevaa lukitusta ei löytynt. Ei liene ollutkaan paikallaan.
Ei ollut munkaan -78 lootassa, Mannen mukaan noissa viimesissä riksraks-lootissa sitä ei ole tehtaan jäljiltä. Mikä on sääli, rattaan ei tarvii paljoo löystyä, kun holkki pääsee pyörähtämään ja vuotaan öljyä.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Rautahauli - 21 toukokuu 11, 20:32:27
Se puuttuu myös lehmänläjistä.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: jyrggä - 22 toukokuu 11, 01:33:27
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 21 toukokuu 11, 20:32:27
Se puuttuu myös lehmänläjistä.

kyllä mulla on se lehmänläjässä ollut.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Rautahauli - 22 toukokuu 11, 06:21:42
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 22 toukokuu 11, 01:33:27
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 21 toukokuu 11, 20:32:27
Se puuttuu myös lehmänläjistä.

kyllä mulla on se lehmänläjässä ollut.

Varaosaluettelot mitä olen selannut tuntee sen vaan early -77 asti.  Omassa -81:ssä sitä ei ole. Mutta onhan kaikki mahdollista.

Lisätään vielä varaosanumero: OEM 35175-38
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 22 toukokuu 11, 12:45:53
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 21 toukokuu 11, 16:08:55
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 toukokuu 11, 14:14:38
Myöskään sitä pientä L-mallista, rattaan taakse tulevaa lukitusta ei löytynt. Ei liene ollutkaan paikallaan.
Ei ollut munkaan -78 lootassa, Mannen mukaan noissa viimesissä riksraks-lootissa sitä ei ole tehtaan jäljiltä. Mikä on sääli, rattaan ei tarvii paljoo löystyä, kun holkki pääsee pyörähtämään ja vuotaan öljyä.
-Spöke-

Eikös tuo lukitus nimenomaan pidä holkin pyörimässä yhdessä nelos- ja eturattaan kanssa.

Kuva alla
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: jyrggä - 22 toukokuu 11, 14:16:47
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 22 toukokuu 11, 06:21:42
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 22 toukokuu 11, 01:33:27
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 21 toukokuu 11, 20:32:27
Se puuttuu myös lehmänläjistä.

kyllä mulla on se lehmänläjässä ollut.

Varaosaluettelot mitä olen selannut tuntee sen vaan early -77 asti.  Omassa -81:ssä sitä ei ole. Mutta onhan kaikki mahdollista.

Lisätään vielä varaosanumero: OEM 35175-38

aijaa, oisko se mulla sitten jonku edellisten laittamana sinne joutunut ylimääräsenä osana.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Spöke - 22 toukokuu 11, 14:37:47
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 22 toukokuu 11, 12:45:53


Eikös tuo lukitus nimenomaan pidä holkin pyörimässä yhdessä nelos- ja eturattaan kanssa.


Juuri tätä tarkoitin, pyörähtämään rattaaseen nähden
-Spöke-
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Jensen - 23 toukokuu 11, 01:43:07
Joo. Hondan myin ja jos fyrkat huomenna tilillä niin en enhää viitti toisen jo maksamalla mopolla ajella ja ei auta kuin Shovel ottaa ajoon. Viimeks kun ajoin 350 km niin se toimi ihan hyvin mutta tuo runko paukahti poikki. No täytyy peräkärry katella valmiiksi hollille ja ramppi. :D
          Z pyörällä ajelin mettätiellä ja tietty ilman kypräriä 100 kilsaa ja hyvä sillä oli sorallakin ajaa. Ainoa mikä vähän harmitti oli että vissiin venttilinkopan tiivisteestä  tihrutti öljyä kansille ja kärysi. Otan sen tässä ajoon ja katsastelen kun pidän sitä Shovelia varmempana. :D
        Moottori Shovelissa toimii ihan hyvin kunhan sain sen säädettyä ja kaikki koneen ja loovan pultit piti liimata kun ei ne muuten pysy. Akun tämä tärryttää rikki ja huomenna tilaan pari vara-akkua. Mulla on sielä edessä pikku biltsun akku ja ei se maksa kuin jotain 17e. Juomisen olen päättänyt lopettaa ja saatan olla aika sitkeäkin kun alan ja ennätys on 2 vuotta ilman vhiskyä ja kaljaa. Nyt pistän paremmaksi. Aloin myös kuntoilla kun inhottava pömppä maha tullut. Eka kerran kävin mettässä kävelemässä tänään ja oli hauska mutta kohta ne perhanan sääsket tulee. :)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: masa - 26 toukokuu 11, 01:10:20
LainaaMeidän -77 Shovelissa ei tuollaista nippaa ole. Olisiko joku jälkiasennus? Ei muuta kuin rasvaa sisään.

Olis saanu tässäkin olla. Laakerit on ihan ruosteessa, enkä mitään stefoja sieltä löytänyt.
[/quote) Mulla nipa  puuttui ja sen takia  svingi täynnä vettä l. ruosteessa ,tuli tehtyä svingiiremppa pari vuotta sitten,mulla nipan puuttuminen aiheutti sen et vesi pääsi svingin sisään ja tuhosi lakerit,nyt on ok mut olihan vittumainen  rojekti.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 26 toukokuu 11, 08:49:02
Sama juttu, kyllä sieltä löytyi paikka rasvanipalle, mutta ei ollut paikallaan. Ruoste sensijaan oli. Ja paljon muutakin vilppiä.
Kyl tämä on. Laturin staattoria lähdin alunperin vaihtamaan, nyt joutuu korjaamaan sekä vaihdelaatikon että takasvingin.
Eli olen edelleen sitä miltä, että eniten Harrikoissa vaivaa aiheuttavat sähköt.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: tyg - 26 toukokuu 11, 10:25:45
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 26 toukokuu 11, 08:49:02
Eli olen edelleen sitä miltä, että eniten Harrikoissa vaivaa aiheuttavat sähköt.

Totta.

Sähköt 21%, moottoritekniikka 20% , vaihdelaatikko 19%, kytkin 19%,kaasari 19%
+ muutama  mystinen ongelma
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: masa - 28 toukokuu 11, 22:46:29
Samaa mieltä,mulla äärimmäisen simppeli sähköjärjestelmä 5 A pääsulakkeella jonka muutin keväällä peräti kasi A:ksi,tämä puoli on kyllä pelannut,harmit on tullu tässä noin viiden  vuoden aikana ,akun +napa rapissut irti ajon aikana/3 kertaa (ehkä juotan kiinni) ,akun + johdin katkennut kerran (ehkä paan järeämmän ),laturin johto irronnut kerran (jotain jousta lisäksi)per...e,tulppia vaihdettu kapallinen ,joku on varmaan eri mieltä mutta tähän on NGK ollu paras muut (Bosch,Champion,Accel)on antautunu aika helposti onhan noita NGK:takin kuollut ettei sekään mikään ihmetulppa oo.Tosin eihän noissa prossuissa paljon eroa ole,pitääkin ajatella positiivisesti ja olla tyytyväinen,et muut viat on loytyny ajokauden loppupuolella  ::)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 19 kesäkuu 11, 20:57:41
Tämä remppa ei ole juurikaan edistynyt. Olin Suomessa valmistelemassa laskeutumispaikkaa, kun elokuun alussa pitäs palata sinne kotimaahan. No, "laskeutumispaikka" on melkoinen projekti sekin....ei taida Suomessa vähään aikaa pyörille aikaa riitää, joten tämä mopo pitäs saada ennen muuttoa kuntoon.

Takaswingin laakerit olivat siis heikossa hapessa, sanoisiko "rullat ovat hakeneet jo paikkansa"  :)
ja stefoista oli vain rääppeet jäljellä.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Swingin_laakerit.jpg)

Laatikko itse näyttää hyvältä (kun kaukaa katsoo). Pääakseli, jokunen laakeri ja stefat menevat vaihtoon

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Laturi_ja_vaihteisto_2002.jpg)

Pyörä itse näyttää juuri nyt  ilmavalta ja kevyeltä, ei edes eturengas ota maahan kiinni. (joo, joo, tiedän, pidempi keula auttais) :)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Laturi_ja_vaihteisto_2008.jpg)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: masa - 22 kesäkuu 11, 21:48:52
LainaaTakaswingin laakerit olivat siis heikossa hapessa, sanoisiko "rullat ovat hakeneet jo paikkansa"  Hymyilee
ja stefoista oli vain rääppeet jäljellä.
Kovin tutunnäköinen kuva mulle oli varmaan pantu saman valmistajan laakerit  ::)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 29 kesäkuu 11, 21:07:13
Lähempää katsoen vaihdelaatikko näyttää tällaiselta:

OEM nelosrattaan puslasta on jo pinta irronnut. Pääsen taas rakastamaani hoonaushommaan  :(

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Vaihteisto1.jpg)

Myös sivuakseli menee vaihtoon. Pinta on hävinnyt siitäkin toisen laakerin kohdalta.
Pääakseli on myös tiensä päässä, pinta aika pahasti urilla ja kiilan pesä murtunut reunastansa.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Vaihteisto2.jpg)

Nelosrattaan koottavassa irtorullalaakerissa oli väljyyttä sen verran että hirvittää vieläkin, jotta saako siitä enää ylikokorullillakaan mitään.... ei olis aikaa, eikä mahdollisuuttakaan skoolin vaihtoon ennen Suomeen muuttoa.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Lyytinen - 29 kesäkuu 11, 22:53:42
Hankala tietty kuvasta sanoa, mutta näyttäisi, että nuohan on ihan tiptop kunnossa. Itselläni 5-vaihteisen pääakselin päästä lenti se stefa ja sinne mennyt paskat ruostutti sen akselin ihan koloille toisen laakerin kohdalta. Harjasin ruosteet pois ja hiomapaperilla kiillotin sen minkä pystyi ja osat läjään. Siellä se on vuosikaudet ollut ja ainakin satatuhatta kilometriä nähnyt. Voimansiirron ääni on about kuin vanhoissa Valmet-traktoreissa mutta eipä se menoa haittaa.

Noista ylikokoneuloista muisteleisin, että Smokie oli rautikseen just kaivellut jostain jotkut neulat ja hionut ne tarpeeksi lyhyiksi.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 02 heinäkuu 11, 20:10:21
Kyl tuota pääakselia varmaan joku vielä käyttäisikin, mutta kun ne urat näkyvät, sekä tuntuvat sormin, niin päätin sitten vaihtaa. Pääakselin hinta oli jotain 70 euroa ja JIMS sivuakseli tais olla vajaa viiskymppiä. OEM pusla tuohon nelosrattaaseen olis ollu yli 80 euroa, "import" jotain reilua kymppiä, otin keskiarvon, JIMS 33 Eurosen.
Laakerineuloja saa 0.0004, 0.0008 ja 0.001 tuuman ylikokoja, 0,22 Euroa kappale. Orkkisneuloja menee pääakseliin 44 kpl. Mulle riitti kuin riittikin ensimmäinen ylikoko. 43 kpl mahtui rinkiin.
Muut laakerit on kympin luokkaa ja allekin.

Ei tuo vaihteistoremppa nyt niin hirveen kalliiksi tule jos rattaita ei tartte vaihdella. Mulla meni jotain 200 euroa yhteensä.
Aski on aika helppo levittää ja koota. Ittelle tämä oli eka yritys BT laatikon kanssa.

Saa sit nähä miten pelaa ja kestää. Tällä kertaa ei ollut puutteita kuin ammattitaidossa, tietämyksessä, työkaluissa, työmenetelmissä, työtiloissa, valaistuksessa, ajankäytössä, näössä ja hermoissa. Muuten meni mukavasti.

En osaa suuremmin alkaa ketään neuvomaan, mutta tuo nelosrattaan sisällä oleva stefa kannattaa laittaa paikalleen vasta pääakselin asennuksen jälkeen. Nyt tiedän myös, että se vaurioitunut on varsin hankala kaivettava pois akselin ollessa jo paikallaan.
Nimim "ostan aina kaksi stefaa"

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Shovel%201200/Vaihteisto_4.jpg)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: shoveltimppa - 03 heinäkuu 11, 19:57:30
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 02 heinäkuu 11, 20:10:21
Saa sit nähä miten pelaa ja kestää. Tällä kertaa ei ollut puutteita kuin ammattitaidossa, tietämyksessä, työkaluissa, työmenetelmissä, työtiloissa, valaistuksessa, ajankäytössä, näössä ja hermoissa. Muuten meni mukavasti.

Kuulostaa jotenkin tutulta :D Toivottavasti shovel rokkaa pian!
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 09 heinäkuu 11, 13:30:03
Nyt se sitten on taas ajokunnossa, teknisesti. Joten voinkin palatuttaa kilvet konttorille, kun katsastus on päässyt vanhaksi.  :)
Jos sitten kokeilis Suomessa seuraavan kerran oikein kilpien kanssa.
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 11 kesäkuu 13, 18:55:12
Saatiin Suomen rekisteröintikatsastus suoritettua, ongelmitta. Tullin veropätöstä odotellaan yhä.
Pyörä jää suvun haltuun ja pääsi jälkipolven käskemänä liikenteeseen.

Parin vuoden seisokki oli tuhonnut jännitteensäätimen ja öljypumpun tiivisteen olin saanut asennuksessa menemään vinoon, siitä öljyvuoto. Mutta nyt toimii...

Toivotan rattoisia kilometrejä...  :)
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: masa - 15 kesäkuu 13, 00:48:23
Kiva on ollu seurata prokkista,miksi toi jännitteen säädin pimahtaa seisoessa mikä syynä ?miten tullin kaa  onko  kaikki OK .Hyviä ajokelejä
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: Kokkonen - 30 kesäkuu 13, 20:21:54
Kiitos. Tullin kanssa ei ollut muuta ongelmaa, paitsi veropäätös kesti kuukauden. Veroa ei kylläkään tarvinnut paljoa pulittaa. Nyt pyörässä on kilvet ja tekniikka pelaa.

En tiedä mikä noissa säätimissä ottaa nokkiinsa pitkien seisokkien aikana, tämä oli jo neljäs tapaus minulle. Syksyllä ok, keväällä kaputt.
Olen noita koittanut joskus avata, mutta vaikka ne lammittää, niin se valu ei oikein siististi lähde, jotta pääsisi tutkimuksissa pidemmälle. Pari tyristoria siellä on ja muitakin puolijohteita, joku niistä vissiin jää talviunille. ???
Otsikko: Vs: Shovel 1200 -77
Kirjoitti: NiLo - 01 heinäkuu 13, 18:12:27
LainaaOlen noita koittanut joskus avata, mutta vaikka ne lammittää, niin se valu ei oikein siististi lähde

Isopropanooli antaa pienen helpotuksen jos säädintä haluaa lähteä nysväämään auki.
Viime talvena avasin oman rikkoontuneen säätimen. Tikkataulutikalla, mattopuukolla ja talttapäämeisselillä. IPA irrottaa valun kiinteistä esineistä (piuhat, alumiini, komponentit yms..). Valua se ei juurikaan sulata, pehmentää vaan hiukan.
Tyristorit oli kyrvähtänyt ja sain ne vaihdettua, mutta ei todellakaan helposti.
Vian perimmäinen syy piileskelee kupariliuskojen alla jännitteensäätö sontiaisissa joitten vaihtaminen ja mittaaminen ei tahdo onnistua ellei pura kupari- ja diodi hässäkkää päältä pois. Piirilevyllä on myös käytetty "maalia" vastuksena, jota ei voi korjata jos/kun se vikaantuu.
Mulla tosiaan loppu vieteri kun vaihdoin tyristorit eikä vehje ruvennu rokkaamaan >:( tai oikeestaan ajokelit alko, ni piti ostaa uus säädin että sai pyörän liikenteeseen.. ehkä otan ens talvena taas säätimen pöydälle?